Scenariusz lekcji – Ein Haus von Jolinchen!

Chciałabym zachęcić Państwa do pracy na lekcjach z niemieckimi stronami internetowymi. Jedną z nich jest www.jolinchen.de. Jest to strona ilustrowanego magazynu dla dzieci, propagowana przez niemiecką Kasę Chorych AOK.

Na stronie tej znaleźć można rubryki poświęcone zdrowemu odżywianiu, zdrowemu stylowi życia, ochronie środowiska itp.

Znajdą tutaj też Państwo tematy bliskie każdemu uczniowi, a więc szkoła, czas wolny, humor, rodzina i przyjaciele.

Teksty zamieszczone na tej stronie nie zniechęcają uczniów, są napisane w prosty i przystępny sposób. Polecam je szczególnie do pracy w klasach pierwszych gimnazjum, ponieważ nie jest tutaj wymagana zaawansowana znajomość języka niemieckiego.

- uczniowie poznają stronę internetową www.jolinchen.de,

- uczniowie poznają stronę internetową dla dzieci www.Blinde‑Kuh.de

Umiejętności

- uczeń potrafi korzystać z wyszukiwarki internetowej w języku niemieckim,

- uczeń potrafi opisać dom i otoczenie wybranego przez siebie bohatera,

- uczniowie potrafią wykorzystać przy opisie otoczenia wyrażenia poznane na poprzednich zajęciach,

- uczniowie poprawnie stosują w opisie wyrażenia in der Nähe, rechts, es gibt ...

Metoda i forma pracy

Metoda komunikacyjna: osiągnięcie kompetencji komunikacyjnej.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne

Pracownia komputerowa, komputery z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Powitanie i czynności organizacyjne.

Nauczyciel pyta uczniów, czy znają i odwiedzają niemieckojęzyczne strony internetowe, na jakiego typu problemy natknęli się w trakcie korzystania z tych stron, czy informacje których szukali były im przydatne w trakcie zajęć języka niemieckiego itp.

Uczniowie odpowiadają, podają przykłady, piszą adresy stron na tablicy. Nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje dane adresy internetowe , prosi o podanie szczegółów.

Nauczyciel podaje uczniom adres internetowej strony www.jolinchen.de. Pyta uczniów: wer ist Jolinchen?

Uczniowie odpowiadają: vielleicht ein Monster, ein Tier, eine Comic‑Figur, ein Drachen. W trakcie rozwiązywania tego zadania można podawać uczniom pytania pomocnicze w celu szybszego naprowadzenia ich na poprawną odpowiedź np. Welche Farbe hat diese Figur? Was für ein Tier ist grün?

Nauczyciel omawia linki widniejące na stronie internetowej, np.:

  • Koch mit! Informacje tutaj zawarte pomogą uczniom w opanowaniu słownictwa i wiadomości dotyczących nazw artykułów spożywczych, podawania ilości potraw, redagowania jadłospisu. Uczniowie znajdą tutaj też wskazówki kulinarne „na wesoło”, dowiedzą się jak szybko i prosto przygotować prosty posiłek.

  • Teste dich! Na tej stronie znajdują się różnego rodzaju testy np. Zahntest, Körpertest, Kaugummitest. Testy zawierają ciekawe dla uczniów pytania, zadania i ilustracje. Każdy z testów może też służyć nauczycielowi jako podstawa innych zajęć! Pracując z tą stroną uczeń może opowiedzieć o zdrowych nawykach żywieniowych, udzielić rad i wskazówek dotyczących zdrowego i niezdrowego trybu życia, przeprowadzić analizę własnych nawyków żywieniowych oraz higienicznych

  • Schau dir mal meinen Steckbrief an!

  • Blinde Kuh. Jest to link wyszukiwarki internetowej przeznaczonej głównie dla dzieci. Nauczyciel zapoznaje uczniów ze sposobem korzystania z wyszukiwarki, sposobem podawania żądanych haseł, możliwych zagadnień tematycznych itp.

Omawiając z uczniami opisane wyżej linki należy zwracać uwagę uczniów na fakt, iż cała strona internetowa, którą poznają dzisiaj jest napisana w bardzo przystępny sposób.

Uczniowie zapoznają się z linkami, zadają pytania, analizują.

Nauczyciel prosi uczniów o kliknięcie linku ikony „Schau dir mal meinen Steckbrief an!“ . Link ten zawiera informacje na temat głównego bohatera całej strony internetowej, a więc smoka Jolinchen oraz jego przyjaciela – nietoperza Schrilli. Informacje ujęte są w tabeli i zawierają informacje na temat wyglądu, adresu, zainteresowań , ulubionych zajęć, przyjaciół itp.

Uczniowie wybierają sobie list smoka Jolinchen lub nietoperza Schrilli.

Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie listu‑ankiety dotyczącego wybranego przez nich bohatera. Pyta uczniów: wo wohnt Jolinchen? wo wohnt Schrilli?Wie sieht es aus? was macht er gern?

Uczniowie odpowiadają na pytanie np.: Jolinchen wohnt in einem Loch, Schrilli wohnt auf dem Baum.

Nauczyciel zadaje uczniom pracę polegającą na narysowaniu w zeszycie i opisaniu w 5‑6 zdaniach domu i okolicy domu Jolinchen lub Schrilli. Należy tu wykorzystać wyrażenia typu: in der Nähe, rechts, links, es gibt , oraz przyimki in, auf, neben, zwischen, an, vor, hinter.

Chętni uczniowie odczytują swoje prace.

Zadaje pracę domową: Napisz list‑ankietę na swój temat wg wzoru listu z poznanej strony internetowej.

Przygotowała: Aleksandra Ochocka – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 1 im Jana Pawła II w Wieruszowie

RUKQtWmaatYTK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.05 KB w języku polskim