Etapy eksperymentu
W pierwszym etapie eksperymentu określasz problem badawczy.
W tym etapie eksperymentu opisujesz to, czego chcesz się dowiedzieć.
Na przykład:
Czy sól rozpuszcza się w zimnej wodzie.
![Kartka z 6 linijkami przypominającymi tekst i checkboxami. Pierwszy checkbox jest oznaczony jako zrobione.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RK9tJDb6mkbUi/1645773810/9Lj9mpGsrMhwKKbNNNtqj9Y682qLlY3B.jpg)
W drugim etapie eksperymentu formułujesz swoją hipotezę. Hipoteza to jest to, co myślisz o problemie badawczym.
Możesz na przykład myśleć, że:
– sól rozpuszcza się w zimnej wodzie
– sól nie rozpuszcza się w zimnej wodzie.
Wybierz jaka jest twoja hipoteza.
![Kobieta w białym kitlu. Na stole jest szklanka i butelka z solą, nad osobą dymek. W dymku szklanka z wodą, w niej piramidka nierozpuszczonej soli.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RrwQtokdnEJhP/1645773810/1mE92PwjK8CwZUBZnvsOuRlhE87BHpDI.jpg)
W trzecim etapie eksperymentu wybierasz metodę badawczą. Metoda badawcza to plan doświadczenia.
W tym etapie opisujesz:
– składniki doświadczenia
– jakiego użyjesz sprzętu
– czynności jakie musisz wykonać.
![Kobieta w białym kitlu pisze na kartce.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RZw7hDTVVwHQj/1645773810/1vJgzBetQN9v866F66nv7IPKmfnMjvVe.jpg)
Opis metody badawczej dla problemu badawczego:
Czy sól rozpuszcza się w zimnej wodzie?
Składniki:
– łyżeczka soli
– zimna woda
Sprzęt:
– szklanka
Czynności:
Wlać wodę do szklanki.
Wsypać łyżeczkę soli do szklanki.
Sprawdzić czy sól rozpuściła się w wodzie.
![Kobieta w białym kitlu z kartką i długopisem w ręku. Obok niej stół, na którym stoi szklanka i słoik z napisem NaCl. Kobieta opisuje co ma przed sobą.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RvWC8nsJRgAyb/1645773811/1tuHySgqRudOi1mJik8PiNxnKk9s3TWY.jpg)
Czwarty etap eksperymentu to doświadczenie. Na tym etapie tworzysz schemat doświadczenia. Jest to rysunek jak będzie wyglądało doświadczenie.
Na schemacie doświadczenia rysujesz sprzęt i składniki.
Schemat naszego doświadczenia
to rysunek szklanki z wodą i solą.
![Od lewej: szklanka z wodą. Nad szklanką łyżeczka z solą. Po prawej stronie widać rękę trzymającą długopis.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R18RVQWvdKee5/1645773811/q2GJyayy98eLaCv3no2lIbPXZ1LBxvZz.jpg)
Piąty etap eksperymentu to Wynik. Na tym etapie musisz zapisać wynik doświadczenia.
Czyli opisujesz to co widzisz.
Na przykład: Soli nie widać w zimnej wodzie.
![Kobieta w białym kitlu unosi rękę w górę. Trzyma zlewkę z cieczą w środku. Przygląda się jej.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1492dhJiWGAO/1645773811/155uo4dYnAQt2PxVihdUvtVZ1fertxx4.jpg)
Szósty etap eksperymentu
to rozwiązanie.
Sprawdź jaka była twoja hipoteza. Porównaj wynik eksperymentu z hipotezą.
Na przykład: Hipoteza sprawdziła się. Sól rozpuściła się w zimnej wodzie.
![Uśmiechnięta kobieta w białym kitlu unosi w górę kciuk. Obok na stole stoi szklanka z wodą i rozpuszczoną w niej solą.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RhASAD4tZL2zV/1645773812/2V6ZFT3z19nBOjLu76XRXaLE1jQpjRQ4.jpg)
Etapy eksperymentu opisujesz na karcie eksperymentu.
Karta eksperymentu to tabela.
Etapy eksperymentu opisujesz w kolumnie: Twoje odpowiedzi.
![Kartka z wypełnioną tabelką. Obok niej długopis.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1XuMFgdiKHJg/1645773812/PBAko9uEG0Ssn6XyzM10ZfFo3zPfGYhJ.jpg)
Etap eksperymentu | Twoje odpowiedzi |
---|---|
Problem badawczy | Czy sól rozpuszcza się w zimnej wodzie? |
Hipoteza | Sól rozpuszcza się w zimnej wodzie. |
Metoda badawcza | Składniki: • sól • zimna woda Sprzęt: •szklanka Czynności: • Wlewam wodę do szklanki • Wsypuję sól do szklanki • Patrzę czy sól się rozpuściła |
Doświadczenie | Schemat doświadczenia. Rysunek. ![]() |
Wynik | Nie widać soli w wodzie. |
Rozwiązanie | Hipoteza jest prawdziwa. Sól rozpuszcza się w zimnej wodzie. |