Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń zna:

      • pojecie energii i jej związek z pracą.

    2. Umiejętności
      Uczeń umie:

      • zdefiniować energię kinetyczną i potencjalną,

      • podać wzór energii kinetycznej i potencjalnej,

      • wyjaśnić równoważność pracy i energii na jakimś przykładzie,

      • rozwiązać proste zadania na równoważność pracy i energii.

  2. Metoda pracy Pogadanka, doświadczenia przeprowadzane przez nauczyciela, dyskusje.

  3. Środki dydaktyczne klocek, dwie kulki metalowe o różnych masach, plastelina, równia pochyła.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

        • kiedy mówimy o pracy?

        • z czym kojarzy się wam energia?

        • kiedy mówimy o energii?

      2. Nauczyciel definiuje pojęcia, które uczniowie zapisują w zeszytach:

        • Energia opisuje stan fizyczny układu ciał w danej chwili, tj. możliwość wykonania pracy. Inaczej energię można zdefiniować jako zdolność do wykonania pracy.

        • Gdy praca jest wykonywana nad ciałem (przez siły zewnętrzne), to zyskuje ono energię.

        • Jeżeli praca wykonana jest przez ciało, wówczas traci ono energię.

        • Praca i energia to równoważne pojęcia.

      3. Nauczyciel przeprowadza doświadczenia:

        *Doświadczenie 1.
        Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebna będzie metalowa kulką oraz dwa jednakowej wielkości i kształtu kawałki plasteliny. Plastelinę kładziemy na płaskiej powierzchni, natomiast kulkę zrzucamy:

        z pewnej wysokości na pierwszy kawałek plasteliny,
        z większej wysokości na drugi kawałek plasteliny.* Uczniowie obserwują, co się stało z kulką i plasteliną.

        Uczniowie wraz z nauczycielem formułują wniosek, który zapisują w zeszytach:
        Energia potencjalna ciężkości (grawitacji) (równoważna wykonanej pracy) zależy od masy ciała i od wysokości, na jaką to ciało zostanie podniesione. gdzie:
        S = h,
        FIndeks dolny g – ciężar ciała o masie m,
        ΔEp– przyrost energii potencjalnej ciężkości,
        m – masa ciała wzniesionego na wysokość h,
        g – przyspieszenie ziemskie.
        Doświadczenie 2.
        Ustawiamy równię pochyłą i u jej podnóża umieszczamy kloce. Na równi umieszczamy metalową kulkę, którą puszczamy.
        Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: co się dzieje z kulką?
        Uczniowie wraz z nauczycielem formułują wniosek, który zapisują w zeszytach:
        Energia kinetyczna ciał jest tym większa im większa jest masa ciała i im większą to ciało osiągnęło prędkość. gdzie:
        EIndeks dolny k – energia kinetyczna ciała,
        m – masa ciała,
        v – prędkość, z jaką poruszało się ciało

      4. Rozwiązywanie zadań.

        Zad.1.
        Jaki przyrost energii potencjalnej (względem biurka) będzie miała książka o masie 500g podniesiona, z biurka na wysokość 1m, na półkę umieszczoną 160 cm nad podłogą.

        Zad.2.
        Oblicz energię kinetyczną pocisku o masie 40 kg wyrzuconego z armatniej lufy z prędkością 600ms.

    3. Faza podsumowująca
      Podsumowanie wiadomości o energii kinetycznej i potencjalnej.

  5. Bibliografia

    1. G. Francuz - Ornat, T. Kulawik, M. Nowotny‑Różańska, „Fizyka i astronomia dla gimnazjum”, cz.2, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 1999.

  6. Czas trwania lekcji
    45 minut

R1MF1tYQqS5RZ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 107.87 KB w języku polskim
R1IvX7cic9HMp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 610.00 KB w języku polskim