Energetyka alternatywna
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:wie, które źródła energii określamy mianem alternatywnych;
wie, że energia pozyskana z alternatywnych źródeł energii określana jest mianem czystej;
wie, że alternatywne źródła energii są stosunkowo mało wydajne;
wie, że energia pozyskana ze źródeł alternatywnych jest droższa, niż ze źródeł konwencjonalnych;
zna podstawowe informacje charakteryzujące główne źródła energii alternatywnej: energii spadku wody, wiatru, słonecznej, biomasy, geotermalnej, morza;
zna podział elektrowni wodnych na: przepływowe, zbiornikowe i szczytowo - pompowe;
zna pojęcia: hydroelektrownia, farma wiatrowa, kolektor słoneczny, pompa cieplna.
Umiejętności
Uczeń:potrafi wskazać optymalne źródła energii dla wybranych państw świata;
potrafi ocenić możliwości rozwoju energetyki alternatywnej w Polsce;
potrafi stosować zdobytą wiedzę w życiu.
Metoda pracy Wykład, praca w grupach, prezentacja, dyskusja.
Środki dydaktyczne Karteczki – każda z jednym źródłem energii alternatywnej, duże arkusze papieru, mazaki.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno - porządkowe:
sprawdzenie obecności;
podział klasy na 6 grup (wybranie w każdej grupie sekretarza, lidera).
Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:
podział zasobów naturalnych;
konwencjonalne źródła energii;
przyszłość eksploatacji konwencjonalnych źródeł energii.
Określenie celu i formy pracy na lekcji.
Podanie i zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wprowadza w nowe zagadnienie, przekazując podstawowe informacje na temat alternatywnych źródeł energii:
wyjaśnia, które źródła energii określane są jako alternatywne;
wymienia główne źródła energii alternatywnej: energii spadku wody, wiatru, słonecznej, biomasy, geotermalnej, morza;
wyjaśnia, że energia pozyskana z alternatywnych źródeł energii określana jest mianem czystej;
informuje, że alternatywne źródła energii są stosunkowo mało wydajne;
informuje, że energia pozyskana ze źródeł alternatywnych jest droższa, niż ze źródeł konwencjonalnych;
Nauczyciel przedstawia podstawowe informacje charakteryzujące główne źródła energii alternatywnej: energii spadku wody, wiatru, słonecznej, biomasy, geotermalnej, morza. Wprowadza przy tym podział elektrowni wodnych na: przepływowe, zbiornikowe i szczytowo - pompowe. Wyjaśnia także takie terminy jak: hydroelektrownia, farma wiatrowa, kolektor słoneczny, pompa cieplna.
Poszczególne grupy uczniów losują po jednym źródle energii alternatywnej spośród wypisanych na karteczkach, a następnie opracowują jego zalety i wady, wpisując mazakami na duże arkusze papieru.
Faza podsumowująca
Liderzy grup prezentują na forum opracowane przez grupy wyniki pracy poprzez przyczepienie arkuszy do tablicy i ich odczytanie.
Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i uzupełnia braki – w razie potrzeby pewne zagadnienia poddaje dyskusji wszystkich uczniów.
Uczniowie robią notatki z prezentacji wyników.
Nauczyciel przedstawia pracę domową.
Bibliografia [1] A. Makarewicz, S. Piskorz, Przykłady ochrony i racjonalnego kształtowania środowiska – na użytek nauczycieli geografii, [w:] „Geografia w Szkole”, nr 3 (258), 1998, s. 138‑149.
[2] W. Nierzwicki, Energia, gospodarka, środowisko, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002.
[3] T. Bartkowski, Kształtowanie i ochrona środowiska, PWN, Warszawa 1979.
[4]Raport Greenpeace o elektrowniach wiatrowych, [w:] „Gazeta Wyborcza” z dnia 3 czerwca 2002.
[5]Drogi, czysty wiatr, [w:] „Rzeczpospolita” z dnia 30 grudnia 2002.
[6] D. Malinowski, Alternatywne źródła energii: słaby wiatr zmian”, [w:] „Gazeta Wyborcza” z dnia 2 listopada 2004.Załączniki Zadanie domowe
Na podstawie wiedzy zdobytej na lekcji oraz ewentualnie dodatkowych źródeł, wskaż optymalne źródła energii alternatywnej dla takich krajów jak:
Islandia – energia ..........................
Brazylia – energia ..........................
Norwegia – energia ..........................
Ukraina – energia ..........................
Australia – energia ..........................
Chile – energia ..........................
Szwajcaria – energia ..........................Na podstawie wiedzy zdobytej na lekcji oraz ewentualnie dodatkowych źródeł, oceń możliwości rozwoju energetyki alternatywnej w Polsce.
Czas trwania lekcji 45 minut