Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Egzotyka Czarnego Lądu – przygotowujemy współczesny folder podróży Stasia i Nel

1.Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna znaczenie słów: wątek, epizod, bohater pierwszoplanowy, bohater drugoplanowy, świat przedstawiony,

  • wie, jak tworzy się film.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • poprawnie używać słów: wątek, epizod, świat przedstawiony, bohater pierwszoplanowy, bohater drugoplanowy,

  • stosując właściwą terminologię, wyjaśnić, jak tworzy się film.

2. Metoda i formy pracy

Praca z materiałami źródłowymi, techniki manualno‑plastyczne.

3. Środki dydaktyczne

Adaptacja filmowa powieści – wersja w reżyserii Gavina Hooda, wyprodukowany przez Waldemar Dziki Produkcja Filmowa, Vision, przy udziale Telewizji Polsat, strony internetowe: www.afryka.pl, zdjęcia z encyklopedii multimedialnej PWN, atlasy geograficzne.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Wstępem do zajęć będzie projekcja filmu nakręconego na podstawie powieści.

Należy przeznaczyć na to 3 lekcje lub obejrzeć fragmenty.

c) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje materiały ilustracyjne (będą to ilustracje kilku miejsc w Afryce z czasów podróży Stasia i Nel i współczesne obrazy) oraz kolorowe kartki. Zadaniem uczniów będzie opracowanie folderu zatytułowanego Afryka Stasia i Nel – dzisiaj. Wykonanie tego folderu nie polega wyłącznie na wklejeniu zdjęć. Uczniowie muszą zaplanować i logicznie ułożyć materiały, by były one pomocne w zrozumieniu powieści. Oczywiście dzieci powinny wykorzystać również swoje wrażenia z obejrzanego filmu. W czasie oceny folderu nauczyciel będzie brał pod uwagę także szatę graficzną oraz pomysł opracowania materiałów.

  2. Nauczyciel przydziela im miejsca, które będą musieli opisać. Powinno powstać przynajmniej 5 zespołów. Każda grupa otrzymuje identyczną instrukcję i kartę pracy (karta pracy - załącznik 1).

  3. Uczniowie powinni wyjaśnić, na czym polega egzotyka Czarnego Lądu. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na sytuację mieszkańców Afryki, opowiedzieć o tym, w jakich warunkach żyją, jakie mają tradycje. Cenne informacje można znaleźć na stronach internetowych: www.afryka.com; www.wyprawy.onet.pl; www.fotcom.biz/miejsca

a) Faza podsumowująca

Po przygotowaniu informacji uczniowie zastanawiają się w grupach, na czym polega egzotyka tych miejsc oraz które z poznanych dzieł: film czy powieść pełniej oddają niepowtarzalność afrykańskiej natury.

Wnioski z dyskusji można zapisać w formie tabelki (załącznik 2). Powinny znaleźć się tam informacje na temat różnic w opisywaniu świata przedstawionego.

5. Bibliografia

  1. Sienkiewicz H., W pustyni i w puszczy, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003*.*

  2. Encyklopedia multimedialna PWN, Warszawa 2001.

  3. W pustyni i w puszczy, Adaptacja filmowa powieści – wersja w reżyserii Gavina Hooda, wyprodukowany przez: Waldemar Dziki Produkcja Filmowa, Vision, przy udziale Telewizji Polsat***.***

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Zespoły powinny przygotować opisy i materiały ilustracyjne następujących miejsc:

1.Pustynia Libijska

2.Pustynia Arabska

3.Pustynia Nubijska

4.Wyżyna Abisyńska

5.Wyżyna Wschodnioafrykańska

Uczniowie powinni wypełnić tabelkę w oparciu o wszystkie źródła informacji, do których mieli dostęp w czasie zajęć.

NAZWA KRAINY

UKSZTAŁTOWANIE TERENU

CHARAKTERYSTYCZNE ROŚLINY

CHARAKTERYSTYCZNE ZWIERZĘTA

NAJWAŻNIEJSZE MIEJSCOWOŚCI

MIEJSCOWA LUDNOŚĆ I JEJ ZWYCZAJE

załącznik 2

TEMAT

SPOSÓB PRENTACJI

W POWIEŚCI

SPOSÓB PREZENTACJI

W FILMIE

bohaterowie

opisy miejsc egzotycznych

opisy sytuacji

przeżycia wewnętrzne bohaterów

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Wskazówki dla nauczyciela, jak wypełnić tabelkę.

TEMAT

SPOSÓB PRENTACJI

W POWIEŚCI

SPOSÓB PREZENTACJI

W FILMIE

bohaterowie

opisy wyglądu zewnętrznego, ocena innych bohaterów, zachowanie w różnych sytuacjach

ocena innych bohaterów, kreacja aktorska

opisy miejsc egzotycznych

opisy literackie zawierające bogactwo środków stylistycznych: epitetów, metafor, porównań

plenery filmowe, różnicowanie sposobu prezentacji miejsc za pomocą zbliżeń lub odjazdów kamery

opisy sytuacji

szczegółowe opisy zachowań bohaterów i rozgrywających się zdarzeń

ruch kamery – zbliżenia, odjazdy kadru, muzyka

przeżycia wewnętrzne bohaterów

opisy monologów wewnętrznych bohaterów, opis ich sposobu zachowania opinie innych,

gra aktorska, muzyka

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 5.

R1AZAWQRVOciR

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 130.82 KB w języku polskim
R1cDOH4MPzN43

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 30.50 KB w języku polskim