Elementy muzyki – tajemnicze znaki – bemol, krzyżyk, kasownik
Scenariusz dla nauczyciela:
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
1. W zakresie śpiewu. Uczeń:
1) śpiewa ze słuchu lub/i z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z akompaniamentem) minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych w roku szkolnym:
a) piosenki z repertuaru dziecięcego, młodzieżowego, popularnego i ludowego,
b) wybrane pieśni (w tym artystyczne i patriotyczne),
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):
a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),
d) utworów ludowych w postaci oryginalnej i artystycznie opracowanej.
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, pauza, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;
2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
1) nazywa dźwięki gamy, rozpoznaje ich położenie na pięciolinii.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1. zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.
Tajemnicze znaki
Podczas dzisiejszej lekcji przekonasz się, że znaki chromatyczne, o których mowa w temacie dzisiejszej lekcji, naprawdę kryją w sobie pewną tajemnicę. Odkryjesz ją sam.
Zaśpiewaj dwa razy razem z nagraniem, nazwami literowymi gamę C‑dur. Za pierwszym razem korzystaj z podpisanej klawiatury, drugi raz czytaj z nut na pięciolinii.


Krzyżyk, bemol, kasownik.
Jeżeli dobrze przyjrzałeś się pięciolinii i klawiaturze, stwierdziłeś, że na pięciolinii nie ma dodatkowych miejsc na zapisanie dodatkowych nut pomiędzy dźwiękami c1 d1 e1 f1 g1 a1 h1 c2, a jak widać na dołączonej klawiaturze, takie dźwięki istnieją w rzeczywistości. W jaki więc sposób zapisuje się te dźwięki? Właśnie do tego służą tajemnicze znaki, czyli znaki chromatyczne. W zależności od potrzeb stosuje się krzyżyki lub bemole.
Krzyżyk

Krzyżyk podwyższa dany stopień o półton i daje nucie w nazwie końcówkę „is”. Dźwięki z krzyżykiem zgodnie z tą zasadą przyjmują następujące nazwy: cis, dis, eis, fis, gis, ais, his. Krzyżyk stawia się z lewej strony nuty na tej samej wysokości co dana nuta.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLDN4kpnn
Na nagraniu 8 długich dźwięków zagranych na fortepianie. Dźwięki te są coraz wyższe, są to cis, dis, eis, fis, gis, ais, his, cis2.

Bemol

Bemol obniża dany stopień o półton i daje nucie w nazwie końcówkę „es” dla nazw dźwięków, które są spółgłoską (np. ces, des, fes, ges) lub „s” dla nazw dźwięków, które są samogłoską (np. es, as). Wyjątek stanowi nuta „h”, której nie nazywamy „hes” tylko „b”. Zgodnie z tą zasadą dźwięki z bemolem przyjmują następujące nazwy: ces, des, es, fes, ges, as, b. Bemol stawia się z lewej strony nuty na tej samej wysokości co dana nuta.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLDN4kpnn
Na nagraniu zagrane na pianinie 8 długich dźwięków są to w kolejności dźwięki: ces1. des1. es1, fes1. ges1. as1, b1, ces2. Dźwięki te są odrobinę niższe (o pół tonu) od dźwięków w pierwszym nagraniu.

Kasownik

Kasownik odwołuje znaki chromatyczne i przywraca dźwiękom pierwotne nazwy, czyli c d e f g a h. Kasownik stawia się z lewej strony nuty na tej samej wysokości co dana nuta.
Zaśpiewaj z nut, zwróć uwagę na nazwy dźwięków z krzyżykiem oraz po zastosowaniu kasownika.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLDN4kpnn
Nagranie składa się z 16 dźwięków są to: cis1, c1, dis1, d1, eis1, e1, fis1, f, gis1, g1, ais1, a1, his1, h1, cis2, c2. Melodia wznosi się w następujący sposób: Najpierw pojawia się dźwięk podwyższony (melodia wznosi się - najczęściej o cały ton), następnie dźwięk jest obniżony za pomocą kasownika o półtonu (melodia opada), później pojawia się kolejny podwyższony dźwięk. Brzmi to mniej więcej tak, jakbyśmy wchodzili po schodach 2 kroki w górę, 1 krok w dół, 2 kroki w górę, 1 krok w dół i tak dalej.

Zaśpiewaj z nut, zwróć uwagę na nazwy dźwięków z bemolem oraz po zastosowaniu kasownika.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLDN4kpnn
Nagranie składa się z 16 dźwięków są to: ces1, c1, des 1, d1, es1, e1, fes1, f, ges1, g1, as1, a1,b1, h1, ces2, c2. Melodia wznosi się najmniejszymi odległościami w muzyce europejskiej czyli półtonami. Nagranie rozpoczyna się obniżonym o półtonu dźwiękiem c czyli ces, potem za pomocą kasownika obniżenie jest skasowane melodia wznosi się o półtonu zagrany jest dźwięk c, następnie wyżej o pół tonu jest obniżone d czyli des, potem obniżenie jest skasowane i zagrany jest dźwięk d. Schemat powtarza się 8 razy.

Znaki chromatyczne przykluczowe i przygodne
W zależności od położenia znaków na pięciolinii wyróżniamy znaki chromatyczne przykluczowe i znaki chromatyczne przygodne.
Znaki chromatyczne przykluczowe to takie, które leżą bezpośrednio przy kluczu. Znaki te obowiązują w całym utworze, chyba że w trakcie zostanie wprowadzona jakaś zmiana, np. kasownik.
Znaki chromatyczne przygodne to znaki, które leżą bezpośrednio przy nutach w trakcie zapisu muzycznego. Znaki obowiązują tylko w tym jednym takcie od miejsca, w którym zostały zapisane. Kreska taktowa kończąca takt działa jak kasownik, ale bardzo często dla przypomnienia w nowym takcie zapisuje się ten znak.
W poniższym przykładzie przy kluczu stoją trzy bemole, są to znaki przykluczowe, w związku z czym obowiązują w całym utworze. Znaki te obniżają wszystkie dźwięki „h” do „b”, „e” do „es” oraz „a” do „as”. W takcie piątym przy nucie „cIndeks górny 11” jest zapisany krzyżyk. Jest to znak przygodny, czyli działa tylko w tym jednym takcie i zmienia dźwięk „c” na „cis”.
Zaśpiewaj melodię nazwami literowymi z uwzględnieniem znaków chromatycznych.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLDN4kpnn
Utwór muzyczny zagrany na instrumencie klawiszowym 8 taktowy, krótki temat z III Symfonii Es‑dur op. 55, Ludwiga van Beethovena. Melodia jest w pogodnym charakterze. Pojawiają się w niej dźwięki obce tonacji Es‑dur podwyższone za pomocą krzyżyków.

1. Przy kluczu stoją trzy bemole, są to znaki przykluczowe, w związku z czym obowiązują w całym utworze. Znaki te obniżają wszystkie dźwięki „h” do „b”, „e” do „es” oraz „a” do „as”.
2. Przy nucie „c1” jest zapisany krzyżyk. Jest to znak przygodny, czyli działa tylko w tym jednym takcie i zmienia dźwięk „c” na „cis”.
Za chwilę wysłuchasz trzech wersji fragmentu melodii „Wlazł kotek na płotek”. Zwróć uwagę na zapis muzyczny. Za drugim razem zaśpiewaj z nut razem z nagraniem nazwami literowymi, uwzględniając znaki chromatyczne. Zauważ, że wersja w tonacji c‑moll ma smutny charakter, natomiast wersja w tonacji D‑dur jest zapisana trochę wyżej, ale mimo tego melodia nie uległa zmianie.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLDN4kpnn
Utwór muzyczny, melodia znanej piosenki Wlazł kotek na płotek. Melodia jest wesoła i bardzo prosta. Składa się z 6 taktów.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLDN4kpnn
Utwór muzyczny, 9 sekundowy fragment melodii zagrany na instrumencie klawiszowym. Pianista wykonuje znaną melodię „Wlazł kotek na płotek” w zmienionej tonacji. Tym razem tonacja to c‑moll. W stosunku do poprzedniego nagrania obniżonych jest kilka dźwięków. Melodia zmienia swój charakter i jest smutna.

1. Przy kluczu znajdują się trzy bemole, jako znaki przykluczowe. Jest to tonacja c-moll. W przypadku tego fragmentu melodii dźwięk „e” zostaje obniżony o półton i zmienia nazwę na „es”. Melodia uzyskuje smutny nastrój.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLDN4kpnn
Utwór muzyczny, 9 sekundowy fragment melodii zagrany na instrumencie klawiszowym. Pianista wykonuje znaną melodię „Wlazł kotek na płotek” w tonacji D‑dur. Melodia jest wesoła i brzmi odrobinę wyżej niż ta w tonacji C‑dur.

1. Przy kluczu znajdują się dwa krzyżyki, jako znaki przykluczowe. Jest to tonacja D-dur. W przypadku tego fragmentu melodii dźwięk „f” zostaje podwyższony o półton i zmienia nazwę na „fis”.
Sprawdź swoją wiedzę na temat znaków chromatycznych
Uzupełnij zdania.
Krzyżyk podwyższa dany dźwięk o półton i daje nucie w nazwie końcówkę „is”. Dźwięki z krzyżykiem, zgodnie z tą zasadą, przyjmują następujące nazwy: cis, ............, ............, ............, ............, ............, ............. Bemol .............. dany dźwięk o półton i daje nucie w nazwie końcówkę „es” lub „s”. Wyjątkami są nuta „............”, której nie nazywamy „hes” tylko „............” i nuta „a”, która otrzymuje nazwę „as”. Zgodnie z tą zasadą dźwięki z bemolem przyjmują następujące nazwy: ces, ............, ............, ............, ............, ............, ............. W zależności od położenia znaków na pięciolinii wyróżniamy znaki chromatyczne przykluczowe i znaki chromatyczne ................... Znaki chromatyczne ........................ to takie, które leżą bezpośrednio przy kluczu. Znaki chromatyczne .................. to znaki, które leżą bezpośrednio przy nutach w trakcie zapisu muzycznego. Znak, który znosi działanie krzyżyka i bemola to .................
Znajdź i zaznacz trzy wybrane znaki chromatyczne: bemol, kasownik krzyżyk.
- Ilustracja do zadania, znak chromatyczny
- Ilustracja do zadania, znak chromatyczny
- Ilustracja do zadania, znak chromatyczny
- Ilustracja do zadania, znak chromatyczny
- Ilustracja do zadania, znak chromatyczny
- Ilustracja do zadania, znak chromatyczny
- Ilustracja do zadania, znak chromatyczny







Umieść nuty w odpowiednim miejscu.
cis1, his1, ais1, cis2, fis1, dis1, gis1, eis1

Umieść nuty w odpowiednim miejscu.
es1, fes1, des1, as1, b1, ges1, ces2, ces1

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLDN4kpnn
Utwór muzyczny, osiem taktów melodii wykonane na fortepianie. Melodia brzmi zaskakująco, nie jest ani durowa, ani molowa. Większość dźwięków nie pasuje do tonacji są podwyższone lub obniżone.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLDN4kpnn
Utwór muzyczny, 4 takty melodii wykonane na fortepianie. Melodia wznosi się w pierwszym takcie. Najwyższym dźwiękiem jest g dwukreślne na początku drugiego taktu. Później melodia opada, a następnie w ostatnim fragmencie wznosi.
Zadanie domowe
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DLDN4kpnn
Utwór muzyczny, szesnaście taktów melodii wykonane na fortepianie. Melodia jest smutna, spokojna.
Słownik pojęć
znak w notacji muzycznej obniżający dźwięk o pół tonu.
znaki notacji muzycznej określające chromatyczne wersje (tzw. podwyższenia i obniżenia) stopni podstawowej skali diatonicznej.
następstwo dźwięków uporządkowanych według stosunków interwałowych określonej skali w systemie tonalnym.
znak graficzny umieszczany przed nutą, unieważniający zastosowany wcześniej krzyżyk lub bemol.
znak muzyczny podwyższający nutę o pół tonu.
zespół 5 równoległych poziomych linii, liczonych od najniższej, na których lub między którymi są stawiane znaki notacji muzycznej (nuty, pauzy).
najmniejsza odległość między dwoma dźwiękami różnej wysokości, stanowiąca dwunastą część oktawy.
znaki chromatyczne umieszczone przy nutach, oznaczające podwyższenie lub obniżenie dźwięków, do których się odnoszą w obrębie jednego taktu.
znaki chromatyczne umieszczone przy kluczu, oznaczające stałe podwyższenie lub obniżenie dźwięków, do których się odnoszą.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986.