Złota kartka, na środku której zapisany jest temat lekcji: Epoki w dziejach muzyki - klasycyzm.
Ważne daty
1732‑1809 – lata życia Józefa Haydna
1756‑1791 – lata życia Wolfganga Amadeusza Mozarta
1770‑1827 – lata życia Ludwiga van Beethovena
1778 – powstawnie pierwszej polskiej śpiewogry Nędza uszczęśliwiona Macieja Kamieńskiego
1786 – skomponowanie opery Wesele Figara Wolfganga Amadeusza Mozarta
1794 – powstanie Krakowiaków i górali z muzyką Jana Stefaniego
1797 – powstanie Mazurka Dąbrowskiego
1807 – powstanie Księstwa Warszawskiego
1808 – skomponowanie V Symfonii Ludwiga van Beethovena
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1Hy2HcQsQz9x
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):
a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności).
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:
3) form muzycznych: budowa okresowa, AB, ABA, ABA1, kanon, rondo, wariacje, pieśń, opera, balet, operetka, musical, koncert, symfonia.
6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich.
Nauczysz się
opowiadać o życiu i twórczości J. Haydna, W. A. Mozarta, L. van Beethovena;
omawiać cechy stylistyczne epoki klasycyzmu;
rozpoznawać utwory: Wolfganga Amadeusza Mozarta (Alla turca allegretto, Aria Królowej Nocy), Josepha Haydna (Symfonia nr 94: Niespodzianka) oraz Ludviga van Beethovena (V Symfonia c‑moll op. 67).
Klasyczny, czyli jaki?
Po okresie wielkiego przepychu nastał czas perfekcyjnego piękna. Powrócono do starożytnych koncepcji, a kolejną próbą przywrócenia ponadczasowych, starożytnych ideałów piękna była epoka klasycyzmuKlasycyzmklasycyzmu.
Słowo klasycyzm swoje źródło ma w starożytnym Rzymie, gdzie mianem civis classicus określano obywateli należących do najwyższej klasy społecznej. Dla pozostałych Rzymian stanowili wzór zachowania, cnót i postawy obywatelskiej. Od tego momentu termin „klasyczny” oznaczał doskonałość i mistrzostwo. Stąd właśnie mowa o „klasycznych proporcjach”, przyjmując, że określone w ten sposób zjawiska uznajemy za typowe, tradycyjne i doskonałe. W okresie klasycyzmu koncepcje w sztuce ponownie nawiązują do starożytności. Wcześniej do czasów starożytnych odwoływano się już w renesansie. Potem nastał barok, w którym dominowała różnorodność, i przepych. Klasycyzm uznawany jest więc za kolejną próbę przywrócenia ponadczasowych, starożytnych ideałów piękna.
Klasycyzm objawił się przede wszystkim w architekturze, malarstwie, rzeźbie i muzyce. Nowo powstające gmachy i budowle zawierały elementy architektury greckiej i rzymskiej. W dziedzinie rzeźby powróciła tematyka mitologiczna, w malarstwie bardzo duże znaczenie zyskała tematyka historyczna.
R1R3a03afNZXW1
Klasycy wiedeńscy
Mianem klasyków wiedeńskich określa się trzech kompozytorów tworzących w okresie klasycyzmu tj. Józefa Haydna, Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz Ludwiga van Beethovena. Nazwa wiedeńscy wzięła się od miejsca, w którym żyli i tworzyli kompozytorzy.
R1J474wQEl0oI
Józef Haydn urodził się w 1732 r. w małej wiosce w Austrii. Chłopięce lata spędził w Wiedniu, gdzie śpiewał w chórze katedry św. Stefana. Uczył się śpiewu, gry na fortepianie i skrzypcach, a także zaczął komponować. Nauczał, grywał w zespołach, a przede wszystkim uzupełniał swoje wykształcenie. W roku 1761 rozpoczął służbę na dworze książąt. Prowadził tam orkiestrę i teatr operowy. Służbę na dworze książąt pełnił prawie 30 lat. W 1790 r. Haydn przeniósł się do Wiednia. Odbył dwie długie i pełne sukcesów podróże artystyczne do Londynu. Przez krótki czas był nauczycielem Beethovena. Ostatnie lata swojego życia spędził głównie w Wiedniu, gdzie zmarł w 1809 r.
R17oxXWkFqUu5
Wolfgang Amadeusz Mozart urodził się 27 stycznia 1756 roku w Salzburgu. Gdy miał cztery lata, rozpoczął u swego ojca naukę muzyki, zaś w rok później zaczął komponować. Dzieciństwo Mozarta upłynęło na ciągłych podróżach koncertowych. W wieku trzynastu lat Mozart został mianowany na pierwszego skrzypka w nadwornej orkiestrze arcybiskupa Hieronymusa von Colloredo w Salzburgu. Kilka lat później opuścił Salzburg i osiedlił się w Wiedniu. W epoce klasycyzmu był to bardzo ryzykowny krok, ponieważ jego sytuacja była zależna od gustów zamożnych arystokratów i mieszczan. Nad życiem Mozarta zawisły czarne chmury – jego sztuka nie budziła już takich zachwytów jak niegdyś, nie był już bowiem „cudownym dzieckiem”, jego występy przestały być sensacją, a prawdziwych miłośników muzyki, zdolnych docenić wielkość talentu kompozytora było niewielu. Skomplikowana sytuacja życiowa nie wpłynęła jednak na osłabienie sił twórczych. Jego muzyka wciąż była pogodna, optymistyczna, pełna harmonii i równowagi. Mozart miał słabe zdrowie, w różnych okresach swojego życia cierpiał m.in. na przewlekłe zapalenie krtani, ospę, zapalenie wątroby, zatrucia pokarmowe, bóle głowy i zębów. Naukowcy cały czas sprzeczają się co do przyczyn śmierci kompozytora. Powstało blisko 120 teorii na ten temat. Choroba, która w 15 dni doprowadziła go do śmierci, objawiała się gorączką, bólem głowy, obfitymi potami, postępującym obrzękiem całego ciała. Nagła śmierć Mozarta stała się przyczyna powstania wielu legend – z nich najbardziej popularna jest teza o otruciu Mozarta przez Salieriego (co stało się kanwą sztuki Petera Shaffera, która następnie była podstawą scenariusza filmu biograficznego Milosa Formana Amadeusz). Ciało Mozarta złożono w nie oznaczonym zbiorowym grobie na cmentarzu St. Marxer w Wiedniu.
RIxyCs5PFhI6t
Ludwig van Beethoven urodził się w Bonn w 1770 roku. Pierwszym muzykiem w rodzinie Beethovenów był dziadek kompozytora, który zdobył posadę nadwornego muzyka w pałacu arcybiskupa. Ojciec Beethovena był także nadwornym muzykiem i to właśnie on zaczął uczyć muzyki utalentowanego syna. Pierwszy publiczny koncert Beethoven wykonał w wieku ośmiu lat. W późniejszym czasie przeprowadził się do Wiednia – największego ośrodka muzycznego ówczesnych czasów. W wieku 27 lat dokonał przerażającego odkrycia – jego słuch zaczął słabnąć. Lekarze nie potrafili mu pomóc. Do tej pory towarzyski, ograniczył kontakty z ludźmi, stopniowo zaczął wycofywać się z czynnego życia koncertowego. Narastająca głuchota pozwalała kompozytorowi tylko na ograniczony kontakt z otoczeniem za pomocą tzw. zeszytów konwersacyjnych, służących do zapisywania pytań i odpowiedzi. Umarł, mając lat 56.
RuBlga1OgtSeh
Przykłady polskiej muzyki okresu klasycyzmu
Maciej Kamieński
R1AuSMlD93M9q
Sześć lat po pierwszym rozbiorze (1778) odbyła się premiera pierwszej polskiej opery z muzyką Macieja Kamieńskiego i librettem Wojciecha Bogusławskiego. Nędzauszczęśliwiona uchodziła do niedawna za pierwszą polską operę. Spektakl składa się z dwóch aktów i rozgrywa się w osiemnastowiecznej polskiej wsi.
Pierwszy akt opowiada o tym, jak to wieśniaczka Anna próbuje wydać za mąż swoją córkę Kasię bogatemu mieszczaninowi Janowi. Kasia darzy jednak uczuciem ubogiego Antka, który mieszka w tej samej wiosce. Katarzyna rozumie intencje matki i nie chce się jej sprzeciwiać. Zrozpaczony Antek udaje się do dziedzica wioski i prosi go o pomoc.
W drugim akcie Katarzyna waha się i informuje Jana, że swoją rękę mu odda, ale jej uczucia nadal będą skierowane do Antka. Anna, matka Katarzyny widząc działania swojej córki postanawia wymyślić historię, o tym, że przygotowuje się już do wyjścia z domu na żebraczą tułaczkę, ponieważ ich sytuacja będzie tragiczna, jeżeli Kasia nie zdecyduje się poślubić Jana. W międzyczasie pojawia się wysłannik dziedzica i oznajmia, iż dobry pan, postanowił pomóc Kasi i Antkowi, aby mogli założyć własne gospodarstwo i szczęśliwie żyć ze sobą. Ostatecznie Jan rezygnuje z ręki Katarzyny i wprasza się na wesele.
Karol Kurpiński
RGfFnF0P59rUP
Karol Kurpiński uznawany jest za kompozytora przełomu klasycyzmu i romantyzmu. Łączył klasyczne elementy z polskim folklorem muzycznym. W centrum jego zainteresowań znajdowały się opery. Z 27 wystawionych przez niego dzieł scenicznych, zachowało się 18. Tematyką jego oper były często błahe historie miłosne, tematyka historyczna, ludowa i fantastyczna. Wpływ Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusza Mozarta jest w muzyce Kurpińskiego bardzo wyraźny. To od nich polski kompozytor przejmował wzory formalne, instrumentację, brzmienie.
Kurpiński tworzył utwory orkiestrowe, fortepianowe, pieśni, kantaty, opery, balety oraz utwory religijne. Jednym z najważniejszych utworów jest Koncert klarnetowy B‑dur.
R1eUgwh7XlCO4
Józef Elsner
RzNDnt2SkKlq6
Elsner tworzył msze, oratoria, kantaty, balety, opery, koncerty, symfonie oraz drobne utwory orkiestrowe i instrumentalne.
Polecenie 1
Wysłuchaj lub zapoznaj się z opisem Hymnu Święta miłości kochanej ojczyzny Józefa Elsnera. Wskaż obsadę instrumentalną i zwróć uwagę na powtórzenia. Określ czy są one dokładne, czy coś się w nich zmienia.
RmkrgNxFBjaRB
RDgGl4hFqdFHZ
Zadania
Rpqcut4FdRj2c
Ćwiczenie 1
R9UcDCKv829zX
Ćwiczenie 2
R13MYg84iTSmk
Ćwiczenie 3
RokLDAroZgHmo
Ćwiczenie 4
R1Fjo8TvSaP1d
Ćwiczenie 5
R1a1LSjXQKM9Y
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 6
RePI2VzrDPaV6
R9cS4hWoDa2uW1
Ćwiczenie 7
RKKoD487vMwjE
Ćwiczenie 8
Do pojęcia dopasuj definicję: Aria. Możliwe odpowiedzi: 1. utwór sceniczny będący połączeniem tekstu (zwanego librettem) i muzyki, wykonywany przez śpiewaków - solistów, chóry, orkiestrę, zwykle w teatralnej oprawie, z wykorzystaniem scenografii, kostiumów, gry aktorskiej, czasem tańca., 2. utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry; d) a cappella, 3. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, najczęściej pochodzi z opery lub oratorium. Opera Możliwe odpowiedzi: 1. utwór sceniczny będący połączeniem tekstu (zwanego librettem) i muzyki, wykonywany przez śpiewaków - solistów, chóry, orkiestrę, zwykle w teatralnej oprawie, z wykorzystaniem scenografii, kostiumów, gry aktorskiej, czasem tańca., 2. utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry; d) a cappella, 3. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, najczęściej pochodzi z opery lub oratorium. Pieśń Możliwe odpowiedzi: 1. utwór sceniczny będący połączeniem tekstu (zwanego librettem) i muzyki, wykonywany przez śpiewaków - solistów, chóry, orkiestrę, zwykle w teatralnej oprawie, z wykorzystaniem scenografii, kostiumów, gry aktorskiej, czasem tańca., 2. utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry; d) a cappella, 3. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, najczęściej pochodzi z opery lub oratorium.
Do pojęcia dopasuj definicję: Aria. Możliwe odpowiedzi: 1. utwór sceniczny będący połączeniem tekstu (zwanego librettem) i muzyki, wykonywany przez śpiewaków - solistów, chóry, orkiestrę, zwykle w teatralnej oprawie, z wykorzystaniem scenografii, kostiumów, gry aktorskiej, czasem tańca., 2. utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry; d) a cappella, 3. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, najczęściej pochodzi z opery lub oratorium. Opera Możliwe odpowiedzi: 1. utwór sceniczny będący połączeniem tekstu (zwanego librettem) i muzyki, wykonywany przez śpiewaków - solistów, chóry, orkiestrę, zwykle w teatralnej oprawie, z wykorzystaniem scenografii, kostiumów, gry aktorskiej, czasem tańca., 2. utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry; d) a cappella, 3. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, najczęściej pochodzi z opery lub oratorium. Pieśń Możliwe odpowiedzi: 1. utwór sceniczny będący połączeniem tekstu (zwanego librettem) i muzyki, wykonywany przez śpiewaków - solistów, chóry, orkiestrę, zwykle w teatralnej oprawie, z wykorzystaniem scenografii, kostiumów, gry aktorskiej, czasem tańca., 2. utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry; d) a cappella, 3. solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, najczęściej pochodzi z opery lub oratorium.
Do definicji dopasuj pojęcie:
solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, najczęściej pochodzi z opery lub oratorium., utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry; d) a cappella, utwór sceniczny będący połączeniem tekstu (zwanego librettem) i muzyki, wykonywany przez śpiewaków - solistów, chóry, orkiestrę, zwykle w teatralnej oprawie, z wykorzystaniem scenografii, kostiumów, gry aktorskiej, czasem tańca.
Aria
Opera
Pieśń
Twórczość Józefa Haydna
Polecenie 2
Wysłuchaj lub zapoznaj się z opisem poniższego utworu. Zwróć uwagę na charakterystyczne elementy utworu. Spróbuj określić obsadę wykonawczą.
RHuepY0BxV9DH
R4aAbHXSvrTFk
Niespodzianka Haydna polega na nagłym uderzeniu w kocioł. Legenda głosi, że pierwotnie niespodzianki w partyturze nie było, a kompozytor dodał ów zaskakujący akcent już dyrygując premierą utworu, kiedy usłyszał chrapanie dobiegające z pierwszego rzędu widowni. Postawił tym samym znużonego muzyką na równe nogi.
Twórczość Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Polecenie 3
Wysłuchaj lub zapoznaj się z opisem poniższego utworu oraz zwróć uwagę na charakterystyczne elementy utworu. Spróbuj określić w jakim nastroju jest ten utwór - smutny, wesoły, energiczny, etc.
R5Sz4E8VhX9tb
R16XVoI4pIn97
Polecenie 4
Wysłuchaj lub zapoznaj się z opisem poniższego utworu. Zwróć uwagę na tempo utworu oraz na instrument, na którym jest wykonany.
R175BPJH8U6fv
RmHJHQ84OSYkv
Twórczość instrumentalna Beethovena
Polecenie 5
Wysłuchaj lub zapoznaj się z opisem poniższego utworu i zwróć uwagę na obsadę wykonawczą, tempo i charakter prezentowanego utworu.
RiyRwSLrpKyWG
R1DfTQFoBwYrE
* Zadanie dla chętnych
RcN2rOBStx1pU
Ćwiczenie 9
Ćwiczenie 9
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi nagrań i dopasuj tytuły utworów do nagrań. Tytuły nagrań: 1. V Symfonia c‑moll op. 67, 2. Sonata fortepianowa A‑dur - cz.III Alla turca allegretto, 3. Aria Królowej Nocy z opery Czarodziejski flet KV 620, 4. Symfonia nr 94 Niespodzianka.
Utwór 1: Utwór wykonywany przez orkiestrę. Utwór zaczyna się delikatnie, cichą melodię prowadzą instrumenty smyczkowe. Muzyka trochę przypomina skradanie, spacer na paluszkach. Słuchacz zostaje zaskoczony podczas powtórzenia pierwszego tematu. Ostatni akord jest głośny oprócz instrumentów smyczkowych, grają go również kotły. Później muzyka rozwija się, dość często zmienia się jej charakter, są momenty wesołe i smutne, łagodne i groźne. Główne tematy są wykonywane przez różną obsadę instrumentalną: czasami smyczki, czasami flet, czasami obój. Często powraca pierwszy temat, ten przypominający skradanie, spacer na paluszkach. Utwór 2: Żywy, radosny utwór wykonany na fortepianie. Utwór miał naśladować instrumenty i sposób gry głośnych orkiestr wojskowych armii tureckiej - kapel janczarskich. W utworze wiele tematów, melodii powtarza się. Utwór 3: Żarliwy, pełen grozy i dramatyzmu utwór wykonywany przez orkiestrę symfoniczną. Rozpoczyna się tzw. motywem losu, czyli schematem „trzy krótkie dźwięki i jeden długi”. Motyw ten powraca wielokrotnie w utworze. Utwór 4: Arię wykonuje bardzo wysoki głos żeński - sopran koloraturowy, aria jest bardzo trudna, oszałamiająca, zawiera bardzo trudne do zaśpiewania, powtarzające się bardzo wysokie dźwięki. Na tym nagraniu utwór wykonany jest z akompaniamentem fortepianu. Utwór jest energiczny, pełen zapału, szybki, porywający.
Słownik pojęć
Aria
Aria
solo wokalne z akompaniamentem instrumentów, najczęściej pochodzi z opery lub oratorium.
Barok
Barok
w najszerszym rozumieniu epoka w historii kultury europejskiej obejmująca zjawiska artystyczne od końca XVI do połowy XVIII w.; w sensie najwęższym pojęcie to określa kierunek w sztukach plastycznych Włoch i Hiszpanii, występujący również w krajach środkowej Europy (Austria, Niemcy); pomiędzy tymi skrajnymi wariantami istnieje wiele koncepcji pośrednich, dotyczących zarówno topografii baroku, jak i jego ram chronologicznych.
Instrument wykonawczy
Instrument wykonawczy
instrument wykonujący utwór.
Klasycyzm
Klasycyzm
(z łac. classicus – doskonały, pierwszorzędny, wzorowy, wyuczony) – styl w muzyce, sztuce, literaturze oraz architekturze odwołujący się do kultury starożytnych Rzymian i Greków. Styl ten nawiązywał głównie do antyku.
Klawesyn
Klawesyn
instrument klawiszowo‑strunowy, podobny do fortepianu. Nacisnięcie klawisza powoduje szarpnięcie struny.
Kwartet
Kwartet
utwór muzyczny na cztery instrumenty. Za najwcześniejszy uważany jest kwartet smyczkowy. Przeważnie występujący w składzie: pierwsze skrzypce, drugie skrzypce, altówka, wiolonczela.
Opera
Opera
utwór sceniczny będący połączeniem tekstu (zwanego librettem) i muzyki, wykonywany przez śpiewaków - solistów, chóry, orkiestrę, zwykle w teatralnej oprawie, z wykorzystaniem scenografii, kostiumów, gry aktorskiej, czasem tańca.
Pieśń
Pieśń
utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry; d) a cappella.
Symfonia
Symfonia
muzyczna cykliczna forma orkiestrowa, zazwyczaj 4‑częściowa, zbudowana zgodnie z zasadami cyklu sonatowego.
Źródła:
encyklopedia.pwn.pl
sjp.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
R1awuzID3Pexi
R1HDdoqQJdNmg1
Rqw6F2ploiCwO
RVFW56ZFUQFGe
R1LezlCjZ3hUO
RdBb7iNMLXZuu
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
A. Kolb, Mozart, przeł. M. L. Kalinowski, Warszawa 1990.
G. R. Marek, Beethoven: biografia geniusza, Warszawa 1976.