Elementy przyrody w naszym otoczeniu
Elementy przyrody w naszym otoczeniu.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie pojęcie przyroda,
wymienia elementy przyrody ożywionej i nieożywionej,
wymienia elementy naturalne i przekształcone, wprowadzone przez człowieka,
wskazuje zależności między organizmami żywymi a przyrodą nieożywioną.
b) Umiejętności
Uczeń:
odróżnia elementy przyrody,
potrafi je wskazać w konkretnym środowisku,
potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce.
c) Postawy
Uczeń:
stara się dokładnie wykonać zadanie,
współpracuje w grupie w oparciu o kartę pracy,
przyjmuje postawę odpowiedzialności za stan środowiska.
2. Metoda i forma pracy
Słowne: pogadanka, dyskusja, gra dydaktyczna – Cząstka przyrody, obserwacja, grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy.
4. Przebieg zajęć
a) Faza wprowadzająca
1. Czynności organizacyjno – porządkowe.
2. Wyjaśnienie pojęcia przyroda – swobodne wypowiedzi uczniów.
3. Nauczyciel podaje cele lekcji i wyjaśnia jej organizację.
b) Faza realizacyjna
Podział klasy na 2‑osobowe grupy, wręczenie kart pracy, wyjście na boisko szkolne ( załącznik nr1).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel inicjuje grę dydaktyczną – Cząstka przyrody, Prosimy kolejno dzieci o przedstawienie mową ciała rośliny, zwierzęcia lub fragmentu przyrody nieożywionej , a następnie odgadywanie tych znaczeń.
Uczniowie odczytują z kart pracy wpisane elementy przyrody, uzasadniają swój podział.
Uczniowie wyszukują związków między wpisanymi elementami przyrody.
Ocena pracy dzieci.
5. Bibliografia
6. Załączniki
Załącznik nr1
Obserwujemy najbliższe otoczenie
Grupa……………………
Stojąc przed szkołą zaobserwuj:
Jakie elementy przyrody znajdują się blisko Ciebie?
Jakie elementy przyrody są oddalone?
Zapisz je w tabelce:
Elementy przyrody ożywionej | |
Elementy przyrody nieożywionej |
Podziel zaobserwowane elementy na naturalne i przekształcone przez człowieka, zapisz je w tabeli:
Elementy naturalne | |
Elementy przekształcone |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak