Emocje
Autor/autorka
Aleksandra Jarczyk
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Emocje
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Emocje towarzyszą nam przez całe życie- zarówno te pozytywne jak i negatywne. Umiejętność ich nazywania oraz odczytywania pomaga w lepszej komunikacji. Znajomość mechanizmu powstawania emocji pozwala na poradzenie sobie z nimi w różnych sytuacjach.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie technologii wzbogaci i uatrakcyjni zajęcia. Pozwoli na poprowadzenie lekcji wyprzedzającej oraz zaktywizuje dzieci.
7. Cel ogólny zajęć
Rozpoznawanie i rozumienie emocji
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń rozpoznaje u siebie i innych emocje (radość, strach, smutek, złość)
Rozumie poznane emocje- ładunek pozytywny i negatywny
Wie, jak sobie radzić z emocjami
9. Metody i formy pracy
Metody:
praktycznego działania, oglądowa, lekcja wyprzedzająca, drama
Formy:
indywidualna, praca w parach
10. Środki dydaktyczne
Komputer z ekranem multimedialnym, aparat fotograficzny- zdjęcia, platforma epodręczniki, canva, classroomscreen, youtube, wheel of names
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer z ekranem multimedialnym, urządzenie z aparatem fotograficznym
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co to są emocje?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Rozmowa kierowana - jak dzieci rozumieją pojęcie emocji oraz jakie są ich rodzaje na podstawie obejrzanego w domu filmu- lekcja wyprzedzająca
https://www.youtube.com/watch?v=Yqb95ZWykSI
Aktywność 2
Temat: Nazywamy emocje
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
1.Nauczyciel poprosił rodziców, aby zrobili dzieciom zdjęcia twarzy wyrażającej wybraną emocję. Zdjęcia zostały umieszczone w prezentacji- Canva.
Dzieci oglądają zdjęcia rówieśników i nazywają emocje. Próbują odpowiedzieć na pytanie czy umiejętność odczytywanie emocji u innych jest ważna i jakie ma znaczenie.
Link do Canvy nie został podany ze względu na ochronę wizerunku ucznia.2. Dzieci opisują cechy mowy ciała wyrażające poszczególne emocje i dopasowują nazwy do ilustracji:
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/614900 ( ćwiczenie 1)
Aktywność 3
Temat: Wyrażamy emocje
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel wspólnie z dziećmi tworzy zabawę . Dzieci podają do wpisania nazwy emocji, które poznały na lekcji. Następnie przedstawiają je za pomocą mimiki twarzy. https://wheelofnames.com/
Aktywność 4
Temat: Radzimy sobie z emocjami
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
1. Scenki dramowe- nauczyciel prosi na środek 4 pary chętnych uczniów. Jedna osoba z pary losuje karteczkę z opisem sytuacji ( Cieszę się z wygranych zawodów sportowych, Smutno mi, bo zgubiłem/ łam zabawkę, Boję się wyjść pierwszy raz na przerwę, Jestem zły/zła, bo dokuczają mi dzieci) i inscenizuje sytuację.
Zadaniem drugiej osoby z pary jest odpowiednie zareagowanie na sytuację.
2. Tworzenie przysłów o emocjach z rozsypanki i wyjaśnianie ich znaczenia.
https://moje.epodreczniki.pl/dolacz/614900 ( ćwiczenie 2)
13. Sposób ewaluacji zajęć
Na koniec zajęć uczniowie za pomocą sondażu na Classroomscreen określają swoje zadowolenie z uczestnictwa w zajęciach- klikając w jedną z 3 emotikokonek.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna