Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Etyka zawodowa - podstawowe założenia

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, czym charakteryzuje się etyka zawodowa,

  • zna definicję kodeksu etyki zawodowej,

  • zna podstawowe zasady moralne i problemy związane z przestrzeganiem kodeksu etyki zawodowej.

  • zna wartości moralne związane z zasadami etyki zawodowej.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wykazuje umiejętność dyskutowania na temat dylematów związanych z przestrzeganiem kodeksu etyki zawodowej,

  • umie odnieść teoretyczny problem etyczny do kontekstu praktycznego,

  • zdobywa umiejętności pracy w grupie (podczas dyskusji).

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych i wobec różnych sytuacji życiowych,

  • zadań szkoły – ukazuje znaczenie zasad moralnych dla rozwoju osobistego człowieka, kształtowania się relacji między ludźmi oraz życia społecznego, gospodarczego i politycznego,

  • treści – należy do bloku tematycznego „praca i jej wartość dla człowieka, znaczenie etyki zawodowej”,

  • osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych zgodnie z przyjętą hierarchią wartości i dobrem wspólnym; uczy stosowania zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym.

2. Metoda i forma pracy

Wykład, dyskusja klasowa.

3. Środki dydaktyczne

Brak (lekcja dyskusyjno‑wykładowa)

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przed zajęciami nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się nad znaczeniem wyrażenia „etyka zawodowa”. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzy im się wyrażenie „etyka zawodowa” i jakich zawodów w szczególności dotyczy. Podaje definicję kodeksu etyki zawodowej i uzupełnia wiedzę uczniów.

2. Nauczyciel podaje podstawowe zasady moralne dotyczące następujących zawodów|:

  • prawnicy,

  • lekarze,

  • duchowni,

  • nauczyciele,

  • dziennikarze,

  • specjaliści od spraw reklamy,

3. Nauczyciel dyskutuje z uczniami na następujące tematy:

  • wartości moralne związane z kodeksem etyki zawodowej,

  • kodeks etyki zawodowej a kodeks prawny,

  • pokusy związane z wykonywaniem wcześniej omówionych zawodów,

  • łamanie zasad etyki zawodowej na przykładach.

c) Faza podsumowująca

4. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie ról społecznych jakie człowiek odgrywa w swoim życiu. Następnie podaje przykłady dylematów związanych z konfliktem ról społecznych (etyki zawodowe jako role społeczne).

5. Bibliografia

  1. Hołówka J., Etyka w działaniu, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2002.

  2. Kalita Z. (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwesytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.

  3. Tejchman J., Etyka społeczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak

R1O1KPUwNOAQP

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.97 KB w języku polskim
R1PSUOxbRGKoP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim