Scenariusz dla nauczyciela:
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
1. W zakresie śpiewu. Uczeń:
1) śpiewa ze słuchu lub/i z wykorzystaniem nut (w zespole, solo, a cappella, z akompaniamentem) minimum 10 różnorodnych utworów wokalnych w roku szkolnym:
a) piosenki z repertuaru dziecięcego, młodzieżowego, popularnego i ludowego,
b) wybrane pieśni (w tym artystyczne i patriotyczne),
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):
a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),
d) utworów ludowych w postaci oryginalnej i artystycznie opracowanej.
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne (pięciolinia, klucz, nuta, pauza, wartość rytmiczna, dźwięk, gama, akord, akompaniament) oraz zależności między nimi;
2. Uczeń odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej:
1) nazywa dźwięki gamy, rozpoznaje ich położenie na pięciolinii.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1. zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.
Tajemnicze znaki
Podczas dzisiejszej lekcji przekonasz się, że znaki chromatyczne, o których mowa w temacie dzisiejszej lekcji, naprawdę kryją w sobie pewną tajemnicę. Odkryjesz ją sam.
Zaśpiewaj dwa razy razem z nagraniem, nazwami literowymi gamę C‑dur. Za pierwszym razem korzystaj z podpisanej klawiatury, drugi raz czytaj z nut na pięciolinii.
Krzyżyk, bemol, kasownik.
Jeżeli dobrze przyjrzałeś się pięciolinii i klawiaturze, stwierdziłeś, że na pięciolinii nie ma dodatkowych miejsc na zapisanie dodatkowych nut pomiędzy dźwiękami c1 d1 e1 f1 g1 a1 h1 c2, a jak widać na dołączonej klawiaturze, takie dźwięki istnieją w rzeczywistości. W jaki więc sposób zapisuje się te dźwięki? Właśnie do tego służą tajemnicze znaki, czyli znaki chromatyczne. W zależności od potrzeb stosuje się krzyżyki lub bemole.
Krzyżyk
Krzyżyk podwyższa dany stopień o półton i daje nucie w nazwie końcówkę „is”. Dźwięki z krzyżykiem zgodnie z tą zasadą przyjmują następujące nazwy: cis, dis, eis, fis, gis, ais, his. Krzyżyk stawia się z lewej strony nuty na tej samej wysokości co dana nuta.
Bemol
Bemol obniża dany stopień o półton i daje nucie w nazwie końcówkę „es” dla nazw dźwięków, które są spółgłoską (np. ces, des, fes, ges) lub „s” dla nazw dźwięków, które są samogłoską (np. es, as). Wyjątek stanowi nuta „h”, której nie nazywamy „hes” tylko „b”. Zgodnie z tą zasadą dźwięki z bemolem przyjmują następujące nazwy: ces, des, es, fes, ges, as, b. Bemol stawia się z lewej strony nuty na tej samej wysokości co dana nuta.
Kasownik
Kasownik odwołuje znaki chromatyczne i przywraca dźwiękom pierwotne nazwy, czyli c d e f g a h. Kasownik stawia się z lewej strony nuty na tej samej wysokości co dana nuta.
Zaśpiewaj z nut, zwróć uwagę na nazwy dźwięków z krzyżykiem oraz po zastosowaniu kasownika.
Zaśpiewaj z nut, zwróć uwagę na nazwy dźwięków z bemolem oraz po zastosowaniu kasownika.
Znaki chromatyczne przykluczowe i przygodne
W zależności od położenia znaków na pięciolinii wyróżniamy znaki chromatyczne przykluczowe i znaki chromatyczne przygodne.
Znaki chromatyczne przykluczowe to takie, które leżą bezpośrednio przy kluczu. Znaki te obowiązują w całym utworze, chyba że w trakcie zostanie wprowadzona jakaś zmiana, np. kasownik.
Znaki chromatyczne przygodne to znaki, które leżą bezpośrednio przy nutach w trakcie zapisu muzycznego. Znaki obowiązują tylko w tym jednym takcie od miejsca, w którym zostały zapisane. Kreska taktowa kończąca takt działa jak kasownik, ale bardzo często dla przypomnienia w nowym takcie zapisuje się ten znak.
W poniższym przykładzie przy kluczu stoją trzy bemole, są to znaki przykluczowe, w związku z czym obowiązują w całym utworze. Znaki te obniżają wszystkie dźwięki „h” do „b”, „e” do „es” oraz „a” do „as”. W takcie piątym przy nucie „cIndeks górny 11” jest zapisany krzyżyk. Jest to znak przygodny, czyli działa tylko w tym jednym takcie i zmienia dźwięk „c” na „cis”.
Zaśpiewaj melodię nazwami literowymi z uwzględnieniem znaków chromatycznych.
Za chwilę wysłuchasz trzech wersji fragmentu melodii „Wlazł kotek na płotek”. Zwróć uwagę na zapis muzyczny. Za drugim razem zaśpiewaj z nut razem z nagraniem nazwami literowymi, uwzględniając znaki chromatyczne. Zauważ, że wersja w tonacji c‑moll ma smutny charakter, natomiast wersja w tonacji D‑dur jest zapisana trochę wyżej, ale mimo tego melodia nie uległa zmianie.
Sprawdź swoją wiedzę na temat znaków chromatycznych
Zadanie domowe
Słownik pojęć
znak w notacji muzycznej obniżający dźwięk o pół tonu.
znaki notacji muzycznej określające chromatyczne wersje (tzw. podwyższenia i obniżenia) stopni podstawowej skali diatonicznej.
następstwo dźwięków uporządkowanych według stosunków interwałowych określonej skali w systemie tonalnym.
znak graficzny umieszczany przed nutą, unieważniający zastosowany wcześniej krzyżyk lub bemol.
znak muzyczny podwyższający nutę o pół tonu.
zespół 5 równoległych poziomych linii, liczonych od najniższej, na których lub między którymi są stawiane znaki notacji muzycznej (nuty, pauzy).
najmniejsza odległość między dwoma dźwiękami różnej wysokości, stanowiąca dwunastą część oktawy.
znaki chromatyczne umieszczone przy nutach, oznaczające podwyższenie lub obniżenie dźwięków, do których się odnoszą w obrębie jednego taktu.
znaki chromatyczne umieszczone przy kluczu, oznaczające stałe podwyższenie lub obniżenie dźwięków, do których się odnoszą.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986.