Energia zdrowia
Wstęp
Energia potrzebna jest na każdym kroku: działanie maszyn wymaga energii, funkcjonowanie organizmów wymaga energii. To również od energii zależy istnienie wszechświata. Energia nie powstaje z niczego i nie ulega zniszczeniu, ale jej forma może ulec różnym zmianom, w zależności od okoliczności. Ogólna sprawność i funkcjonowanie maszyny czy też organizmu zależy od stałego dopływu „paliwa”, rozumianego jako właściwe źródło energii. Organizm człowieka można porównać do żyjącej maszyny, w której prawidłowe działanie wszystkich narządów decyduje o jego dobrym samopoczuciu i informuje o jego zdrowiu.
Podstawowe „paliwo” organizmu człowieka czerpane jest z pokarmu. Potrzeby energetyczne ludzkiego organizmu zależą od płci, wieku, masy ciała, aktywności fizycznej i rodzaju wykonywanej pracy. Ilość dostarczanej w pożywieniu energii powinna być równa ilości energii zużywanej przez organizm na wszystkie jego potrzeby.
Jak działają mechanizmy przemiany energii w różnych procesach metabolicznych? Jak to się dzieje, że spożywanie posiłków i aktywność fizyczna są podstawą przemian energetycznych w naszym organizmie i decydują o jakości naszego życia? Jak powinniśmy dbać o równowagę energetyczną swojego organizmu, by cieszyć się zdrowiem?
opisywać przemiany energii zachodzące w organizmie człowieka,;
rozwiązywać proste zadania dotyczące wartości kalorycznej pokarmów.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
podaje, jakie przemiany energii zachodzą w organizmie człowieka i jaki wpływ ma energia chemiczna pokarmów na jego funkcjonowanie;
rozwiązuje proste zadania dotyczące przemian energii w różnej postaci, w tym energii chemicznej pokarmów (wartości kalorycznej);
przelicza wartości energii z uwzględnieniem różnych jednostek.
ENERGIA ZDROWIA. DŻULE I KILOKALORIE - audiobook
Rozdziały audiobooka:
Ile czekolady mogę zjeść?
Źródła energii w przyrodzie
Podsumowanie
Notatka dla prowadzącego:
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak wdrożyć materiały multimedialne w tok lekcji.
Podczas odsłuchiwania audiobooka zwróć uwagę na przemiany energii, jakie mają miejsce w naszym organizmie.
Postaraj się zapamiętać składniki pokarmowe dostarczające najwięcej energii organizmowi.
Wiadomo, że potrzeby energetyczne organizmu zależą m. in. od płci, wieku, masy ciała, rodzaju wykonywanej pracy, aktywności fizycznej. Opracuj swój dzienny jadłospis wiedząc, że proponowana dla dziewcząt w wieku 10‑15 lat dzienna norma zapotrzebowania na energię wynosi 1800‑2800 kcal, a dla chłopców 2050‑3500 kcal. Skorzystaj z tabeli kalorii.
Dokonaj obserwacji stylu życia osób w środowisku domowym i szkolnym. Oceń ich postawy wobec aktywności fizycznej. Znajdź argumenty wyrażające ich troskę o właściwy bilans energetyczny organizmu. Zebraną ocenę przedstaw w postaci tabeli lub infografiki.
Zastanów się, z jakich źródeł energii korzystasz w ciągu dnia. Określ wykonywane przez siebie czynności. Wskaż te, które są ci niezbędne do życia oraz te, które mocno obciążają środowisko. Wyciągnij odpowiednie wnioski.
Przykładowe rozwiązania do poleceń:
Polecenie 1.
Przykładowy jadłospis – dziewczęta w wieku 10‑15lat
śniadanie:
bułka grahamka - 205 kcal
masło 1 porcja 2g - 148 kcal
szynka 1 plaster - 108 kcal
miód (1 łyżeczka) – 8 kcal
herbata – filiżanka – 1 kcal
jogurt owocowy z muesli 69 kcal
drugie śniadanie:
serek waniliowy 134 kcal
jabłko 50 kcal
obiad:
zupa pomidorowa z ryżem (300 g) - 38 kcal
ziemniaki gotowane na parze – 77 kcal
udko kurczaka pieczone – 211 kcal
surówka z warzyw – 67 kcal
budyń (1 porcja) – 103 kcal
sok owocowy (1 szklanka) – 42 kcal
podwieczorek:
szarlotka – 309 kcal
marchew – 27 kcal
gruszka – 62 kcal
kolacja:
chleb razowy (2 kromki) – 94 kcal
żółty ser (plasterek) – 17 kcal
masło 1 porcja 2g - 148 kcal
mleko (1 szklanka) – 60 kcal
Polecenie 2.
imię i wiek obserwowanej osoby | liczba zjadanych posiłków w ciągu dnia | Upodobania pokarmowe (np. rodzaj pieczywa, owoce, warzywa, rodzaje mięs, itp.) | sposób spędzania wolnego czasu | uprawiane sporty, rekreacja |
Zosia, 65 lat | 5 | pieczywo ciemne, kasze, kurczak gotowany, czasami wołowina, owoce sezonowe | spacery | nordic walking |
Paweł, 25 lat | 3 | fast food, tosty, napoje energetyzujące, chipsy | przy komputerze | rower |
Zosia, 65 lat - dba o właściwy bilans energetyczny organizmu.
Paweł, 25 lat - nie dba o właściwy bilans energetyczny organizmu.
Polecenie 3.
Czynności z wykorzystaniem energii niezbędne do życia:
1. gotowanie wody, posiłków
2. oświetlenie pomieszczeń w domu, mieszkaniu
3. pranie brudnych rzeczy za pomocą pralki
4. zmywanie naczyń w zmywarce (duża rodzina)
Czynności z wykorzystaniem energii, które obciążają środowisko:
1. dojazd do szkoły środkami komunikacji prywatnej (samochody)
2. świecenie się lamp w pomieszczeniach w ciągu dnia lub, w których nie przebywamy
3. wietrzenie pomieszczeń przy pełnym ich ogrzewaniu (bez obniżenia temperatury grzania kaloryferów)
4. częste i długie korzystanie z komputera
Wnioski:
1. wiele czynności można ograniczyć czasowo,
2. należy zwracać uwagę na zbędne oświetlenie i ogrzewanie pomieszczeń
Podsumowanie
Podsumujmy, skupiając uwagę na dobrych radach decydujących o naszym zdrowiu:
Dostarczaj w pokarmach różnych składników energetycznych, zarówno cukrów, tłuszczy jak i białek.
Dbaj, aby bilans energetycznybilans energetyczny Twojego organizmu był zrównoważony, w przeciwnym razie grozi ci nadwaga i otyłość, które sprzyjają rozwojowi różnych chorób.
Nie przejadaj się i podejmuj codziennie wysiłek fizyczny, który sprzyja właściwej przemianie energii.
Pamiętaj, że niektóre aktywności człowieka obciążają środowisko, zużywają zasoby energetyczne i przyczyniają się do zaburzenia równowagi przyrodniczej.
Odsłuchaj treści audiobooka/e‑podręcznika na temat energii zawartej w czekoladzie, a następnie wykonaj zadanie.
Wskaźnik BMI ( współczynnik masy ciała; z j. ang. Body Mass Index) służy do określenia, czy masa ciała jest właściwa, co wskazuje, że utrzymany jest zrównoważony bilans energetycznybilans energetyczny. Oblicza się go według wzoru:
Oblicz swój wskaźnik BMI i sprawdź na poniższym wykresie, czy bilans energetyczny Twojego organizmu jest zrównoważony. Podejmij odpowiednie działania, jeśli wskaźnik nie wskaże zielonego pola.
Odsłuchaj tekst audiobooka „Energia zdrowia”.
Przykładowe rozwiązanie:
Uczennica ma 160 cm wzrostu i masę 50 kg.
kg/mIndeks górny 22
Jej wskaźnik BMI mieści sie w normie.
Ćwiczenia
Przyporządkuj rodzaj energii do przykładowych procesów zachodzących w organizmach.
uderzenia serca (czynność elektryczna mięśnia sercowego), transport substancji, synteza glukozy w procesie fotosyntezy, skurcz mięśni, ruch ciała, gromadzenie energii w postaci wiązań chemicznych
energia promieniowania słonecznego | |
energia potencjalna związków organicznych | |
energia kinetyczna związków chemicznych | |
energia elektryczna | |
energia mechaniczna |
Słowniczek
wyraża przepływ energii i przemiany jednej formy w inną; w odniesieniu do organizmów - określa różnicę w ilości energii dostarczonej w pożywieniu z jej wydatkowaniem na funkcjonowanie organizmu
związek chemiczny występujący w organizmach przeprowadzających fotosyntezę nadający im zielony kolor; odpowiedzialny za pochłanianie światła i przekazywanie energii
jednostka pracy, energii i ciepła w układzie SI
proces przemian biochemicznych z wykorzystaniem energii słonecznej, podczas którego w komórkach zawierających chlorofil z wody i dwutlenku węgla powstają związki organiczne; w procesie tym energia słońca ulega przemianie w energię chemiczną związków organicznych, a uwalniający się do atmosfery tlen decyduje o życiu organizmów na Ziemi
wielocukier zbudowany z wielu obszernych fragmentów cząsteczek glukozy, gromadzący się w wątrobie i tkance mięśniowej
cukier prosty występujący w owocach, sokach owocowych, miodzie; pełni ważną funkcję w przemianach energetycznych zachodzących w organizmach
jednostka energii cieplnej, nienależąca do układu SI, powszechnie stosowana w dietetyce dla określenia wartości energetycznej pokarmu
proces zachodzący w komórkach organizmów, podczas którego związki organiczne (np. glukoza) w połączeniu z tlenem ulegają rozpadowi z uwolnieniem energii niezbędnej do przebiegu funkcji życiowych