Estry
Estry
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak zbudowane są cząsteczki estrów,
wie, jakie jest zastosowanie estrów,
wie, jakie są właściwości fizyczne octanu etylu
zna pojęcia: stan równowagi dynamicznej, wydajność reakcji.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
pisać równania reakcji otrzymywania estrów,
przedstawić za pomocą równań reakcji najważniejsze właściwości estrów,
wyjaśnić różnicę między hydrolizą zasadową i kwasową estrów,
wyjaśnić mechanizm reakcji estryfikacji,
zapisać wyrażenie na stałą równowagi podanej reakcji estryfikacji,
podać czynniki powodujące zwiększenie wydajności reakcji estryfikacji,
rozwiązywać zadania stechiometryczne.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
pokaz,
pogadanka,
doświadczenia,
mini wykład.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca z całym zespołem.
3. Środki dydaktyczne
Kolekcja estrów, sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania doświadczeń, karty pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Określanie właściwości estrów na podstawie kolekcji
b) Faza realizacyjna
Podanie tematu zajęć.
Otrzymywanie octanu etylu w formie pokazu.
Zapis obserwacji i równania reakcji.
Omówienie mechanizmu procesu estryfikacji.
Określenie na podstawie wzoru octanu etylu wzoru ogólnego estrów, zaznaczenie grupy estrowej.
Badanie właściwości produktu reakcji (załącznik 1).
Wprowadzenie podstaw nazewnictwa estrów. Ćwiczenia w określaniu substratów reakcji estryfikacji i pisaniu wzorów strukturalnych estrów (załącznik 2).
Badanie właściwości chemicznych estrów – praca w grupach – (załącznik 3).
Porównanie hydrolizy zasadowej i kwasowej estrów (załącznik 4).
Wyjaśnienie odwracalności reakcji estryfikacji.
Rozwiązywanie zadań rachunkowych dotyczących stanu równowagi reakcji estryfikacji (załącznik 5).
c) Faza podsumowująca
Pogadanka na temat zastosowania i występowania estrów.
Stworzenie sytuacji problemowej: Czy tylko kwasy organiczne mogą tworzyć estry?
Weryfikacja hipotez poprzez pokaz reakcji otrzymywania boranu trietylu.
Miniwykład przygotowany przez ucznia prezentujacy sylwetkę Alfreda Nobla i jego osiągnięcia.
5. Bibliografia
B. Kałuża, F. Kamińska, Chemia organiczna. Ćwiczenia część 2, Wydawnictwo Edukacyjne Zofii Dobkowskiej Żak, Warszawa 2002.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Zbadajcie właściwości octanu etylu i wypełnijcie kartę pracy.
Właściwości | Octan etylu |
Stan skupienia | |
Barwa | |
Zapach | |
Rozpuszczalność w wodzie | |
Gęstość względem wody | |
Odczyn wodnego roztworu |
załącznik 2
Uzupełnij tabelkę.
Wzór strukturalny i nazwa substratu | Wzór strukturalny | Nazwa estru | Zapach estru | |
KWASU | ALKOHOLU | ESTRU | ||
mrówczan etylu | rumu | |||
octan n‑butylu | bananów | |||
octan n‑propylu | gruszek | |||
octan benzylu | jaśminu | |||
maślan etylu | ananasów | |||
maślan metylu | jabłek | |||
benzoesan metylu | sosny | |||
benzoesan n‑pentylu | koniczyny | |||
2‑hydroksybenzoesan pentylu | orchidei | |||
octan n‑oktylu | pomarańczy | |||
benzoesan n‑heksylu | cyprysów | |||
benzoesan etylu | poziomek | |||
octan fenylu | lilii |
załącznik 3
Przeprowadźcie doświadczenia według podanej niżej instrukcji, narysujcie rysunek schematyczny, zapiszcie obserwacje (ostrożnie zbadajcie zapach produktów reakcji) i podajcie odpowiednie równania reakcji.
Instrukcja:
Przygotujcie trzy probówki. Do pierwszej wlejcie 3 cmIndeks górny 33 wody (probówka porównawcza), do drugiej - 3 cmIndeks górny 33 pięcioprocentowego roztworu wodorotlenku sodu, a do trzeciej – 3 cmIndeks górny 33 pięcioprocentowego roztworu kwasu siarkowego (VI). Do każdej z probówek dodajcie po 1 cmIndeks górny 33 octanu etylu i ogrzewajcie na łaźni wodnej o temperaturze ok. 60˚C.
Rysunek schematyczny: |
Obserwacje
Wnioski
załącznik 4
Porównaj procesy hydrolizy, zachodzące w środowisku zasadowym i kwasowym.
Hydroliza octanu etylu
Środowisko zasadowe | Środowisko kwasowe |
załącznik 5
Zadanie 1
Zapisz równanie reakcji otrzymywania mrówczanu metylu i wyrażenie na stałą równowagi tej reakcji oraz
określ skład jakościowy mieszaniny, powstającej po reakcji estryfikacji,
podaj, w którą stronę przesunie się położenie stanu równowagi reakcji jeśli:
z mieszaniny reakcyjnej usunie się wodę,
do mieszaniny reakcyjnej wprowadzi się kwas,
do mieszaniny reakcyjnej wprowadzi się alkohol.
Reakcję estryfikacji prowadzi się w obecności stężonego kwasu siarkowego (VI).Wyjaśnij, czy zastosowanie tego kwasu ma wpływ na położenie stanu równowagi.
Zadanie 2
Przeprowadzono estryfikację, używając w mieszaninie reakcyjnej o objętości 0,4dmIndeks górny 33, 0,4 mola kwasu octowego (etanowego) i 0,2 mola alkoholu etylowego.
Zapisz wyrażenie na stałą równowagi tej reakcji i oblicz, jakie są stężenia reagentów po ustaleniu się stanu równowagi w temperaturze pokojowej, jeśli stała równowagi tej reakcji Kc = 1.
b) Zadanie domowe
Oblicz stałą równowagi reakcji tworzenia octanu etylu, jeśli stężenia substancji w stanie równowagi wynoszą:
[alkohol] = 0,1 mol/dm3,
[woda] = 0,25 mol/dm3,
[kwas] = 0,15 mol/dm3,
[ester] = 0,25 mol/dm3.
7. Czas trwania lekcji
2x45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak