Etyka polityczna - analiza sytuacji świadczących o jej zaniku
Etyka polityczna. Analiza sytuacji świadczących o jej zaniku.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady kodeksu etyki politycznej,
orientuje się w sytuacji politycznej w kraju i za granicą,
zna wartości moralne związane z zasadami etyki politycznej.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać przypadki łamania zasad etyki politycznej,
potrafi wskazać przypadki przestrzegania zasad etyki politycznej,
potrafi znaleźć informacje na zadany temat i dokonać ich analizy,
zdobywa umiejętności pracy w grupie (podczas dyskusji).
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych i wobec różnych sytuacji życiowych,
zadań szkoły – ukazuje znaczenie zasad moralnych dla rozwoju osobistego człowieka, kształtowania się relacji między ludźmi oraz życia społecznego, gospodarczego i politycznego,
treści – należy do bloku tematycznego „praca i jej wartość dla człowieka, znaczenie etyki zawodowej”,
osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych zgodnie z przyjętą hierarchią wartości i dobrem wspólnym; uczy stosowania zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja klasowa
3. Środki dydaktyczne
Materiały prasowe
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na zajęciach poprzedzających nauczyciel prosi uczniów, aby znaleźli w prasie i Internecie przykłady łamania etyki politycznej i przynieśli materiały prasowe na następną lekcję. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dokonuje charakterystyki zasad obowiązujących polityków:
działanie dla dobra ogółu
uczciwość
sprawiedliwość
szanowanie przeciwników
rozsądne zarządzanie dobrami publicznymi
2. Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie materiałów prasowych dotyczących łamania zasad etyki politycznej. Uczniowie analizują przypadki przedstawione w materiałach.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel dokonuje ogólnej charakterystyki sytuacji w Polsce świadczący o zaniku etyki politycznej. Prosi uczniów o ocenę porównawczą sytuacji politycznej w innych krajach a także o podanie przykładów polityków w Polsce przestrzegających zasad etyki politycznej i będących wzorem dla innych.
5. Bibliografia
Hałas E., Pomiędzy etyką a polityką, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin1999.
Kalita Z. (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwesytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
Tejchman J., Etyka społeczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
Wapiński R., Polityka i politycy O polskiej scenie politycznej XX wieku, Ossolineum 2006.
6. Załączniki
Materiały pomocnicze nauczyciela:
Sytuacje w państwie świadczące o zaniku etyki politycznej:
rośnie korupcja,
politycy nadużywają swojej władzy w zatrudnianiu kolegów i bliskich na wysokich stanowiskach.
politycy chronią się immunitetem nawet jeśli ich działanie było niezgodne z prawem i niemoralne,
politycy postępują niemoralnie oczerniając się wzajemnie, wykazują się brakiem kultury i godności osobistej,
politycy nie działają ze względu na dobro ogółu, ale ze względu na interes partii i swój własny,
politycy łamią obietnice przedwyborcze,
politycy mieszają prywatny interes z publicznym,
politycy bezpodstawnie podważają moralną uczciwość osób reprezentujących odmienne poglądy polityczne,
politycy blokują niewygodne dla nich dyskusje,
politycy nadużywają uprawnień do stosowania przymusu,
politycy kierują się subiektywnymi odczuciami, zamiast,
politycy zamiast skupiać się na problemach państwowych i społecznych skupiają się na własnej karierze i „gwiazdorstwie”. (podobnie jak niektórzy dziennikarze).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak