Europa Południowa
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Europa Południowa.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
9.9.: uczeń: wykazuje związki między rozwojem turystyki w Europie Południowej a warunkami przyrodniczymi oraz dziedzictwem kultury śródziemnomorskiej.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wymienia kraje Europy Południowej
omawia walory przyrodnicze Grecji i Włoch,
charakteryzuje korzystne warunki klimatyczne Grecji i Włoch,
przedstawia zabytki architektury, obiekty sakralne jako dziedzictwo kultury śródziemnomorskiej,
charakteryzuje infrastrukturę turystyczną Grecji i Włoch.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
lokalizuje obiekty na różnych mapach,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,
samodzielnie uczy się,
współpracuje w grupie.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się, | Nauczyciel wiesza mapę fizyczną Europy. Prosi wybranego ucznia, by pokazał państwa należące do Europy Południowej. Pyta uczniów, co mogą powiedzieć na temat ukształtowania powierzchni oraz klimatu tego regionu. Wysłuchuje i komentuje odpowiedzi uczniów. | Mapa, atlas, | Burza mózgów, pogadanka, | Zbiorowa, jednolita |
Etap realizacji | Geografia, Język polski, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość | Nauczyciel prezentuje galerię zdjęć (zasób nr 1). Omawia je i zachęca uczniów do komentarzy. Prosi uczniów, by wymienili znane włoskie i greckie firmy. Przypuszczalnie uczniowie wymienią kilka włoskich firm (głównie motoryzacyjnych), natomiast nie będą w stanie wymienić żadnej firmy greckiej. Nauczyciel podsumowuje tę różnicę, że gospodarka Włoch jest bardziej rozwinięta od gospodarki greckiej. Informuje, że gospodarka Włoch (PKB) znajduje się na 4 miejscu w Europie, podczas gdy Grecji - na 11 miejscu. Wybór państw do charakterystyki. Podział klasy na grupy. Każda grupa ma inne zadanie. Grupa I: charakterystyka środowiska przyrodniczego Grecji i Włoch Grupa II: wpływ walorów przyrodniczych dla rozwoju turystki Grecji i Włoch Grupa III. główne cechy gospodarki Grecji i Włoch Grupa IV walory antropogeniczne Grecji i Włoch Następnie grupy kolejno wymieniają się informacjami. Wspólnie dyskutują na temat wpływu środowiska przyrodniczego oraz stanu infrastruktury turystycznej na rozwój gospodarczy tych państw. | Mapa, atlas, galeria zdjęć (zasób nr 1) | Burza mózgów, pogadanka, ćwiczenie Metoda puzzli, mapa mentalna | Zbiorowa, Jednolita, grupowa |
Etap podsumowania | Geografia, Wiedza o Społeczeństwie, Informatyka | Porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się, inicjatywność i przedsiębiorczość | Podsumowanie stanowi dyskusja na temat czynników decydujących o rozwoju gospodarczym Grecji i Włoch. Na koniec uczniowie wykonują ćwiczenie - nauczyciel wyświetla znane obiekty, a oni odgadują, gdzie one się znajdują. | Ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2) | Dyskusja, pogadanka, | Zbiorowa, jednolita |