Emocje. Jak je przeżywam?
Autor/autorka
Monika Ruszkiewicz
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
spec_funkcjonowanie osobiste i społeczne
3. Temat zajęć
Emocje. Jak je przeżywam?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji pozwala dziecku odkrywać świat. Emocje informują o tym, że dzieje się coś ważnego, motywują do działania, ułatwiają komunikację i budowanie relacji interpersonalnych.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie TIK podczas realizacji tego tematu podniesie atrakcyjność zajęć, pozwoli zwizualizować przekazywane treści.
7. Cel ogólny zajęć
Rozpoznawanie i nazywanie emocji dostrzeganych u siebie i u innych.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń potrafi rozpoznać i nazwać własne i cudze emocje.
Uczeń potrafi wyrazić emocje wykorzystując „język ciała”.
Uczeń kształtuje umiejętność wyrażania uczuć
Uczeń ma świadomość, że każdy ma prawo do przeżywania różnych stanów emocjonalnych.
9. Metody i formy pracy
burza mózgów
wykład w formie filmu edukacyjnego
gry dykatyczne online
10. Środki dydaktyczne
youtube
Wordwall
materiały dykaktyczne e‑podręczniki
11. Wymagania w zakresie technologii
Tablica multimedialna podłączona do sieci Internet
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Jak się czujesz, gdy?
Czas trwania: 7
Opis aktywności:
Kręcąc „Kołem fortuny” każde dziecko losuje wydarzenie i stara się okreslić, co czułoby w wylosowanej sytuacji.
https://wordwall.net/pl/resource/25017346/jak-się-czujesz
Aktywność 2
Temat: Jak wydobywa się emocje?
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Wspólne oglądanie krótkiego filmu edukacyjnego zrealizowanego przez Fundacje „Uniwersytet Dzieci” : „Jak wydobywa się emocje”.
Po obejrzeniu filmu krótka rozmowa z uczniami na temat przedstawionych w filmie emocji. Po czym poznajemy, gdy ktoś przeżywa daną emocję? Jakie znacie jeszcze inne emocje? - burza mózgów.
https://www.youtube.com/watch?v=P4PTBvdqGpk&t=149s
Aktywność 3
Temat: Panorama uczuć- Rozpoznawanie emocji
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Uczniowie podchodząc do tablicy multimedialnej wykonują polecenia mające na celu dopasowanie nazwy emocji do odpowiedniego zdjęcia. Opowiadają, kiedy i w jakich okolicznościach przeżywali podobny stan emocjonalny.
Wykonują ćwiczenia: połącz w pary, połącz emocje z ilustacjami, krzyżówka.
https://moje.zpe.gov.pl/a/anonymous/D1773Ttzu/LhQmHp7q
Aktywność 4
Temat: Jaka to emocja?
Czas trwania: 8
Opis aktywności:
Uczniowie dopasowują emotikony do opowiednich ilustracji.
https://wordwall.net/pl/resource/1088508/logopedia/jaka-to-emocja-wskaż-pasujące-emotikony
13. Sposób ewaluacji zajęć
Rundka - dokończenie zdania : Dzisiejsze zajęcia ....”
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Scenariusz do wykorzystania jako pierwsze zajęcia wprowadzające w świat emocji.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna