Elektrolity mocne i słabe
Elektrolity mocne i słabe
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcia stopnia dysocjacji i stałej dysocjacji,
związki będące elektrolitami mocnymi,
prawo rozcieńczeń Oswalda.
b) Umiejętności
Uczeń wykorzystuje stopień dysocjacji i stałą dysocjacji do obliczania mocy elektrolitu.
2. Metody i formy pracy
Pogadanka, ćwiczenie, praca zbiorowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Przypomnienie, co to jest dysocjacja jonowa.
Nawiązanie do tematu lekcji poprzez pogadankę n temat pojęcia stopnia dysocjacji?
b) Faza realizacyjna
Wprowadzenie pojęcia stałej dysocjacji
Zapisanie przez uczniów równania dysocjacji kwasu octowego, a następnie na jego podstawie zapisanie wzoru na stałą równowagi tej dysocjacji.
Stała dysocjacji jest to stosunek iloczynu stężeń form zdysocjonowanych do stężenia formy niezdysocjonowanej, np.:
Ca(OH)Indeks dolny 22 = CaIndeks górny 2+2+ + 2 OHIndeks górny --
KIndeks dolny bb = [CaIndeks górny 2+2+] [OHIndeks górny --]Indeks górny 22 / [Ca(OH)Indeks dolny 22]
Stała dysocjacji w tej samej temperaturze jest stała dla wszystkich stężeń.
Wprowadzenie pojęcia stopnia dysocjacji
Zapisanie przez uczniów definicji:
Stopień dysocjacji jest to iloraz liczby cząstek zdysocjonowanych do liczby wszystkich cząstek. Oznacza się symbolem alfa.
alfa = N / NIndeks dolny 00
Stopień dysocjacji jest cechą charakterystyczną dla podziału elektrolitów na mocne i słabe
Wprowadzanie podziału elektrolitów ze względu na stopień dysocjacji.
Podanie przez nauczyciela podziału mocy elektrolitu ze względu na stopień dysocjacji.
Elektrolity dzielimy na:
mocne, gdy alfa > 30%
średniej mocy, gdy alfa = 5% - 30%
słabe, gdy alfa< 5 %
Do mocnych elektrolitów zaliczamy:
wszystkie sole, oprócz ZnClIndeks dolny 22, ZnIIndeks dolny 22, CdClIndeks dolny 22, CdIIndeks dolny 22, HgClIndeks dolny 22,
następujące kwasy: HNOIndeks dolny 33, HCl, HBr, HI, HIndeks dolny 22SOIndeks dolny 44, HMnOIndeks dolny 44 HClOIndeks dolny 44,
następujące zasady : LiOH, NaOH, KOH, RbOH, Ca(OH)Indeks dolny 22, Sr(OH)Indeks dolny 22, Ba(OH)Indeks dolny 22.
Wprowadzenie prawa rozcieńczeń Ostwalda
Wyprowadzenie przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela z równania na stałą dysocjacji wzoru na stopień dysocjacji, zwany prawem Ostwalda. Końcowy zapis jest następujący.
alfa = √K/c
Gdzie: K - stała dysocjacji, c - stężenie elektrolitu.
Zwrócenie przez nauczyciela uwagi na to, że stopień dysocjacji elektrolitów rośnie wraz z rozcieńczeniem. Zaznajomienie uczniów z następującym przykładem:
KIndeks dolny aa = 5,5*10Indeks górny -7-7
cIndeks dolny 11 = 2*10Indeks górny -3-3
cIndeks dolny 22 = 4*10Indeks górny -6-6
alfaIndeks dolny 11 = √5,5*10Indeks górny -7-7/ 2*10Indeks górny -3-3 = 0,01658
alfaIndeks dolny 22 = √5,5*10Indeks górny -7-7/ 4*10Indeks górny -6-6 = 0,37081
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji.
5. Bibliografia
Z. Kluz, M. M. Poźniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak