Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

ID

Szkola podstawowa_informatyka_klasa IV

Tytuł

wypełnia autor; do 256 znaków.

Elementy zestawu komputerowego

Przedmiot

Z listy dostępnej w Scholarisie; wypełnia autor

informatyka

Autor (imię i nazwisko)

wypełnia autor. Jeśli autorów jest wieku, oddzielamy ich przecinkami

Barbara Tomkowiak

Autor (ulica, nr domu)

Dane pierwszego autora, wypełnia autor

Poznańska 48

Autor (kod, miejscowość)

wypełnia autor

62‑070 Dopiewo

Autor (login w Scholaris)

wypełnia autor

sefora

Abstrakt

krótkie streszczenie; wypełnia autor

Lekcja informatyki poświęcona zestawowi komputerowemu, poprawnemu nazwaniu poszczególnych urządzeń oraz krótkiej ich charakterystyce.

Wydawca

Źródło

dane materiału źródłowego (lub kilku materiałów); wypełnia autor

Informatyka 2000, podręcznik dla klasy IV‑VI

Odnośniki

dokumenty powiązane; wypełnia autor wg opisu w Scholarisie

Etap edukacyjny

wypełnia autor według listy opublikowanej w Scholarisie

Drugi etap klasa IV‑VI

Informacje o prawach

Słowa kluczowe

wypełnia autor, około 10 terminów

Urządzenia wejścia, urządzenia wyjścia, monitor, skaner, jednostka centralna, drukarka, modem, dyskietka, dysk twardy

UDC

Uwagi

Temat zajęć: Elementy zestawu komputerowego

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  • Uczeń wie, jak nazywają się poszczególne części zestawu komputerowego.

  • Uczeń wymienia rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z komputerem (dyskietka, dysk twardy, CD‑ROM);

  • Uczeń wyszczególnia urządzenia wejścia i wyjścia.

b) Umiejętności

  • Omawia zastosowanie podstawowych elementów zestawu komputerowego.

  • Wyjaśnia pojęcia: procesor, płyta główna, pamięć komputera.

2. Metoda i forma pracy:

  1. indywidualna,

  2. praca z podręcznikiem lub tekstem.

3. Środki dydaktyczne

  1. Karta pracy,

  2. prezentacja multimedialna,

  3. zestaw komputerowy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  • Czynności porządkowe, sprawdzenie obecności.

  • Wyobraź sobie, że chciałbyś komuś opisać, narysować stanowisko komputerowe. Jak byś to zrobił? Uczniowie wykonują zadanie 1 z karty pracy /narysuj stanowisko komputerowe, przy którym właśnie siedzisz. /5 min/

  • Uczniowie prezentują swoje prace.

b) Faza realizacyjna

  • By prawidłowo móc opisać komputer, musimy potrafić poprawnie operować nazwami i znać podstawowe funkcje części komputera.

  • Przedstawię wam teraz prezentację multimedialną, która opowiada właśnie o poszczególnych częściach komputera i nazywa je.

  • Przedstawienie prezentacji „Elementy zestawu komputerowego”

Slajd 2 – mówiąc komputer, mamy na myśli kilka urządzeń, które są ze sobą powiązane. Stąd mówimy o zestawie komputerowym. Podstawowe elementy takiego zestawu to: jednostka centralna, monitor, klawiatura, mysz i drukarka.

Slajd 3 – przedstawia typowy zestaw komputerowy.

Slajd 4 – powrót do karty pracy, zadanie 2 – uczniowie podpisują poszczególne elementy swego rysunku, względnie dorysowują brakujące.

Slajd 5 – kilka słów na temat jednostki centralnej. To metalowa skrzynka, podłączamy do niej pozostałe elementy zestawu komputerowego. W obudowie jednostki centralnej znajdują się: dysk twardy, stacja dyskietek, napęd CD‑ROM. W obudowie znajduje się też płyta główna, a na niej umieszczone są najważniejsze elementy komputera: procesor i pamięć operacyjna.

Slajd 6 – następny element to monitor. Czy wiecie jakie mogą być rodzaje monitorów?

Monitory są tradycyjne – przypominają telewizor oraz LCD, czyli ciekłokrystaliczne, płaskie.

Slajd 7 – sam porównaj wygląd monitorów. Rozmowa z uczniami na temat wyglądu monitorów.

Slajd 8 – Mysz – wynaleziona przez Douglasa Engelbarta1963 r. Mysz umożliwia poruszanie kursorem po ekranie komputera poprzez przesuwanie jej po powierzchni płaskiej. Najstarszym typem myszy jest „mysz mechaniczna”, w urządzeniu tym wykorzystuje się metalową kulkę pokrytą gumą, oraz system rolek. Nowszym rozwiązaniem jest tzw. „mysz optyczna”. W zależności od rodzaju, mysz może przekazywać sygnały do komputera po kablu lub bezprzewodowo.

Slajd 9 - Klawiatura to uporządkowany zestaw klawiszy służący do sterowania urządzeniem lub do wprowadzania danych. W zależności od spełnianej funkcji klawiatura zawiera różnego rodzaju klawisze – alfabetyczne, cyfrowe, znaków specjalnych, funkcji specjalnych. To podstawowe urządzenie wejścia.

Slajd 10 – drukarka – służy do drukowania tekstu i obrazu. Mamy klika rodzajów drukarek:

igłowe – ich główną zaletą są niskie koszty eksploatacji i możliwość drukowania kilku kopii na papierze samokopiującym;

laserowe – zasada ich działania jest bardzo podobna do działania kserokopiarek, charakteryzują się bardzo wysoką jakością i szybkością wydruku, a druk pod wpływem wody się nie rozpływa;

atramentowe – wadą ich są dość wysokie koszty eksploatacji (wysoka cena tuszu w stosunku do ilościowej możliwości pokrycia nim papieru).

Slajd 11 – jest jeszcze wiele elementów, które mogą współpracować z komputerem i wraz z nim stanowić zestaw. Zależy to od miejsca, w jakim komputer się wykorzystuje oraz do jakich zadań ma służyć.

Slajd 12Urządzenie wejścia‑wyjścia, urządzenie we/wy, urządzenie I/O (ang. input/output device) służy do komunikacji komputera z użytkownikiem, komputerem lub innym urządzeniem. Niektóre z tych urządzeń są typowymi urządzeniami wejścia, inne wyjścia, pozostałe natomiast jednocześnie wejścia i wyjścia. Typowe urządzenia wejścia to np. klawiatura, mysz komputerowa oraz czytniki nośników danych, typowe urządzenia wyjścia to np. monitor, drukarka, a typowe urządzenia wejścia i wyjścia to np. karta sieciowa, modem, dysk twardy oraz wszelkie inne nagrywalne stacje nośników danych. Część urządzeń wejścia‑wyjścia znajduje się wewnątrz obudowy jednostki centralnej komputera.

Slajd 13Pamięć komputerowa to te części komputera, które przechowują dane. Ze względu na sposób zapamiętywania informacji przez komputer wyróżniamy: pamięć wewnętrzną – jej podstawowym typem jest pamięć operacyjna, informacje w niej są przechowywane tylko wtedy gdy komputer jest włączony i pamięć zewnętrzną – to dysk twardy, dyskietka, płyta CD.

Slajd 14 – a tak wygląda dysk twardy.

Slajd 15Dyskietka – przenośny nośnik magnetyczny o niewielkiej pojemności, umożliwiający zarówno odczyt jak i zapis danych.

Slajd 16 - Płyta kompaktowa (ang. Compact Disco) to krążek z zakodowaną cyfrowo informacją. Dzięki dużej pojemności, niezawodności i niskiej cenie, CD‑ROM stał się najbardziej popularnym medium do zapisywania danych. Płyta kompaktowa została opracowana przez koncerny SonyPhilips pod koniec lat 70, a jej premiera odbyła się w 1982. Jej pierwotnym zastosowaniem był zapis dźwięku.

c) Faza podsumowująca

  • Jako podsumowanie uczniowie wykonują zadania z karty pracy.

  • Ostatnie zadanie uczniowie wykonują z pomocą podręcznika lub mogą np. korzystać z wyszukiwarki internetowej.

5. Bibliografia

Informatyka 2000, Podręcznik dla klasy IV‑VI, wyd. Czarny Kruk, Bydgoszcz.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia – Elementy zestawu komputerowego

b) Zadanie domowe

Jeśli uczniowie nie wykonają zadań z karty pracy, to zadaniem domowym jest ich uzupełnienie.

R1UdcNuteuqeO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 77.00 KB w języku polskim