Ekspresjonizm i katastrofizm Hymnów Jana Kasprowicza
Ekspresjonizm i katastrofizm Hymnów Jana Kasprowicza
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zapoznaje się z pojęciami: ekspresjonizm i katastrofizm,
utrwala wiadomości o hymnie jako gatunku literackim oraz sposobie jego realizacji w literaturze.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wskazać elementy ekspresjonistyczne i katastroficzne w twórczości Jana Kasprowicza,
dokonać interpretacji hymnu Dies Irae oraz skonfrontować jego treść z ideałami młodopolskimi.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, praca analityczna z tekstami z podręcznika, nauczanie sytuacyjne.
3. Środki dydaktyczne
Egzemplarze podręcznika Przeszłość to dziś Jacka Kopcińskiego.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Swobodna dyskusja na temat hymnu jako gatunku literackiego oraz sposobie jego realizacji w literaturze.
Przypomnienie nurtów młodopolskich – takich jak: ekspresjonizm i katastrofizm.
b) Faza realizacyjna
Praca z tekstem Dies Irae:
Co oznacza tytuł?
Jakie sceny są przedstawione w utworze Dzień gniewu?
Za pomocą czego ludzie są wzywani na Sąd Ostateczny?
Wymień zjawiska, które rozgrywają się przed Sądem Ostatecznym.
Jaka atmosfera panuje przed końcem zagłady?
Wymień apokaliptyczne postacie i sceny.
Jak został nazwany Stwórca?
Jaka jest wizja Sądu Ostatecznego?
O czym świadczy refren Kyrie elejson?
Jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do scen rozgrywających się na jego oczach?
Czego dotyczy spór między podmiotem lirycznym a Bogiem?
Czy ten spór jest rozstrzygalny?
Z czym wam się kojarzy przybrana postawa podmiotu lirycznego? (postawa prometejska),
Jakie środki artystyczne zostały użyte w wierszu dla podkreślenia grozy katastrofy?
nagromadzenie obrazów o spotęgowanej sile wyrazu,
kontrasty,
zarysowanie przeciwieństw znaczeniowych: grzech - kara, upadek - zbawienie, piękno - brzydota
spotęgowanie emocjonalnego napięcia.
W Dies Irae pada pytanie, czy człowieka można karać za grzech, podczas gdy został on stworzony grzesznikiem.
c) Faza podsumowująca
Dyskusja podsumowująca: dobitne podkreślenie elementów ekspresjonistycznych i katastroficznych w Hymnach Jana Kasprowicza.
5. Bibliografia
J. Kopciński, Przeszłość to dziś, Stentor, Warszawa 2005.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Przeczytaj z podręcznika Hymn Świętego Franciszka z Asyżu Jana Kasprowicza.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jest to druga lekcja z cyklu trzech zajęć poświęconych analizie twórczości Jana Kasprowicza – przeznaczona dla klasy trzeciej liceum.