Problemy Europy i świata w XXI wieku
Poniżej wymieniono kilkanaście problemów współczesnego świata. Umieść je na planszy według podanego klucza: na samej górze wpisz dwa najważniejsze problemy; poniżej wpisz cztery mniej istotne i tak dalej. Niektórych problemów możesz nie uznać za ważne. Pamiętaj, że jeśli chcesz jakieś zjawisko umieścić na polu, na którym wszystkie miejsca są już zajęte, musisz najpierw zrobić miejsce i przesunąć wybrany czynnik.
Niestabilna sytuacja światowych finansów – groźba wielkiego kryzysu gospodarczego.
Terroryzm, groźba ataków terrorystycznych.
Dewastacja środowiska naturalnego.
Wyczerpywanie się zasobów naturalnych.
Globalne ocieplenie.
Głód.
Brak dostępu do wody.
Brak dostępu wielu ludzi do osiągnięć współczesnej medycyny.
Liczne lokalne konflikty zbrojne.
Ubóstwo wielu ludzi na świecie.
Wyczerpywanie się zasobów surowców naturalnych, zwłaszcza ropy naftowej.
Niesprawiedliwy podział bogactwa na świecie.
Bezmyślne korzystanie z mediów, łatwość manipulowania ludźmi.
Egoizm, brak solidarności międzyludzkiej.
Życie w świecie wirtualnym, zaniedbywanie tradycyjnych, prawdziwych relacji międzyludzkich.
Zagrożenie uderzeniem meteoru.
Zwiększenie zagrożenia światową epidemią w związku z łatwością podróżowania.
Niezdrowa żywność, skażona substancjami chemicznymi.
Uzależnienie od wielkich korporacji.
Starzenie się społeczeństw.
Bezrobocie.
Zamykanie się bogatych na potrzeby biednych.
Brak demokracji i poszanowania praw człowieka w wielu krajach.
Dyskryminacja ze względu na kolor skóry, kulturę, religię, płeć.
Porównaj swoją planszę z planszami kolegów. W toku dyskusji i ewentualnie głosowania ułóżcie wspólnie jeden ranking problemów.
Prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki, John Kennedy, w swoim przemówieniu inauguracyjnym z 20 stycznia 1961 roku mówił do Amerykanów: „Nie pytaj, co twój kraj może zrobić dla ciebie, zapytaj, co ty możesz zrobić dla swojego kraju”. Wypisz trzy rzeczy, które Ty możesz zrobić, aby przyczynić się do zmniejszenia któregoś z problemów z polecenia 1, umieszczonych na najwyżej punktowanych polach planszy.
Co zadecydowało o tym, że jedne problemy uznaliście za ważniejsze od innych. Wskaż kryteria, które braliście pod uwagę.
Problem dotyczy dużej liczby ludzi albo nawet wszystkich.
Problem dotyczy ludzi młodych, mnie i moich kolegów.
Problem dotyczy wielu miejsc na świecie.
Problem jest bardzo dokuczliwy.
Problem niesie bardzo niekorzystne skutki.
Nie istnieją skuteczne sposoby rozwiązania tego problemu.
Problem łatwo byłoby rozwiązać, ale ludziom się nie chce.
O problemie dużo się pisze i mówi w mediach.
O problemie szczególnie głośno było ostatnio.
Kierowaliśmy się tylko intuicją.
Jakimi kryteriami – twoim zdaniem – należy się kierować przy wyborze największych osiągnięć współczesnego świata. Wypisz trzy takie kryteria.
Współczesne osiągnięcia Europy i świata
Oto cztery osiągnięcia współczesnego świata. Dodaj do nich cztery własne propozycje.
Zjednoczona Europa – koniec wojen między państwami europejskimi, ich współpraca w różnych dziedzinach.
Rozwój medycyny i znaczne wydłużenie średniej długości życia człowieka.
Rozwój edukacji i jej powszechna dostępność.
Rozwój komunikacji – przekazywania informacji (telefony komórkowe, internet) oraz przemieszczania się z miejsca na miejsce (samoloty coraz bardziej ogólnodostępne).
Kolejne cztery osiągnięcia zbierz od kolegów z klasy.
Ułóż je w „piramidę priorytetów”, najważniejsze umieszczając na szczycie piramidy. Pamiętaj, że jeden blok piramidy to jedno osiągnięcie. Porozmawiaj o osiągnięciach w domu lub z kolegami spoza klasy. Jeśli rodzina lub znajomi wskazali problemy, które uważasz za warte umieszczenia w piramidzie, zrób to, pamiętając, by ważniejsze osiągnięcia znajdowały się wyżej niż mniej ważne.
Dowiedz się, jakie osiągnięcia znalazły się na szczytach piramid priorytetów Twoich kolegów z klasy. Na tej podstawie stwórz listę pięciu osiągnięć, które pojawiały się najczęściej.