Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Edukacja globalna. Problemy współczesnego świata

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna „Milenijne Cele Rozwoju”.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wskazać problemy współczesnego świata,

  • zaproponować sposoby rozwiązania wybranych problemów globalnych.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie pisemne, kolaż, wykład, praca z klasą, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy, materiały plastyczne do wykonania kolażu (kartki, wycinki z gazet, farby, pocztówki, pisaki, klej).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje karty pracy, a uczniowie kolorowe wycinki prasowe, kolorowy papier, pocztówki, kawałki materiałów, farby plakatowe, kredki, pisaki i inne materiały, które będzie można wykorzystać do przygotowania pracy w technice kolaż. Przed zajęciami nauczyciel wraz z uczniami organizuje salę lekcyjną tak, aby stoliki przygotowane były do pracy 8 zespołów. Po wejściu do sali lekcyjnej uczniowie zostają przez nauczyciela podzieleni na grupy. Każdy zespół wybiera swojego lidera.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie „Milenijne Cele Rozwoju” (załącznik 1).

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 2). Prosi uczniów, aby w zespołach uzupełnili tabelę. Liderzy zespołów prezentują wyniki pracy.

  3. Nauczyciel rozdaje uczniom duże arkusze papieru. Wyjaśnia lub przypomina, odwołując się do zajęć plastyki, na czym polegają technika kolażu i zasady kompozycji wykonanej w ten sposób. Zadaniem każdej grupy jest wykonanie pracy dotyczącej jednego z tematów określonych w „Milenijnych Celach Rozwoju” zgodnie z instrukcją:

Waszym zadaniem jest zaprezentowanie jednego z milenijnych celów rozwoju. Podzielcie arkusz papieru na dwie części. W jego lewej części zilustrujcie problem współczesnego świata (Jak jest?), a w części prawej proponowany przez Was sposób rozwiązania ( Co można zrobić w tej sprawie?). Wykorzystajcie technikę kolażu.

  1. Uczniowie opracowują koncepcję i wykonują kolaż.

c) Faza podsumowująca

W wyznaczonym w klasie miejscu uczniowie eksponują swoje prace. Każda grupa staje przy swojej kompozycji, prezentuje ją. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i komentować.

5. Bibliografia

  1. http://www.un.org.pl/rozwoj/mdg_jakie‑sa‑mcr.php

  2. http://www.unic.un.org.pl/cele.php

6. Załączniki

a) Materiały dla nauczyciela

załącznik 1.

Milenijne Cele Rozwoju

Milenijne Cele Rozwoju (Millennium Development Goals, MDG) zostały przyjęte w Deklaracji Milenijnej przez przywódców 189 państw na szczycie Organizacji Narodów Zjednoczonych w 2000 roku.

Osiem Milenijnych Celów to zobowiązanie społeczności międzynarodowej, w tym Polski, do redukcji ubóstwa i głodu, zapewnienia równego statusu kobiet i mężczyzn, poprawy stanu zdrowia, poprawy stanu edukacji, walki z AIDS, ochrony środowiska naturalnego a także zbudowania globalnego partnerstwa między narodami na rzecz rozwoju. Zobowiązania dotyczą spełnienia wyznaczonych celów do 2015 roku, zarówno przez kraje rozwijające się, kraje w okresie transformacji, jak i państwa wysoko rozwinięte.

Cel 1: Wyeliminować skrajne ubóstwo i głód.

Cel 2: Zapewnić powszechne nauczanie na poziomie podstawowym.

Cel 3: Promować równość płci i awans społeczny kobiet.

Cel 4: Ograniczyć umieralność dzieci.

Cel 5: Poprawić opiekę zdrowotną nad matkami.

Cel 6: Ograniczyć rozprzestrzenianie się HIV/AIDS, malarii i innych chorób zakaźnych.

Cel 7: Zapewnić ochronę środowiska naturalnego.

Cel 8: Stworzyć globalne partnerskie porozumienie na rzecz rozwoju.

Źródło: http://www.unic.un.org.pl/cele.php

b) Karta pracy ucznia

załącznik 2.

Uzupełnij tabelę według wzoru w pierwszym wierszu.

Problemy

Milenijne Cele Rozwoju

Co można zrobić w tej sprawie?

Ubóstwo i głód

Wyeliminować skrajne ubóstwo i głód

Pomoc humanitarna, prace interwencyjne, rozwój przedsiębiorczości

Zapewnić powszechne nauczanie na poziomie podstawowym

Promować równość płci i awans społeczny kobiet

Ograniczyć umieralność dzieci

Poprawić opiekę zdrowotną nad matkami

Ograniczyć rozprzestrzenianie się HIV/AIDS, malarii i innych chorób zakaźnych

Zapewnić ochronę środowiska naturalnego

Stworzyć globalne partnerskie porozumienie na rzecz rozwoju

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rv605OzvD5OsQ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 85.55 KB w języku polskim
RUw6lFN8GmR1p

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim