Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „Ewolucja człekokształtnych”

biologia, III etap edukacyjny

Temat: Ewolucja człekokształtnych.

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (9.3) [uczeń] przedstawia podobieństwa i różnice między człowiekiem a innymi naczelnymi jako wynik procesów ewolucyjnych.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Charakteryzuje poszczególnych przodków człowieka

Definiuje pojęcia: ewolucja, antropogeneza, naczelne, ssaki człekokształtne

Odróżnia wymarłe formy człowieka na podstawie ich charakterystyki

Określa czas najważniejszych wydarzeń w ewolucji człowieka (pionowa postawa ciała i dwunożność, tworzenie narzędzi, posługiwanie się ogniem, rolnictwo)

Przedstawia historię ewolucji człowieka

Wyjaśnia cechy budowy charakterystyczne dla ssaków człekokształtnych

Wymienia cechy człowieka charakterystyczne tylko dla przedstawicieli Homo sapiens

Wymienia podobieństwa i różnice między człowiekiem a innymi naczelnymi jako wynik procesów ewolucyjnych

Wymienia wymarłe formy człowieka

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Analizuje drzewo rodowe człowieka

Doskonali umiejętności pracy w zespole

Posługując się modelami potrafi porównać budowę czaszki człowieka współczesnego i szympansa oraz innych przodków człowieka

Potrafi przedstawić wynik swojej pracy lub całego zespołu

Potrafi uzasadnić przynależność człowieka do poszczególnych jednostek systematycznych

Rozwija umiejętności zdobywania wiedzy poprzez korzystanie z różnych źródeł informacji

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje informatyczne

  • Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

Zapoznanie uczniów z tematem i przypomnienie pojęcia ewolucji.

  1. Przebieg zajęć:

Uczniowie podczas dyskusji wraz z nauczycielem ustalają przynależność człowieka do poszczególnych jednostek systematycznych.

Nauczyciel prezentuje zestaw zdjęć „Ssaki człekokształtne” i wyjaśnia cechy budowy charakterystyczne dla tych zwierząt.

Uczniowie wymieniają cechy charakterystyczne tylko dla człowieka.

Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną „Dłonie i stopy”.

W trakcie burzy mózgów uczniowie wraz z nauczycielem opracowują propozycję tabeli, w której zestawione zostaną podobieństwa i różnice pomiędzy człowiekiem a innymi naczelnymi, jako wynik procesów ewolucyjnych.

Uczniowie korzystają z aplikacji internetowych: Interaktywna linia czasu ewolucji człowieka http://humanorigins.si.edu/evidence/human‑evolution‑timeline‑interactive oraz interaktywne czaszki http://www.nhm.ac.uk/nature‑online/life/human‑origins/modern‑human‑evolution/3d‑hominid‑skulls/ i dokonują obserwacji.

Instrukcja przeprowadzenia obserwacji

  1. Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Zmiany ewolucyjne dotyczące budowy i położenia czaszki człowieka obejmują: powiększenie pojemności puszki mózgowej oraz jej silne wysklepienie, przesunięcie otworu potylicznego wielkiego do przodu, redukcję i spłaszczenie trzewioczaszki, zanik wałów nadoczodołowych, redukcję masywności aparatu żucia, zmianę kształtu łuku zębowego z kwadratowego na paraboliczny, wykształcenie guzowatości brudkowej. Umiejętność tworzenia prostych narzędzi opanowana została około 2,6 miliona lat temu. Około 800 000 lat temu przodek człowieka opanował umiejętność posługiwania się ogniem, a 12 000 lat temu człowiek współczesny zapoczątkował hodowlę zwierząt i rolnictwo.

  2. Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem jest obserwacja porównawcza interaktywnych modeli czaszek: szympansa, australopiteka Australopithecus afarensis, człowieka wyprostowanego Homo erectus, neandertalczyka Homo neanderthalensis i człowieka współczesnego Homo sapiens oraz zapoznanie się z historią ewolucji człowieka.

  3. Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie.

  4. Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie korzystają z komputerów podłączonych do Internetu.

  5. Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie wymieniają różnice w budowie czaszki szympansa i człowieka, opisują zmiany jakie zaszły w czasie ewolucji w budowie czaszki wymarłych przodków człowieka. Wykazują czas najważniejszych wydarzeń w ewolucji człowieka (pionowa postawa ciała i dwunożność, tworzenie narzędzi, posługiwanie się ogniem, rolnictwo i hodowla zwierząt).

Uczniowie dzielą się na zespoły, z których każdy zajmuje się inną formą człowieka (australopitek, człowiek zręczny, człowiek wyprostowany, neandertalczyk oraz człowiek współczesny). Uczniowie korzystają z dostępnych źródeł informacji (encyklopedia, podręczniki, czasopisma popularnonaukowe, Internet). Do zadań każdego zespołu należy określenie czasu występowania danego przedstawiciela, miejsca występowania, charakterystyka jego umiejętności i głównych cech budowy ciała. Uczniowie zebrane informacje zapisują na dużych arkuszach papieru. Liderzy grup omawiają wyniki pracy swoich zespołów. Charakterystyki przedstawicieli form człowieka zawieszają np. na tablicy w kolejności zgodnej z kolejnością ich występowania w historii ewolucji człowieka.

  1. Podsumowanie:

Nauczyciel prezentuje ilustracje lub wydrukowane zdjęcia przedstawicieli ssaków człekokształtnych. Uczniowie rozpoznają je i nazywają.

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

  • Ćwiczenia praktyczne

  • Dyskusja

  • Dyskusja dydaktyczna - burza mózgów

  • Obserwacja

  • Pokaz

Formy pracy

  • Grupowa

  • Indywidualna

  • Zbiorowa

Praca domowa

Zastanów się jaki wpływ na ewolucję człowieka miał rozwój kultury.

Lista załączników multimedialnych

Ilustracja interaktywna „Dłonie i stopy”

Zestaw zdjęć „Ssaki człekokształtne”

R1LYPBMleL1Sv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 113.50 KB w języku polskim
R13AZsyagdDlv

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 62.40 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3