Kiedy przeprowadzany jest egzamin zawodowy?

Egzamin zawodowy jest formą oceny poziomu opanowania przez zdających wiadomości i umiejętności z zakresu jednej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. W przypadku pracownika obsługi hotelowej jest to kwalifikacja HGT.03. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie.

Terminy egzaminu zawodowego ustala Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, który w komunikacie publikowanym każdego roku w sierpniu podaje dokładne daty egzaminów z poszczególnych kwalifikacji, które będą przeprowadzone w nadchodzącym roku szkolnym.

Aby przystąpić do egzaminu, należy złożyć deklarację:

  • do 15 września – jeżeli kandydat przystępuje do egzaminu, którego termin główny został ustalony między 2 listopada a 28 lutego danego roku szkolnego,

  • do 7 lutego – jeżeli kandydat przystępuje do egzaminu, którego termin główny został ustalony między 1 kwietnia a 31 sierpnia danego roku szkolnego.

Egzamin zawodowy składa się z dwóch części: pisemnej i praktycznej

Część pisemna

Trwa 60 minut. Ma formę testu złożonego z 40 zadań zamkniętych, każde z nich zawiera cztery odpowiedzi do wyboru, z których tylko jedna jest prawidłowa.

Część pisemna odbywa się z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu zawodowego.

Dla osób, które wymagają dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu, egzamin może odbyć się z wykorzystaniem arkusza w postaci wydrukowanej.

Część praktyczna

Trwa 150 minut. Polega na wykonaniu zadania lub zadań egzaminacyjnych, których rezultatem jest wyrób lub usługa.

Ile punktów trzeba zdobyć, aby zdać egzamin?

Aby zdać egzamin zawodowy, trzeba uzyskać:

  1. z części pisemnej – co najmniej 50% punktów oraz

  2. z części praktycznej – co najmniej 75% punktów.

Wynik egzaminu zawodowego ustala i przekazuje Okręgowa Komisja Egzaminacyjna.

Niezależnie od obranej ścieżki kształcenia należy przystąpić do egzaminu zawodowego z kwalifikacji HGT.03. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie.

Po zdaniu egzaminu zawodowego otrzymuje się certyfikat kwalifikacji zawodowej w zakresie danej kwalifikacji. Osoba posiadająca certyfikat kwalifikacji zawodowej w zakresie kwalifikacji HGT.03. oraz wykształcenie zasadnicze zawodowe lub zasadnicze branżowe, lub średnie, lub średnie branżowe może otrzymać dyplom zawodowy w zawodzie pracownik obsługi hotelowej.

Poniżej lista odnośników do podanych stron internetowych.

Centralna Komisja Egzaminacyjna publikuje:

Zobacz statystyki

Wyniki ogólne egzaminu zawodowego dla poszczególnych kwalifikacji znajdują się na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:

Ogólne wyniki egzaminów zawodowych

Odnośnik do strony z ogólnymi wynikami egzaminów zawodowych: link do strony

Wzór certyfikatu i dyplomu

Galeria przedstawia wzory certyfikatu i dyplomu w zawodzie pracownik obsługi hotelowej.

Pierwsze zdjęcie przedstawia wzór certyfikatu kwalifikacji zawodowej. Na certyfikacie  jest nagłówek „Certyfikat Kwalifikacji Zawodowej”, widnieje godło Polski, poziom PRK, informacja o wyniku końcowym z egzaminów zawodowych, nazwa kwalifikacji oraz miejsce na dane osobowe osoby, która zdobyła certyfikat i miejsce na pieczęć i podpis dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.

Drugie zdjęcie przedstawia wzór dyplomu zawodowego. Na dyplomie jest nagłówek „Dyplom Zawodowy”, widnieje godło Polski, poziom PRK, informacja o wyniku końcowym z egzaminów zawodowych, nazwa kwalifikacji oraz miejsce na dane osobowe osoby, która zdobyła certyfikat i miejsce na pieczęć i podpis dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej.