Enharmonia gam - koło kwintowe
Enharmonia gam. Koło kwintowe
Zapoznanie uczniów z pojęciem enharmonii. Wyjaśnienie zjawiska enharmonii w oparciu o koło kwintowe wraz z wyjaśnieniem budowy koła. Omówienie dźwięków enharmonicznych i gam będących świadectwem zjawiska enharmonii. Ćwiczenia związane z zapisaniem dźwięków enharmonicznych.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Wyjaśnić pojęcie enharmonii.
Wskazać nazwy poszczególnych dźwięków i ich zamiennych zwanych dźwiękami enharmonicznymi.
Omówić budowę koła kwintowego.
Zapisać dźwięki enharmoniczne w zeszycie nutowym.
Omówić budowę gam enharmonicznych.
Metoda i forma pracy
Metoda pogadanki. Lekcja ćwiczeniowa.
Podręcznik: F. Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A., Kraków 2002.
Stanowisko do tworzenia muzyki: fortepian.
Zeszyt nutowy.
Karta pracy ucznia.
Powitanie, czynności organizacyjno‑porządkowe.
Powtórzenie wiadomości z trzech ostatnich lekcji metodą pogadanki.
Podanie tematu lekcji.
(10 min.)
Wprowadzenie uczniów w temat lekcji posługując się metodą pogadanki. Wyjaśnienie pojęcia i zjawiska enharmonii. Wyjaśnienie, czym są i jak się odznaczają dźwięki enharmoniczne. Wskazanie dźwięków enharmonicznych na fortepianie i ich objaśnienie.
Notatka:
Enharmonia jest to właściwość systemu równomiernie temperowanego umożliwiająca różne nazywanie i zapisywanie tego samego dźwięku, np. fis = ges = eisis.
Do każdej nazwy dźwięku możemy utworzyć pięć różnych nazw:
c | cis | cisis | ces | ceses |
d | dis | disis | des | deses |
e | eis | eisis | es | eses |
f | fis | fisis | fes | feses |
g | gis | gisis | ges | geses |
a | ais | aisis | as | asas |
h | his | hisis | b | heses |
Dźwięki o różnej nazwie i pisowni, ale posiadające tę samą wysokość w systemie temperowanym nazwywamy dźwiękami enharmonicznymi.
Zapoznanie uczniów z zapisem dźwięków enharmonicznych w zeszycie nutowym. Ćwiczenia związane z zapisaniem dźwięków enharmonicznych za pomocą krzyżyków, bemoli oraz podwójnych krzyżyków i bemoli.
Wyjaśnienie i omówienie koła kwintowego. Przedstawienie (na podstawie tablicy poglądowej) budowy i zasad działania koła kwintowego. Wyjaśnienie budowy gam i ich enharmonii.
Notatka:
Gamy majorowe | Gamy minorowe | ||||||
nazwa gamy | ilość | nazwa gamy | ilość | nazwa gamy | ilość | nazwa gamy | ilość |
C | 0 | Deses | 12 | a | 0 | heses | 12 |
W praktyce muzycznej posługujemy się tonacjami posiadającymi nie więcej niż sześć znaków przykluczowych. Należy jednak zwrócić uwagę, że w minorze używa się gamy es, nie dis, gamy as, nie gis.
4. Wyjaśnienie pojęcia półtonu diatonicznego i chromatycznego a także całego tonu diatonicznego i chromatycznego. Ćwiczenia związane z zapisaniem tych współbrzmień do zeszytu nutowego.
Notatka:
Enharmonia oraz system równomiernie temperowany umożliwiają rozróżnienie półtonu diatonicznego i chromatycznego oraz całego tonu diatonicznego i chromatycznego.
Półton diatoniczny zawiera się między kolejnymi stopniami, np. e‑f, g‑as i wówczas jest sekundą małą.
Półton chromatyczny powstaje przez alterację tego samego dźwięku za pomocą znaków chromatycznych, np. f‑fis, e‑es i jest prymą zwiększoną.
(40 min.)
Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości mówionych na lekcji metodą pogadanki.
(5 min.)
F. Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A., Kraków 2002.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Enharmonia gam. Koło kwintowe.