Epitet, porównanie, metafora – zapoznać się z nimi pora! Ćwiczymy rozpoznawanie i tworzenie środków stylistycznych
Epitet, porównanie, metafora – zapoznać się z nimi pora! Ćwiczymy rozpoznawanie i tworzenie środków stylistycznych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie: środki stylistyczne,
zna pojęcia: metafora, porównanie, epitet.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi rozróżnić trzy środki stylistyczne,
potrafi nazwać dany środek stylistyczny,
potrafi stworzyć środek stylistyczny,
potrafi omówić funkcję danego środka stylistycznego.
2. Metoda i forma pracy
Metoda problemowa, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Kartki dla uczniów z definicjami terminów: środek stylistyczny, metafora, epitet, porównanie.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Rozdaje kartki
z definicjami środków stylistycznych stworzonymi na podstawie słownika terminów literackich, odczytuje je i prosi uczniów, by jeszcze raz przeczytali definicje ze zrozumieniem, po cichu i powoli.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wybiera do tablicy jednego ucznia, który rysuje oczy. Uczeń dopisuje pod rysunkiem:
Oczy jak ...
Robić migdałowe ...
Robić wielkie ...
Świecić ...
Mieć oczy dookoła ...
Rzucić na coś ...
Uczniowie przepisują zwroty do zeszytu. Uzupełniają je, dopisując obok dosłowne tłumaczenie związku oraz zastanawiają się, która z podanych definicji pasuje do kolejnych związków. Nauczyciel koryguje odpowiedzi i wyjaśnia przy każdym przykładzie użyty środek stylistyczny (np. dlaczego dane wyrażenie jest metaforą). Uczniowie zwracają uwagę na funkcję danego środka stylistycznego.
Oczy jak gwiazdy – lśniące oczy – porównanie
Robić migdałowe oczy – uwodzić kogoś – metafora
Robić wielkie oczy – dziwić się – metafora
Świecić oczami – wstydzić się – metafora
Mieć oczy dookoła głowy – widzieć wszystko, być spostrzegawczym – metafora
Rzucić na coś okiem – przelotnie spojrzeć na coś – metafora
Zapłakane oczy – epitet
Kolejny uczeń na tablicy rysuje nos. Pod spodem zapisuje niedokończone zwroty:
Nos jak ...
Mieć muchy w ...
Zadzierać ...
Uczniowie ponownie wykonują zadanie uzupełnienia tekstu i dopasowania na podstawie definicji nazwy środka stylistycznego. Uzasadniają swój wybór.
Nos jak klamka od zakrystii – duży nos – porównanie
Mieć muchy w nosie – być niezadowolonym, naburmuszonym – przenośnia, metafora
Zadzierać nosa – być zarozumiałym – przenośnia, metafora
Następny uczeń rysuje usta i zapisuje zwroty:
... usta
usta jak ...
Uczniowie wypełniają, podając uzasadnienie:
koralowe usta – usta koloru różowo‑czerwonego – epitet
usta jak maliny – usta koloru malinowego – porównanie
Kolejny uczeń rysuje włosy i podpisuje:
... stanęły mu dęba na głowie
oby mu włos z głowy ...
... włos na czworo
Uczniowie wypełniają, podając uzasadnienie wyboru środka stylistycznego:
Włosy stanęły mu dęba na głowie – przestraszył się – metafora
Oby mu włos z głowy nie spadł – oby był bezpieczny – metafora
Dzielić włos na czworo – mnożyć problemy – metafora
c) Faza podsumowująca
Uczniowie przygotowują na odwrocie kartki z definicjami rysunek dla kolegi z ławki. Następnie uczniowie starają się dopisać do niego zwroty i spróbować określić środki stylistyczne w nim zawarte. Np.:
serce
Waleczne serce – ktoś o wielkiej odwadze – epitet
Serce w klatce – mowa o człowieku zakochanym – metafora
Serce jak dzwon – bardzo zdrowe serce – porównanie
Ma serce ze złota – mowa o człowieku szczerym – metafora
Wybrani uczniowie odczytują swoje prace. Błędy korygowane są przez innych uczniów.
5. Bibliografia
Kowalikowa J., Żydek‑Bednarczuk U., Współczesna polszczyzna. Podręcznik języka polskiego dla szkół średnich, wyd. 5, OD NOWA, Kraków 2000.
Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, wyd. 3 poszerz. i popr., Ossolineum, Wrocław 1998.
6. Załączniki
Zadanie domowe
W podręczniku do języka polskiego wyszukam po dwa przykłady omawianych dziś środków stylistycznych: metafory, porównania i epitetu. Zapiszę tytuł i autora wiersza obok wypisanego środka stylistycznego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Jeśli uczniowie zaproponują złożenia występujące w środowisku uczniowskim (np. strzelać z ucha – donosić – metafora lub włosy stanęły mu dęba jak Szopenowi po koncercie – zdziwił się lub wystraszył – metafora) proponuję zapisać je na tablicy i zaznaczyć, że są one zaczerpnięte z języka potocznego.
Jeśli uczniowie mieli już jakieś lekcje z powyższymi środkami stylistycznymi, warto wykorzystać definicje podane w podręcznikach, z którymi mieli wcześniej styczność.