Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Edytor tekstu OpenOffice – ćwiczenia

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna pojęcia: edycja tekstu, formatowanie, typ, rozmiar, czcionka, plik tekstowy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • nabywa umiejętności prezentacji tekstu,

  • potrafi formatować tekst,

  • potrafi wydrukować dokument.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca z całą klasą, praca w parach przy komputerze.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, oprogramowanie, karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o włączenie komputerów i otworzenie programu OpenOffice.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i wyjaśnia, co jest celem zajęć.

2. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie następujących czynności:

- otwórz nowy dokument,

- wprowadź swój adres zamieszkania,

- zaznacz dokument tekstowy (za pomocą klawiatury lub myszki),

- usuń zaznaczony blok tekstowy,

- wykonaj operację cofnięcia usuniętego tekstu,

- ustaw kursor bezpośrednio przed nazwą miasta w adresie zamieszkania,

- usuń cały wyraz posługując się klawiszem DELETE,

- odwołaj usunięcie wyrazu w dowolny sposób,

- ustaw kursor bezpośrednio za nazwą miasta w adresie,

- naciśnij tyle razy klawisz BACKSPACE, aż usuniesz cały wyraz,

- cofnij usunięcie,

- nie zapisuj zmian w dokumencie,

- zamknij program.

3. Uczniowie przechodzą do pracy samodzielnej, wykonuje ćwiczenia z karty pracy (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie zapisują swoje prace na dysku C komputera pod nazwą „Formatowanie dokumentu”.

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, ocenia prace uczniów.

5. Bibliografia

  1. Brehmer A., Poznajemy Informatykę, Videograf, Katowice 2002.

  2. Grubiel H., Technologia Informacyjna, WSiP, Warszawa 2004.

  3. Heathocote O., Informatyka w szkole, ReadMe, Łódź 2005.

  4. Hermanowska G., Technologia Informacyjna, Operon, Gdynia 2005.

  5. Koba G., Technologia Informacyjna, Migra, Warszawa 2002.

  6. Mordaka M., Informatyka 2005, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2005.

  7. Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.

  8. Nowakowski Z., Informatyka bez tajemnic, Edu‑Mikom, Warszawa 1999.

  9. Szmidt J.K*., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania*, Impuls, Kraków 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Ćwiczenie

Zadanie 1.

Napisz zwięzłą informację na swój temat, tak sformatuj dokument, aby składał się z dwóch kolumn oddzielonych kreską.

Marginesy w dokumencie ustaw w następujący sposób: górny i dolny 2 cm, lewy i prawy 1 cm.

Do dokumentu wstaw dowolny plik graficzny widoczny jako obraz w skali odcieni szarości tak, aby znajdował się on za tekstem.

W swoim dokumencie użyj jak najwięcej elementów związanych z formatowaniem tekstu.

Zadanie 2.

Otwórz dokument Ćwiczenie2, znajdujący się na dysku C komputera. Do dokumentu wstaw plik graficzny o nazwie Ćwiczenie.jpg znajdujący się w katalogu C komputera. Tak sformatuj rysunek, aby wysokość wynosiła 4 cm, a jego szerokość 3 cm. Zapisz swoją pracę pod nazwą Zadanie2.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Przed zajęciami nauczyciel musi przygotować plik tekstowy i graficzny, który uczniowie będą wykorzystywać w zadaniu 2.

R8alFCixJSP70

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.41 KB w języku polskim
R1VC14I9R8c72

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim