Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Elementy przyrodnicze i kulturowe naszego najbliższego otoczenia

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wymienia elementy krajobrazu najbliższej okolicy,

  • rozumie, że krajobraz jest przekształcony przez działalność człowieka.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • umie podać, przykłady form krajobrazu naturalnego i kulturowego

  • umie nazwać podstawowe formy krajobrazu naturalnego najbliższej okolicy,

  • ocenia działalność człowieka w krajobrazie najbliższej okolicy.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, prace indywidualne, burza mózgów, opis, obserwacja bezpośrednia.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy, kserokopie materiałów dla ucznia, kolorowe pisaki, kompas

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel planuje trasę wycieczki. Nauczyciel przygotowuje karty pracy i środki dydaktyczne.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wychodzą przed budynek szkoły.

  2. Nauczyciel rozdaje ksero materiałów dla ucznia (załącznik 1).

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda grupa dostaje kompas.

  4. Uczniowie w grupie określają kierunki stron świata.

  5. Uczniowie pokonują poszczególne etapy wycieczki. Na pierwszym przystanku rozwiązują zadanie 1 (załącznik 1). Po rozwiązaniu zadania 1, pokonują dalszy etap wycieczki.

  6. Po dotarciu do centrum miejscowości uczniowie rozwiązują zadania 2, 3 i 4 (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

  1. Po powrocie na plac szkolny uczniowie rozwiązują zadanie 5 (załącznik 1).

  2. Uczniowie analizują swoje wyniki.

  3. Uwagi dla nauczyciela:

  • Nauczyciel może zebrać foldery, książki i artykuły dotyczące danej okolicy i po powrocie do szkoły udostępnić je uczniom.

  1. Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Hibszer A., Rzętała M., Przyroda, scenariusz zajęć lekcyjnych dla klas IV – VI szkoły podstawowej, tom VI, UŚ WNoZ, Sosnowiec 2001.

  2. Kotynia T., Soida, Edukacja środowiskowa w terenie, Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej, Kraków 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Zadanie 1.

Z obserwacji wizualnej wypisz formy krajobrazu naturalnego, które występują w najbliższym otoczeniu.

.......................................................

......................................................

.......................................................

......................................................

Zadanie 2.

Wpisz nazwy zakładów, które istnieją na terenie naszej gminy. Obok nazwy zakładu wpisz produkty jakie dany zakład wytwarza:

.......................................................................................................

.......................................................................................................

.......................................................................................................

Zadanie 3.

Wymień wpływ obecności danych zakładów na teren najbliższego otoczenia.

Tabela 1. Wpływ danego zakładu na środowisko.

lp.

nazwa zakładu

wpływ na środowisko

Zadanie 4.

Wymień elementy krajobrazu kulturowego występujące w twojej okolicy?

........................................................................................................

.......................................................................................................

.......................................................................................................

.......................................................................................................

Zadanie 5.

Odgadnij ukryte słowa, łącząc litery koloru czerwonego w jeden wyraz. Spośród odgadniętych wyrazów podkreśl kolorem niebieskim formy naturalne krajobrazu

Jaskółka + i + niania

paw + ogórek

wąż + wózek

skok + olej + papuga

huśtawka

ropa + rak

b) Zadanie domowe

Napisz definicje trzech form naturalnych krajobrazu, które występują w naszej najbliższej okolicy.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RDZlJ17ft5OHA

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.33 KB w języku polskim
R1LML6EyojcnV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim