Etyka zawodowa - podstawowe założenia
Etyka zawodowa - podstawowe założenia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, czym charakteryzuje się etyka zawodowa,
zna definicję kodeksu etyki zawodowej,
zna podstawowe zasady moralne i problemy związane z przestrzeganiem kodeksu etyki zawodowej.
zna wartości moralne związane z zasadami etyki zawodowej.
b) Umiejętności
Uczeń:
wykazuje umiejętność dyskutowania na temat dylematów związanych z przestrzeganiem kodeksu etyki zawodowej,
umie odnieść teoretyczny problem etyczny do kontekstu praktycznego,
zdobywa umiejętności pracy w grupie (podczas dyskusji).
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – kształtuje refleksyjną postawę wobec człowieka, jego natury, powinności moralnych i wobec różnych sytuacji życiowych,
zadań szkoły – ukazuje znaczenie zasad moralnych dla rozwoju osobistego człowieka, kształtowania się relacji między ludźmi oraz życia społecznego, gospodarczego i politycznego,
treści – należy do bloku tematycznego „praca i jej wartość dla człowieka, znaczenie etyki zawodowej”,
osiągnięć – uczy dokonywania wyboru wartości oraz rozstrzygania wątpliwości i problemów moralnych zgodnie z przyjętą hierarchią wartości i dobrem wspólnym; uczy stosowania zasad harmonijnego współistnienia i współdziałania ze środowiskiem społecznym.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, dyskusja klasowa.
3. Środki dydaktyczne
Brak (lekcja dyskusyjno‑wykładowa)
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przed zajęciami nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się nad znaczeniem wyrażenia „etyka zawodowa”. Na zajęciach zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel pyta uczniów, z czym kojarzy im się wyrażenie „etyka zawodowa” i jakich zawodów w szczególności dotyczy. Podaje definicję kodeksu etyki zawodowej i uzupełnia wiedzę uczniów.
2. Nauczyciel podaje podstawowe zasady moralne dotyczące następujących zawodów|:
prawnicy,
lekarze,
duchowni,
nauczyciele,
dziennikarze,
specjaliści od spraw reklamy,
3. Nauczyciel dyskutuje z uczniami na następujące tematy:
wartości moralne związane z kodeksem etyki zawodowej,
kodeks etyki zawodowej a kodeks prawny,
pokusy związane z wykonywaniem wcześniej omówionych zawodów,
łamanie zasad etyki zawodowej na przykładach.
c) Faza podsumowująca
4. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie ról społecznych jakie człowiek odgrywa w swoim życiu. Następnie podaje przykłady dylematów związanych z konfliktem ról społecznych (etyki zawodowe jako role społeczne).
5. Bibliografia
Hołówka J., Etyka w działaniu, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2002.
Kalita Z. (red.), Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwesytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.
Tejchman J., Etyka społeczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak