390 p.n.e. – Powstanie szkoły Isokratesa w Atenach
387 p.n.e. – Powstanie Akademii Platońskiej w Atenach
335 p.n.e. – Powstanie Liceum w Atenach
240 p.n.e. – Liwiusz Andronik jeńcem rzymskim
204 p.n.e. – Eniusz przybywa do Rzymu
106 p.n.e. – Narodziny Cycerona
65 p.n.e. – Narodziny Horacego
35 n.e. – Narodziny Kwintyliana
1
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RJsAV3GsSYIMt1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń: 6. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie: c) życie domowe i rodzinne w Grecji i Rzymie (edukacja w Grecji i Rzymie), 13. potrafi scharakteryzować i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie: b) życie domowe i rodzinne w Grecji i Rzymie (edukacja w Grecji i Rzymie).
wskazywać związki między nimi a europejskim modelem szkoły i uniwersytetu,
posługiwać się właściwą terminologią,
rozpoznawać w tekście formy morfologiczne, rozumieć ich znaczenie i funkcję składniową,
rozpoznawać w tekście konstrukcje składniowe, budowę zdania w stronie czynnej i biernej, funkcję składniową i znaczenie form czasownikowych,
tłumaczyć tekst oryginalny za pomocą słownika,
wykorzystywać wiedzę z zakresu kultury antycznej do analizy tekstów kultury.
Edukacja w Atenach
Model edukacji stworzony w starożytnych Atenach oraz propagowany przez nią ideał wychowawczy i polityczny okazał się wyjątkowo trwały. Jego istotą było krzewienie tradycji cywilizacyjnych i obywatelskich. Utrwalał on kulturę i tożsamość nie tylko grecką, ale w dalszej perspektywie europejską. Isokratesm607b74491a3f90bd_0000000000013Isokrates, ojciec tego modelu edukacji, pisał: „Hellenami nazywamy tych, z którymi łączy nas wspólna paideiam607b74491a3f90bd_0000000000014paideia, nie wspólne pochodzenie”. Model edukacji greckiej wywarł duży wpływ ma kształcenie Rzymian, a działalność tych, których uważamy za wielkich nauczycieli starożytności, inspirowała artystów kolejnych epok.
RQU7nmH6XOv9K1
Ilustracja przedstawia mozaikę „W Akademii Platońskiej”. Mozaika została znaleziona w Pompejach, szacuje się jej powstanie około I w. p.n.e. Mozaika przedstawia siedmiu mężczyzn.Pięciu w centrum siedzi, a dwóch po bokach stoi. Wszyscy dyskutują mając zamyślone wyrazy twarzy. W tle widoczne są rośliny oraz kolumny.
„W Akademii Platońskiej”, Mozaika znaleziona w Pompejach, I w. p.n.e., Narodowe Muzeum Archeologiczne w Neapolu, Włochy, Wikipedia, Domena Publiczna
RZE1CxsG8uZsg1
Ilustracja przedstawia rzeźbę "Portret Homera". Ukazuje ona popiersie starszego, szczupłego mężczyzny o ostrych rysach twarzy. Postać ma kręcone włosy do ucha, długą brodę oraz wąsy. Mężczyzna patrzy przed siebie. Rzeźba jest rzymską kopią oryginału z epoki hellenistycznej.
„Portret Homera”, Rzymska kopia oryginału z epoki hellenistycznej, II w. p.n.e., Muzeum Brytyjskie w Londynie, Wielka Brytania, Wikipedia, Domena Publiczna
R1H86msM20IPJ1
Ilustracja przedstawia obraz „Homer i jego przewodnik” autorstwa William-Adolphe Bouguereau. Obraz ukazuje postać starszego mężczyzny prowadzonego za rękę przez młodego chłopca. Mężczyzna odziany jest w jasną szatę. Ma zamknięte oczy. W prawej ręce trzyma kij, którym się podpiera. Chłopiec ma dłuższe kręcone włosy i ciemne oczy. Odziany jest w ciemną szatę. W drugiej ręce niesie kamienie i kosz. Mężczyźni idą boso. Obok nich znajduje się pies. W tle znajduje się dwóch młodzieńców i zwierzęta. W oddali widoczna jest także panorama gór.
William-Adolphe Bouguereau, „Homer i jego przewodnik”, 1874, Muzeum Sztuki w Milwaukee, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
R1EzeJaKgXWmE1
Ilustracja przedstawia obraz „Czytanie Homera” autorstwa Lawrenca Alma-Tadema. Obraz ukazuje grupkę młodych ludzi. Postaci słuchają uważnie młodzieńca, który siedzi i czyta treści z długiego zwoju. Młodzieniec odziany jest w jasne szaty, a na głowie ma laurowy wianek.
Lawrence Alma-Tadema, „Czytanie Homera”, 1885, Muzeum Sztuki w Filadelfii, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
R1X0eHPYeK0Bh1
Ilustracja przedstawia obraz „Uczta Platona” autorstwa Ludwiga Andreasa Feuerbacha. W bogato zdobionym pomieszczeniu odbywa się uczta, której uczestnikami są zarówno osoby starsze, młodzi, jak i małe dzieci. Starsi, siedzący po prawej stronie pomieszczenia, odziani są w ciemne szaty. Młodzi, stojący po lewej stronie, są półnadzy, owinięci wokół bioder lekkimi szatami. Przy nich biegają małe, nagie dzieci z wiankami we włosach. Na środku stoi mężczyzna odziany w ozdobne szaty, ze złotym wieńcem laurowym na głowie, trzymający w dłoni złoty kielich.
Ludwig Andreas Feuerbach, „Uczta Platona”, 1873, Stara Galeria Narodowa w Berlinie, Niemcy, Wikipedia, Domena Publiczna
R11sZzJck1Wse1
Ilustracja przedstawia obraz „Śmierć Sokratesa” autorstwa Jacquesa-Louisa Davida. Obraz ukazuje grupę mężczyzn. Pośrodku obrazu znajduje się łóżko, na którym siedzi starszy umięśniony mężczyzna. Jest to Sokrates, który jedną rękę ma wyciągniętą ku górze, a drugą sięga po kielich. Naczynie jest trzymane przez zakrywającego dłońmi twarz młodego mężczyznę. Przed łóżkiem siedzi starszy smutny i zamyślony mężczyzna ze spuszczoną głową. Obok łóżka znajduje się też inny mężczyzna, który trzyma rękę na nodze Sokratesa. Za łóżkiem stoi grupa zrozpaczonych, płaczących mężczyzn.
Jacques-Louis David, „Śmierć Sokratesa”, 1787, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
ROqGjna5GRAwL1
Ilustracja przedstawia obraz „Arystoteles z popiersiem Homera” autorstwa Rembrandta van Rijna. Obraz ukazuje postać starszego mężczyzny, który stoi zamyślony. Postać trzyma prawą dłoń na popiersiu Homera. Lewą ręką postać trzyma na swoim biodrze. Mężczyzna ma smutny wyraz twarzy. Ubrany jest w ciemne szaty, narzucony ma jasny płaszcz. Na głowie założony ma duży, ciemny kapelusz. Postać ma ciemne włosy oraz długi zarost na twarzy. Cały obraz utrzymany jest w ciemnych, mrocznych barwach.
Rembrandt van Rijn, „Arystoteles z popiersiem Homera”, 1653, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
Rewolucją, która miała zmienić do głębi kulturę grecką, był rozpoczęty ok. 450 r. stuletni ruch umysłowy będący przeniesieniem krytycyzmu i racjonalizmu filozofów do życia publicznego. Był on dziełem nauczycieli udzielających płatnej nauki sztuk potrzebnych politykom – krasomówstwa, przekonującego argumentowania, kultury ogólnej, zwłaszcza literackiej – określających się jako sofiści (sophistes – mistrz słowa i myśli). Czasy Periklesa wykazały, że w demokracji do zajęcia poczesnego miejsca w mieście nie wystarczały wysokie urodzenie, kwalifikacje moralne czy sukcesy sportowe; potrzebna była zwłaszcza umiejętność publicznego przemawiania, dająca się wyuczyć jak każda inna. […]
Ogromne osiągnięcia kulturalne V w. nieodwołalnie zniszczyły równowagę między twórczością a wychowaniem i związanym z nim ideałem kulturowym (oba pojęcia wyrażał jeden termin: paideia; od pais – chłopiec). Na pocz. V w. kaloskagathosm607b74491a3f90bd_0000000000015kaloskagathos był jeszcze w stanie iść w zawody z pierwszymi w sporcie, muzyce, poezji i dyskusji intelektualnej; pod jego koniec, pełne opanowanie jakiejkolwiek dziedziny, nawet odtwórcze, stało się niemożliwe bez długiej pracy. […] W teorii arystokratyczny ideał doskonałości fizycznej, duchowej i moralnej obowiązywał nadal (stąd kluczowa rola gimnazjonu, pierwotnie miejsca ćwiczeń fizycznych), ale wychowanie stało się de facto retoryczne i literackie, z naciskiem na przyswajanie tradycji, nie oryginalną twórczość, z polityką, tj. możliwością konkretnego oddziaływania na życie własnej wspólnoty, w tle.
Nowy ideał kulturowy oraz związany z nim system wychowania i nauczania, w ogólnych zarysach stworzony już przez sofistów, znalazł pełny wyraz w szkole założonej w Atenach przez Isokratesam607b74491a3f90bd_0000000000013Isokratesa w 390 r. Kilka lat później w niedalekim gaju Akademosam607b74491a3f90bd_0000000000018Akademosa powstała szkoła uosabiająca drugi model kultury i wykształcenia, który miał współzawodniczyć z poprzednim do końca starożytności, Akademia Platonam607b74491a3f90bd_0000000000017Akademia Platona. Obie szkoły były elitarne, ale gdy w pierwszej próg stanowiło wysokie czesne, w drugiej były nim wybitne zdolności intelektualne, bez których uczeń nie miał w niej czego szukać. Diametralnie różny był też program. Isokrates oferował 3-, 4‑letni kurs retoryki, niezbędny dla polityka. Studia w Akademii, w równym stopniu szkole wyższej, co instytucji badawczej, nie miały limitu i obejmowały wszystkie dziedziny wiedzy. Platon też pragnął wychowywać przyszłych polityków, ale nie mieli to być mistrzowie technik przydatnych na agorzem607b74491a3f90bd_0000000000016agorze, tylko ludzie posiadający wiedzę o tym, czym państwo być powinno. Retoryczny model wyższego wykształcenia Isokratesa obowiązywał powszechnie do końca starożytności, a jako wychowanie humanistyczne prawie do naszych czasów. Największy uczeń Platona, Arystoteles ze Stageiros (384–322), syn nadwornego lekarza królów Macedonii, spędził w Akademii 20 lat […], w 335 r. wrócił do Aten i założył w Lykeion, okręgu Apollona Lykeiosa, własną szkołę, Lykeion wzorowaną na Akademii. Druga nazwa szkoły, Peripatos (przechadzka), od obyczaju wykładania spacerując, sprawiła, że filozofię Aristotelesa nazwano perypatetycką, a jej wyznawców perypatetykami. W zamyśle Aristotelesa nauki szczegółowe w naszym rozumieniu były integralną częścią filozofii. Niezwykła erudycja i wszechstronność zainteresowań, zdolności organizacyjne oraz odpowiednie środki finansowe (głównie z Macedonii), pozwoliły mu podczas drugiego pobytu w Atenach (335–323) stworzyć w Lykeion, zaopatrzonym w wielką bibliotekę i bogate zbiory okazów flory i fauny, ośrodek systematycznych badań, prowadzonych przez mistrza wspólnie z uczniami w niemal wszystkich dziedzinach wiedzy. Najważniejsze było wytyczenie przez Aristotelesa niezmiernie wysokich standardów pracy naukowej, które zaowocowały eksplozją odkryć w następnej epoce.
Źródło: Adam Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2016, s. 655–657, 683–684.
Przyporządkuj szkołę do jej założyciela. Isokrates Możliwe odpowiedzi: 1. Uczniowie tej szkoły w zamyśle jej założyciela mieli w przyszłości pełnić ważne urzędy publiczne. 2. Uczniów tej szkoły nazywano perypatetykami. 3. Nauka w jego szkole podporządkowana była osiągnięciu najwyższych umiejętności retorycznych. Platon Możliwe odpowiedzi: 1. Uczniowie tej szkoły w zamyśle jej założyciela mieli w przyszłości pełnić ważne urzędy publiczne. 2. Uczniów tej szkoły nazywano perypatetykami. 3. Nauka w jego szkole podporządkowana była osiągnięciu najwyższych umiejętności retorycznych. Arystoteles Możliwe odpowiedzi: 1. Uczniowie tej szkoły w zamyśle jej założyciela mieli w przyszłości pełnić ważne urzędy publiczne. 2. Uczniów tej szkoły nazywano perypatetykami. 3. Nauka w jego szkole podporządkowana była osiągnięciu najwyższych umiejętności retorycznych.
Przyporządkuj szkołę do jej założyciela. Isokrates Możliwe odpowiedzi: 1. Uczniowie tej szkoły w zamyśle jej założyciela mieli w przyszłości pełnić ważne urzędy publiczne. 2. Uczniów tej szkoły nazywano perypatetykami. 3. Nauka w jego szkole podporządkowana była osiągnięciu najwyższych umiejętności retorycznych. Platon Możliwe odpowiedzi: 1. Uczniowie tej szkoły w zamyśle jej założyciela mieli w przyszłości pełnić ważne urzędy publiczne. 2. Uczniów tej szkoły nazywano perypatetykami. 3. Nauka w jego szkole podporządkowana była osiągnięciu najwyższych umiejętności retorycznych. Arystoteles Możliwe odpowiedzi: 1. Uczniowie tej szkoły w zamyśle jej założyciela mieli w przyszłości pełnić ważne urzędy publiczne. 2. Uczniów tej szkoły nazywano perypatetykami. 3. Nauka w jego szkole podporządkowana była osiągnięciu najwyższych umiejętności retorycznych.
Przyporządkuj szkołę do jej założyciela.
Uczniowie tej szkoły w zamyśle jej założyciela mieli w przyszłości pełnić ważne urzędy publiczne., Uczniów tej szkoły nazywano perypatetykami., Nauka w jego szkole podporządkowana była osiągnięciu najwyższych umiejętności retorycznych.
Isokrates
Platon
Arystoteles
Polecenie 1
1. Jak dokonało się „przeniesienie krytycyzmu i racjonalizmu filozofów do życia publicznego”?
2. Jakie były tego skutki?
3. Czy współczesne uniwersytety pod względem organizacyjnym i dydaktycznym przypominają Akademię i Liceum?
Wymień imiona najważniejszych nauczycieli Starożytnej Grecji.
Wymień imiona najważniejszych nauczycieli Starożytnej Grecji.
Pośrodku fresku Szkoła ateńska sławnego malarza epoki renesansu, Rafaela, stoją dwaj sławni nauczyciele działający w starożytnych Atenach. Wybierz imię i umieść pod odpowiednią postacią.
Isokrates, Arystoteles
.................
.................
RqPU4q39Zy23I
Ćwiczenie 3
Wymień autora rzeźby Doryforos.
Wymień autora rzeźby Doryforos.
Rzeźba okresu klasycznego, np. Doryforos Polikleta, pokazuje człowieka takim, jakim modeluje go kultura i cywilizacja helleńska. Jakie cechy charakteru kształtują u swoich uczniów Isokrates, Platon i Arystoteles?
Sprzężenie dobra i piękna
Indywidualizm
Wytrzymałość
Świadomość własnej wartości
Dyscyplina
Niezależność
Bezkrytyczne posłuszeństwo dobru wspólnemu
m607b74491a3f90bd_0000000000013
mówca i retor grecki, w IV w. p.n.e. założył w Atenach szkołę retoryczną
m607b74491a3f90bd_0000000000014
wychowanie i uczenie dzieci; kultura umysłowa; kultura ducha i cywilizacji helleńskiej
m607b74491a3f90bd_0000000000015
gr. kalos – piękny, agathos – dobry
m607b74491a3f90bd_0000000000016
gr. agora – rynek, centrum życia politycznego
m607b74491a3f90bd_0000000000017
założony przez Platona związek religijny gromadzący uczonych i ich uczniów. Zajmowano się tam polityką, filozofią, matematyką, astronomią, naukami przyrodniczymi
m607b74491a3f90bd_0000000000018
święty gaj nad rzeką Kefisos w pobliżu Aten. Jej nazwa pochodzi od Akademos, który był herosem ateńskim z wojny trojańskiej.
m607b74491a3f90bd_0000000000019
Ad. 1. Było to możliwe dzięki działalności wędrownych nauczycieli mądrości zwanych sofistami.
Ad. 2. Powstał nowy model kulturowy, zmienił się system wychowania i nauczania, w którym wielką wagę przywiązywano do umiejętności mówienia, dyskutowania, przekonywania. Powstają – kolejno – szkoły: Isokratesa, Platona, Arystotelesa.
Ad. 3. Tak. Lykeion – na przykład – posiadał wielką bibliotekę, duże zbiory flory i fauny. Stał się ośrodkiem systematycznych badań, prowadzonych przez mistrza wspólnie z uczniami w niemal wszystkich dziedzinach wiedzy. Ten sposób pracy z uczniami zaczyna ponownie dominować w nowoczesnej edukacji.
Edukacja w Sparcie
Innowacją, która wycisnęła najsilniejsze piętno na społeczności spartańskiej, był system wychowania obywatelskiego i instytucja wspólnych obywatelskich posiłków. Ich celem było całkowite podporządkowanie jednostki państwu. Życie rodzinne zredukowano do minimum. Noworodki przedstawiano starcom, którzy orzekali, czy są dość silne; uznane za zbyt wątłe porzucano w górach. Siedmioletni chłopcy zaczynali wychowanie państwowe trwające do 20 roku życia, którego ukończenie było warunkiem uzyskania statusu obywatela. Podzieleni na rówieśnicze „stada” przechodzili w nieustannej rywalizacji jego kolejne stopnie. Obok nauki czytania i pisania oraz elementów muzyki polegało ono na stale wzmaganych ćwiczeniach fizycznych i wyrabianiu posłuszeństwa. Chłopcy musieli ślepo słuchać przełożonych, poczynając od rówieśników‑przywódców „stad”, i dorosłych obywateli. W wieku 12 lat opuszczali dom rodzinny i przenosili się do baraków, gdzie w skrajnej niewygodzie żyli do ukończenia wychowania. Karmiono ich tak skąpo, że musieli dożywiać się kradzionym jedzeniem; przyłapanych karano chłostą, nie za kradzież, ale za to, że dali się złapać. Specyficzne kształtowanie charakterów szło w parze z systematyczną indoktrynacją: gloryfikowaniem spartańskiego trybu życia (w tym wyrabianiem pogardy dla działań ekonomicznych) i przekonywaniem, że wyłącznym zadaniem obywatela jest służba wspólnocie, a największą chlubą – śmierć za ojczyznę. W wieku 20 lat młody człowiek stawał się wojownikiem […] Najskuteczniejszym instrumentem tego równania w dół było wychowanie. Wchodzący w dorosłe życie Spartanin był znakomitym żołnierzem – świetnie wyszkolonym, wytrzymałym, zdyscyplinowanym – ale biernym, ślepo posłusznym zwierzchnikom, o ciasnych horyzontach, minimalnych potrzebach duchowych i ubogim słownictwie, o co dbano kultywując językowe archaizmy i przyuczając młodzież do mówienia „lakonicznie”. Gdy wychowanie o ustalonym programie objęło ogół obywateli (byli od niego zwolnieni tylko synowie królów), stało się kwestią czasu, kiedy koszarowy ideał zatryumfuje w społeczeństwie.
R1HNtxrg2h5bp1
Ilustracja przedstawia rzeźbę "Grecki hoplita, być może Leonidas". Rzeźba ukazuje sylwetkę mężczyzny do pasa. Jest to postać umięśnionego żołnierza. Postać ma założony na głowie hełm. Rzeźba powstała ok V w. p.n.e.
Grecki hoplita, być może Leonidas, V w. p.n.e., Muzeum Archeologiczne w Sparcie, Grecja, WIkipedia, CC BY-SA 3.0
RKHlk04vlRczD
Ćwiczenie 4
Które z poniższych zdań definiują spartański model edukacji? Możliwe odpowiedzi: 1. Jednostka jest całkowicie podporządkowana państwu. 2. Życie publiczne dominuje nad życiem prywatnym. 3. Pielęgnowana jest indywidualność. 4. Przyszły obywatel ma szerokie horyzonty. 5. Spartanin podlega indoktrynacji.
Które z poniższych zdań definiują spartański model edukacji? Możliwe odpowiedzi: 1. Jednostka jest całkowicie podporządkowana państwu. 2. Życie publiczne dominuje nad życiem prywatnym. 3. Pielęgnowana jest indywidualność. 4. Przyszły obywatel ma szerokie horyzonty. 5. Spartanin podlega indoktrynacji.
Które z poniższych zdań definiują spartański model edukacji?
Jednostka jest całkowicie podporządkowana państwu.
Życie publiczne dominuje nad życiem prywatnym.
Pielęgnowana jest indywidualność.
Przyszły obywatel ma szerokie horyzonty.
Spartanin podlega indoktrynacji.
Edukacja w Rzymie
R1PiX3JoSTNjK1
Ilustracja przedstawia obraz, „Młody Cyceron” autorstwa Vincenco Foppa. Obraz ukazuje chłopca, który siedzi na tarasie i czyta książkę. Chłopiec ma jasne włosy do ramion, łagodne rysy twarzy i z zaciekawianiem czyta. Postać ubrana jest w jasne szaty. W oddali widać las.
Vincenco Foppa, „Młody Cyceron”, 1464, Kolekcja Wallace'a w Londynie, Wielka Brytania, Wikipedia, Domena Publiczna
R10hgt5sjxR6M1
Ilustracja przedstawia obraz „Wergiliusz czyta Eneidę Augustowi” autorstwa Jean-Baptiste Wicara. Obraz ukazuje cztery postaci - dwóch mężczyzn i dwie kobiety. Mężczyzna po prawej stronie siedzi. Na kolanach trzyma długi, rozwinięty zwój papieru. Prawą rękę ma uniesioną do góry. Wergiliusz odziany jest w jasne szaty, ma długie, brązowe, kręcone włosy. Na wprost postaci siedzi August odziany w czerwone szaty. Lewą dłoń ma wyciągniętą w kierunku młodzieńca, który czyta. Obok postaci siedzą dwie kobiety. Jedna z nich wygląda na śpiącą, druga ją podtrzymuje, jednocześnie opierając się głową o jej głowę. Postać ta z zaciekawieniem słucha postaci czytającej zwój.
Jean-Baptiste Wicar, „Wergiliusz czyta Eneidę Augustowi”, 1790–1793, Instytut sztuki w Chicago, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
R115Gfqr5egfh1
Ilustracja przedstawia obraz „Horacy czyta przed Mecenasem” autorstwa Fyodor Bronnikova. Obraz ukazuje plac, na którym zgromadzili się mężczyźni. Część postaci siedzi, część stoi. Horacy przemawia, a mężczyźni prowadzą debatę. W tle znajduje się pomnik Cycerona oraz liczna roślinność.
Fyodor Bronnikov, „Horacy czyta przed Mecenasem”, 1863, Muzeum Sztuki w Odessie, Ukraina, Wikipedia, Domena Publiczna
RUOaFplayOzjn1
Ilustracja przedstawia obraz „Owidiusz pośród Scytów” autorstwa Eugène’a Delacroix. Obraz ukazuje Owidiusza wśród odpoczywających Scytów. W jego stronę kierowana jest uwaga chłopca z psem , klęczącego mężczyzny oraz dwóch kobiet. Jedna z nich trzyma dziecko na ręku, druga niesie tacę. Na pierwszym planie znajduje się koń, obok którego pochyla się postać. Dalej znajdują się inni odpoczywający Scytowie. W tle widać górzyste tereny oraz jeźdźca.
Eugène Delacroix, „Owidiusz pośród Scytów”, 1862, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
RSCw2tthl7zli1
Ilustracja przedstawia rzeźbę „W szkole rzymskiej”. Jest to relief znaleziony w Neumagen w pobliżu Trewiru. Przedstawia on czterech mężczyzn. Trzej z nich siedzą na fotelach ustawionych obok siebie, tak by mówcy się widzieli. Mężczyźni trzymają w rękach długie zwoje papieru. Za nimi stoi młodzieniec odziany w długą szatę, trzymający w lewej dłoni rodzaj teczki.
W szkole rzymskiej. Relief znaleziony w Neumagen w pobliżu Trewiru, Muzeum w Trewirze, Niemcy, Wikipedia, CC BY-SA 3.0
Przyjrzyjmy się zatem, jak wyglądała edukacja młodzieńca rzymskiego w rodzinie obywatelskiej.
Najpierw wychowanie domowe, którym początkowo zajmowali się rodzice. Mający pieczę nad całą rodziną pater familias (ojciec rodziny), szczególnie zajmował się wychowaniem synów. Dbał, aby znali rodzinną genealogię i historię rodu. W domowym atrium (głównym pomieszczeniu) zbierano pamiątki po wybitnych przodkach, których historię często opowiadała matka. Regularna nauka rozpoczynała się w siódmym roku życia i obejmowała naukę czytania i pisania. Uczono prostymi metodami – nauka pamięciowa, częste i głośne powtarzanie oraz zabawa. Nie obywało się bez kar cielesnych, szczególnie wobec nieposłusznych i tych, którym nauka szła opornie. Nauka podstaw obejmowała głównie czytanie, pisanie i liczenie i odbywała się w domu pod kierunkiem nauczyciela, którym był najczęściej grecki niewolnik lub w publicznej szkole (ludus litterariusLitteratorlitterarius) – w wynajętym pomieszczeniu, a niejednokrotnie pod gołym niebem w dość prymitywnych warunkach. Taki model nauczania dominował w starożytnym Rzymie niemal do II wieku p.n.e.
Stopień wyższy (ludus grammaticus – gr. gramma – pismo, napis) obejmował kształcenie w zakresie gramatyki, literatury i historii. Oprócz nauki języka ojczystego program obejmował naukę greki oraz literatury. Analizowano pod kierunkiem nauczyciela utwory literackie – głównie Homera w oryginale, a szczególnie jego Odyseję w łacińskim przekładzie Liwiusza Andronika. Kanon lektur obejmował również autorów łacińskich. Początkowo przede wszystkim epickie wiersze poety Enniusza, a stopniowo autorów nowszych. Na podstawie tych lektur młodzi Rzymianie uczyli się nie tylko języka ojczystego i greckiego, ale też, a może przede wszystkim, cnót, obyczajów i historii. W historii wojny trojańskiej opisanej przez Homera nie tyle ważny był sam mit, ile rzymskie początki, które były w nim zakorzenione i rycerski kodeks etyczny przedstawiony w epopei. Tak wykształcony młody Rzymianin około 15. roku życia czytał i komentował Homera, znał podstawowy kanon literatury ojczystej, znał język obcy – grecki – którym posługiwano się powszechnie w basenie Morza Śródziemnego, zanim łacina stała się lingua communis (łac. lingua – język, communis – wspólny) tak, jak dzisiaj common language – język angielski. Znał gramatykę i zasady stylistyki, które umożliwiały biegłe i poprawne wypowiadanie się w mowie i piśmie. W szkołach gramatycznych uczono również elementów matematyki, geometrii i astronomii, ale wykształcenie młodego Rzymianina na tym etapie moglibyśmy jednak określić, używając współczesnej terminologii, jako humanistyczne.
Kolejny, trzeci stopień edukacji obejmował kształcenie retoryczne i przygotowywał do uczestnictwa w życiu publicznym. Ojciec rodziny dbał, aby syn uczył się u dobrego retora i prawnika zarazem, jako że umiejętność przemawiania była niezbędna dla zdobywania kolejnych stopni kariery urzędniczej (cursus honorum) oraz do wystąpień w sądzie. Zawód Rzymianina po zdobyciu trzeciego stopnia wykształcenia określano krótko – in foro esse – łac. branie udziału w życiu publicznym. Synowie z rodzin senatorskich i zamożnych uzupełniali swoje rzymskie wykształcenie studiami zagranicznymi. Wyjeżdżali do Aten lub na Rodos , aby uczyć się pod kierunkiem sławnych filozofów i retorów.
Na każdym etapie rzymskiej edukacji zwracano szczególną uwagę na jednoczesne formowanie umysłu i charakteru. Stąd staranny dobór lektur, nauczycieli, obowiązków, planowanie podróży. Marek Tulliusz Cyceronm607b74491a3f90bd_0000000000024Marek Tulliusz Cyceron […] po odbyciu w dzieciństwie nauki w domu, pod okiem wynajętego nauczyciela, został wysłany przez ojca do Rzymu i oddany pod opiekę najlepszych nauczycieli: retorów i prawników. Ojciec – bogaty ekwita z prowincji, w którego rodzinie nie sprawowano godności senatorskich, marzył o karierze politycznej dla syna i wiedział, że ten nie zdoła jej osiągnąć bez solidnego wykształcenia u najlepszych mistrzów. Po zakończeniu edukacji w Rzymie młody Cyceron wyjechał na studia do Grecji, a po powrocie rozpoczął karierę jako mówca, pisarz i polityk. Dzisiaj wiemy, że jego osobowość, talent, i dorobek literacki wywarły wielki wpływ nie tylko na dzieje Rzymu, ale i Europy. […]
Zapisz po łacinie wyrażenia, które poznałaś/-eś, czytając tekst. Brać udział w życiu publicznym Tu uzupełnij Ojciec rodziny Tu uzupełnij Wspólny język Tu uzupełnij Kariera urzędnicza Tu uzupełnij
Zapisz po łacinie wyrażenia, które poznałaś/-eś, czytając tekst. Brać udział w życiu publicznym Tu uzupełnij Ojciec rodziny Tu uzupełnij Wspólny język Tu uzupełnij Kariera urzędnicza Tu uzupełnij
Zapisz po łacinie wyrażenia, które poznałaś/-eś, czytając tekst.
Brać udział w życiu publicznym ........................
Ojciec rodziny ............................
Wspólny język ..............................
Kariera urzędnicza ............................
RcG93408nEoC4
Ćwiczenie 6
W starożytnym Rzymie – ogólnie rzecz biorąc – obowiązywał następujący porządek kształcenia: Możliwe odpowiedzi: 1. Grammaticus, rhetor, litterator, 2. Rhetor, litterator, grammaticus, 3. Litterator, grammaticus, rhetor
W starożytnym Rzymie – ogólnie rzecz biorąc – obowiązywał następujący porządek kształcenia: Możliwe odpowiedzi: 1. Grammaticus, rhetor, litterator, 2. Rhetor, litterator, grammaticus, 3. Litterator, grammaticus, rhetor
W starożytnym Rzymie – ogólnie rzecz biorąc – obowiązywał następujący porządek kształcenia:
Grammaticus, rhetor, litterator
Rhetor, litterator, grammaticus
Litterator, grammaticus, rhetor
m607b74491a3f90bd_0000000000020
Quintus Ennius (239–169 p.n.e.), poeta rzymski, uważany za ojca literatury rzymskiej, autor Annales, które do czasu powstania Eneidy były uważane przez Rzymian za epopeję narodową
m607b74491a3f90bd_0000000000021
Lucius Livius Andronicus (284–204 p.n.e.), Grek z południa Italii, autor łacińskiego przekładu Odysei; wystawił po raz pierwszy w Rzymie komedię i tragedię grecką
m607b74491a3f90bd_0000000000022
wyspa na M. Egejskim w pobliżu wybrzeży Azji Mniejszej
m607b74491a3f90bd_0000000000023
człowiek przynależny do stanu ekwitów, średnio zamożnej rzymskiej klasy społecznej, w skład której wchodzili kupcy, przedsiębiorcy, bankierzy
m607b74491a3f90bd_0000000000024
R1Wfo2LVaHxvu1
Ilustracja przedstawia rzeźbę Marka Tulliusza Cycerona – największego mówcę starożytności. Na rzeźbie widoczna jest postać mężczyzny w średnim wieku. Postać na krótkie włosy i wyraźne rysy twarzy. Spogląda ona przed sobie. Prawą rękę ma wyciągniętą do przodu, a w lewej trzyma zwój papieru.
Film - Lekcja w szkole rzymskiej
RXnE8iCvXQ2C4
Film animowany Lekcja w szkole rzymskiej. Przedstawia on płaskorzeźbę, na której znajduje się nauczyciel i trzech uczniów. Nad nią porusza się lupa, ukazująca szczegóły.
Film animowany Lekcja w szkole rzymskiej. Przedstawia on płaskorzeźbę, na której znajduje się nauczyciel i trzech uczniów. Nad nią porusza się lupa, ukazująca szczegóły.
Film animowany Lekcja w szkole rzymskiej. Przedstawia on płaskorzeźbę, na której znajduje się nauczyciel i trzech uczniów. Nad nią porusza się lupa, ukazująca szczegóły.
Vis ingenii et copia dicendi - Kwintylian, Kształcenie mówcy (tłumaczenie)
Marcus Fabius Quintilianus z Hiszpanii (35–95 r.), sławny rzymski nauczyciel retoryki, założyciel pierwszej publicznej szkoły retoryki w Rzymie, autor dzieła pt. Institutio oratoria (Kształcenie mówcy) w 12 księgach, w których zawarł zbiór zasad kształcenia przyszłego mówcy doskonałego. Podkreślał etyczny aspekt działalności nauczyciela i mówcy. Dzieło Kwintyliana przez wieki było jedną z podstaw edukacji krasomówczej w Europie nie tylko wieków średnich.
Kwintylian, Kształcenie mówcy I, 13–20
Fueruntque haec (vis ingenii et copia dicendi), ut Cicerom607b74491a3f90bd_0000000000034Cicero apertissime colligit, quemadmodum iuncta naturā, sic officiōm607b74491a3f90bd_0000000000033officiō quoque copulata, ut idem sapientes atque eloquentes haberentur. Sciditm607b74491a3f90bd_0000000000032Scidit deinde se studium, atque inertiā factum est, ut artesArtes liberalesartes esse plures viderentur. Nam ut primum lingua esse coepit in quaestum607b74491a3f90bd_0000000000031quaestu institutumque eloquentiae bonis male utim607b74491a3f90bd_0000000000030uti, curam morum, qui diserti habebantur, reliquerunt: ea vero destituta infirmioribus ingeniis velut praedae fuit. Sit igitur orator vir talis qualis vere sapiens appellari possit, nec moribus modo perfectus, sed etiam scientiā et omni facultate dicendi; qualis fortasse nemo adhuc fuerit, sed non ideo minus nobis ad summa tendendum est: quod fecerunt plerique veterum, qui, etsi nondum quemquam sapientem repertum putabant, praecepta tamen sapientiae tradiderunt. Altius tamen ibunt, qui ad summa nitentur, quam qui praesumptā desperatione, quo velint evadendi, protinus circa ima substiterint.
Kwintylian, opisując ideał mówcy, odwoływał się do Katona Starszego. Ustal, jaka była definicja oratora według Katona, a jak ją rozwinął Kwintylian.
Rg82iiJ5JITNf
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
R1edpS6wNvyX0
Ćwiczenie 7
Zastanów się, kogo ma na myśli Kwintylian, mówiąc: Ut primum lingua esse coepit in quaestu institutumque eloquentiae bonis male uti, curam morum, qui diserti habebantur, reliquerunt. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokratesa, 2. Sofistów, 3. Platona, 4. Arystotelesa
Zastanów się, kogo ma na myśli Kwintylian, mówiąc: Ut primum lingua esse coepit in quaestu institutumque eloquentiae bonis male uti, curam morum, qui diserti habebantur, reliquerunt. Możliwe odpowiedzi: 1. Sokratesa, 2. Sofistów, 3. Platona, 4. Arystotelesa
Zastanów się, kogo ma na myśli Kwintylian, mówiąc: Ut primum lingua esse coepit in quaestu institutumque eloquentiae bonis male uti, curam morum, qui diserti habebantur, reliquerunt.
Sokratesa
Sofistów
Platona
Arystotelesa
Polecenie 3
Z przeczytanych tekstów kultury nie wynika, jak kształcono w starożytności dziewczęta. Zbierz informacje o tym, jak edukowano dziewczęta w Atenach, Sparcie i Rzymie.
RiiftkJZmzfhk
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
m607b74491a3f90bd_0000000000025
imus, ima, imum – najniższa część, dno
m607b74491a3f90bd_0000000000026
od razu
m607b74491a3f90bd_0000000000027
prae‑sumo, 3, -sumi, -sumptum – wpierw odczuwać
m607b74491a3f90bd_0000000000028
nitor, niti, nisus sum – dążyć
m607b74491a3f90bd_0000000000029
destituo, 3, desititui, destitutum – opuścić, pozostawić w biedzie
m607b74491a3f90bd_0000000000030
utor, uti, usus sum z abl.
m607b74491a3f90bd_0000000000031
quaestus, quaestus – zysk, korzyść
m607b74491a3f90bd_0000000000032
scindo, 3, scidi, scisum – rozdzielić
m607b74491a3f90bd_0000000000033
officium, officii – pełnienie obowiązków
m607b74491a3f90bd_0000000000034
Marcus Tullius Cicero, orator, polityk, filozof; autor dzieł O mówcy oraz Mówca
m607b74491a3f90bd_0000000000035
Były one (siła umysłu i słowa) – jak bardzo jasno przedstawia to Cyceron – powiązane w pewien naturalny sposób oraz połączone także pełnieniem obowiązków, tak że mędrzec i mówca uchodzili za to samo. Nauka następnie oddzieliła się, a z powodu nieumiejętności zdawało się, że umiejętności jest więcej. Skoro tylko język [słowo] zaczął być źródłem zysku oraz zaczęto źle korzystać z dóbr wymowy, ci, którzy uchodzili za wymownych, przestali się żywić troskę o dobre obyczaje: ta zaś – opuszczona – stała się jakby łupem dla słabszych umysłów. Niech zatem mówca będzie takim mężem, by słusznie mógł być nazywany mędrcem: nie tylko powinien osiągnąć doskonałość obyczajów, ale także wiedzy i wszelkiej umiejętności mówienia; nikt jeszcze może taki nie był, nie mniej przeto powinniśmy zabiegać o osiągnięcie najwyższej doskonałości. Udało się to bardzo wielu ludziom w przeszłości, którzy – choć sądzili, że jeszcze nie można wskazać żadnego mędrca – przekazali jednak reguły mądrości. Wyżej jednak pójdą ci, którzy dążą ku doskonałości, niż ci, którzy od początku wątpią w to, co chcieliby osiągnąć, i zatrzymują się na samym dole.
Tłumaczenie: Autor opracowania
Słowniki
Słownik pojęć
Akademia
Akademia
gr. Akademeia; gaj platanowy nad rzeką Kefisos leżący na pn. zach. od Aten, ok. 387 r. p.n.e. zakupiony przez Platona, który założył tam szkołę filozoficzną. Akademia miała charakter związku religijnego gromadzącego uczonych i ich uczniów. Zajmowano się tam polityką, filozofią, matematyką, astronomią, naukami przyrodniczymi. Zamknięcie Akademii edyktem ces. Justyniana (529 r. n.e.) uchodzi za symboliczny kres starożytności. Do tradycji Akademii nawiązują po dziś dzień wyższe uczelnie.
Artes liberales
Artes liberales
Sztuki wyzwolone, nazywane też artes bonae, humaniora (gr. eleutheriai epistemai). Jest to nazwa siedmiu nauk tzw. wyzwolonych – „godnych człowieka wolnego”. Ten system ogólnego wykształcenia stworzyli Grecy, a przejęli Rzymianie. Kanon tych nauk – ustalony przez rzymskiego uczonego Warrona – składał się z gramatyki, retoryki, dialektyki, geometrii, arytmetyki, astronomii, muzyki, medycyny i architektury. W późniejszych czasach z usunięto z niego medycynę i architekturę, następnie wyodrębniono trivium (gramatyka, dialektyka, retoryka) oraz quadrivium (muzyka, arytmetyka, geometria, astronomia).
Gimnazjon
Gimnazjon
gr. gymnasion, łac. gymnasium; w starożytnej Grecji obiekt sportowy (publiczny lub prywatny), umieszczony często poza miastem, rozległy, na planie prostokąta. Część placu, który stanowił centrum gimnazjonu, zajmowała bieżnia, boisko do trenowania skoków, rzutów dyskiem i oszczepem. W podcieniach portyków gimnazjonu odpoczywano i dyskutowano. Często łączono g. z palestrami i stadionami. Mogli z nich korzystać wolni obywatele. W gimnazjonach prowadzili dysputy sofiści, Sokrates.
Grammaticus
Grammaticus
łac. grammaticus; nauczyciel szkoły elementarnej w starożytnym Rzymie; nauczał poprawnego języka i objaśniał autorów klasycznych, których kanon w epoce Augusta stanowili Terencjusz, Salustiusz, Cyceron, Wergiliusz; uczył greki.
Kalokagathia
Kalokagathia
gr. kalos – piękny, agathos – dobry; pojęcie to określa ideał arystokratycznego wychowania w starożytnej Grecji, polegający na harmonii rozwoju moralnego i fizycznego. Ideał ten utrwalała grecka poezja (Solon) i filozofia (Sokrates, Platon, Arystoteles).
Liceum
Liceum
gr. Lykeion, łac. Lyceum; pierwotnie gimnazjon w Atenach, znajdujący się obok świątyni Apollona Lykeiosa. Arystoteles podczas częstych spacerów nauczał tam swoich uczniów, dlatego nazwa Liceum określa szkołę Arystotelesa, która działała tam w latach 335–269 p.n.e.
Litterator
Litterator
łac. litterator; w starożytnym Rzymie nauczyciel czytania, pisania, liczenia.
Mozaika
Mozaika
obraz lub dekoracyjny wzór wykonany z drobnych kawałków kolorowych kamieni, szkła itp., służących jako ozdoba sklepień, posadzek itp.; też: kolorowe kawałki kamieni, szkła itp., używane do układania takich obrazów lub wzorów.
Pedagog
Pedagog
łac. paedagogus – „ten, który prowadzi dzieci”, niewolnik, który opiekował się dziećmi swego pana do 6. roku ich życia, czuwał nad ich bezpieczeństwem i postępami w nauce; pedagogiem był często Grek, który pomagał dziecku poznawać język Homera równolegle z łaciną.
Pompeje
Pompeje
łac. Pompeii; miasto leżące niedaleko Neapolu. W 79 r. n.e. wybuch wulkanu Wezuwiusza doszczętnie zniszczył miasto. Wykopaliska w tym miejscu zostały rozpoczęte w XVIII w. Zapoczątkowały one modę na antyk i dały impuls dla nowej epoki w kulturze europejskiej – klasycyzmu.
Portyk
Portyk
łac. porticus; otwarta galeria, której dach opiera się na kolumnadzie; daje schronienie przed upałem lub deszczem; często w portykach mieszczą się galerie dzieł sztuki.
Retor
Retor
łac. rhetor; nauczyciel sztuki słowa – przemawiania i przekonywania. Studia retoryczne to 3. etap edukacji młodego Rzymianina.
Słownik łacińsko‑polski
RuoKSNBjE6Oco1
Słownik łacińsko-polski.
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
Galeria dzieł sztuki
RQU7nmH6XOv9K1
Ilustracja przedstawia mozaikę „W Akademii Platońskiej”. Mozaika została znaleziona w Pompejach, szacuje się jej powstanie około I w. p.n.e. Mozaika przedstawia siedmiu mężczyzn.Pięciu w centrum siedzi, a dwóch po bokach stoi. Wszyscy dyskutują mając zamyślone wyrazy twarzy. W tle widoczne są rośliny oraz kolumny.
„W Akademii Platońskiej”, Mozaika znaleziona w Pompejach, I w. p.n.e., Narodowe Muzeum Archeologiczne w Neapolu, Włochy, Wikipedia, Domena Publiczna
RZE1CxsG8uZsg1
Ilustracja przedstawia rzeźbę "Portret Homera". Ukazuje ona popiersie starszego, szczupłego mężczyzny o ostrych rysach twarzy. Postać ma kręcone włosy do ucha, długą brodę oraz wąsy. Mężczyzna patrzy przed siebie. Rzeźba jest rzymską kopią oryginału z epoki hellenistycznej.
„Portret Homera”, Rzymska kopia oryginału z epoki hellenistycznej, II w. p.n.e., Muzeum Brytyjskie w Londynie, Wielka Brytania, Wikipedia, Domena Publiczna
R1H86msM20IPJ1
Ilustracja przedstawia obraz „Homer i jego przewodnik” autorstwa William-Adolphe Bouguereau. Obraz ukazuje postać starszego mężczyzny prowadzonego za rękę przez młodego chłopca. Mężczyzna odziany jest w jasną szatę. Ma zamknięte oczy. W prawej ręce trzyma kij, którym się podpiera. Chłopiec ma dłuższe kręcone włosy i ciemne oczy. Odziany jest w ciemną szatę. W drugiej ręce niesie kamienie i kosz. Mężczyźni idą boso. Obok nich znajduje się pies. W tle znajduje się dwóch młodzieńców i zwierzęta. W oddali widoczna jest także panorama gór.
William-Adolphe Bouguereau, „Homer i jego przewodnik”, 1874, Muzeum Sztuki w Milwaukee, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
R1EzeJaKgXWmE1
Ilustracja przedstawia obraz „Czytanie Homera” autorstwa Lawrenca Alma-Tadema. Obraz ukazuje grupkę młodych ludzi. Postaci słuchają uważnie młodzieńca, który siedzi i czyta treści z długiego zwoju. Młodzieniec odziany jest w jasne szaty, a na głowie ma laurowy wianek.
Lawrence Alma-Tadema, „Czytanie Homera”, 1885, Muzeum Sztuki w Filadelfii, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
R1X0eHPYeK0Bh1
Ilustracja przedstawia obraz „Uczta Platona” autorstwa Ludwiga Andreasa Feuerbacha. W bogato zdobionym pomieszczeniu odbywa się uczta, której uczestnikami są zarówno osoby starsze, młodzi, jak i małe dzieci. Starsi, siedzący po prawej stronie pomieszczenia, odziani są w ciemne szaty. Młodzi, stojący po lewej stronie, są półnadzy, owinięci wokół bioder lekkimi szatami. Przy nich biegają małe, nagie dzieci z wiankami we włosach. Na środku stoi mężczyzna odziany w ozdobne szaty, ze złotym wieńcem laurowym na głowie, trzymający w dłoni złoty kielich.
Ludwig Andreas Feuerbach, „Uczta Platona”, 1873, Stara Galeria Narodowa w Berlinie, Niemcy, Wikipedia, Domena Publiczna
R11sZzJck1Wse1
Ilustracja przedstawia obraz „Śmierć Sokratesa” autorstwa Jacquesa-Louisa Davida. Obraz ukazuje grupę mężczyzn. Pośrodku obrazu znajduje się łóżko, na którym siedzi starszy umięśniony mężczyzna. Jest to Sokrates, który jedną rękę ma wyciągniętą ku górze, a drugą sięga po kielich. Naczynie jest trzymane przez zakrywającego dłońmi twarz młodego mężczyznę. Przed łóżkiem siedzi starszy smutny i zamyślony mężczyzna ze spuszczoną głową. Obok łóżka znajduje się też inny mężczyzna, który trzyma rękę na nodze Sokratesa. Za łóżkiem stoi grupa zrozpaczonych, płaczących mężczyzn.
Jacques-Louis David, „Śmierć Sokratesa”, 1787, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
ROqGjna5GRAwL1
Ilustracja przedstawia obraz „Arystoteles z popiersiem Homera” autorstwa Rembrandta van Rijna. Obraz ukazuje postać starszego mężczyzny, który stoi zamyślony. Postać trzyma prawą dłoń na popiersiu Homera. Lewą ręką postać trzyma na swoim biodrze. Mężczyzna ma smutny wyraz twarzy. Ubrany jest w ciemne szaty, narzucony ma jasny płaszcz. Na głowie założony ma duży, ciemny kapelusz. Postać ma ciemne włosy oraz długi zarost na twarzy. Cały obraz utrzymany jest w ciemnych, mrocznych barwach.
Rembrandt van Rijn, „Arystoteles z popiersiem Homera”, 1653, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
R1HNtxrg2h5bp1
Ilustracja przedstawia rzeźbę "Grecki hoplita, być może Leonidas". Rzeźba ukazuje sylwetkę mężczyzny do pasa. Jest to postać umięśnionego żołnierza. Postać ma założony na głowie hełm. Rzeźba powstała ok V w. p.n.e.
Grecki hoplita, być może Leonidas, V w. p.n.e., Muzeum Archeologiczne w Sparcie, Grecja, WIkipedia, CC BY-SA 3.0
R1PiX3JoSTNjK1
Ilustracja przedstawia obraz, „Młody Cyceron” autorstwa Vincenco Foppa. Obraz ukazuje chłopca, który siedzi na tarasie i czyta książkę. Chłopiec ma jasne włosy do ramion, łagodne rysy twarzy i z zaciekawianiem czyta. Postać ubrana jest w jasne szaty. W oddali widać las.
Vincenco Foppa, „Młody Cyceron”, 1464, Kolekcja Wallace'a w Londynie, Wielka Brytania, Wikipedia, Domena Publiczna
R10hgt5sjxR6M1
Ilustracja przedstawia obraz „Wergiliusz czyta Eneidę Augustowi” autorstwa Jean-Baptiste Wicara. Obraz ukazuje cztery postaci - dwóch mężczyzn i dwie kobiety. Mężczyzna po prawej stronie siedzi. Na kolanach trzyma długi, rozwinięty zwój papieru. Prawą rękę ma uniesioną do góry. Wergiliusz odziany jest w jasne szaty, ma długie, brązowe, kręcone włosy. Na wprost postaci siedzi August odziany w czerwone szaty. Lewą dłoń ma wyciągniętą w kierunku młodzieńca, który czyta. Obok postaci siedzą dwie kobiety. Jedna z nich wygląda na śpiącą, druga ją podtrzymuje, jednocześnie opierając się głową o jej głowę. Postać ta z zaciekawieniem słucha postaci czytającej zwój.
Jean-Baptiste Wicar, „Wergiliusz czyta Eneidę Augustowi”, 1790–1793, Instytut sztuki w Chicago, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
R115Gfqr5egfh1
Ilustracja przedstawia obraz „Horacy czyta przed Mecenasem” autorstwa Fyodor Bronnikova. Obraz ukazuje plac, na którym zgromadzili się mężczyźni. Część postaci siedzi, część stoi. Horacy przemawia, a mężczyźni prowadzą debatę. W tle znajduje się pomnik Cycerona oraz liczna roślinność.
Fyodor Bronnikov, „Horacy czyta przed Mecenasem”, 1863, Muzeum Sztuki w Odessie, Ukraina, Wikipedia, Domena Publiczna
RUOaFplayOzjn1
Ilustracja przedstawia obraz „Owidiusz pośród Scytów” autorstwa Eugène’a Delacroix. Obraz ukazuje Owidiusza wśród odpoczywających Scytów. W jego stronę kierowana jest uwaga chłopca z psem , klęczącego mężczyzny oraz dwóch kobiet. Jedna z nich trzyma dziecko na ręku, druga niesie tacę. Na pierwszym planie znajduje się koń, obok którego pochyla się postać. Dalej znajdują się inni odpoczywający Scytowie. W tle widać górzyste tereny oraz jeźdźca.
Eugène Delacroix, „Owidiusz pośród Scytów”, 1862, Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, USA, Wikipedia, Domena Publiczna
RSCw2tthl7zli1
Ilustracja przedstawia rzeźbę „W szkole rzymskiej”. Jest to relief znaleziony w Neumagen w pobliżu Trewiru. Przedstawia on czterech mężczyzn. Trzej z nich siedzą na fotelach ustawionych obok siebie, tak by mówcy się widzieli. Mężczyźni trzymają w rękach długie zwoje papieru. Za nimi stoi młodzieniec odziany w długą szatę, trzymający w lewej dłoni rodzaj teczki.
W szkole rzymskiej. Relief znaleziony w Neumagen w pobliżu Trewiru, Muzeum w Trewirze, Niemcy, Wikipedia, CC BY-SA 3.0
RxeIWAfg3ey9F1
Ilustracja przedstawia rzeźbę „Doryforos Włócznik” autorstwa Polikleta. Rzeźba ukazuje sylwetkę młodego, umięśnionego mężczyzny. Postać jest naga. Prawą rękę ma opuszczoną swobodnie wzdłuż ciała, lewą natomiast ma zgiętą w łokciu i uniesioną do góry. Postać ma głowę lekko obróconą w prawo, spogląda przed siebie.
Poliklet, „Doryforos Włócznik”, 450-440 p.n.e, Narodowe Muzeum Archeologiczne w Neapolu, Włochy, Wikipedia, Domena publiczna
m607b74491a3f90bd_0000000000358
Bibliografia
A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2016.
L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2008.