Enlightened philosophy
you will explain what the enlightenment rationalismrationalism was
you will explain basis of philosophy of Leibniz and Locke
you will compare the covers of the EncyclopédieEncyclopédie and Polish encyclopediasencyclopedias of the age of enlightenment
you will explain the meaning of tabula rasa
The name of the age – enlightenment – comes from German. Before it was commonly accepted there had been other names in use characterizing that period of the history of art, for example: French: age of reasonreason or age of philosophers.
Take part in a discussion on the power of human mind. Do you think that it is the best way to learn the reality? Do you agree that the reason is enough to understand all phenomenons? Note down your conclusions below.
There is a dominating idea in 18th century Europe that the reason is enough to solve all misteries. The power of human mind is confirmed by the inventionsinventions of that century.
Using an information source of your selection search for information on the following persons and then match the name of an inventor or discoverer with his/her achievement.
law of combustion of bodies (1775), launch of the first hot air balloon (1782), discovery of hydrogen (1766), discovery of electrical conduction of bodies (1729), obtainning sulphuric acid (1746), construction of a double acting steam engine (1782), construction of the first steam machine (1711), setting the termometer scale (1714)
| Henry Cavendish | |
| James Watt | |
| Antoin Lavoisier | |
| Stephen Gray | |
| Joseph i Jacques Montgolfier | |
| Gabriel Fahrenheit | |
| John Roebuck | |
| Thomas Newcomen |
ThinkersThinkers of the enlightenment were convinced that a happy world can be built only by those who understand it. This idea encouraged them to gather modern knowledge in one work. That is how Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers was created.
The encyclopedy was written between 1751 and 1766 by a team of about 250 persons. The thinkers created 35 volumes consisting of entries relating to science, customs, religion and art. Common features of this enterprise were crit and pursuit of precision. The entries were to give the reliable, trustworthy and objective image of the contemporary world.
The EncyclopédistesEncyclopédistes – Denis Diderot, Jean Le Rond d’Alembert, Wolter, Jean‑Jacques Rousseau and others – wrote a work which shaped the minds of intellectualsintellectuals and by that influenced the social and political life.
Some authors of the Encyclopédie were philosophers. This field of knowledge developed in very visible way during the Enlightenment. Two positions dominated: rationalism i empiricismempiricism.
Dominating philosophical thoughts.
Rationalism
Belief that only the reason (lat.ratio) provides proper information and reaching the truth is not conditioned by sensual experience.
Empiricism
Statement that gaining the real knowledge must be based n experience (gr. empeira) gathered with senses from outside stimulus, which creats ideas in one's mind.
Read the text by Leszek Kołakowski and note down the most important opinions of Leibniz.
Gottfried Wilhelm Leibniz 1646–1716Jest, oczywiście, w świecie zło, grzech i cierpienie. Zło powstaje z samej niedoskonałości stworzeń, a Bóg nie mógł uczynić stworzeń doskonałymi, czyli równymi sobie samemu. Jest logicznie niemożliwe, by było więcej bogów niż jeden. Bóg […] nie sprawia zła, ale je dopuszcza. Jednakże – uważajmy – Bóg dopuszcza minimum zła, jakie jest w świecie stworzonym możliwe. Bóg jest nieskończenie dobry, bo jest doskonały, a dobroć z definicji zawiera się w doskonałości. Jest też nieskończenie mądry, a z obu tych Jego własności wynika, że stworzył świat najlepszy z możliwych, czyli taki, gdzie masa dobra jest maksymalnie wielka w zestawieniu z masą zła. Bóg zrobił przegląd wszystkich światów możliwych i rozwiązał zapewne jakieś nieskończone równanie, które dało ten właśnie wynik. Świat, gdzie by nie było w ogóle zła, był zapewne możliwy, lecz musiałby to być świat zaludniony przez pozbawione woli automaty, Bóg zaś wyliczył, że ten nasz świat, z całym jego złem i cierpieniem, wytwarza nieporównanie więcej dobra niż tamten możliwy, wyzuty z wolności. Żyjemy przeto w najlepszym z wszystkich możliwych światów, a ten wniosek […] wyłania się nieuchronnie z samego pojęcia Boga jako bytu doskonałego. Jest On nie tylko stworzycielem wszystkiego, ale królem i miłującym ojcem swoich ludzkich poddanych. Pytanie, czy może to przekonać człowieka, który właśnie z głodu lub tortur strasznych ginie, nie porusza Leibniza wiary: on nie przeczy obecności zła i cierpienia, przeczy tylko temu, by był to argument przeciw boskiej dobroci.
Source: Leszek Kołakowski, Gottfried Wilhelm Leibniz 1646–1716, [w:] tegoż, O co nas pytają wielcy filozofowie. Seria II, Kraków 2005, s. 68–69.
Do you agree with the philosopher's statement that we live in the best possible world? Justify your answer.
Read the text by Leszek Kołakowski on the philosophy of Locke and try to explain the meaning of tabula rasa with your own words.
John Locke 1632–1704Wiara, że obecna jest w nas jakaś wiedza wrodzona, jest źródłem różnych przesądów i niemądrych dogmatów; każdy może bronić swoich fantazji na tej zasadzie, że są one jakoby z wrodzonej mądrości w nim zapisane. Pierwsze rozdziały głównego dzieła Locke’a poświęcone są wykazywaniu, że nie ma żadnych idei wrodzonych. […] Wszystko jednak, co wiemy, pochodzi z doświadczenia: gdy przychodzimy na świat, umysł nasz jest jak czysta, niezapisana kartka papieru. […]
Że nie mamy idei wrodzonych, nie znaczy to, wedle Locke’a, że wszystko, co wiemy, ogranicza się do treści naszych własnych spostrzeżeń i żadną miarą nie sięga rzeczy. Doświadczenie zmysłowe ukazuje nam wprawdzie nasz własny świat percepcyjny, ale mamy także niezachwianą intuicję istnienia rzeczy, chociaż istoty ich nie znamy i znać nie potrzebujemy. […]
Nie mamy także żadnych wrodzonych idei moralnych, rozum jednakowoż pozwala nam przekonać się, co jest dla nas, społeczności żyjących, korzystne lub niekorzystne, przyjemne albo przykre, czyli dobre lub złe. […]
Nie mamy wreszcie […] żadnej wrodzonej idei Boga; gdyby taka istniała, wszyscy ludzie byliby jej posiadaczami, widzimy jednak, że tak nie jest. O istnieniu Boga wiemy z pewnością, bo chociaż nie znamy Jego istoty, nie może być wątpliwości, że musi istnieć byt, który jest racją istnienia istot przygodnych, jakimi są ludzie […].
W ogólności zatem Locke, choć przyznawał, że czasem objawienie daje nam informacje, których skądinąd niepodobna zaczerpnąć, to jednak uporczywie głosił, że żadne objawienie nie może naturalnemu naszemu poznaniu przeczyć. To zaś jest zasada deistyczna, okrawanie tradycji religijnej do wyroków świeckiego rozumu. W tym sensie był racjonalistą; wierzył w powszechnie obowiązujące reguły rozumu, który jest zwierzchnim sędzią w sprawach prawdy i fałszu.Source: Leszek Kołakowski, John Locke 1632–1704, [w:] tegoż, O co nas pytają wielcy filozofowie. Seria II, Kraków 2005, s. 86–89.
What does it mean that we don't have natural idea according to Locke?
- We are driven by superstition and unreasonable dogmata.
- Everything we know comes from experience.
- Everything we know comes from our perception and that is why we can't properly assess the root of the matter.
- We also have intuition thanks to which we can assess the root of the matter unlearnable by experience.
- Morality is not natural to us.
Which opinions of the philosophers appeal to you the most? Talk about it with your classmate.
Keywords
rationalism, empiricism, The Encyclopédistes, the Encyclopédie, tabula rasa
Glossary
racjonalizm
empiryzm
encyklopedia
encyklopedyści
myśliciel
intelektualista
Wielka Encyklopedia Francuska
doświadczenie
zmysły
rozum
rzeczywistość
odkrycie naukowe
wynalazek
wynalazca
silnik parowy
balon
wodór
maszyna parowa


