Ekspansja kolonialna państw europejskich w XIX w.
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
zna pojęcia: ekspansja kolonialna, kolonie, metropolia, protektorat, trójprzymierze, trójporozumienie, brzemię białego człowieka;
zna następujące postaci: cesarz Mutsuhito, Paulus Kruger;
potrafi wskazać przyczyny i skutki kolonizacji;
zna negatywne skutki kolonizacji dla ludności autochtonicznej;
zna imperia kolonialne i relacje między nimi w końcu XIX w.;
wie o rywalizacji o kolonie między mocarstwami europejskim.
Umiejętności Uczeń:
umie wskazać na mapie imperia kolonialne i ich kolonie;
umie rozpoznać retorykę od prawdziwych intencji kolonialistów;
rozumie proces narastania konfliktu między mocarstwami kolonialnymi.
Metoda pracy
wykład z wykorzystaniem mapy,
referat lub drama,
dyskusja.
Środki dydaktyczne
podręcznik,
mapa,
Atlas Historyczny Świata (dowolne wydanie),
rekwizyty związane z poszczególnymi kontynentami.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
sprawdzenie obecności,
sprawdzenie wiadomości wybranego ucznia,
przygotowanie mapy Kolonie państw europejskich w XIX w.
Określenie celu i formy pracy na lekcji.
Podanie i zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna Nauczyciel przedstawia przyczyny ekspansji kolonialnej Europejczyków w XIX w., wskazuje kolonie na mapie oraz omawia bilans polityki kolonialnej końca XVIII w. i początku XIX w. Omawia negatywne skutki procesu kolonizacji dla ludności autochtonicznej (niewolnictwo, system gospodarki kolonialnej, surowcowy charakter gospodarki, lokalne wojny i powstania w Indiach, Sudanie i Chinach).
Referowanie, przez czterech wcześniej przygotowanych uczniów (5 minut czasu dla każdego), na temat skutków kolonizacji dla ludności tubylczej poszczególnych kontynentów: Afryki, Azji, Ameryki, Australii, z odniesieniami do współczesności. Uczniowie mogą przynieść do klasy rekwizyty kojarzące się z tymi kontynentami.
Ewentualnie, w zależności od stopnia aktywności uczniów, w klasie można przygotować dramę: urządzić proces – czterej oskarżyciele (przedstawiciele ww. kontynentów), oskarżony (biały człowiek) i sędzia. Uczniowie analizują i oceniają przedstawioną argumentację.Następnie nauczyciel pyta uczniów, jak rozumieją sformułowanie: brzemię białego człowieka. Możliwość dyskusji nad rozumieniem pojęcia: alternatywnie jako odpowiedzialność za narody zamieszkujące podbite ziemie, wprowadzenie postępu (medycyny, techniki, systemu prawnego - R. Kipling) lub poczucie winy za krzywdy, jakich dopuścili się biali wobec podbitych narodów (jedna z przyjętych, dominujących ocen skutków podbojów kolonialnych). Uczniowie dyskutują nad współczesnym rozumieniem tego pojęcia.
Na koniec nauczyciel przedstawia konflikty o kolonie pomiędzy metropoliami (francusko - brytyjski Sudan; francusko - włoska Afryka Pn.; brytyjsko - rosyjski Afganistan), prowadzące do tworzenia sojuszów wojskowych w Europie.
**Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia szczególnie aktywnych uczniów i poleca wykonanie zadania domowego.**
Bibliografia
G. Bidwell, Hebanowe ładunki. William Willbeforce i brytyjski handel niewolnikami, tłum. A. Bidwell, Wrocław 1978.
Bieżuńska - Małowist, M. Małowist, Niewolnictwo, Warszawa 1987.
K. Dziewanowski, Brzemię białego człowieka, Warszawa 1996.
M. Ferro, Historia kolonizacji, tłum. M. Czajka, Warszawa 1997.
J. Kieniewicz, Złoto, korzenie i krew, Warszawa 1971.
**Załączniki
Zadanie domowe**
Przedstaw przyczyny i skutki kolonizacji. Skutki podziel na pozytywne i negatywne dla imperiów kolonialnych.
Dowiedz się, czy we współczesnym świecie nadal występuje niewolnictwo.
Na podstawie wybranych tekstów źródłowych lub literatury (np. W pustyni i w puszczy) oceń stosunek Europejczyków do autochtonicznej ludności w koloniach.
(Dla szczególnie zainteresowanych.) Wypowiedz się pisemnie, jak współcześni Europejczycy mogą przyczyniać się do poprawy losu dawnych krajów kolonialnych.
Czas trwania lekcji
45 minutUwagi do scenariusza
Uczniowie referujący, bądź występujący w dramie muszą mieć czas na przygotowanie (co najmniej 2 tygodnie).