Elementy przyrodnicze i kulturowe naszego najbliższego otoczenia
Elementy przyrodnicze i kulturowe naszego najbliższego otoczenia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wymienia elementy krajobrazu najbliższej okolicy,
rozumie, że krajobraz jest przekształcony przez działalność człowieka.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie podać, przykłady form krajobrazu naturalnego i kulturowego
umie nazwać podstawowe formy krajobrazu naturalnego najbliższej okolicy,
ocenia działalność człowieka w krajobrazie najbliższej okolicy.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, prace indywidualne, burza mózgów, opis, obserwacja bezpośrednia.
3. Środki dydaktyczne
Karty pracy, kserokopie materiałów dla ucznia, kolorowe pisaki, kompas
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel planuje trasę wycieczki. Nauczyciel przygotowuje karty pracy i środki dydaktyczne.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie wychodzą przed budynek szkoły.
Nauczyciel rozdaje ksero materiałów dla ucznia (załącznik 1).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda grupa dostaje kompas.
Uczniowie w grupie określają kierunki stron świata.
Uczniowie pokonują poszczególne etapy wycieczki. Na pierwszym przystanku rozwiązują zadanie 1 (załącznik 1). Po rozwiązaniu zadania 1, pokonują dalszy etap wycieczki.
Po dotarciu do centrum miejscowości uczniowie rozwiązują zadania 2, 3 i 4 (załącznik 1).
c) Faza podsumowująca
Po powrocie na plac szkolny uczniowie rozwiązują zadanie 5 (załącznik 1).
Uczniowie analizują swoje wyniki.
Uwagi dla nauczyciela:
Nauczyciel może zebrać foldery, książki i artykuły dotyczące danej okolicy i po powrocie do szkoły udostępnić je uczniom.
Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Hibszer A., Rzętała M., Przyroda, scenariusz zajęć lekcyjnych dla klas IV – VI szkoły podstawowej, tom VI, UŚ WNoZ, Sosnowiec 2001.
Kotynia T., Soida, Edukacja środowiskowa w terenie, Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej, Kraków 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Zadanie 1.
Z obserwacji wizualnej wypisz formy krajobrazu naturalnego, które występują w najbliższym otoczeniu.
.......................................................
......................................................
.......................................................
......................................................
Zadanie 2.
Wpisz nazwy zakładów, które istnieją na terenie naszej gminy. Obok nazwy zakładu wpisz produkty jakie dany zakład wytwarza:
.......................................................................................................
.......................................................................................................
.......................................................................................................
Zadanie 3.
Wymień wpływ obecności danych zakładów na teren najbliższego otoczenia.
Tabela 1. Wpływ danego zakładu na środowisko.
lp. | nazwa zakładu | wpływ na środowisko |
Zadanie 4.
Wymień elementy krajobrazu kulturowego występujące w twojej okolicy?
........................................................................................................
.......................................................................................................
.......................................................................................................
.......................................................................................................
Zadanie 5.
Odgadnij ukryte słowa, łącząc litery koloru czerwonego w jeden wyraz. Spośród odgadniętych wyrazów podkreśl kolorem niebieskim formy naturalne krajobrazu
Jaskółka + i + niania
paw + ogórek
wąż + wózek
skok + olej + papuga
huśtawka
ropa + rak
b) Zadanie domowe
Napisz definicje trzech form naturalnych krajobrazu, które występują w naszej najbliższej okolicy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak