Etos antycznego wojownika i średniowiecznego rycerza
Scenariusz zajęć
III etap edukacyjny, język polski
Temat: Etos antycznego wojownika i średniowiecznego rycerza
Treści kształcenia:
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
2. Samokształcenie i docieranie do informacji. Uczeń:
3) korzysta ze słownika: języka polskiego, poprawnej polszczyzny, frazeologicznego, wyrazów obcych, synonimów i antonimów oraz szkolnego słownika terminów literackich – w formie książkowej i elektronicznej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Rozumie pojęcie etosu,
Potrafi scharakteryzować bohatera, uwzględniając wyróżniki etosu,
Odróżnia dwie odmiany etosu.
Nabywane umiejętności:
Wyszukiwania haseł w słowniku wyrazów obcych,
Analizowania utworów filmowych i literackich,
Porównywania tekstów literackich i filmowych,
Oceny postępowania bohaterów (wraz z uzasadnieniem własnego zdania),
Rozumienia i przetwarzania informacji.
Kompetencje kluczowe:
Porozumiewanie się w języku ojczystym,
Umiejętność uczenia się,
Świadomość i ekspresja kulturalna.
Środki dydaktyczne:
Słownik wyrazów obcych,
Słownik poprawnej polszczyzny i słownik języka polskiego,
Książka Marii Ossowskiej „Ethos rycerski i jego odmiany”Indeks górny 11 – fragmenty,
Książka „Krzyżacy” Henryka SienkiewiczaIndeks górny 22,
Sprzęt multimedialny: komputer, ewentualnie podłączony do telewizora projektor multimedialny/tablica interaktywna,
Zasób multimedialny: film „Czym jest etos”,
Fragment filmu Wolfganga Petersena „Troja” (scena pojedynku Hektora z Achillesem)Indeks górny 33.
Metody nauczania:
Problemowa: rozmowa kierowana,
Praktyczne: praca z tekstem, ćwiczenia,
Eksponująca: filmy.
Formy pracy:
Zbiorowa,
Indywidualna jednolita,
Grupowa jednolita.
Przebieg zajęć:
Etap wstępny
Nauczyciel sprawdza obecność, zapisuje na tablicy temat oraz zapoznaje uczniów z celami zajęć. Grupa poznała wcześniej fragmenty „Iliady” Homera oraz przeczytała „Krzyżaków” Sienkiewicza.
Etap realizacji
Uczestnicy zajęć na podstawie słownika wyrazów obcych wyjaśniają znaczenie słowa „etos”; nauczyciel w razie potrzeby dodatkowo tłumaczy zagadnienia. Następnie zachęca uczniów do zapoznania się z fragmentem książki Ossowskiej:
Ethos to styl życia jakiejś społeczności, ogólna – jak proponują niektórzy – orientacja jakiejś kultury, przyjęta przez nią hierarchia wartości bądź formułowana explicite, bądź dająca się wyczytać z ludzkich zachowań. (…)
Zajmujemy się etosem danej grupy, gdy stwierdzamy na przykład, że jej członkowie mają tendencję do rozwiązywania konfliktów w sposób pokojowy albo gdy, przeciwnie, z bronią w ręku dochodzą ciągle swojej wyższości. Zajmujemy się etosem jakiejś grupy, gdy interesuje nas to, czy jej członkowie wolą próżnować, niż mieć lepsze zarobki i ciężej pracować. Ethos jest terminem, który stosuje się do grup, a nie do indywiduów.
Prowadzący zajęcia pozwala uczniom na wymianę zdań na temat przeczytanego tekstu, a następnie zaprasza ich do obejrzenia filmu (zasób multimedialny) prezentującego rozmowę z ekspertem na temat pojęcia etosu. Prosi, by zanotowali pojawiające się w wypowiedzi naukowca niezrozumiałe wyrazy, które po projekcji zostaną wyjaśnione za pomocą słowników wyrazów obcych. Po krótkiej rozmowie po emisji materiału i pracy ze słownikami uczniowie samodzielnie sporządzają notatki w zeszytach, korzystając z pomocy słowników poprawnej polszczyzny i języka polskiego.
Nauczyciel uruchamia teraz fragmenty filmu Petersena (wybrane przez siebie, np. opisujące Achillesa i Hektora, pojedynek herosów itp.).
Po obejrzeniu zasobu uczniowie w grupach zapoznają się z drugim fragmentem tekstu Ossowskiej:
Szlachetne pochodzenie było niezbędne dla bycia szlachetnym. Postać mężczyzny winna promieniować siłą. Musi on być rosły i bary mieć potężne. Nie każdy by udźwignął tarczę wykutą dla Achillesa, a dzida Hektora mierzyła jedenaście łokci. (…)
Zbyteczne dodawać, że w tej kulturze, gdzie rycerz wywalcza sobie pozycję z bronią w ręku, niezbędną cnotą jest odwaga, a zarzut tchórzostwa stanowi największą obelgę. Ale centralnym rysem bohatera homerowego, od którego zależne są inne rysy, jest dbałość o cześć, pragnienie sławy i wyróżnienia. (…)
Otwarta walka jest bardziej ceniona niż posługiwanie się podstępem. Zdzieranie zbroi z pokonanego przeciwnika jest powszechnie uprawiane. Najgorszą rzeczą, jaką wyrządzić można zwyciężonemu, jest rzucenie jego trupa psom czy drapieżnym ptakom, bo brak pogrzebu uniemożliwia zmarłemu przekroczenie Styksu i znalezienie spokoju w świecie zmarłych. Znęcanie się nad zabitym jest pospolite. O. R. Sandstrom wyróżnia następujące reguły walki u Homera: oszczędź tego, kto się korzy i prosi o litość, szanuj posła, przestrzegaj rozejmu, zezwalaj na pogrzeb poległych i powstrzymaj się od przechwałek nad trupem.
Na podstawie informacji w nim zawartych uczniowie, pracując w grupach, mają wypisać elementy etosu wojownika starożytnej Grecji, które zostały ukazane we fragmencie filmu „Troja”. Mogą posłużyć się przykładami Hektora i Achillesa. Efekty pracy zapisują w tabeli prezentującej porównanie etosu antycznego wojownika z filmu do etosu wojownika określonego w tekście. Liderzy grup prezentują wnioski wynikające z porównania tekstu Ossowskiej ze sceną filmową.
Kolejny etap zajęć inicjuje odczytanie fragmentu „Krzyżaków” przez chętnego ucznia:
– Krzyżak – szepnął Zbyszko. I na ten widok pomyślał, że modlitwy jego zostały wysłuchane, że Bóg w miłosierdziu swoim zsyła mu takiego Niemca, o jakiego w Tyńcu prosił, że trzeba z łaski boskiej korzystać, więc nie wahając się ani chwili – zanim to wszystko przemknęło mu przez głowę, zanim miał czas ochłonąć ze zdumienia, pochylił się w kulbace, złożył glewię w pół końskiego ucha i wydawszy rodowy okrzyk: „Grady! Grady!” – ruszył co koń wyskoczy na Krzyżaka.
A tamten zdumiał się także, gdyż wstrzymał konia i nie pochylając kopii sterczącej w górę od strzemienia, patrzył przed siebie jakby niepewny, czy w niego godzą.
– Pochyl kopię! – wrzeszczał Zbyszko, wbijając żelazne końce strzemion w boki końskie.
– Grady! Grady!
Przestrzeń dzieląca ich poczęła się zmniejszać. Krzyżak, widząc że napad wymierzony jest naprawdę ku niemu, ściągnął konia, nadstawił broń i już, już Zbyszkowa kopia miała się roztrzaskać o jego piersi, gdy naraz jakaś potężna dłoń przyłamała ją Zbyszkowi przy samym ręku jak zeschłą trzcinę, potem taż sama dłoń ściągnęła cugle jego konia z tak straszliwą siłą, aż rumak zarył się wszystkimi czterema nogami w ziemię i stanął jak wkopany.
– Szalony człecze, co czynisz? – ozwał się głęboki, groźny głos – w posła godzisz, króla znieważasz!
Uczestnicy zajęć omawiają sytuację zaprezentowaną w tekście; ustalają, jakimi cechami wykazał się Zbyszko i w jakim stopniu korespondują one z przymiotami wojownika antycznego, a w jakim z cechami typowymi dla etosu średniowiecznego rycerza. Następnie analizują cechy różnicujące obie odmiany etosu.
Etap końcowy
Każda z grup zapisuje w formie tabelarycznej cechy wspólne etosu antycznego wojownika i etosu średniowiecznego rycerza oraz elementy różnicujące. Uczniowie podsumowują zajęcia, wskazują, czego się dziś dowiedzieli, co powtórzyli. Nauczyciel zadaje pracę domową:
Przedstaw system wartości dowolnej współczesnej grupy społecznej lub zawodowej.
Sprawdź w słowniku frazeologicznym pojęcia związane z hasłem „bohater”, „Achilles”, „wojownik” i zapisz je w zeszycie.
Dla chętnych:
Na podstawie filmu „300” Zaca Snydera opisz etos wojownika spartańskiego.
Proponowane źródło: Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986, s. 5–6 i 23–30.↩
Proponowane źródło: Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1976, t. 1, s. 32.↩
Proponowane źródło: Troja, reż. Wolfgang Petersen, USA 2004, DVD, dystrybucja w Polsce – Galapagos.↩