Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Etyka polityczna. Analiza sytuacji świadczących o jej zaniku.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady kodeksu etyki politycznej,

  • orientuje się w sytuacji politycznej w kraju i za granicą,

  • zna wartości moralne związane z zasadami etyki politycznej.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wskazać przypadki łamania zasad etyki politycznej,

  • potrafi wskazać przypadki przestrzegania zasad etyki politycznej,

  • potrafi znaleźć informacje na zadany temat i dokonać ich analizy,

  • zdobywa umiejętności pracy w grupie (podczas dyskusji).

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych i wobec różnych sytuacji życiowych,

  • zadań szkoły – ukazuje znaczenie zasad moralnych dla rozwoju osobistego człowieka, kształtowania się relacji między ludźmi oraz życia społecznego, gospodarczego i politycznego,

  • treści – należy do bloku tematycznego „praca i jej wartość dla człowieka, znaczenie etyki zawodowej”,

  • osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych zgodnie z przyjętą hierarchią wartości i dobrem wspólnym; uczy stosowania zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, dyskusja klasowa

3. Środki dydaktyczne

Materiały prasowe

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na zajęciach poprzedzających nauczyciel prosi uczniów, aby znaleźli w prasie i Internecie przykłady łamania etyki politycznej i przynieśli materiały prasowe na następną lekcję. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel dokonuje charakterystyki zasad obowiązujących polityków:

  • działanie dla dobra ogółu

  • uczciwość

  • sprawiedliwość

  • szanowanie przeciwników

  • rozsądne zarządzanie dobrami publicznymi

2. Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie materiałów prasowych dotyczących łamania zasad etyki politycznej. Uczniowie analizują przypadki przedstawione w materiałach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel dokonuje ogólnej charakterystyki sytuacji w Polsce świadczący o zaniku etyki politycznej. Prosi uczniów o ocenę porównawczą sytuacji politycznej w innych krajach a także o podanie przykładów polityków w Polsce przestrzegających zasad etyki politycznej i będących wzorem dla innych.

5. Bibliografia

  1. Hałas E., Pomiędzy etyką a polityką, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin1999.

  2. Kalita Z. (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwesytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.

  3. Tejchman J., Etyka społeczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.

  4. Wapiński R., Polityka i politycy O polskiej scenie politycznej XX wieku, Ossolineum 2006.

6. Załączniki

Materiały pomocnicze nauczyciela:

Sytuacje w państwie świadczące o zaniku etyki politycznej:

  • rośnie korupcja,

  • politycy nadużywają swojej władzy w zatrudnianiu kolegów i bliskich na wysokich stanowiskach.

  • politycy chronią się immunitetem nawet jeśli ich działanie było niezgodne z prawem i niemoralne,

  • politycy postępują niemoralnie oczerniając się wzajemnie, wykazują się brakiem kultury i godności osobistej,

  • politycy nie działają ze względu na dobro ogółu, ale ze względu na interes partii i swój własny,

  • politycy łamią obietnice przedwyborcze,

  • politycy mieszają prywatny interes z publicznym,

  • politycy bezpodstawnie podważają moralną uczciwość osób reprezentujących odmienne poglądy polityczne,

  • politycy blokują niewygodne dla nich dyskusje,

  • politycy nadużywają uprawnień do stosowania przymusu,

  • politycy kierują się subiektywnymi odczuciami, zamiast,

  • politycy zamiast skupiać się na problemach państwowych i społecznych skupiają się na własnej karierze i „gwiazdorstwie”. (podobnie jak niektórzy dziennikarze).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak

R1EnokKpVInD0

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.73 KB w języku polskim
R1WjBsMu4pG5U

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim