Ewolucja człekokształtnych
Scenariusz zajęć „Ewolucja człekokształtnych”
biologia, III etap edukacyjny
Temat: Ewolucja człekokształtnych.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (9.3) [uczeń] przedstawia podobieństwa i różnice między człowiekiem a innymi naczelnymi jako wynik procesów ewolucyjnych.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Charakteryzuje poszczególnych przodków człowieka |
Definiuje pojęcia: ewolucja, antropogeneza, naczelne, ssaki człekokształtne | |
Odróżnia wymarłe formy człowieka na podstawie ich charakterystyki | |
Określa czas najważniejszych wydarzeń w ewolucji człowieka (pionowa postawa ciała i dwunożność, tworzenie narzędzi, posługiwanie się ogniem, rolnictwo) | |
Przedstawia historię ewolucji człowieka | |
Wyjaśnia cechy budowy charakterystyczne dla ssaków człekokształtnych | |
Wymienia cechy człowieka charakterystyczne tylko dla przedstawicieli Homo sapiens | |
Wymienia podobieństwa i różnice między człowiekiem a innymi naczelnymi jako wynik procesów ewolucyjnych | |
Wymienia wymarłe formy człowieka |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Analizuje drzewo rodowe człowieka |
Doskonali umiejętności pracy w zespole | |
Posługując się modelami potrafi porównać budowę czaszki człowieka współczesnego i szympansa oraz innych przodków człowieka | |
Potrafi przedstawić wynik swojej pracy lub całego zespołu | |
Potrafi uzasadnić przynależność człowieka do poszczególnych jednostek systematycznych | |
Rozwija umiejętności zdobywania wiedzy poprzez korzystanie z różnych źródeł informacji |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje informatyczne
Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Zapoznanie uczniów z tematem i przypomnienie pojęcia ewolucji.
Przebieg zajęć:
Uczniowie podczas dyskusji wraz z nauczycielem ustalają przynależność człowieka do poszczególnych jednostek systematycznych.
Nauczyciel prezentuje zestaw zdjęć „Ssaki człekokształtne” i wyjaśnia cechy budowy charakterystyczne dla tych zwierząt.
Uczniowie wymieniają cechy charakterystyczne tylko dla człowieka.
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną „Dłonie i stopy”.
W trakcie burzy mózgów uczniowie wraz z nauczycielem opracowują propozycję tabeli, w której zestawione zostaną podobieństwa i różnice pomiędzy człowiekiem a innymi naczelnymi, jako wynik procesów ewolucyjnych.
Uczniowie korzystają z aplikacji internetowych: Interaktywna linia czasu ewolucji człowieka http://humanorigins.si.edu/evidence/human‑evolution‑timeline‑interactive oraz interaktywne czaszki http://www.nhm.ac.uk/nature‑online/life/human‑origins/modern‑human‑evolution/3d‑hominid‑skulls/ i dokonują obserwacji.
Instrukcja przeprowadzenia obserwacji
Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Zmiany ewolucyjne dotyczące budowy i położenia czaszki człowieka obejmują: powiększenie pojemności puszki mózgowej oraz jej silne wysklepienie, przesunięcie otworu potylicznego wielkiego do przodu, redukcję i spłaszczenie trzewioczaszki, zanik wałów nadoczodołowych, redukcję masywności aparatu żucia, zmianę kształtu łuku zębowego z kwadratowego na paraboliczny, wykształcenie guzowatości brudkowej. Umiejętność tworzenia prostych narzędzi opanowana została około 2,6 miliona lat temu. Około 800 000 lat temu przodek człowieka opanował umiejętność posługiwania się ogniem, a 12 000 lat temu człowiek współczesny zapoczątkował hodowlę zwierząt i rolnictwo.
Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem jest obserwacja porównawcza interaktywnych modeli czaszek: szympansa, australopiteka Australopithecus afarensis, człowieka wyprostowanego Homo erectus, neandertalczyka Homo neanderthalensis i człowieka współczesnego Homo sapiens oraz zapoznanie się z historią ewolucji człowieka.
Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Obserwacje są prowadzone podczas zajęć w klasie.
Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie korzystają z komputerów podłączonych do Internetu.
Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Uczniowie wymieniają różnice w budowie czaszki szympansa i człowieka, opisują zmiany jakie zaszły w czasie ewolucji w budowie czaszki wymarłych przodków człowieka. Wykazują czas najważniejszych wydarzeń w ewolucji człowieka (pionowa postawa ciała i dwunożność, tworzenie narzędzi, posługiwanie się ogniem, rolnictwo i hodowla zwierząt).
Uczniowie dzielą się na zespoły, z których każdy zajmuje się inną formą człowieka (australopitek, człowiek zręczny, człowiek wyprostowany, neandertalczyk oraz człowiek współczesny). Uczniowie korzystają z dostępnych źródeł informacji (encyklopedia, podręczniki, czasopisma popularnonaukowe, Internet). Do zadań każdego zespołu należy określenie czasu występowania danego przedstawiciela, miejsca występowania, charakterystyka jego umiejętności i głównych cech budowy ciała. Uczniowie zebrane informacje zapisują na dużych arkuszach papieru. Liderzy grup omawiają wyniki pracy swoich zespołów. Charakterystyki przedstawicieli form człowieka zawieszają np. na tablicy w kolejności zgodnej z kolejnością ich występowania w historii ewolucji człowieka.
Podsumowanie:
Nauczyciel prezentuje ilustracje lub wydrukowane zdjęcia przedstawicieli ssaków człekokształtnych. Uczniowie rozpoznają je i nazywają.
Środki dydaktyczne
Zasoby multimedialne: ilustracja interaktywna „Dłonie i stopy”
Zasoby multimedialne: zestaw zdjęć „Ssaki człekokształtne”
Ilustracje/wydrukowane zdjęcia przedstawicieli ssaków człekokształtnych
Encyklopedia, podręczniki, czasopisma popularnonaukowe
Arkusze papieru, pisaki
Komputery połączone z Internetem
Źródła w Internecie: Interaktywna linia czasu ewolucji człowieka http://humanorigins.si.edu/evidence/human‑evolution‑timeline‑interactive
Źródła w Internecie: Interaktywne czaszki http://www.nhm.ac.uk/nature‑online/life/human‑origins/modern‑human‑evolution/3d‑hominid‑skulls/
Metody nauczania
Ćwiczenia praktyczne
Dyskusja
Dyskusja dydaktyczna - burza mózgów
Obserwacja
Pokaz
Formy pracy
Grupowa
Indywidualna
Zbiorowa
Praca domowa
Zastanów się jaki wpływ na ewolucję człowieka miał rozwój kultury.
Lista załączników multimedialnych
Ilustracja interaktywna „Dłonie i stopy”
Zestaw zdjęć „Ssaki człekokształtne”