Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Etyka czasów nowożytnych i współczesnych

Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z przemianami, jakie zaszły w etyce jako nauce w czasach nowożytnych i współczesnych. Streszczenie najważniejszych nurtów etycznych omawianych epok z uwzględnieniem takich zagadnień jak: etyka rozsądnej umowy – utyliztaryzm (Hobbes), intuicjonizm i „gilotyna Hume`a” (Hume), etyka Kanta, Hegla, etyka materializmu dialektycznego (Marks), nurt egzystencjalny w etyce (Kierkegaard, Sartre, Heidegger), fenomenologia (Husserl, Ingarden), etyka w Polsce (Kotarbiński, Czeżowski) oraz współczesna tendencja do ponownego odkrycia osoby (Wojtyła).

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Omówić najważniejsze nurty etyczne czasów nowożytnych.

  2. Przedstawić najważniejsze nurty etyczne czasów współczesnych.

  3. Wyjaśnić pojęcia: intuicjonizm, „gilotyna Hume`a”, etyka materializmu dialektycznego, pozytywizm etyczny, utylitaryzm.

Metoda i forma pracy

Metoda pogadanki z elementami opisu.

    1. Merecki J., Styczeń T., ABC Etyki, Wyd. KUL, Lublin 2005.

    2. Podsiad A., Więckowski Z., Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, PAX, Warszawa 1983.

    3. Karta pracy ucznia.

      1. Sprawdzenie obecności.

      2. Sprawdzenie zadania domowego.

      3. Przypomnienie metodą pogadanki najważniejszych wiadomości z poprzedniej lekcji.

(10 min.)

    1. Przedstawienie metodą opisu nurtów w etyce dotyczących takich zagadnień jak: etyka Hobbes`a jako technika życia zbiorowego na mocy umowy między ludźmi, intuicjonizm etyczny i „gilotyna Hume`a” (harmonia pomiędzy dążeniem jednostki do zaspokojenia własnych potrzeb a miłością bliźniego oraz niemożność bezpośredniego przejścia od jest do powinien), etyka Kanta (etyka właściwa i nauka o prawie – imperatyw kategoryczny), etyka w perspektywie totalności (Hegel).

Zapisanie przez uczniów notatki do zeszytu.

  • Notatka:

Twórcą nowożytnej etyki jest Hobbes, który uważał, że naczelną tendencją człowieka jest dążenie do zachowania własnego bytu (rozsądny egoizm). W tej sytuacji rozum dyktuje normy współżycia ludzi jako konieczny warunek przetrwania. Jednostka dla własnego dobra (utylitaryzm) bezwzględnie podporządkowuje się regułom życia zbiorowego.

W reakcji na taką koncepcję etyczną powstał w Anglii kierunek, opierający etykę na wewnętrznej władzy podmiotu, zwanej intuicją moralną. Intuicjonizm to kierunek, według którego głównym lub jedynie wartościowym sposobem poznania jest intuicja. Ponadto Hume wprowadził do historii metaetyki twierdzenie zwane potem „gilotyną Hume`a” – czy z opisu rzeczywistości może wypływać powinność działania? Czy można przejść od być do powinien*? Według Hume’a nie.*

Natomiast etykę powinności Kanta najkrócej można przedstawić za pomocą kantowskiego imperatywu kategorycznegoPostępuj wedle takich tylko zasad, co do których możesz jednocześnie chcieć, żeby stały się prawem powszechnym. Postępuj moralnie z poczucia obowiązku.

Kantowską etykę usiłuje przezwyciężyć Hegel, jednocząc sferę subiektywną i obiektywną w postaci rodziny, społeczeństwa obywatelskiegopaństwa, stanowiącego gwarancję wolności.

  1. Krótkie omówienie metodą opisu dziejów etyki od etyki materializmu dialektycznego (Marks), poprzez filozofię człowieka i fenomenologię (Kierkegaard, Sartre, Heidegger, Huserl, Wojtyła), pozytywizm etyczny, utylitaryzm (Mill, Hume), nurt etyki niezależnej w Polsce (Kotarbiński, Czeżowski) i wreszcie ponowne odkrycie osoby (Wojtyła).

  2. Podsumowanie metodą pogadanki treści przekazanego materiału.

(20 min.)

Faza podsumowująca

Zapisanie przez uczniów notatki do zeszytu.

  • Notatka:

Etyka Marksa stoi na stanowisku, że rzeczywistość ma charakter dynamiczny i materialny. Zmiana jest rozwojem. Również rozwój społeczeństwa ludzkiego ujawnia jego materialny (ekonomiczny) i dialektyczny (klasowy) charakter. W ustroju tym zwanym komunizmem w bezklasowym społeczeństwie nie ma antagonizmów społecznych i dopiero wtedy zasada człowiek człowiekowi najwyższą wartością może się urzeczywistnić.

Soren Kierkegaard stanął w obronie podmiotu, jego filozofia człowieka przerodziła się w etykę egzystencjalną reprezentowaną m.in. przez Heideggera czy Jaspersa. Fenomenologowie (Heidegger, Wojtyła) za źródło poznania etycznego uznali intuicję.

W Polsce rozwinęły się dwa nurty etyki, reprezentowanej przez Tadeusza Kotarbińskiego (etyka niezależna) i Tadeusza Czeżowskiego (etyka empiryczna), która odwołuje się do oczywistości doświadczenia powinności i dostarcza kryteriów dla oceny wartości samych światopoglądów. Współcześnie daje się zaobserwować w etyce tendencję ponownego odkrycia osoby, jej afirmacji. Osoba odnajduje siebie i spełnia się wówczas dopiero, gdy odkrywa drugiego i afirmuje go jako osobę. Świat osób w całym zakresie jest dla osoby podmiotem działania moralnego, polem odpowiedzialnej miłości.

(15 min.)

    1. Merecki J., Styczeń T., ABC Etyki, Wyd. KUL, Lublin 2005.

    2. Podsiad A., Więckowski Z., Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, PAX, Warszawa 1983.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Etyka czasów nowożytnych i współczesnych*.*

R9905tX4SfABK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 37.00 KB w języku polskim