Eksperymentowanie z narkotykami wśród młodzieży.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zapoznaje się z informacjami na temat rodzajów narkotyków, ich działania i szkód przez nie wyrządzonych w organizmie,

  • rozumie istotność i społeczny kontekst problemu narkomanii wśród młodzieży,

  • zapoznaje się z podstawowymi problemami personalnymi, prawnymi i finansowymi związanymi z narkomanią.

  • Uczy się czym jest wolność i jakie są jej granice.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • nabiera umiejętności dyskutowania o problemie sięgania po narkotyki przez młodzież

  • nabiera umiejętności autonomicznego myślenia i samodzielnego dokonywania wyborów

  • poznaje praktyczny wymiar problematyki etycznej,

  • uczy się, jak zapobiegać złu moralnemu, mając na celu dobro swoje i innych,

  • uczy się pracy z testem i sztuki prezentacji (w Power Poincie)

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec powinności moralnych człowieka oraz uczy się rozpoznawać podstawowe wartości moralne,

  • zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny i sposoby jego rozwiązania,

  • treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,

  • osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych oraz uczy się zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, dyskusja wokół problemu, referat (prezentacja)

3. Środki dydaktyczne

Artykuły do zreferowania.

Komputer, rzutnik i program Power Point

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na poprzedzających zajęciach nauczyciel zadaje do zreferowania dwa artykuły o problemie eksperymentowania z narkotykami wśród młodzieży: Zgubne złudzenia Marcina Mellera i Ekstaza po grób Ryszarda. Informuje uczniów, że prezentacja powinna być przygotowana w programie Power Point i zawierać na końcu 2 lub 3 pytania do dyskusji. Przed zajęciami przygotowuje komputer i rzutnik. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel informuje uczniów o następujących kwestiach:

  1. Co to są narkotyki?

  2. Jakie są rodzaje narkotyków?

  3. Jak poszczególne rodzaje narkotyków wpływają na organizm człowieka (konsekwencje krótkotrwałe i długotrwałe) i po czym poznać, że ktoś bierze narkotyki?

2. Nauczyciel zadaje pytania do dyskusji:

  1. Dlaczego młodzi ludzie eksperymentują z narkotykami, rozpuszczalnikami i klejami?

  2. Na jakie problemy osobiste, prawne i finansowe napotykają młodzi ludzie sięgający po narkotyki?

  3. Jak wyperswadować przyjacielowi branie narkotyków?

  4. Jakie są korzyści nieeksperymentowania z narkotykami?

3. Uczniowie dokonują prezentacji zadanych artykułów.

c) Faza podsumowująca

Po prezentacji następuje krótka dyskusja w grupie na zadane przez uczniów pytania.

d) Praca domowa

Nauczyciel zadaje następujące zadanie domowe: John Stuart Mill w „O wolności” twierdził, iż każda jednostka powinna mieć prawo do robienia tego, na co ma ochotę, o ile nie krzywdzi w ten sposób innych. Jak w świetle tego poglądu oceniłbyś eksperymentowanie z narkotykami?

5. Bibliografia

  1. Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  2. Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.

  3. Meller M., Zgubne złudzenia, Polityka 20/2000.

  4. Moneta‑Malewska M.,Narkotyki w szkole i w domu : zagrożenia, Towarzystwo Wydawnicze i Literackie, Warszawa 1995.

  5. Richard D., Narkotyki, „Książnica”, Katowice 1999.

  6. Siczek J., Narkonauci : od uzależnienia do dobrego życia, Jacek Santorski CO Agencja Wydawnicza, Warszawa 1994.

  7. Socha R., Ekstaza po grób, Polityka 3/2001.

6. Załączniki

a) Materiały pomocnicze dla nauczyciela

Przykładowe odpowiedzi na pytania do dyskusji:

1. Jak myślisz, dlaczego pewni młodzi ludzie eksperymentują z narkotykami, rozpuszczalnikami i klejami?

  • czują nudę,

  • czują ciekawość,

  • chcą być „na czasie”,

  • czują frustrację,

  • chcą mieć dobrą zabawę,

  • traktują narkotyki jak zwykłą używkę i nie zdają sobie sprawy z niebezpieczeństw,

  • kleje i rozpuszczalniki są tanie i łatwe do kupienia,

  • wąchanie może być postrzeganie jako ekscytujące, ponieważ jest niebezpieczne i robione w grupie,

  • robienie czegoś postrzeganego przez dorosłych jako szokującego może wyglądać atrakcyjnie dla młodzieży,

  • młodzi ludzie wąchają klej, ponieważ ich przyjaciele to robią, brak im własnego zdania,

  • halucynacje, mimo że są często niebezpieczne i wywołujące strach, są postrzegane jako ekscytujące,

  • halucynacje pomagają ludziom uciec od prawdziwego świata; można na chwilę zapomnieć o problemach (ale w dłuższym okresie czasu problemy wydają się jeszcze poważniejsze).

2. Na jakie problemy osobiste, prawne i finansowe napotykają młodzi ludzie sięgający po narkotyki?

  • Problemy personalne:

    • zerwanie związków,

    • narkotyki zamiast rozwiązywać problemy stają się jeszcze jednym z nich.

  • Problemy prawne:

    • poważne grzywny a nawet więzienie,

    • po wyjściu z aresztu można mieć problemy ze znalezieniem pracy i odczuwać wstyd.

  • Problem finansowe:

    • wydajemy wszystkie pieniądze by „karmić nasz nałóg”,

    • kiedy nie mamy pieniędzy, zaczynamy kraść.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

RL03UGSBRcfVz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.18 KB w języku polskim
RX4CPh2PA3ht8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.00 KB w języku polskim