Egzotyka Czarnego Lądu – przygotowujemy współczesny folder podróży Stasia i Nel
Egzotyka Czarnego Lądu – przygotowujemy współczesny folder podróży Stasia i Nel
1.Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna znaczenie słów: wątek, epizod, bohater pierwszoplanowy, bohater drugoplanowy, świat przedstawiony,
wie, jak tworzy się film.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
poprawnie używać słów: wątek, epizod, świat przedstawiony, bohater pierwszoplanowy, bohater drugoplanowy,
stosując właściwą terminologię, wyjaśnić, jak tworzy się film.
2. Metoda i formy pracy
Praca z materiałami źródłowymi, techniki manualno‑plastyczne.
3. Środki dydaktyczne
Adaptacja filmowa powieści – wersja w reżyserii Gavina Hooda, wyprodukowany przez Waldemar Dziki Produkcja Filmowa, Vision, przy udziale Telewizji Polsat, strony internetowe: www.afryka.pl, zdjęcia z encyklopedii multimedialnej PWN, atlasy geograficzne.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Wstępem do zajęć będzie projekcja filmu nakręconego na podstawie powieści.
Należy przeznaczyć na to 3 lekcje lub obejrzeć fragmenty.
c) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje materiały ilustracyjne (będą to ilustracje kilku miejsc w Afryce z czasów podróży Stasia i Nel i współczesne obrazy) oraz kolorowe kartki. Zadaniem uczniów będzie opracowanie folderu zatytułowanego Afryka Stasia i Nel – dzisiaj. Wykonanie tego folderu nie polega wyłącznie na wklejeniu zdjęć. Uczniowie muszą zaplanować i logicznie ułożyć materiały, by były one pomocne w zrozumieniu powieści. Oczywiście dzieci powinny wykorzystać również swoje wrażenia z obejrzanego filmu. W czasie oceny folderu nauczyciel będzie brał pod uwagę także szatę graficzną oraz pomysł opracowania materiałów.
Nauczyciel przydziela im miejsca, które będą musieli opisać. Powinno powstać przynajmniej 5 zespołów. Każda grupa otrzymuje identyczną instrukcję i kartę pracy (karta pracy - załącznik 1).
Uczniowie powinni wyjaśnić, na czym polega egzotyka Czarnego Lądu. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na sytuację mieszkańców Afryki, opowiedzieć o tym, w jakich warunkach żyją, jakie mają tradycje. Cenne informacje można znaleźć na stronach internetowych: www.afryka.com; www.wyprawy.onet.pl; www.fotcom.biz/miejsca
a) Faza podsumowująca
Po przygotowaniu informacji uczniowie zastanawiają się w grupach, na czym polega egzotyka tych miejsc oraz które z poznanych dzieł: film czy powieść pełniej oddają niepowtarzalność afrykańskiej natury.
Wnioski z dyskusji można zapisać w formie tabelki (załącznik 2). Powinny znaleźć się tam informacje na temat różnic w opisywaniu świata przedstawionego.
5. Bibliografia
Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003*.*
Encyklopedia multimedialna PWN, Warszawa 2001.
W pustyni i w puszczy, Adaptacja filmowa powieści – wersja w reżyserii Gavina Hooda, wyprodukowany przez: Waldemar Dziki Produkcja Filmowa, Vision, przy udziale Telewizji Polsat***.***
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Zespoły powinny przygotować opisy i materiały ilustracyjne następujących miejsc:
1.Pustynia Libijska
2.Pustynia Arabska
3.Pustynia Nubijska
4.Wyżyna Abisyńska
5.Wyżyna Wschodnioafrykańska
Uczniowie powinni wypełnić tabelkę w oparciu o wszystkie źródła informacji, do których mieli dostęp w czasie zajęć.
NAZWA KRAINY | |
UKSZTAŁTOWANIE TERENU | |
CHARAKTERYSTYCZNE ROŚLINY | |
CHARAKTERYSTYCZNE ZWIERZĘTA | |
NAJWAŻNIEJSZE MIEJSCOWOŚCI | |
MIEJSCOWA LUDNOŚĆ I JEJ ZWYCZAJE |
załącznik 2
TEMAT | SPOSÓB PRENTACJI W POWIEŚCI | SPOSÓB PREZENTACJI W FILMIE |
bohaterowie | ||
opisy miejsc egzotycznych | ||
opisy sytuacji | ||
przeżycia wewnętrzne bohaterów |
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Wskazówki dla nauczyciela, jak wypełnić tabelkę.
TEMAT | SPOSÓB PRENTACJI W POWIEŚCI | SPOSÓB PREZENTACJI W FILMIE |
bohaterowie | opisy wyglądu zewnętrznego, ocena innych bohaterów, zachowanie w różnych sytuacjach | ocena innych bohaterów, kreacja aktorska |
opisy miejsc egzotycznych | opisy literackie zawierające bogactwo środków stylistycznych: epitetów, metafor, porównań | plenery filmowe, różnicowanie sposobu prezentacji miejsc za pomocą zbliżeń lub odjazdów kamery |
opisy sytuacji | szczegółowe opisy zachowań bohaterów i rozgrywających się zdarzeń | ruch kamery – zbliżenia, odjazdy kadru, muzyka |
przeżycia wewnętrzne bohaterów | opisy monologów wewnętrznych bohaterów, opis ich sposobu zachowania opinie innych, | gra aktorska, muzyka |
Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.