Scenariusz lekcji: Elementy statystyki. Sposoby prezentacji danych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna pojęcia: statystyka, diagram (wykres) kołowy, słupkowy, kolumnowy, wykres punktowy i liniowy.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przedstawić dane w różny sposób, przedstawić dane w postaci wykresów i diagramów,

  • rozpoznawać i nazywać wykresy i diagramy,

  • odczytywać dane z wykresów i diagramów,

  • czytać ze zrozumieniem teksty naukowe,

  • analizować i interpretować dane statystyczne,

  • wyciągać wnioski, omawiać i zaprezentować swoją pracę.

c) Postawy

Uczeń:

  • uczy się pracować w grupie,

  • uczy się dokładności, precyzji,

  • umie ocenić efekty własnej pracy oraz pracy kolegów.

2. Metoda i forma pracy

  • Metody: poszukująca, problemowa, aktywizująca ucznia

  • Formy: praca grupowa (grupy 4–6‑osobowe), praca indywidualna ucznia

3. Środki dydaktyczne

  • Rzutnik pisma

  • Foliogramy

  • Czyste folie

  • Pisaki

  • Karty pracy ucznia opracowane przez nauczyciela

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności nauczyciela i ucznia

Metody

Środki dydaktyczne

Wskazówki

Sprawy organizacyjne.

2 min

Przypomnienie wiadomości z gimnazjum na temat tworzenia diagramów i wykresów oraz sposobu odczytywania danych.

Pogadanka nauczyciela z uczniami,
w trakcie której prezentowane
i przeglądane są foliogramy.

Rzutnik pisma, foliogramy – foliogram I (załącznik)

15 min

Wcześniej należy polecić uczniom, aby powtórzyli niezbędne wiadomości.

Nauczyciel omawia rodzaje diagramów i sposoby ich tworzenia, uczniowie włączają się do dyskusji oraz odpowiadają na pytania znajdujące się na foliogramie.

b) Faza realizacyjna

Czynności nauczyciela i ucznia

Metody

Środki dydaktyczne

Wskazówki

Podanie tematu lekcji i omówienie celów.

Wykład

3 min

Podział uczniów na grupy.

2 min

Grupy powinny obejmować uczniów o różnym poziomie umiejętności.

Omówienie karty pracy ucznia I. Rozdanie kart pracy.

Karta pracy ucznia I (załącznik)

3 min

Omawiając zadania, nauczyciel zwraca uwagę na to, aby uczniowie czytali je ze zrozumieniem.

Praca w grupach. Każda z grup wybiera swojego lidera, czyli osobę, która przedstawi wyniki pracy danej grupy.

Praca w grupach,

Poszukująca,

problemowa,

aktywizująca ucznia

20 min

Nauczyciel pilnuje, aby wkład pracy poszczególnych członków grupy był porównywalny. Nauczyciel czuwa nad pracą poszczególnych grup. W razie potrzeby udziela niezbędnych dodatkowych wskazówek.

Przedstawienie odpowiedzi do poszczególnych zadań.

7 min

Nauczyciel powinien czuwać nad tym, aby uczniowie prawidło formułowali odpowiedzi oraz aby zostały one jasno i czytelnie sprecyzowane.

Omówienie i ocena prac poszczególnych grup oraz prezentacji liderów.

Dyskusja, metoda aktywizująca ucznia

3 min

Nauczyciel
w porozumieniu
z uczniami wybiera grupy oraz liderów, którzy wywiązali się z zadania najlepiej
i najtrafniej sformułowali odpowiedzi. Ocenia ich pracę.

Sposoby tworzenia wykresów i dia‑gramów.

Pogadanka nauczyciela z uczniami,
w trakcie której przeglądane są foliogramy.

Rzutnik pisma, foliogramy – foliogram I – przypomnienie

3 min

Omówienie karty pracy ucznia II. Rozdanie kart pracy.

Karta pracy ucznia (załącznik)

2 min

Omawiając zadania, nauczyciel zwraca uwagę na to, aby uczniowie czytali je ze zrozumieniem.

Praca w grupach. Każda z grup wybiera swojego lidera, czyli osobę, która przedstawi wyniki pracy danej grupy.

Praca w grupach,

Poszukująca,

problemowa,

aktywizująca ucznia

Czysta folia, pisaki

30 min

Nauczyciel pilnuje, aby wkład pracy poszczególnych członków grupy był porównywalny. Nauczyciel czuwa nad pracą poszczególnych grup. W razie potrzeby udziela niezbędnych dodatkowych wskazówek.

Lider wyniki pracy grupy przedstawia na folii.

Prezentacja prac poszczególnych grup uczniowskich.

Rzutniki pisma

20 min

Nauczyciel powinien czuwać nad tym, aby uczniowie prawidło formułowali odpowiedzi oraz aby zostały one jasno i czytelnie sprecyzowane.

Omówienie i ocena prac poszczególnych grup oraz prezentacji liderów.

Dyskusja, metoda aktywizująca ucznia

5 min

Nauczyciel w porozumieniu z uczniami wybiera grupy oraz liderów, którzy wywiązali się z zadania najlepiej
i najtrafniej sformułowali odpowiedzi. Ocenia ich pracę.

c) Faza podsumowująca

Czynności nauczyciela i ucznia

Metody

Środki dydaktyczne

Wskazówki

Diagramy mieszane

Pogadanka, indywidualna praca ucznia

Foliogram II (załącznik)

10 min

Nauczyciel omawiając zadania, zwraca uwagę na to, aby uczniowie czytali je ze zrozumieniem. Nauczyciel musi zwrócić tu uwagę także na aktywność poszczególnych uczniów.

Ocena aktywności uczniów.

Dyskusja.

5 min

Rozdanie i omówienie pracy domowej.

Zadanie domowe (załącznik)

5 min

Zadanie domowe powinno zostać omówione na następnej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Bartol W., Dałek K, Łakoma E i inni, Matematyka się liczy, podręcznik do klasy 1 liceum ogólnokształcącego, profilowanego i technikum, WSIP, Warszawa 2002.

  2. Cewe A., Krawczyk M., Pancer I., Matematyka w zasadniczej szkole zawodowej. Klasa II, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2002.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

FOLIOGRAM I

Statystyka to dział matematyki, który zajmuje się wnioskowaniem statystycznym, czyli formułowaniem ogólnych wniosków (hipotez statystycznych) na podstawie skończonej liczby obserwacji losowych, tj. pomiarów lub prób. Dzisiaj zajmiemy się statystyką opisową, której zadaniem jest gromadzenie, opis, prezentacja danych oraz wnioskowanie.

Prowadząc badania statystyczne pewnej zbiorowości (populacji), wybieramy reprezentatywną grupę, zwaną próbą. Grupę (próbę) zwykle poddajemy bezpośrednim badaniom, a wyniki uogólniamy na całą populację.

Wiarygodność takich badań w dużej mierze zależy od wyboru odpowiedniej próby.

RÓŻNE SPOSOBY PREZENTACJI DANYCH

Przykład 1

Wyniki testu z matematyki przeprowadzonego w klasie IF przedstawiono w postaci tabeli:

Stopień

Liczba uczniów

1

2

2

4

3

6

4

10

5

6

6

4

Jest to pierwszy ze sposobów prezentacji danych.

Do najbardziej czytelnych sposobów opracowywania danych należą wszelkiego rodzaju prezentacje graficzne. Nazywamy je diagramami lub wykresami statystycznymi. Najpopularniejsze są:

  1. Diagram kolumnowy

  2. Diagram słupkowy

    1. Ilu uczniów wzięło udział w teście?

    2. Jakich ocen było najmniej?

    3. Jakich ocen było najwięcej?

  3. Wykres punktowy

  4. Wykres liniowy

    1. Ilu uczniów otrzymało oceny wyższe niż dobry?

    2. Ilu uczniów nie zaliczyło testu?

    3. Które oceny wystąpiły tyle samo razy?

  5. Diagram kołowy

Sposób tworzenia diagramu kołowego:

Stopień

Liczba uczniów

Procent uczniów

Miara kąta środkowego

1

2

6%

22,5Indeks górny °

2

4

13%

45Indeks górny °

3

6

19%

67,5Indeks górny °

4

10

31%

112,5Indeks górny °

5

6

19%

67,5Indeks górny °

6

4

13%

45Indeks górny °

Razem

32

100%

360Indeks górny °

  1. Jaki procent uczniów nie zaliczył testu?

  2. Jaki procent uczniów otrzymał ocenę co najwyżej dostateczną?

  3. Jaki procent uczniów otrzymał ocenę celującą?

KARTA PRACY UCZNIA NR I

ODCZYTYWANIE DANYCH

Zad. 1

Na diagramie poniżej przedstawiono średnią długość zarodka człowieka, w zależności od liczby dni jego życia płodowego.

  1. Jaką długość ma zarodek w 36. dniu ciąży?

  2. W którym dniu życia długość płodu przekracza 2 cm?

  3. O ile centymetrów zwiększa się długość płodu od 28. do 40. dnia jego życia?

Odpowiedzi:

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zad. 2

Na diagramie przedstawiono wyniki sondażu przeprowadzonego przez CBOS w styczniu 2002 r. Ankietowanym zadano pytanie: „Jakie szanse ma lider naszej reprezentacji na zdobycie Pucharu Świata w skokach narciarskich?”.

  1. Ile procent badanych odpowiedziało, że nasz lider na pewno zdobędzie Puchar Świata w skokach narciarskich?

  2. Ile procent spośród badanych wierzyło w zwycięstwo lidera?

  3. Jaka część badanych nie interesuje się sportem?

  4. Jaka część badanych dawała najlepszemu skoczkowi 50% szans?

Odpowiedzi:

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zad. 3

Test z fizyki pisało 40 uczniów. Na diagramie procentowym przedstawiono liczbę poszczególnych stopni z tego testu. Nie podano liczby stopni dopuszczających.

  1. Ile procent uczniów otrzymało stopień dopuszczający?

  2. Których stopni było najmniej?

  3. Ilu uczniów otrzymało stopień celujący?

Odpowiedzi:

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zad. 4

Skrupulatny pan Kowalski zaznaczał na wykresie liczbę metrów sześciennych wody zużytej przez jego rodzinę w kolejnych miesiącach jednego roku.

  1. Odczytaj, ile wody zużyła ta rodzina w czerwcu?

  2. W którym miesiącu rodzina Kowalskich zużyła najwięcej wody?

  3. Oblicz, ile litrów wody zużyła ta rodzina w ciągu roku?

  4. Ile zapłacono za wodę w maju, jeżeli 1mIndeks górny 3 wody kosztuje 5,12 zł?

  5. W którym kwartale roku zużycie wody przez rodzinę Kowalskich było największe?

Odpowiedzi:

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zad. 5

Wykres poniżej ilustruje średnie temperatury w Tokio w roku 2001.

  1. Wymień najcieplejsze miesiące w Tokio.

  2. Wymień najzimniejsze miesiące w Tokio.

  3. W jakich miesiącach zanotowano takie same temperatury?

  4. Jaką najniższą, a jaką najwyższą temperaturę odnotowano w 2001 roku w Tokio?

Odpowiedzi:

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

KARTA PRACY UCZNIA NR II

TWORZENIE DIAGRAMÓW

Zad. 1

Pomoc drogowa była wzywana 1800 razy. Przeprowadzono badania zmierzające do określenia powodu wezwań. Rezultaty tych badań przedstawiono w tabeli.

Usterka

Liczba wezwań

Brak benzyny

241

Zmiana koła

94

Zerwanie paska klinowego

322

Wyciek wody

283

Wyciek oleju

90

Usterki elektryczne

345

Uszkodzenia mechaniczne

121

Hamulce

59

Inne problemy

245

  1. Wyniki przeprowadzonych badań przedstaw w postaci diagramu słupkowego.

  2. Z jakiego powodu pomoc drogowa była wzywana najczęściej?

Odpowiedzi:

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zad. 2

W tabeli zamieszczono dane dotyczące przybliżonej, średniej liczby mieszkańców Warszawy w latach 1911–1951.

1911

1918

1939

Luty 1945

Grudzień 1945

1951

Liczba mieszkańców w tysiącach

797

758

1289

174

467

852

  1. Dane z tabeli przedstaw w postaci diagramu kolumnowego.

  2. W jakich latach liczba mieszkańców Warszawy zmniejszyła się? Jakie wydarzenie historyczne było przyczyną tych zmian?

Odpowiedzi:

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zad. 3

Wyniki testu z matematyki uczniów klasy Ia i Ib przedstawiono w tabeli.

Stopień

Liczba uczniów

celujący

2

bardzo dobry

8

dobry

12

dostateczny

9

dopuszczający

5

niedostateczny

4

  1. Sporządź diagram kołowy, procentowy ilustrujący wyniki testu.

  2. Ilu uczniów piszących test uzyskało stopień bardzo dobry lub celujący?

W narysowaniu diagramu pomoże Ci tabela:

Stopień

Liczba uczniów

Procent uczniów

Miara kąta środkowego

cel

2

bdb

8

db

12

dst

9

dop

5

ndst

4

Razem

100%

360Indeks górny °

Odpowiedzi:

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zad. 4

W poniższej tabeli przedstawiono czas, który Rafał spędził w czasie sześciu pierwszych dni ferii przy komputerze.

Dzień tygodnia

Pn.

Wt.

Śr.

Czw.

Pt.

Sob.

Czas w minutach

44

10

30

24

17

8

  1. Przedstaw dane w postaci wykresu punktowego.

  2. W jakim dniu ferii Rafał najwięcej czasu spędził przy komputerze?

  3. Ile godzin łącznie spędził przy komputerze?

Odpowiedzi:

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Zad. 5

W czasie ferii Rafał codziennie rano odczytywał temperaturę powietrza na termometrze za oknem swojego pokoju. Wyniki pomiarów umieścił w tabeli.

Pn.

Wt.

Śr.

Cz.

Pt.

Sob.

Nd.

Pn.

Wt.

Śr.

Czw.

Pt.

Sob.

Nd.

Temperatura

2Indeks górny °

4Indeks górny °

1Indeks górny °

1Indeks górny °

0Indeks górny °

–2Indeks górny °

–4Indeks górny °

–8Indeks górny °

–6Indeks górny °

–2Indeks górny °

0Indeks górny °

3Indeks górny °

4Indeks górny °

6Indeks górny °

  1. Sporządź wykres liniowy.

  2. W którym dniu ferii temperatura była najwyższa, a w którym najniższa?

  3. Czy były dni, w których były takie same temperatury?

Odpowiedzi:

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

FOLIOGRAM II

Zad. 1

Wykres liniowy przedstawia zmiany wartości akcji dwóch firm: MKP i ACW, zaobserwowane na giełdzie w jednej ze stolic europejskich w ciągu tygodnia.

  1. W którym dniu tygodnia akcje firmy ACW były najdroższe i jaka była ich cena?

  2. W jakim dniu akcje obu firm miały taką samą wartość?

  3. Dla każdej z firm podaj dzień tygodnia, w którym akcje miały wartość 8 euro.

  4. Akcje której z firm najbardziej opłacało się kupić w poniedziałek i sprzedać w sobotę?

  5. O ile euro wzrosła cena akcji MKP w ciągu tygodnia?

  6. W jakich dniach należało kupić akcje firmy ACW, a w jakich sprzedawać, aby zysk był największy?

Zad. 2

Na rysunku przedstawiono diagram obrazujący roczny rozkład opadów (mierzony w milimetrach słupa wody) oraz krzywą ilustrującą maksymalną miesięczną temperaturę (w stopniach Celsjusza) w danym roku w Moskwie.

  1. W jakim miesiącu opady były największe, a w jakim najmniejsze?

  2. W jakim miesiącu temperatura w Moskwie była najniższa, a w jakim najwyższa. Podaj ich wartości.

  3. Wymień pięć miesięcy, w których temperatura nie przekraczała zera stopni Celsjusza.

  4. Która z pór roku była najbardziej „sucha” w Moskwie?

  5. Oblicz sumę opadów w Moskwie podczas trzech najbardziej suchych miesięcy.

b) Zadanie domowe

Zad. 1

W tabeli zestawiono liczbę i rozmiary koszulek sprzedanych w maju w pewnej firmie.

Liczba sprzedanych koszulek

18

30

48

24

Rozmiar koszulek

S

M

XL

XXL

Sprządź diagram kołowy procentowy.

a) Ile razy więcej sprzedano koszulek rozmiaru XL niż koszulek XXL?

b) O ile więcej sprzedano koszulek rozmiaru M niż S?

c) Jaki procent sprzedanych koszulek stanowią koszulki o rozmiarze M?

d) Jakiego rodzaju koszulek sprzedano najwięcej?

Zad. 2

Tabela przedstawia sprzedaż desek sosnowych sprzedawanych w ciągu tygodnia przez pewną hurtownię.

Dzień tygodnia

Liczba sprzedanych desek w sztukach

Pn.

40

Wt.

60

Śr.

100

Czw.

80

Pt.

20

Sob.

60

Sprządź diagram liniowy.

a) W jakim dniu sprzedano najmniej, a w jakim najwięcej desek?

b) Czy są dni, w których sprzedano tyle samo desek?

c) Ile desek sprzedano w ciągu całego tygodnia?

d)Indeks górny *Oblicz, jaką co najmniej powinna mieć ładowność ciężarówka, aby można przewieźć nią jednorazowo 200 desek (1 mIndeks górny 3 drewna sosnowego ma masę 800 kg). Każda deska ma wymiary 5cm x 20cm x 300cm.

7. Czas trwania lekcji

3 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Tematyka lekcji dotyczy sposobu prezentowania danych statystycznych na różnego rodzaju wykresach, diagramach i w tabelach oraz odczytywania i interpretowania przedstawionych danych. W pracy na lekcji proponuję posłużyć się wykonanymi przeze mnie foliogramami oraz kartami pracy ucznia.

R14zYe8YbP9yl

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 231.65 KB w języku polskim
RQhqMBC5Bx7sa

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 633.50 KB w języku polskim