Edukacja dla integracji : O doświadczeniach, pomysłach, działaniach praktycznych w wielokulturowych klasach
Publikacja powstała w projekcie ukierunkowanym na zwiększenie efektywności integracji i wyrównywania szans imigrantów w społeczeństwie polskim poprzez edukację formalna i pozaformalną. Na wstępie na podstawie wyników badań przedstawiono diagnozę problemów, napotykanych przez nauczycieli i nauczycielki pracujące w wielokulturowych klasach i/lub promujące w swojej pracy idee wielokulturowości i różnorodności. W badaniach uwzględniono perspektywę potencjalnych asystentów i asystentek kulturowych. Jako próby zmierzenia się z problemami zaproponowano dwa programy edukacyjne: o przygotowaniu do życia w społeczeństwie wielokulturowym oraz o założeniach skutecznej nauki języka polskiego jako obcego/drugiego, oraz dwa przykładowe scenariusze: integracyjnych zabaw dla dzieci w szkołach wielokulturowych oraz scenariusz zajęć integracyjnych w klasach dla dzieci polskich i czeczeńskich (propozycja dla klas IV‑VI). Ostatnia część książki przedstawia modelowe rozwiązania z udziałem osób wspomagających proces dydaktyczny i integracyjny w klasach wielokulturowych: szkolnego koordynatora ds. cudzoziemców oraz asystenta kulturowego. Poradnik napisany jest przez zespół autorski doświadczonych praktyków edukacji międzykulturowej.
Otwórz linkOtwórz link
Źródło: Dominika Cieślikowska (red.), Stowarzyszenie Willa Decjusza. Publikacja w ramach projektu „Edukacja dla integracji”