Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Europa Południowa.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • 9.9.: uczeń: wykazuje związki między rozwojem turystyki w Europie Południowej a warunkami przyrodniczymi oraz dziedzictwem kultury śródziemnomorskiej.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wymienia kraje Europy Południowej

  • omawia walory przyrodnicze Grecji i Włoch,

  • charakteryzuje korzystne warunki klimatyczne Grecji i Włoch,

  • przedstawia zabytki architektury, obiekty sakralne jako dziedzictwo kultury śródziemnomorskiej,

  • charakteryzuje infrastrukturę turystyczną Grecji i Włoch.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • lokalizuje obiekty na różnych mapach,

  • poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,

  • poprawnie czyta mapy,

  • zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,

  • samodzielnie uczy się,

  • współpracuje w grupie.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

umiejętność uczenia się,

Nauczyciel wiesza mapę fizyczną Europy. Prosi wybranego ucznia, by pokazał państwa należące do Europy Południowej. Pyta uczniów, co mogą powiedzieć na temat ukształtowania powierzchni oraz klimatu tego regionu. Wysłuchuje i komentuje odpowiedzi uczniów.

Mapa, atlas,

Burza mózgów, pogadanka,

Zbiorowa,

jednolita

Etap realizacji

Geografia,

Język polski,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się,

kompetencje społeczne i obywatelskie,

inicjatywność i przedsiębiorczość

Nauczyciel prezentuje galerię zdjęć (zasób nr 1). Omawia je i zachęca uczniów do komentarzy.

Prosi uczniów, by wymienili znane włoskie i greckie firmy. Przypuszczalnie uczniowie wymienią kilka włoskich firm (głównie motoryzacyjnych), natomiast nie będą w stanie wymienić żadnej firmy greckiej. Nauczyciel podsumowuje tę różnicę, że gospodarka Włoch jest bardziej rozwinięta od gospodarki greckiej. Informuje, że gospodarka Włoch (PKB) znajduje się na 4 miejscu w Europie, podczas gdy Grecji - na 11 miejscu.

Wybór państw do charakterystyki.

Podział klasy na grupy. Każda grupa ma inne zadanie.

Grupa I: charakterystyka środowiska przyrodniczego Grecji i Włoch

Grupa II: wpływ walorów przyrodniczych dla rozwoju turystki Grecji i Włoch

Grupa III. główne cechy gospodarki Grecji i Włoch

Grupa IV walory antropogeniczne Grecji i Włoch

Następnie grupy kolejno wymieniają się informacjami. Wspólnie dyskutują na temat wpływu środowiska przyrodniczego oraz stanu infrastruktury turystycznej na rozwój gospodarczy tych państw.

Mapa, atlas, galeria zdjęć (zasób nr 1)

Burza mózgów, pogadanka, ćwiczenie

Metoda puzzli, mapa mentalna

Zbiorowa,

Jednolita, grupowa

Etap podsumowania

Geografia,

Wiedza o

Społeczeństwie,

Informatyka

Porozumiewanie

się w języku

ojczystym,

umiejętność uczenia się,

inicjatywność i przedsiębiorczość

Podsumowanie stanowi dyskusja na temat

czynników decydujących o rozwoju gospodarczym Grecji i Włoch. Na koniec uczniowie wykonują ćwiczenie - nauczyciel wyświetla znane obiekty, a oni odgadują, gdzie one się znajdują.

Ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2)

Dyskusja, pogadanka,

Zbiorowa,

jednolita

R1Gh1xyr9N5fW

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 89.00 KB w języku polskim
R1HEgryDcFHE1

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 84.00 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3