Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Elektrolity mocne i słabe

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • pojęcia stopnia dysocjacji i stałej dysocjacji,

  • związki będące elektrolitami mocnymi,

  • prawo rozcieńczeń Oswalda.

b) Umiejętności

Uczeń wykorzystuje stopień dysocjacji i stałą dysocjacji do obliczania mocy elektrolitu.

2. Metody i formy pracy

Pogadanka, ćwiczenie, praca zbiorowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Przypomnienie, co to jest dysocjacja jonowa.

  3. Nawiązanie do tematu lekcji poprzez pogadankę n temat pojęcia stopnia dysocjacji?

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie pojęcia stałej dysocjacji

Zapisanie przez uczniów równania dysocjacji kwasu octowego, a następnie na jego podstawie zapisanie wzoru na stałą równowagi tej dysocjacji.

Stała dysocjacji jest to stosunek iloczynu stężeń form zdysocjonowanych do stężenia formy niezdysocjonowanej, np.:

Ca(OH)Indeks dolny 2 = CaIndeks górny 2+ + 2 OHIndeks górny -

KIndeks dolny b = [CaIndeks górny 2+] [OHIndeks górny -]Indeks górny 2 / [Ca(OH)Indeks dolny 2]

Stała dysocjacji w tej samej temperaturze jest stała dla wszystkich stężeń.

  1. Wprowadzenie pojęcia stopnia dysocjacji

Zapisanie przez uczniów definicji:

Stopień dysocjacji jest to iloraz liczby cząstek zdysocjonowanych do liczby wszystkich cząstek. Oznacza się symbolem alfa.

alfa = N / NIndeks dolny 0

Stopień dysocjacji jest cechą charakterystyczną dla podziału elektrolitów na mocne i słabe

  1. Wprowadzanie podziału elektrolitów ze względu na stopień dysocjacji.

Podanie przez nauczyciela podziału mocy elektrolitu ze względu na stopień dysocjacji.

Elektrolity dzielimy na:

mocne, gdy alfa > 30%

średniej mocy, gdy alfa = 5% - 30%

słabe, gdy alfa< 5 %

Do mocnych elektrolitów zaliczamy:

wszystkie sole, oprócz ZnClIndeks dolny 2, ZnIIndeks dolny 2, CdClIndeks dolny 2, CdIIndeks dolny 2, HgClIndeks dolny 2,

następujące kwasy: HNOIndeks dolny 3, HCl, HBr, HI, HIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4, HMnOIndeks dolny 4 HClOIndeks dolny 4,

następujące zasady : LiOH, NaOH, KOH, RbOH, Ca(OH)Indeks dolny 2, Sr(OH)Indeks dolny 2, Ba(OH)Indeks dolny 2.

  1. Wprowadzenie prawa rozcieńczeń Ostwalda

Wyprowadzenie przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela z równania na stałą dysocjacji wzoru na stopień dysocjacji, zwany prawem Ostwalda. Końcowy zapis jest następujący.

alfa = √K/c

Gdzie: K - stała dysocjacji, c - stężenie elektrolitu.

Zwrócenie przez nauczyciela uwagi na to, że stopień dysocjacji elektrolitów rośnie wraz z rozcieńczeniem. Zaznajomienie uczniów z następującym przykładem:

KIndeks dolny a = 5,5*10Indeks górny -7

cIndeks dolny 1 = 2*10Indeks górny -3

cIndeks dolny 2 = 4*10Indeks górny -6

alfaIndeks dolny 1 = √5,5*10Indeks górny -7/ 2*10Indeks górny -3 = 0,01658

alfaIndeks dolny 2 = √5,5*10Indeks górny -7/ 4*10Indeks górny -6 = 0,37081

c) Faza podsumowująca

Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji.

5. Bibliografia

Z. Kluz, M. M. Poźniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RR1xPCCu6kjzL

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.30 KB w języku polskim
RimNZNTIeVcUT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim