Elektryzowanie się ciał
Scenariusz zajęć „elektryzowanie się ciał”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Elektryzowanie się ciał.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (10.2) [uczeń] demonstruje elektryzowanie się ciał i ich oddziaływania na przedmioty wykonane z różnych substancji;
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Rozumie termin elektryzowanie się ciał i ładunek elektryczny |
Zna przykłady odpychania i przyciągania się naelektryzowanych ciał | |
Rozumie dlaczego ciała elektryzują się | |
Wie jak można naelektryzować ciało |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Wyjaśnia na czym polega elektryzowanie się ciał |
Demonstruje elektryzowanie się ciał i ich oddziaływania na przedmioty wykonane z różnych substancji | |
Podaje przykłady odpychania i przyciągania się naelektryzowanych ciał | |
Potrafi łączyć teorię ze zjawiskami spotykanymi w życiu codziennym |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje naukowe
Rozbudzenie zainteresowania ucznia nad zjawiskami występującymi w przyrodzie
Wzbogacenie słownictwa
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Elektryzowanie się ciał. Nauczyciel inicjuje rozmowę.
Nauczyciel wyjaśnia termin: elektryzowanie się ciał i ładunek elektryczny. Podaje przykłady odpychania i przyciągania się naelektryzowanych ciał.
Aby w pełni zobrazować uczniom zjawisko elektryzowania się ciał, nauczyciel prezentuje ćwiczenia. Wybiera chętne osoby, które prezentują elektryzowanie się włosów poprzez pocieranie ich balonem wypełnionym powietrzem. Drugie ćwiczenie polega na potarciu linijką ubrań i przyłożenie jej delikatnie do drobnych skrawków papieru, które zaczną przywierać do linijki. Ćwiczenie może wykonać kilkoro chętnych uczniów.
Ćwiczenie interaktywne „Ładunki elektryczne”- utrwalenie wiedzy.
Nauczyciel prowadzi wykład na temat odpychania i przyciągania się naelektryzowanych ciał. Wyjaśnia oddziaływanie na przykładzie przedmiotów wykonanych z różnych substancji. Uczniowie na podstawie wykładu, podręcznika i/lub encyklopedii dokonują notatek.
Prezentacja multimedialna „Metody elektryzowania ciał”- Nauczyciel szczegółowo wyjaśnia każdą z metod elektryzowania się ciał.
Elektryzowanie się ciał- przykłady z życia codziennego (pogawędka). Nauczyciel zachęca uczniów do aktywności, podaje przykłady, aby zaciekawić uczniów i zachęcić do rozmowy.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Zadanie pracy domowej.
Uporządkowanie miejsca pracy.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Komputer
Rzutnik
Ekran projekcyjny
Prezentacja multimedialna
Linijka
Balon
Metody nauczania
Pogawędka
Rozmowa kierowana
Praca z podręcznikiem
Ćwiczenie
Obserwacja
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca domowa
Ciało elektrycznie obojętne – wyjaśnij termin.
Zadanie dla chętnych
Stwórz krzyżówkę, w której hasło będzie układało się w słowo ELEKTROSTATYKA. Zagadnienia użyte w krzyżówce muszą dotyczyć tematu lekcji – Elektryzowanie się ciał. Wyjaśnij znaczenie terminu ELEKTROSTATYKA.
Lista załączników multimedialnych
Prezentacja multimedialna „Metody elektryzowania ciał”
Ćwiczenie interaktywne „Ładunki elektryczne”