Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Elementy przyrody w naszym otoczeniu.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozumie pojęcie przyroda,

  • wymienia elementy przyrody ożywionej i nieożywionej,

  • wymienia elementy naturalne i przekształcone, wprowadzone przez człowieka,

  • wskazuje zależności między organizmami żywymi a przyrodą nieożywioną.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • odróżnia elementy przyrody,

  • potrafi je wskazać w konkretnym środowisku,

  • potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce.

c) Postawy

Uczeń:

  • stara się dokładnie wykonać zadanie,

  • współpracuje w grupie w oparciu o kartę pracy,

  • przyjmuje postawę odpowiedzialności za stan środowiska.

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, dyskusja, gra dydaktyczna – Cząstka przyrody, obserwacja, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Karta pracy.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

2. Wyjaśnienie pojęcia przyroda – swobodne wypowiedzi uczniów.

3. Nauczyciel podaje cele lekcji i wyjaśnia jej organizację.

b) Faza realizacyjna

  1. Podział klasy na 2‑osobowe grupy, wręczenie kart pracy, wyjście na boisko szkolne ( załącznik nr1).

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel inicjuje grę dydaktyczną – Cząstka przyrody, Prosimy kolejno dzieci o przedstawienie mową ciała rośliny, zwierzęcia lub fragmentu przyrody nieożywionej , a następnie odgadywanie tych znaczeń.

  2. Uczniowie odczytują z kart pracy wpisane elementy przyrody, uzasadniają swój podział.

  3. Uczniowie wyszukują związków między wpisanymi elementami przyrody.

  4. Ocena pracy dzieci.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr1

Obserwujemy najbliższe otoczenie

Grupa……………………

  1. Stojąc przed szkołą zaobserwuj:

  1. Jakie elementy przyrody znajdują się blisko Ciebie?

  2. Jakie elementy przyrody są oddalone?

Zapisz je w tabelce:

Elementy przyrody ożywionej

Elementy przyrody nieożywionej

  1. Podziel zaobserwowane elementy na naturalne i przekształcone przez człowieka, zapisz je w tabeli:

Elementy naturalne

Elementy przekształcone

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1RJm2yR05xgB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 75.00 KB w języku polskim
RIuEx3NoXfmep

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim