Energetyka jądrowa: wróg, czy przyjaciel?
SCENARIUSZ LEKCJI
IV ETAP EDUKACYJNY
Temat: Energetyka jądrowa: wróg, czy przyjaciel?
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Fizyka, 3.8: podaje przykłady zastosowania zjawiska promieniotwórczości i energii jądrowej;
Informatyka, 6.1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.
Cele zoperacjonalizowane:
Cel ogólny: Poznanie zastosowań energii jądrowej
uczeń zna budowę atomu,
umie wyjaśnić, na czym polegają przemiany promieniotwórcze, zna podstawowe rodzaje promieniowania alfa, beta, gamma ,
wie, co to są izotopy,
wie, jakie izotopy nazywamy promieniotwórczymi,
zna ryzyko związane z pracą elektrowni jądrowej,
wie, ze energia jądrowa jest alternatywnym źródłem energii,
potrafi odszukać informacje dotyczące wykorzystania energetyki jądrowej i konwencjonalnej oraz dokonać ich selekcji,
wie, z czym się wiąże szkodliwość działania promieniowania jądrowego dla organizmu człowieka,
rozumie jak ważnym problemem energetyki jądrowej jest gospodarka odpadami promieniotwórczymi,
wie, jak się ogólnie zabezpiecza i składuje odpady promieniotwórcze.
Nabywane umiejętności:
Uczeń:
uczeń potrafi wymienić przykłady zastosowania energii jądrowej,
potrafi omówić wpływ promieniowania jądrowego na organizmy, w rozbiciu na rodzaje promieniowania: alfa, beta, gamma,
potrafi podać przykłady szkodliwości działania promieniowania jądrowego na organizm człowieka,
nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie,
potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na kilka pytań, moderuje krótką dyskusję: - Co już wiecie o promieniowaniu jądrowym? - Czy możecie podać przykłady takich ciał, które emitują promieniowanie jądrowe? | problemowa: aktywizująca dyskusja | zbiorowa, jednolita | |
Etap realizacji | Fizyka | porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Przypomnienie wiadomości na temat: - budowa atomu. - niemal cała masa atomu jest skupiona w jądrze, kilkadziesiąt tysięcy razy mniejszym od całego atomu. Składniki jądra utrzymywane są niewyobrażalnie dużymi siłami przyciągania. Omawia jakościowo pojęcie energii wiązania jądra, energię termojądrową oraz zjawisko rozszczepienia jąder. Nauczyciel pyta: - czy Waszym zdaniem energetyka jądrowa jest szansą czy zagrożeniem? | notatki z poprzednich zajęć, nowa wiedza | podająca: wykład informacyjny | zbiorowa, jednolita |
Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera film z pamięci typu Flash, uruchamia program odtwarzający filmy, odtwarza cały film. Po zakończonej projekcji nauczyciel moderuje krótką dyskusję na temat obejrzanego materiału. | film (zasób nr 1) | podająca: film | zbiorowa, jednolita | |
Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera Galerię Zdjęć (zasób QWE07303) z pamięci typu Flash, uruchamia program odtwarzający zdjęcia cyfrowe, odtwarza kolejne zdjęcia. W trakcie pokazu Galerii Zdjęć nauczyciel wyjaśnia i komentuje poszczególne zdjęcia oraz ich szczegóły, (szczególnie budowa reaktora), zwraca uwagę na najistotniejsze lub trudne do zrozumienia elementy zdjęć oraz pojęć, tłumaczy w razie potrzeby teksty opisowe, odpowiada na pytania uczniów. Aktywizuje uczniów prosząc ich o zadawanie pytań odnośnie do oglądanych zdjęć. Po zakończonej prezentacji zdjęć nauczyciel moderuje krótką dyskusję podsumowującą treść obejrzanego materiału. | Galeria zdjęć (zasób nr 2) | eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem | zbiorowa, jednolita | |
Etap podsumowujący | Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Podsumowanie lekcji. Nauczyciel podsumowuje zastosowanie promieniotwórczości, pojęcie energii wiązania jądra, energii termojądrowej oraz zjawiska rozszczepienia jąder atomów, podkreśla wagę bezpiecznego wykorzystania energii jądrowej i składowania odpadów. | podająca: pogadanka | zbiorowa, jednolita |