Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Aleksandra Jarczyk

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Emocje

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Emocje towarzyszą nam przez całe życie- zarówno te pozytywne jak i negatywne. Umiejętność ich nazywania oraz odczytywania pomaga w lepszej komunikacji. Znajomość mechanizmu powstawania emocji pozwala na poradzenie sobie z nimi w różnych sytuacjach.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie technologii wzbogaci i uatrakcyjni zajęcia. Pozwoli na poprowadzenie lekcji wyprzedzającej oraz zaktywizuje dzieci.

7. Cel ogólny zajęć

Rozpoznawanie i rozumienie emocji

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń rozpoznaje u siebie i innych emocje (radość, strach, smutek, złość)

  2. Rozumie poznane emocje- ładunek pozytywny i negatywny

  3. Wie, jak sobie radzić z emocjami

9. Metody i formy pracy

Metody:
praktycznego działania, oglądowa, lekcja wyprzedzająca, drama
Formy:
indywidualna, praca w parach

10. Środki dydaktyczne

Komputer z ekranem multimedialnym, aparat fotograficzny- zdjęcia, platforma epodręczniki, canva, classroomscreen, youtube, wheel of names

11. Wymagania w zakresie technologii

komputer z ekranem multimedialnym, urządzenie z aparatem fotograficznym

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Co to są emocje?

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Rozmowa kierowana - jak dzieci rozumieją pojęcie emocji oraz jakie są ich rodzaje na podstawie obejrzanego w domu filmu- lekcja wyprzedzająca 
      https://www.youtube.com/watch?v=Yqb95ZWykSI

  • Aktywność 2

    • Temat: Nazywamy emocje

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      1.Nauczyciel poprosił rodziców, aby zrobili dzieciom zdjęcia twarzy wyrażającej wybraną emocję. Zdjęcia  zostały umieszczone w prezentacji- Canva. 
      Dzieci oglądają zdjęcia rówieśników i nazywają emocje. Próbują odpowiedzieć na pytanie czy umiejętność odczytywanie emocji u innych jest ważna i jakie ma znaczenie.
      Link do Canvy nie został podany ze względu na ochronę wizerunku ucznia.2. Dzieci opisują cechy mowy ciała wyrażające poszczególne emocje i dopasowują nazwy do ilustracji:
      https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/614900 ( ćwiczenie 1)

  • Aktywność 3

    • Temat: Wyrażamy emocje

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel wspólnie z dziećmi tworzy zabawę . Dzieci podają do wpisania nazwy emocji, które poznały na lekcji. Następnie przedstawiają  je za pomocą mimiki twarzy.   https://wheelofnames.com/

  • Aktywność 4

    • Temat: Radzimy sobie z emocjami

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      1. Scenki dramowe- nauczyciel prosi na środek 4 pary chętnych uczniów. Jedna osoba z pary losuje karteczkę z opisem sytuacji ( Cieszę się z wygranych zawodów sportowych, Smutno mi, bo zgubiłem/ łam zabawkę, Boję się wyjść pierwszy raz na przerwę, Jestem zły/zła, bo dokuczają mi dzieci) i inscenizuje sytuację.
      Zadaniem drugiej osoby z pary jest odpowiednie zareagowanie na sytuację.
      2. Tworzenie przysłów o emocjach z rozsypanki i wyjaśnianie ich znaczenia. 
      https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/614900 ( ćwiczenie 2)

13. Sposób ewaluacji zajęć

Na koniec zajęć uczniowie za pomocą sondażu na Classroomscreen określają swoje zadowolenie z uczestnictwa w zajęciach- klikając w jedną z 3 emotikokonek.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna