Budowa dźwigów hydraulicznych
ELE.08. Montaż urządzeń dźwigowych – Technik urządzeń dźwigowych 311940
Budowa dźwigu hydraulicznego
ATLAS INTERAKTYWNY
Spis treści
Ogólna budowa dźwigu hydraulicznegoOgólna budowa dźwigu hydraulicznego
Szczegółowa budowa układu hydraulicznego dźwigu towarowegoSzczegółowa budowa układu hydraulicznego dźwigu towarowego
1. Ogólna budowa dźwigu hydraulicznego
Na ekranie startowym widoczna jest szara plansza, na której znajduje się model dźwigu. Model możemy dowolnie obracać, przybliżać, oddalać za pomocą myszki. Na poszczególnych częściach urządzenia widoczne są przyciski. Przyciski znajdują się również w lewym górnym rogu planszy. Oprócz numerów od 1 do 9, tożsamych z tymi na planszy, widoczny jest okrągły przycisk włączania i wyłączania widoku. Po kliknięciu na dany punkt, istnieje możliwość rozwinięcia menu zawierającego tekst oraz zgodne z nim nagranie audio. Pasek umożliwiający odtworzenie nagrania dźwiękowego umieszczony jest pod tekstem.
Szyb samonośny
Nagranie audio tożsame z treścią.
Konstrukcja, wewnątrz której porusza się kabina dźwigu. Składa się podszybia, ścian i stropu. Szyb może być wykonany ze stali, szkła lub z połączenia stali, aluminium oraz szkła. Montowany wewnątrz lub na zewnątrz budynku.
1. Grafika przedstawia przekrój konstrukcji dźwigu samonośnego. Składa się on z elementów w kształcie słupów i belek. Ułożone są w kwadratowym układzie na solidnej podstawie. Słupy są elementami nośnymi ułożonymi w orientacji pionowej, a poziome belki pełnią funkcję łączników i tworzą ramę, która podtrzymuje wieżę dźwigu. Wewnątrz konstrukcji zainstalowano kabinę. Pod kabiną znajduje się przestrzeń, gdzie umieszczony jest jest mechanizm systemu lin umożliwiających przemieszczanie się na różnych poziomach oraz skrzynia. Jest to centrala sterowania pracy dźwigu.
Drzwi szybowe (przystankowe)
Nagranie audio tożsame z treścią.
Montowane w szybie na każdym przystanku, na którym zatrzymuje się dźwig. Automatyczne lub półautomatyczne. Mogą otwierać się centralnie (panele drzwi rozsuwają się od środka w obie strony) lub teleskopowo (panele drzwi przesuwają się w jedną stronę).
2. Grafika przedstawia model – konstrukcję dźwigu, na którym zaznaczono miejsca montażu drzwi przystankowych. Drzwi są montowane na każdym piętrze, a taki system zapewnia szybki i łatwy dostęp do windy, co zwiększa bezpieczeństwo i jest wygodne dla użytkowników.
Siłowniki hydrauliczne
Nagranie audio tożsame z treścią.
Siłowniki hydrauliczne to silniki wyporowe o ruchu prostolinijnym, posuwisto‑zwrotnym. Wyposażone są w ruchomy element, który oddziela przestrzeń ciśnienia wyższego od przestrzeni ciśnienia niższego. Pod wpływem oddziaływania ciśnienia cieczy element ten wytwarza odpowiednią siłę. Wskutek zmiany objętości wykorzystanej cieczy uzyskuje on więc stosowną prędkość. Ciśnienie powstające w siłowniku zależne jest zawsze od obciążeń zewnętrznych.
3. Siłowniki hydrauliczne są montowane w różnych maszynach, urządzeniach oraz pojazdach. Na przedstawionym modelu siłownik jest zamontowany w górnej części, na liniach trakcyjnych, na których zawieszona jest kabina windy.
Kabina dźwigu towarowego
Nagranie audio tożsame z treścią.
Zabudowana część dźwigu przeznaczona do przewozu osób lub towarów.
4. Na przekroju modelu widoczna jest kabina windy, która składa się z metalowej konstrukcji z drzwiami wejściowymi. Wyglądem przypomina skrzynię o kształcie prostopadłościanu.
Przewód elastyczny
Nagranie audio tożsame z treścią.
Przewód hydrauliczny wykonany z wytrzymałej gumy wzmocnionej oplotem. Jest odpowiedzialny za przekazywanie energii między elementami układu hydraulicznego.
5. Na rysunku można zauważyć długi, czarny przewód, który wychodzi z bocznej części obudowy szafy sterującej.
Ciecze wykorzystywane w napędach hydraulicznych dźwigów
Nagranie audio tożsame z treścią.
Żeby układ hydrauliczny dźwigu towarowego działał prawidłowo, niezbędne jest wykorzystanie specjalnych cieczy. Obecnie stosuje się głównie ciecze pochodzące z destylacji ropy naftowej, które nazywane są olejami mineralnymi. Oleje te zazwyczaj uszlachetniane są za pomocą dodatkowych substancji chemicznych, które zwiększają m.in. ich lepkość oraz właściwości smarne. Ciecze wykorzystywane w układach hydraulicznych dźwigów towarowych powinny być przede wszystkim świetnymi nośnikami energii (przenosić skutecznie energię z pompy do siłownika, który odpowiada za poruszanie kabiną) oraz zapewniać bezawaryjne działanie wszystkich elementów układu, czyli odprowadzać z niego ciepło oraz smarować jego pracujące części. Oleje mineralne charakteryzują się odpornością na skoki temperatury, ściśliwością, bardzo dobrą smarnością i lepkością oraz niskim wskaźnikiem toksyczności.
6. Przewód na grafice łączy skrzynkę zasilającą/sterowniczą z wnętrzem szybu windy.
Rama kabinowa
Nagranie audio tożsame z treścią.
Mocna, sztywna konstrukcja utrzymująca kabinę, poruszająca się w prowadnicach.
7. Rama kabiny windy znajduje się wewnątrz. Jest to metalowy stelaż, który utrzymuje ściany, drzwi i dach kabiny w odpowiedniej pozycji.
Drzwi kabinowe
Nagranie audio tożsame z treścią.
Wyróżnia się przystankowe (szybowe) i kabinowe drzwi dźwigu towarowego. Spotyka się dwa ich podstawowe typy: centralne i teleskopowe (dwu- lub wielopanelowe).W przypadku drzwi centralnych w czasie otwierania i zamykania ich panele poruszają się w przeciwnych kierunkach, natomiast ruch drzwi teleskopowych może odbywać się w prawą lub lewą stronę. Bezpośrednio obok drzwi kabinowych umiejscowiona jest kasetka sterująca z przyciskami: wysłanie kabiny, przywołanie kabiny, blokada dźwigu towarowego, komunikacja z przystankami. Tego typu kasetki sterujące mogą być także montowane bezpośrednio w maszynowni (w zależności od konkretnego modelu dźwigu).
8. Na grafice widoczne są drzwi kabiny windy, które są otwierane na prawo. Drzwi nie posiadają okien, są jednolite.
Sterowanie
Nagranie audio tożsame z treścią.
Jednostka elektroniczna, która służy do monitorowania pracy dźwigu, kontroluje np. ciśnienie w układzie, umożliwia automatyczne poziomowanie kabiny oraz bezpieczny zjazd na najniższy poziom w przypadku braku napięcia.
9. Grafika przedstawia prostokątną szafkę, która jest centralą sterującą pracą dźwigu. Szafka stoi nieopodal szybu i ma otwarte drzwi, przez które można zobaczyć zamontowane w niej różne elementy układu hydraulicznego i elektronicznego.
Na ekranie widoczny jest spis treści, który zawiera tytuły zakładek wyświetlanych na długim panelu. Tytuły te są modyfikowalne za pomocą znaczków umieszczonych po obu stronach panelu. Dodatkowo, tytuły zakładek umieszczone są również na panelach po lewej stronie ekranu, ułożonych jeden pod drugim. Po kliknięciu na daną zakładkę, istnieje możliwość rozwinięcia menu zawierające grafikę, tekst oraz nagranie audio zgodne z treścią znajdującą się poniżej. Powyżej tekstu umieszczony jest pasek umożliwiający odtworzenie nagrania dźwiękowego.
Siłowniki hydrauliczne
Siłowniki dzieli się na jednostopniowe:
siłowniki działania jednostronnego – ruch ich tłoka lub nurnika odbywa się w jedną stronę pod wpływem ciśnienia cieczy, natomiast ruch powrotny następuje dzięki działaniu zewnętrznych sił, takich jak np. ciężar. Siłowniki działania jednostronnego konstruowane są jako siłowniki tłokowe lub nurnikowe.
siłowniki działania dwustronnego – ruch ich tłoka odbywa się w obydwie strony pod wpływem ciśnienia cieczy. Siłowniki działania dwustronnego dzielą się na siłowniki z tłoczyskiem jednostronnym (charakteryzują się niejednakowymi warunkami pracy w obydwu kierunkach) oraz siłowniki z tłoczyskiem dwustronnym (charakteryzują się jednakowymi warunkami pracy w obydwu kierunkach).
Warto pamiętać, że siłowniki działania jednostronnego stosuje się zazwyczaj w dźwigach do napędu kabiny, zaś w dźwigach towarowych wykorzystuje się siłowniki dwustronnego działania.
Żeby osiągnąć wydajniejsze skoki robocze i zwiększyć parametry podnoszenia podczas pracy dźwigu, stosuje się siłowniki teleskopowe, nazywane również wielostopniowymi, które mają dwa, trzy lub cztery człony.
Cztery podstawowe rodzaje siłowników jednostopniowych
Nagranie audio tożsame z treścią
Opis rysunku: na rysunkach przedstawione są cztery siłowniki o kształcie prostokątnych cylindrów z różnymi końcówkami. Wszystkie posiadają podobne części, takie jak cylinder, tłok, tłoczysko, nurnik i uszczelnienia. Zewnętrzną warstwą urządzenia jest cylinder o budowie prostokąta. Wewnątrz cylindra znajdują się dwa symetryczne tłoki oraz długie, prostokątne tłoczysko. Nurnik znajduje się nad tłoczyskiem, a pomiędzy cylindrem a tłoczyskiem umieszczone są uszczelnienia, które zapobiegają wyciekowi płynu.
Przykład budowy siłownika jednostopniowego
Istotnym elementem siłownika jednostopniowego jest głowica, w której zamontowana jest uszczelka (lub ich zestaw), a także pierścienie prowadzące nurnika. Ponadto w głowicy utworzona jest specjalna rynienka, której zadaniem jest zbieranie przecieków cieczy. Przecieki te są transportowane do odrębnego zbiornika za pomocą przewodu. Dolna część nurnika mieści tuleję tłumika ruchu, którego rolą jest amortyzowanie obciążeń dynamicznych. Ruchomy pierścień z otworami na obwodzie oraz pośrodku pełni rolę dławika.
Nagranie tożsame z treścią.
Opis rysunku siłownika jednostopniowego. Jest to urządzenie, które składa się z podłużnego cylindra z tłokiem poruszającym się wewnątrz. Zaznaczone elementy mają następujące położenie i wygląd:
śruba odpowietrznika umieszczona jest na górze cylindra po prawej stronie ma kształt prostokąta. Śruba mocująca służy do mocowania głowicy. Znajduje się na górze głowicy jest prostokątna i zakończona z nakrętką. Gwintowane zakończenie nurnika: są to symetryczne elementy kształtem przypominające prostopadłościany umieszczone na końcu siłownika. Pierścień zgarniający znajduje się na końcu głowicy. Pierścień prowadzący kołnierz głowicy jest umieszczony wewnątrz głowicy. Króciec węża odprowadzającego przecieki służy do odprowadzania przecieków z rynienki w głowicy do zbiornika. To krótki wypukły element zamontowany w górnej części. Pierścień uszczelniający typu O jest umieszczony wewnątrz głowicy. Położony jest symetrycznie po obu stronach w części górnej. Pierścień prowadzący, tuleja głowicy. Jego wygląd na rysunku to prostopadłościan. Położony symetrycznie po obu stronach. Tuleja cylindra to długa, walcowa rura. Położna jest wzdłuż powierzchni cylindra. Przyłącze zaworu zabezpieczającego przed pęknięciem przewodu, umieszczone jest pod tuleją. To dwa niewielkie symetryczne elementy położne jeden pod drugim. Trzpień łączący nurnik z tuleją oporową, to element, który opiera się o dno cylindra. Wokół trzpienia umieszczone są symetrycznie zderzaki i pierścienie prowadzące, które służą do utrzymywania go w odpowiednim miejscu.
Dławiki w siłownikach
Nagranie tożsame z treścią.
W wielu siłownikach wykorzystywane są dławiki, które służą do ochraniania kabiny przed zjawiskiem swobodnego spadku oraz jazdą w dół ze zbyt dużą prędkością.
Opis rysunku: na przedstawionym rysunku ukazany jest układ napędowy, wszystkie jego elementy są ułożone na jednym planie i tworzą integralny system konieczny dla prawidłowego działania windy. Składa się on z siłownika, przyłącza i dławików. W dolnej części schematu znajduje się przyłącze siłownika o kształcie prostokątnym, w jego pobliżu zainstalowane są dławiki. Dławiki, zostały przedstawione jako wąskie, prostokątne elementy ułożone równolegle do siebie i oddzielone od siebie szczeliną. Siłownik umieszczony jest w górnej części rysunku. Boki siłownika są proste i równoległe do krawędzi rysunku.
Kabina dźwigu towarowego
Nagranie tożsame z treścią.
Należy pamiętać, że do kabin dźwigów towarowych zabrania się wstępu człowiekowi. Bardzo często zmienia się wymiar takich kabin, tak żeby dostosować je do rozmiarów transportowanych towarów. Ponadto w kabinach dźwigów towarowych bardzo często znajduje się regulowane ogrzewanie powierzchniowe, które podtrzymuje temperaturę przewożonych produktów, np. artykułów spożywczych.
Kabina jest ruchomym elementem dźwigu towarowego, dlatego do jej prawidłowego funkcjonowania niezbędne są podchwyty, montowane pod jej ramą. Podchwyty służą do zatrzymywania kabiny, kiedy dojdzie do jej nagłego, niekontrolowanego opuszczenia. Dzięki stałym podporom kabina utrzymywana jest w stanie bezruchu.
W zależności od konkretnego modelu dźwigu wykorzystuje się kabiny nieprzelotowe (z jednym wejściem), kabiny przelotowe (z dwoma przeciwległymi wejściami), kabiny kątowe (z dwoma wejściami usytuowanymi pod kątem 90°) oraz kabiny trójstronne (z trzema wejściami na sąsiadujących ścianach).
Opis: grafika przedstawia podchwyt z hydraulicznym tłumieniem. Po lewej stronie znajduje się prowadnica przedstawiona jako prostokątna konstrukcja, po której porusza się podchwyt. Podchwyt porusza się po niej w osi pionowej. W jej dolnej części za pomocą niewielkiego prostokąta przedstawiono zderzak oporowy przystanków pośrednich. W części centralnej zlokalizowany jest zderzak wychylny. Ma kształt prostokąta. Wraz z zamontowanym obok elektromagnesem zawieszony jest na ramie. Urządzenia tworzą jeden system i podłączone są do przewodów hydraulicznych.
Ogólna budowa układu hydraulicznego z blokiem zaworowym.
Nagranie tożsame z treścią.
Opis: przedstawiony na grafice model to układ hydrauliczny z blokiem zaworowym NGV A3 firmy GMV, który składa się z kilku podstawowych elementów. Są to zbiornik, pompa, blok zaworowy, silnik, przewody i akcesoria. Pod rysunkiem wyszczególniono takie elementy jak: główny zawór sterujący przepływem oleju, czujnik zamknięcia i otwarcia zaworu VB silnika, zawór zwrotny, zawór zwrotny sterowania, czujnik zamknięcia zaworu VRP, zawór jazdy do dołu, zawór ograniczający ciśnienie, manometr, przetwornik ciśnienia oraz zawór ograniczający ciśnienie zaworu manometru. Główny zawór sterujący przepływem oleju znajduje się na początku układu, przy cylindrycznym zbiorniku. Na końcu układu umieszczony jest manometr z zaworem odcinającym i przetwornik ciśnienia, a zawór jazdy do dołu znajduje się w silniku, który jest położony obok manometru. Blok zaworowy jest głównym elementem układu hydraulicznego i składa się z siłownika i kilku zaworów, w tym m.in. zaworu zwrotnego sterowanego, czujnika zamknięcia zaworu VRP. W bloku zaworowym znajdują się również zawory ograniczające ciśnienie oraz czujniki zamknięcia i otwarcia zaworu VB. Dodatkowo, na grafice widoczna jest śruba do nastawy ciśnienia otwarcia zaworu ograniczającego.
Napęd hydrauliczny
Nagranie tożsame z treścią
Głównym elementem odpowiedzialnym za pracę dźwigu towarowego jest napęd hydrauliczny. Jest to urządzenie, które przekazuje energię mechaniczną z punktu jej wytwarzania do danego urządzenia napędzającego. Działanie napędu hydraulicznego opiera się na czynniku przenoszącym energię, którym zawsze jest ciecz.
Wyróżnia się hydrostatyczne napędy hydrauliczne, które podczas pracy korzystają z energii wytwarzanej przez ciśnienie cieczy, oraz hydrokinetyczne napędy hydrauliczne, które podczas pracy korzystają z energii kinetycznej cieczy.
W przypadku towarowych dźwigów hydraulicznych widoczna na uproszczonym schemacie pompa ręczna zastąpiona jest pompą z silnikiem elektrycznym, która nieprzerwanie tłoczy ciecz. Ponadto w dźwigach towarowych montowany jest specjalny zespół zaworów, które wpływają na maksymalne obciążenie tłoka siłownika oraz na kierunek i prędkość ruchu obciążnika.
Działanie:
Za pomocą siły F generowanej przez pompę (w przypadku dźwigów towarowych jest to pompa z silnikiem elektrycznym) w układzie hydraulicznym wytwarzane jest ciśnienie, które działa na powierzchnię tłoka. Im wyższa jest siła F wytwarzana przez pompę, tym ciśnienie w układzie jest wyższe. Ciśnienie wzrasta jednak tylko do momentu, w którym będzie w stanie przezwyciężyć obciążenie tłoka G. Jeżeli obciążenie tłoka pozostaje niezmienne, ciśnienie przestaje wzrastać i pozostaje na stałym poziomie. Wielkość ciśnienia zależna jest więc od oporu przeciwstawionego przepływowi cieczy w układzie. Obciążnik porusza się, kiedy w układzie wytworzone jest odpowiednie ciśnienie. O szybkości ruchu obciążnika decyduje ilość cieczy doprowadzanej do siłownika w jednostce czasu. Im szybciej pracuje tłok pompy, tym więcej cieczy jest dostarczanej do siłownika w jednostce czasu.
Opis rysunku: jest to prosty schemat ruchu cieczy w układzie hydraulicznym, który składa się z pompy oraz cylindra wyposażonego w tłok. Z lewej strony znajduje się pompa z prawej cylinder. Nad pompą widoczna jest dłoń, która uruchamia pompę. Po uruchomieniu pompy, wytworzone ciśnienie powoduje przepływ cieczy, który napędza ruch tłoka w cylindrze. Ruch ten został zaznaczony na rysunku za pomocą strzałek. W układzie znajdują się również tłok pompy oraz tłok siłownika, które są umieszczone pod nimi.
Pompy
Nagranie dźwiękowe tożsame z treścią.
Pompy to maszyny, które przetwarzają energię mechaniczną na energię hydrauliczną. Energia mechaniczna doprowadzana jest zawsze spoza układu hydraulicznego. Dzięki naciskowi tzw. elementu roboczego, czyli zazwyczaj tłoka na ciecz – dochodzi do jej przetłoczenia. Prędkość obrotowa pompy jest zawsze zależna od specyfiki napędzającego ją silnika elektrycznego.
Pompy mają określoną wydajność jednostkową (objętość dostarczanej przez pompę cieczy na jeden obrót wału), nominalne ciśnienie, liczbę obrotów wału na sekundę lub minutę oraz wydajność nominalną (objętość cieczy, która wtłaczana jest przez pompę w jednostce czasu przy nominalnej wartości ciśnienia oraz prędkości obrotowej).
Konstrukcyjnie pompy dzieli się na te, które mają stałą wydajność, oraz te, które charakteryzują się wydajnością zmienną, regulowaną w zależności od potrzeb.
Pompy stosowane w dźwigach hydraulicznych to pompy wyporowe, które w zależności od rodzaju elementów wypierających ciecz dzieli się na:
pompy zębate,
pompy łopatkowe,
pompy tłokowe promieniowe, osiowe i rzędowe,
pompy śrubowe
W dźwigach hydraulicznych towarowych wykorzystuje się najczęściej pompy zębate (zazwyczaj jako pompy pomocnicze w dźwigach towarowych, np. do napędu siłowników w układzie ryglowania) oraz pompy śrubowe.
Obecnie głównymi pompami towarowych dźwigów hydraulicznych są
Opis grafiki: na grafice przedstawiony jest korpus pompy w przekroju. Ma on kształt walca. Po lewej stronie korpusu znajduje się siatka filtra ssącego, która przypomina tarczę. Wewnątrz korpusu umieszczona jest śruba centralna, wraz ze śrubami bocznymi. Na końcowym odcinku śruby znajdują się są koła łożyska, które umożliwiają obrót wewnętrznych elementów pompy. Na końcu korpusu znajduje się silnik elektryczny, który jest elementem napędowym.
Silniki elektryczne
Nagranie dźwiękowe tożsame z treścią.
W osobowych oraz towarowych dźwigach hydraulicznych wykorzystuje się zazwyczaj silniki podolejowe, asynchroniczne, trójfazowe, dwubiegunowe o budowie otwartej.
Opis: na rysunku przedstawiono rysunek techniczny dwubiegunowego silnika typu MI 132. Cała konstrukcja silnika umieszczona jest w okrągłej obudowie. Widoczne są dwa bieguny umieszczone symetrycznie i wirujący silnik wewnątrz. Obok widnieje drugi przykładowy rysunek projektowy podzespołów silnika. Linie i cyfry użyte na rysunku projektowym podzespołów silnika to wymiarowanie techniczne, które ma na celu precyzyjne określenie wymiarów, kształtu oraz położenia elementów konstrukcyjnych.
Zawory
Nagranie tożsame z treścią.
Główną funkcją zaworów jest sterowanie i regulacja układów hydraulicznych. Sterowanie przepływu energii w takich układach odbywa się poprzez zmianę ciśnienia przepływu lub zmianę samego ciśnienia cieczy. Dlatego wyróżnia się zawory ciśnieniowe i zawory natężeniowe.
Zawory ciśnieniowe
Nagranie tożsame z treścią.
Zawory tego typu oddziałują na ciśnienie w układzie hydraulicznym (także na ściśle określone punkty takiego układu). Ograniczają one ciśnienie panujące w układzie, tak żeby nie podnosiło się ponad wskazaną wartość. Pełnią więc funkcję zaworów bezpieczeństwa. Zaworami bezpieczeństwa są również zawory przelewowe, które ochraniają układ w sposób ciągły, w przeciwieństwie do zaworów bezpieczeństwa. Do zaworów ciśnieniowych należą także zawory redukcyjne, które potrafią utrzymać stałe ciśnienie w określonych fragmentach układu niezależnie od wartości ciśnienia wejściowego. Ze względów konstrukcyjnych w dźwigach towarowych zawsze wykorzystuje się wstępnie sterowane dwustopniowe zawory ograniczające ciśnienie.
Opis: na przedstawionej grafice przedstawiono elementy związane z kontrolą ciśnienia i przepływu cieczy w układzie rur. Tworzą go zawór bez odcięcia z zastosowanym rozdzielaczem odciążającym. Zawór, który jest głównym elementem regulującym przepływ cieczy, składa się z dwóch części. Z zaworu wstępnego oraz zaworu głównego. Zawór wstępny, umieszczony na początku układu rur, ma kształt prostokątny i posiada sprężynę w kształcie grzybka. Zawór główny, znajdujący się nieco dalej od zaworu wstępnego, jest kontrolowany przez sprężynę suwaka głównego. Pomiędzy tymi dwoma umieszczony jest dławik. Rozdzielacz, widoczny na grafice poniżej, jest niewielkim prostokątnym elementem, który rozdziela ciecz pomiędzy różne punkty w układzie rur.
Zawory natężeniowe
Nagranie audio tożsame z treścią.
1. W układzie hydraulicznym dźwigu towarowego wykorzystuje się zawory, które sterują natężeniem przepływu. Wyróżnia się kilka typów takich zaworów, są to:
2.Opis: grzybek. Rysunek przedstawia zawór typu grzybek. We wnętrzu zaworu, znajduje się gniazdo a w nim zamontowane są dwa równoległe ramiona, pomiędzy którymi znajduje się sprężyna o kształcie grzybka. Gdy ciśnienie cieczy przekroczy określoną wartość, sprężyna zaciska ramiona, zmniejszając przepływ cieczy. Natomiast gdy ciśnienie spadnie poniżej tej wartości, sprężyna zwalnia nacisk na ramiona, zwiększając przepływ cieczy.
Zawory zwrotne oraz rozdzielacze, zwane zaworami kierunkowymi, gdyż sterują kierunkiem przepływu. Zamykają one przepływ cieczy w jednym z kierunków, umożliwiając jej transfer w kierunku przeciwnym.
3.Opis: rysunek przedstawia zawór, w którym gniazdo ma kształt prostokąta, a sprężyna w kształcie trójkąta pełni rolę grzybka, który poprzez nacisk reguluje przepływ cieczy.
Zawory dławiące, które sterują wielkością przepływu. Tego typu zawory mogą być sterowane bezpośrednio (ręcznie lub elektromagnesem) lub pośrednio (np. hydraulicznie, za pomocą silnika). Zawory dławiące kontrolują w sposób ciągły natężenie przepływu cieczy.
4. Opis: rysunek przedstawia korpus zaworu dławiącego, który ma kształt prostopadłościanu. Wewnątrz korpusu znajduje się kulisty element, jest to czop kulisty, który umożliwia kontrolę przepływu cieczy. Czop kulisty jest ruchomy i obraca się wokół swojej osi. Widoczna na rysunku rączka służy do sterowania czopem kulistym i regulacji przepływu cieczy.
Zawory odcinające, które zamykają i otwierają przepływ cieczy w wybranym punkcie układu hydraulicznego. Zawory tego typu można obsługiwać ręcznie, mechanicznie lub elektrycznie.
5.Opis : Na rysunku widoczny jest zawór, który ma kształt prostokątnych korpusów u góry i u dołu. Poniżej korpusów znajdują się suwaki z otworami po bokach, które poruszają się dzięki sprężynie.
Regulatory przepływu, które ustalają wielkość przepływu niezależnie od panującego ciśnienia. W dźwigach towarowych wykorzystuje się je do kontrolowania prędkości ruchu kabiny w dół bez względu na jej obciążenie
Zbiornik na ciecz
Nagranie dźwiękowe tożsame z treścią.
Układ hydrauliczny nie może prawidłowo funkcjonować bez zastosowania odpowiednich zbiorników na ciecz roboczą. Magazynują one niezbędną ilość cieczy oraz oddają do otoczenia ciepło w niej zawarte. Ponadto oddzielają zanieczyszczenia, które spływają wraz z cieczą z układu hydraulicznego.
Tego typu zbiorniki zazwyczaj zbudowane są z blachy i usytuowane w maszynowni. W przypadku dźwigów towarowych muszą one mieć odpowiednią pojemność, która sięga powyżej 650 dm Podczas pracy dźwigu towarowego należy zawsze kontrolować jakość i poziom oleju znajdującego się w zbiorniku, a także szczelność samego zbiornika.
Opis: grafika przedstawia budowę zewnętrzną typowego zbiornika na ciecz z zespołem zasilającym. Zbiornik oleju ma kształt sześcianu z zamontowanym na nim zespołem pompowym, który wygląda jak cylinder. Pod cylindrem umiejscowiony jest filtr powietrza z filtrem spływowym. Obok zespołu pompowego widoczna jest konstrukcja na której zamontowano filtr spływowy i elementy w kształcie sześcianów i cylindrów oraz tarcza manometru wskazująca poziom ciśnienia. Na przedniej ścianie widoczna jest okrągła pokrywa rewizyjna zbiornika a obok wskaźnik poziomu oleju. Zbiornik stoi na podporach. W części najniższej znajduje się zawór spustowy.
Filtry
Nagranie dźwiękowe tożsame z treścią.
Zadaniem filtrów jest oczyszczanie cieczy płynącej przez układ hydrauliczny. Zatrzymują one w swoim wnętrzu niewielkie stałe oraz ciekłe ciała o dużej lepkości. Z tego względu są elementem podlegającym szybkiemu zużyciu, a ich wkład filtrujący należy systematycznie wymieniać.
Do oczyszczania układów hydraulicznych w dźwigach towarowych najczęściej stosuje się filtry zgrubne oraz średniodokładne, które klasyfikowane są jako filtry powierzchniowe, czyli zatrzymujące zanieczyszczenia na powierzchni materiału filtrującego. Najczęściej wykonane są one z metalowej siatki lub włókien sztucznych.
Przykładowa konstrukcja filtra.
Opis: rysunek przedstawia cylindryczny filtr, który składa się z kilku części. Górną część filtra stanowi zawór odcinający, przypominający kształtem długą śrubę. Zawór ten służy do regulowania przepływu płynu. Wewnątrz filtra znajduje się siatkowy filtr w kształcie prostokąta, który zatrzymuje zanieczyszczeń z płynu przepływającego przez filtr. Końcowa część filtra to pokrywa z pierścieniami uszczelniającymi.
Manometry i przekaźniki ciepła
Nagranie dźwiękowe tożsame z treścią.
Manometr to urządzenie wykorzystywane do pomiaru ciśnienia w danym układzie hydraulicznym.
Opis: widoczne są dwa rysunki obrazujące podłączenie manometru. Pierwszy rysunek przedstawia schemat projektowy manometru z przyłączem osiowym, a drugi z przyłączem promieniowym. Okrągła tarcza manometru zawiera skalę, która jest podzielona na jednostki ciśnienia wyrażone w barach, z zakresem od zera do stu barów. Przyłącze osiowe manometru oznacza, że rurka manometru jest podłączona prostopadle do tarczy i wskazówki manometru. Z kolei przyłącze promieniowe oznacza, że rurka manometru jest połączona równolegle do tarczy i wskazówki manometru, co pozwala na łatwiejsze podłączenie manometru do rurociągu lub zbiornika do którego ma zostać zamontowany.
Przekaźniki ciśnienia
Nagranie dźwiękowe tożsame z treścią.
Przekaźnik ciśnienia, nazywany także czujnikiem ciśnienia, służy do wyłączania lub włączania obwodów elektrycznych w układzie hydraulicznym w momencie, kiedy wystąpi nastawiona wartość ciśnienia.
Opis: urządzenie przedstawione na rysunku jest cylindrycznym narzędziem kontrolującym poziom ciśnienia. Składa się ono z dwóch części - dolnej i górnej. W dolnej części znajduje się gumowa membrana, która chroni niewielki mikrowyłącznik. Pomiędzy częściami dolną i górną urządzenia zamontowany jest obrotowy regulator kontrolujący poziom ciśnienia. Regulator ten umożliwia precyzyjne dostosowanie poziomu ciśnienia w urządzeniu.
Opis rysunku przekaźnika normalnie otwartego.
Na rysunku widoczny jest prostokąt, którego boki są przecinane przez linie proste z lewej i prawej strony oraz od dołu. Wewnątrz prostokąta znajduje się schemat składający się z kropek umieszczonych na końcach tych linii oraz krótkiej linii nad dolną kropką, która się z nimi nie łączy. Na zewnątrz prostokąta widoczne są krzywe z grotami, które symbolizują błyskawicę, oraz linia krzywa w kształcie zygzaka, przecięta linią skierowaną grotem w prawo.
Opis rysunku przekaźnika normalnie zamkniętego.
Na rysunku widoczny jest prostokąt, którego boki są przecinane przez linie proste z lewej i prawej strony oraz od dołu. Wewnątrz prostokąta znajduje się schemat składający się z kropek umieszczonych na końcach linii oraz krótkiej linii nad dolną kropką, która się z nimi łączy. Na zewnątrz prostokąta widoczne są krzywe z grotami, które symbolizują błyskawicę, oraz linia krzywa w kształcie zygzaka, przecięta linią skierowaną grotem w prawo.