Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Elementy mechaniki kwantowej w ujęciu jakościowym

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • treść zasady nieoznaczoności Heisenberga i zakazu Pauliego,

  • pojęcia: orbital, stan kwantowy, poziom i podpoziom energetyczny, powłoka i podpowłoka, spin,

  • maksymalną liczbę elektronów w podpowłokach s, p, d, f,

  • kształty obszarów orbitalnych s i p,

  • sens fizyczny liczb kwantowych, opisujących elektron.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić zależności pomiędzy liczbami kwantowymi,

  • obliczać liczbę elektronów w powłoce i w danej podpowłoce,

  • podać liczby kwantowe, opisujące elektrony określonego poziomu i podpoziomu energetycznego,

  • obliczyć maksymalną liczbę stanów kwantowych w określonym poziomie energetycznym,

  • opisać stan elektronu w atomie za pomocą liczb kwantowych,

  • określić pozostałe liczby kwantowe związane z główną liczbą kwantową n = 1,2,3,

  • wyjaśnić, czym są stany kwantowe elektronów w atomie.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, dobieranka, pogadanka. praca z całym zespołem, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Foliogramy, karty pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Powtórzenie znanych uczniom pojęć z zakresu budowy atomu.

b) Faza realizacyjna

Podanie tematu lekcji. Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu mechaniki kwantowej. Charakterystyka poszczególnych liczb kwantowych w formie wykładu wspomaganego foliogramami. Podanie zakazu Pauliego.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie wiadomości z zakresu liczb kwantowych stosowanych do opisu elektronu. Praca uczniów w czterech grupach. Grupa I zajmuje się główną liczbą kwantową, grupa II – poboczną liczbą kwantową, III – magnetyczną liczbą kwantową, IV- magnetyczną spinową liczbą kwantową. Zadaniem zespołów uczniowskich jest uzupełnienie tabelki, poprzez dobranie odpowiedniego określenia (załącznik 1). Omówienie pracy uczniów. Ćwiczenia indywidualne w opisywaniu stanu elektronu za pomocą liczb kwantowych (załącznik 2).

5. Bibliografia

  1. Kupis B., Zewald W., Chemia. Matura 2005, część pierwsza, Wydawnictwo Szkolne OMEGA, Kraków 2004.

  2. Litwin M., Styka– Wlazło Sz., Szymońska J., Chemia organiczna Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2003

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

Z podanych określeń wybierzcie te, które charakteryzują „waszą” liczbę kwantową i wpiszcie je do określonego miejsca w tabeli.

SYMBOL

MOŻLIWE WARTOŚCI

WIELKOŚĆ KWANTOWANA

ZNACZENIE PRAKTYCZNE

Określenia:

Oznaczenie – n

Oznaczenie - l

Oznaczenie – m

Oznaczenie – mIndeks dolny s

Możliwe wartości: 1, 2, 3, ....

Możliwe wartości: 0, 1, 2, 3, .... (n‑1)

Możliwe wartości: od –l do l

Możliwe wartości: +1/2 lub –1/2

Kwantuje energię.

Kwantuje orbitalny moment pędu elektronu.

Kwantuje rzut spinowego momentu pędu na wyróżniony kierunek w przestrzeni.

Kwantuje rzut orbitalnego momentu pędu na wyróżniony zewnętrznym polem kierunek w przestrzeni.

Decyduje o całkowitej wartości energii elektronu, liczbie powłok i rozmiarach konturu orbitalu.

Określa liczbę podpowłok w powłoce, decyduje o kształcie konturu orbitalu.

Określa liczbę poziomów orbitalnych w danej podpowłoce i decyduje o orientacji przestrzennej konturu orbitalu.

Określa liczbę stanów stacjonarnych w poziomie orbitalnym.

Załącznik 2

Zadanie 1

Określ liczbę stanów kwantowych w podpowłoce p powłoki L.

Zadanie 2

Podaj symbole podpowłok, w których elektrony opisane są za pomocą podanych niżej wartości liczb kwantowych n i l.

  1. n = 2, l = 1

  2. n = 1, l = 0

  3. n = 4, l = 2

Zadanie 3

Opisz za pomocą głównej i orbitalnej liczby kwantowej elektrony znajdujące się w następujących podpowłokach:

  1. 3s

  2. 4p

  3. 3d

Zadanie 4

Opisz za pomocą liczb kwantowych elektrony powłoki walencyjnej atomu glinu.

b) Zadanie domowe

Uzupełnij wartości liczb kwantowych dla elektronów powłoki M.

liczby kwantowe

n

l

m

mIndeks dolny s

3

0

-1/2

stan kwantowy

poziom orbitalny

podpoziom s

podpowłoka 3s

POZIOM ENERGETYCZNY

POWŁOKA M

+1/2

3

1

-1

podpoziom p

podpowłoka 3p

3

1

3

1

1

3

-2

podpoziom d

podpowłoka 3d

3

-1

3

0

3

1

3

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zastosowana w proponowanym scenariuszu metoda wykładu daje uczniom możliwość nabycia umiejętności samodzielnego sporządzenia notatek, która może okazać się pomocna na dalszym etapie ich kształcenia.

R18MKE7CLfx1M

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.34 KB w języku polskim
ROSIiJyeiGxmQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 36.50 KB w języku polskim