Eksperymentowanie z narkotykami wśród młodzieży
Eksperymentowanie z narkotykami wśród młodzieży.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zapoznaje się z informacjami na temat rodzajów narkotyków, ich działania i szkód przez nie wyrządzonych w organizmie,
rozumie istotność i społeczny kontekst problemu narkomanii wśród młodzieży,
zapoznaje się z podstawowymi problemami personalnymi, prawnymi i finansowymi związanymi z narkomanią.
Uczy się czym jest wolność i jakie są jej granice.
b) Umiejętności
Uczeń:
nabiera umiejętności dyskutowania o problemie sięgania po narkotyki przez młodzież
nabiera umiejętności autonomicznego myślenia i samodzielnego dokonywania wyborów
poznaje praktyczny wymiar problematyki etycznej,
uczy się, jak zapobiegać złu moralnemu, mając na celu dobro swoje i innych,
uczy się pracy z testem i sztuki prezentacji (w Power Poincie)
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec powinności moralnych człowieka oraz uczy się rozpoznawać podstawowe wartości moralne,
zadań szkoły – uświadamia ważny problem moralny i sposoby jego rozwiązania,
treści – należy do bloku tematycznego „główne problemy współczesnej etyki”,
osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych oraz uczy się zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja wokół problemu, referat (prezentacja)
3. Środki dydaktyczne
Artykuły do zreferowania.
Komputer, rzutnik i program Power Point
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na poprzedzających zajęciach nauczyciel zadaje do zreferowania dwa artykuły o problemie eksperymentowania z narkotykami wśród młodzieży: Zgubne złudzenia Marcina Mellera i Ekstaza po grób Ryszarda. Informuje uczniów, że prezentacja powinna być przygotowana w programie Power Point i zawierać na końcu 2 lub 3 pytania do dyskusji. Przed zajęciami przygotowuje komputer i rzutnik. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel informuje uczniów o następujących kwestiach:
Co to są narkotyki?
Jakie są rodzaje narkotyków?
Jak poszczególne rodzaje narkotyków wpływają na organizm człowieka (konsekwencje krótkotrwałe i długotrwałe) i po czym poznać, że ktoś bierze narkotyki?
2. Nauczyciel zadaje pytania do dyskusji:
Dlaczego młodzi ludzie eksperymentują z narkotykami, rozpuszczalnikami i klejami?
Na jakie problemy osobiste, prawne i finansowe napotykają młodzi ludzie sięgający po narkotyki?
Jak wyperswadować przyjacielowi branie narkotyków?
Jakie są korzyści nieeksperymentowania z narkotykami?
3. Uczniowie dokonują prezentacji zadanych artykułów.
c) Faza podsumowująca
Po prezentacji następuje krótka dyskusja w grupie na zadane przez uczniów pytania.
d) Praca domowa
Nauczyciel zadaje następujące zadanie domowe: John Stuart Mill w „O wolności” twierdził, iż każda jednostka powinna mieć prawo do robienia tego, na co ma ochotę, o ile nie krzywdzi w ten sposób innych. Jak w świetle tego poglądu oceniłbyś eksperymentowanie z narkotykami?
5. Bibliografia
Jenkins J., Contemporary Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.
Jenkins J., Introducing Moral Issues, Heinemann, Oxford 1994.
Meller M., Zgubne złudzenia, Polityka 20/2000.
Moneta‑Malewska M.,Narkotyki w szkole i w domu : zagrożenia, Towarzystwo Wydawnicze i Literackie, Warszawa 1995.
Richard D., Narkotyki, „Książnica”, Katowice 1999.
Siczek J., Narkonauci : od uzależnienia do dobrego życia, Jacek Santorski CO Agencja Wydawnicza, Warszawa 1994.
Socha R., Ekstaza po grób, Polityka 3/2001.
6. Załączniki
a) Materiały pomocnicze dla nauczyciela
Przykładowe odpowiedzi na pytania do dyskusji:
1. Jak myślisz, dlaczego pewni młodzi ludzie eksperymentują z narkotykami, rozpuszczalnikami i klejami?
czują nudę,
czują ciekawość,
chcą być „na czasie”,
czują frustrację,
chcą mieć dobrą zabawę,
traktują narkotyki jak zwykłą używkę i nie zdają sobie sprawy z niebezpieczeństw,
kleje i rozpuszczalniki są tanie i łatwe do kupienia,
wąchanie może być postrzeganie jako ekscytujące, ponieważ jest niebezpieczne i robione w grupie,
robienie czegoś postrzeganego przez dorosłych jako szokującego może wyglądać atrakcyjnie dla młodzieży,
młodzi ludzie wąchają klej, ponieważ ich przyjaciele to robią, brak im własnego zdania,
halucynacje, mimo że są często niebezpieczne i wywołujące strach, są postrzegane jako ekscytujące,
halucynacje pomagają ludziom uciec od prawdziwego świata; można na chwilę zapomnieć o problemach (ale w dłuższym okresie czasu problemy wydają się jeszcze poważniejsze).
2. Na jakie problemy osobiste, prawne i finansowe napotykają młodzi ludzie sięgający po narkotyki?
Problemy personalne:
zerwanie związków,
narkotyki zamiast rozwiązywać problemy stają się jeszcze jednym z nich.
Problemy prawne:
poważne grzywny a nawet więzienie,
po wyjściu z aresztu można mieć problemy ze znalezieniem pracy i odczuwać wstyd.
Problem finansowe:
wydajemy wszystkie pieniądze by „karmić nasz nałóg”,
kiedy nie mamy pieniędzy, zaczynamy kraść.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak.