Scenariusz zajęć „elektryzowanie się ciał”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Elektryzowanie się ciał.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (10.2) [uczeń] demonstruje elektryzowanie się ciał i ich oddziaływania na przedmioty wykonane z różnych substancji;

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Rozumie termin elektryzowanie się ciał i ładunek elektryczny

Zna przykłady odpychania i przyciągania się naelektryzowanych ciał

Rozumie dlaczego ciała elektryzują się

Wie jak można naelektryzować ciało

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Wyjaśnia na czym polega elektryzowanie się ciał

Demonstruje elektryzowanie się ciał i ich oddziaływania na przedmioty wykonane z różnych substancji

Podaje przykłady odpychania i przyciągania się naelektryzowanych ciał

Potrafi łączyć teorię ze zjawiskami spotykanymi w życiu codziennym

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Rozbudzenie zainteresowania ucznia nad zjawiskami występującymi w przyrodzie

  • Wzbogacenie słownictwa

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Elektryzowanie się ciał. Nauczyciel inicjuje rozmowę.

  • Nauczyciel wyjaśnia termin: elektryzowanie się ciał i ładunek elektryczny. Podaje przykłady odpychania i przyciągania się naelektryzowanych ciał.

  • Aby w pełni zobrazować uczniom zjawisko elektryzowania się ciał, nauczyciel prezentuje ćwiczenia. Wybiera chętne osoby, które prezentują elektryzowanie się włosów poprzez pocieranie ich balonem wypełnionym powietrzem. Drugie ćwiczenie polega na potarciu linijką ubrań i przyłożenie jej delikatnie do drobnych skrawków papieru, które zaczną przywierać do linijki. Ćwiczenie może wykonać kilkoro chętnych uczniów.

  • Ćwiczenie interaktywne „Ładunki elektryczne”- utrwalenie wiedzy.

  • Nauczyciel prowadzi wykład na temat odpychania i przyciągania się naelektryzowanych ciał. Wyjaśnia oddziaływanie na przykładzie przedmiotów wykonanych z różnych substancji. Uczniowie na podstawie wykładu, podręcznika i/lub encyklopedii dokonują notatek.

  • Prezentacja multimedialna „Metody elektryzowania ciał”- Nauczyciel szczegółowo wyjaśnia każdą z metod elektryzowania się ciał.

  • Elektryzowanie się ciał- przykłady z życia codziennego (pogawędka). Nauczyciel zachęca uczniów do aktywności, podaje przykłady, aby zaciekawić uczniów i zachęcić do rozmowy.

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Komputer

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

  • Prezentacja multimedialna

  • Linijka

  • Balon

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Rozmowa kierowana

  • Praca z podręcznikiem

  • Ćwiczenie

  • Obserwacja

Formy pracy

  • Praca indywidualna

Praca domowa

Ciało elektrycznie obojętne – wyjaśnij termin.

Zadanie dla chętnych

Stwórz krzyżówkę, w której hasło będzie układało się w słowo ELEKTROSTATYKA. Zagadnienia użyte w krzyżówce muszą dotyczyć tematu lekcji – Elektryzowanie się ciał. Wyjaśnij znaczenie terminu ELEKTROSTATYKA.

Lista załączników multimedialnych

Prezentacja multimedialna „Metody elektryzowania ciał”

Ćwiczenie interaktywne „Ładunki elektryczne”

RVxEPnahNuNLs

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 92.00 KB w języku polskim
RtCRwsnySBcKD

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.65 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3