Planeta Ziemia ma około 4,6 miliarda lat. Życie pojawiło się na niej prawie 3,9 miliarda lat temu, a my, ludzie, zaledwie przed 200 tysiącami lat. Mimo że czas istnienia gatunku ludzkiego jest tak znikomy, człowiek zdołał zakłócić istotną dla życia równowagę wszystkich ekosystemów. Przyszedł czas, by zastanowić się – co dalej?

REPKVH0r7qw6p
Ambulocet był ogniwem przejściowym między dzisiejszymi waleniami i ich lądowymi przodkami.
Źródło: Notafly, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • czym jest gatunek;

  • jak dziedziczone są cechy.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz istotę procesu ewolucji organizmów i przedstawisz źródła wiedzy o jej przebiegu.

  • Wyjaśnisz na przykładach, na czym polega dobór naturalny i sztuczny oraz przedstawisz różnice między nimi.

  • Przedstawisz podobieństwa i różnice między człowiekiem a małpami człekokształtnymi jako wynik procesów ewolucyjnych.

iYtnNlThbU_d5e159

1. Dowody ewolucji

Ewolucja to proces stopniowych i nieodwracalnych zmian grup organizmów, w wyniku którego powstają nowe gatunki lepiej przystosowane do środowiska. Wynikiem procesów ewolucyjnych jest różnorodność genetyczna.

Dzięki znaleziskom paleontologicznym wiemy, że świat istot żywych podlega nieustannym zmianom. Świadectwem tych zmian są na przykład odciski roślin, które żyły i wyginęły miliony lat temu. Skamieniałe szczątki pradawnych zwierząt potwierdzają ich odmienność od gatunków współczesnych, a równocześnie pokazują, że gatunki kopalne miały wiele cech wspólnych z tymi występującymi obecnie. Podobnie jest ze skamieniałościami człowieka i jego przodków. Pozwalają one zrekonstruować ich historię i formułować dobrze uzasadnione hipotezy na temat powstania przystosowań, które dały Homo sapiens przewagę nad pozostałymi gatunkami.

Ewolucję potwierdzają dowody pośredniebezpośrednie.

Dowody ewolucji

Dowód

Opis dowodu

Przykład

Dowody bezpośrednie

Dowody z paleontologii

skamieniałości, czyli szczątki dawnych zwierząt lub roślin zachowane w skałach, również ich odciski

szkielety, muszle, kości, zęby, pancerze, skorupki jaj, odchody, odciski stóp, fragmenty pni roślin drzewiastych, ziarna pyłku

ogniwa pośrednie, czyli skamieniałości organizmów, które mają cechy charakterystyczne dla dwóch różnych grup systematycznych

archeopteryks (ptak mający cechy gadów)

Żywe skamieniałości

gatunki, które przetrwały miliony lat i współcześnie występują w niemal niezmienionej formie

dziobak

Dowody pośrednie

Jedność budowy i funkcjonowania organizmów

podobieństwo w planie budowy i składzie chemicznym organizmów

wspólny plan budowy organizmów

Narządy szczątkowe

narządy, które uległy uwstecznieniu u współcześnie żyjących organizmów

kość ogonowa u człowieka

Rozmieszczenie organizmów na kuli ziemskiej

zmiany zasięgów występowania danych organizmów w różnych epokach pozwalają wyjaśnić wpływ czynników zewnętrznych na ewolucję gatunków

obecność reliktów i endemitów

Struktury homologiczne

mają wspólne pochodzenie i różną budowę

kończyna przednia człowieka i kończyna przednia nietoperza

Struktury analogiczne

mają różne pochodzenie i podobną budowę

skrzydło ptaka i skrzydło ważki

Więcej informacji o dowodach ewolucji znajdziesz w e‑materiale pt. Ewolucja i jej dowodyP1ceobV1rEwolucja i jej dowody.

iYtnNlThbU\_d5e195

2. Mechanizmy ewolucji

Ewolucja to proces stopniowych zmian zachodzących w grupach organizmów, który prowadzi do powstawania nowych gatunków. Teoria ewolucji, której twórcą był Karol Darwin, opiera się na czterech głównych założeniach:

  • osobniki tego samego gatunku różnią się od siebie,

  • rodzice przekazują swoje cechy potomstwu,

  • organizmy wydają na świat dużo więcej potomstwa niż może przeżyć,

  • organizmy, które w danych warunkach są najlepiej przystosowane do środowiska, przeżywają i wydają więcej potomstwa niż organizmy gorzej przystosowane.

Mechanizm, który sprawia, że przeżywają osobniki najlepiej przystosowane do warunków środowiska, to dobór naturalny. Rolę selekcjonera pełnią w tym przypadku czynniki środowiska. W hodowli zwierząt i uprawie roślin to człowiek dokonuje selekcji – rozmnaża osobniki o pożądanych przez siebie cechach. W tym przypadku dobór prowadzony przez człowieka określa się jako sztuczny.

Ro3IGpiVHUbih1
Rodzaje doboru
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.

Więcej informacji o mechanizmach ewolucji znajdziesz w e‑materiale pt. Mechanizmy ewolucji biologicznejDao5mvDl3Mechanizmy ewolucji biologicznej.

iYtnNlThbU_d5e250
Dla zainteresowanych

Etapy ewolucji organizmów

Pierwsze komórki były bezjądrowe i przypominały dzisiejsze bakterie. Niektóre z nich dały początek komórkom jądrowym. Organizmy jednokomórkowe skupiały się, w wyniku czego powstawały kolonie. Dalszy rozwój kolonii doprowadził do utworzenia organizmów wielokomórkowych, a potem tych posiadających tkanki. W toku ewolucji jedne gatunki powstawały, inne wymierały. Nigdy jednak życie nie zanikło całkowicie i dlatego wszystkie gatunki żyjące na Ziemi są ze sobą spokrewnione.

R1CpXlx1aLJEv
Historia życia na Ziemi.
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji o etapach ewolucji organizmów znajdziesz w e‑materiale pt. Historia życia na ZiemiDfNLof3vtHistoria życia na Ziemi.

iYtnNlThbU_d5e289

3. Ewolucja człowieka

Na podstawie dostępnych danych kopalnych szacuje się, że ewolucja człowiekowatych rozpoczęła się w Afryce około 7 mln lat temu. Prawdopodobnie 10 mln lat temu doszło do rozdzielenia się linii ewolucyjnych goryla i człowieka, a 6,5–7,5 mln lat temu – szympansa i człowieka. Bezpośrednią przyczyną zmian ewolucyjnych były zmiany klimatyczne. Spowodowały one częściowe przekształcenie lasów tropikalnych, zamieszkiwanych przez przodków współczesnych małp i człowieka, w busz, a następnie w sawannę. Przodkowie człowieka stopniowo przystosowywali się do życia na otwartym terenie, co skutkowało powstawaniem nowych cech i w rezultacie nowych gatunków. Ewolucja współczesnych małp człekokształtnych przebiegała wolniej, ponieważ pozostały one w lasach tropikalnych, w których panują stabilne warunki środowiska.

RwOucxoihQzya1
Etapy ewolucji człowieka
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
Porównanie cech szympansa i człowieka

Cechy budowy

Szympans

Człowiek

Ciało

owłosione

zredukowane owłosienie

Objętość mózgu

około 400 cmIndeks górny 3

około 1350 cmIndeks górny 3

Twarzowa część czaszki

wysunięta do przodu

spłaszczona

Zęby

duże kły, wystające poza linię zgryzu

małe kły, niewystające poza linię zgryzu

Kręgosłup

wygięty w łuk

kształt podwójnej litery S (esowaty)

Miednica

długa i wąska

krótka i szeroka

Kończyny

górne kończyny dłuższe od dolnych; wszystkie cztery kończyny chwytne, przystosowane do wspinania się na drzewa

górne kończyny krótsze od dolnych, przystosowane do wykonywania precyzyjnych ruchów; dolne kończyny niechwytne, przystosowane do poruszania się dwunożnego

Mowa

nieartykułowane dźwięki

mowa artykułowana

Kultura

tworzenie grup rodzinnych; przestrzeganie zasad hierarchii

wytworzenie złożonych relacji społecznych; tworzenie kultury, nauki, cywilizacji

Więcej informacji o ewolucji człowieka znajdziesz w e‑materiale pt. Pochodzenie i ewolucja człowiekaPV4iGmcHqPochodzenie i ewolucja człowieka.

iYtnNlThbU_d5e413

Zadania

R1Y1tpcki93SG1
Ćwiczenie 1
Wskaż zdanie nieprawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Osobniki jednego gatunku różnią się od siebie., 2. Osobniki gorzej od innych przystosowane do warunków środowiska nigdy nie mają potomstwa., 3. Organizmy wydają na świat więcej potomstwa, niż może przeżyć., 4. Z powodu nadmiaru organizmów osobniki konkurują o ograniczone zasoby środowiska.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R28I1qtr25RMB1
Ćwiczenie 2
Możliwe odpowiedzi: 1. Cechy nabyte w rozwoju osobnika nie są dziedziczone., 2. Praptak wykazuje podobieństwo do gadów i ptaków., 3. Przednie kończyny nietoperza i delfina zbudowane są według tego samego planu., 4. Podobieństwo budowy cząsteczek białek i DNA może być wykorzystane do określenia stopnia pokrewieństwa organizmów., 5. Wszystkie organizmy wykorzystują ten sam kod genetyczny
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R12wn8ZgiBVDb1
Ćwiczenie 3
Wskaż poprawne dokończenie zdania. Przykładem żywej skamieniałości jest:
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RSFAffTSug1Hk1
Ćwiczenie 4
Wskaż przykład działania doboru sztucznego. Możliwe odpowiedzi: 1. Ptaki owadożerne częściej znajdują i zjadają owady o typowym wyglądzie, a ignorują te o rzadziej spotykanej formie., 2. W wyniku zanieczyszczenia powietrza na pniach drzew bardziej widoczne są motyle o jasnym ubarwieniu, które są zjadane przez ptaki., 3. Ślimaki o bardzo jasnym i bardzo ciemnym zabarwieniu są łatwiej dostrzegane przez drapieżniki niż te o barwie pośredniej, która ułatwia skrycie się w otoczeniu., 4. Wiele odmian umaszczenia i postaci dzisiejszych psów to efekt krzyżowania osobników o cechach pożądanych przez człowieka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rf3UXDhk8B24i1
Ćwiczenie 5
Wskaż cechy budowy, które różnią człowieka od innych współcześnie żyjących naczelnych. Możliwe odpowiedzi: 1. pięciopalczaste kończyny, 2. chwytne ręce i przeciwstawny kciuk, 3. dwunożność i wyprostowana postawa ciała, 4. łukowate wygięcie stopy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1BsZzqZqlQrK1
Ćwiczenie 6
Wskaż zestaw zawierający jedynie nazwy gazów cieplarnianych. Możliwe odpowiedzi: 1. tlenek węgla, dwutlenek siarki i związki wodoru z azotem, 2. para wodna, dwutlenek węgla i metan, 3. tlenek siarki, tlenek węgla i związki azotu, 4. związki chloru z wodorem, tlenek azotu i freony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RXOCSrw2JGXNU1
Ćwiczenie 7
Wskaż poprawne zakończenia zdania.

Przykładem narządów homologicznych są:
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RBr2bqbSf3q4M1
Ćwiczenie 8
Wskaż poprawne dokończenie zdania.

Do alternatywnych źródeł energii nie należy energia wytworzona w elektrowniach: Możliwe odpowiedzi: 1. węglowych., 2. wiatrowych., 3. jądrowych., 4. wodnych.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RZM0UJx2e4vuB1
Ćwiczenie 9
Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Wstaw P (prawda) lub F (fałsz) w odpowiednie miejsca.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Ćwiczenie 10
R1Vd2pHNqA9gF
Podaj przykłady dowodów ewolucji, których dostarcza paleontologia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 11
R1WvHqF239USb
Wyjaśnij, dlaczego wyłącznie zmienność dziedziczna ma znaczenie w procesie ewolucji.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVtRdBKDCh8Ln2
Ćwiczenie 12
Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. Ewolucja jest możliwa między innymi dzięki zmienność genetycznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ewolucja jest procesem nieodwracalnym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Izolacja przestrzenna populacji jednego gatunku utrudnia wymianę materiału genetycznego i prowadzi do utrwalenia się i pogłębienia różnic między populacjami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Celem ewolucji jest wytworzenie gatunku tak skomplikowanego jak człowiek.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1QIwScKPJF8z2
Ćwiczenie 13
Uporządkuj wydarzenia z historii życia na Ziemi, zaczynając od najdawniejszego. Elementy do uszeregowania: 1. pierwsze ssaki, 2. pierwszy człowiek rozumny (Homo sapiens), 3. pierwsze rośliny kwiatowe, 4. pierwsze ślady życia – organizmy bezjądrowe, 5. pierwsze rośliny lądowe, 6. dominacja dinozaurów, 7. pierwsze ptaki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 14
RFWNBPpJjn8co
Wyjaśnij, czym różni się dobór naturalny od doboru sztucznego.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 15
RL9U0s9tzprBO
Przedstaw cechy wspólne człowieka i szympansa oraz cechy specyficzne dla człowieka.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 16
R9lHevGE0hXsd
Wyjaśnij, co oznacza, że proces ewolucji jest nieodwracalny.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 17
RAuKis3d1TJDH
Wyjaśnij, jakie znaczenie dla działania doboru naturalnego ma zmienność genetyczna.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 18

Lystrosaurus był roślinożernym gadem. Jego szczątki znaleziono w Afryce, Azji i na Antarktydzie.

R1Gu9RZKMFMO4
Wyjaśnij, dlaczego szczątki Lystrosaurusa – wymarłego gada, który nie był zdolny do przepłynięcia oceanu – znajdują się w różnych częściach świata.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 19

Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj polecenia.

Obecnie drzewa rodowe gatunków tworzone są z wykorzystaniem badań DNA, jednak skamieniałości wciąż dostarczają bardzo wielu informacji. Skamieniałe ślady organizmów pozwalają wyobrazić sobie, jak wyglądały gatunki wymarłe. Skamieniałości nie mogą jednak ukazać szczegółów pokrewieństwa tak jednoznacznie jak analiza DNA. Do niedawna genetycy nie mogli uwzględniać w porównaniach gatunków dawno wymarłych, gdyż ich DNA zostało mocno uszkodzone. Obecnie jednak pojawiło się nowe narzędzie – metoda sekwencjonowania aminokwasów w białkach wyizolowanych z kości. Pozyskanie takich białek wymaga jednak zniszczenia szczątków.

  1. Podaj przykład dowodu ewolucji opisanego w tekście.

  2. Wyjaśnij, dlaczego do niedawna genetycy nie mogli badać szczątków szkieletów.

  3. Podaj, jaką metodę stosuje się obecnie do badań kości w celu ustalenia pokrewieństwa.

  4. Podaj, na jakie problem natrafiają naukowcy w związku ze stosowaniem tej metody.

RhhFh4rSEIBi9
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 20

Przeczytaj poniższy tekst i wykonaj polecenia.

Młode surykatki (ssaki zamieszkujące południową część Afryki, głównie pustynię Kalahari) spędzają beztrosko czas na igraszkach, jedzeniu i spaniu. Jednak ich przyszłość wcale nie jest jasna. Zagrażają im na przykład ulewy zatapiające nory, susze, drapieżniki czy gromady rywalizujących z nimi surykatek z sąsiadujących grup. Z tego powodu tylko jedno młode na cztery dożywa dorosłości.

  1. Ustal, jaki mechanizm ewolucji opisano w tekście.

  2. Opisz, jakimi cechami prawdopodobnie charakteryzują się surykatki, które dożyły dorosłości w przeciwieństwie do tych, które wcześniej straciły życie.

RFY2mp5Gd0TA2
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 21

Przeanalizuj budowę szkieletów człowieka i goryla i wykonaj zadania.

R4viaCdBzpuDD
Szkielet człowieka i goryla
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.
  1. Porównaj czaszkę człowieka i goryla.

  2. Wyjaśnij związek między budową czaszki a wielkością mózgu.

  3. Porównaj długość kończyn przednich goryla i górnych człowieka.

RocKDQV4RylCA
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1AjLlg2Lzd121
Ćwiczenie 21
Dopasuj cechy do odpowiedniego organizmu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
311
Ćwiczenie 22

David Reznik i Frieda Rodd badali wpływ presji drapieżników na ewolucję populacji gupików. Samce i samice gupików, pochodzące ze zbiorników wodnych, w których drapieżniki polują na duże dorosłe gupiki, zostały przeniesione do miejsc, gdzie drapieżniki preferują niedojrzałe rybki lub niewielkie dorosłe osobniki.

R1KlCNralqzF9
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Płeć gupików: Samce
    • Średnia początkowa masa ciała gupików: 67,5; Podpis osi wartości: Średnia masa ciała dorosłych gupików [[mg]]
    • Średnia masa ciała gupików po 11 latach (18 pokoleniach) od przeniesienia do rzeki o innej presji drapieżników: 76,1; Podpis osi wartości: Średnia masa ciała dorosłych gupików [[mg]]
  • 2. zestaw danych:
    • Płeć gupików: Samice
    • Średnia początkowa masa ciała gupików: 162,3; Podpis osi wartości: Średnia masa ciała dorosłych gupików [[mg]]
    • Średnia masa ciała gupików po 11 latach (18 pokoleniach) od przeniesienia do rzeki o innej presji drapieżników: 189,2; Podpis osi wartości: Średnia masa ciała dorosłych gupików [[mg]]
Wpływ zmiany miejsca bytowania na masę gupików.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Indeks górny Źródło: Reznick D.N., Shaw F.H., Rodd F.H., Shaw R.G., Evaluation of the rate of evolution in natural populations of guppies (Poecilia reticulata), Science 1997, nr 275, ss. 1934‑1937. Indeks górny koniec

Przeanalizuj wykres i odpowiedz na pytania:

  1. Określ, która grupa gupików to grupa kontrolna, a która – grupa badawcza.

  2. Podaj wynik tego doświadczenia.

  3. Określ, jakie gupiki mają większą szansę na przetrwanie w nowym środowisku. Odpowiedź uzasadnij.

Rm752NSPGJimN
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 23
RDZuZzs9DOj46
Teoria ewolucji Darwina nie od razu spotkała się z powszechnym uznaniem. Wyjaśnij, co może być tego przyczyną.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 24

Skamieniałości stanowią zapis wyglądu organizmów żyjących w minionych epokach. Są również jednym ze źródeł informacji o środowisku i klimacie tych epok.

RWrhTVXlhD77d
Wyjaśnij, czy jest możliwe odtworzenie pełnego obrazu historii życia na Ziemi tylko na podstawie skamieniałości.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 25

W połowie ubiegłego wieku, dzięki antybiotykom, medycyna zaczęła odnosić znaczące sukcesy w walce z bakteriami chorobotwórczymi. W związku z tym zrodziło się złudzenie, że dzięki lekom człowiek wkrótce zapanuje nad chorobami zakaźnymi. Kolejne lata pokazały, w jak wielkim byliśmy błędzie. Drobnoustroje nie tylko nie odstąpiły człowieka, lecz w „wyścigu zbrojeń” zaczęły zyskiwać nad nim coraz większą przewagę. Obecnie antybiotyki nie działają na wiele bakterii, które wcześniej zwalczano za ich pomocą. 

RKcDydFTRt73W
Wyjaśnij, dlaczego obecnie naukowcy podejmują szereg działań, aby przekonać lekarzy i pacjentów, że antybiotyki należy stosować tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach i w rygorystyczny sposób przestrzegać sposobu ich użycia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Projekt edukacyjny

Polecenie 1

Gra Dobór naturalny

W tej grze uczniowie wcielają się w ptaki, a pałeczki do jedzenia dań azjatyckich symbolizują ich dzioby. Podczas gry pojawia się mutacja, która powoduje zmianę dzioba: z pałeczki na łyżkę. Osoby, które najszybciej zbiorą wymaganą liczbę cukierków, przekażą swoje geny następnemu pokoleniu, a te, które zrobią to najwolniej, umrą.

Dobierzcie się w pięcioosobowe grupy i zagrajcie w grę pt. Selekcja naturalna. Przygotujcie:

  • 5 par pałeczek do jedzenia dań azjatyckich;

  • 2 łyżki;

  • 5 zlewek o pojemności 100 ml;

  • cukierki.

Każda osoba powinna mieć parę pałeczek i zlewkę. Na środku stołu należy umieścić cukierki.

Instrukcja

Używając pałeczek, postaraj się zebrać do zlewki cztery cukierki.

Dwie osoby, które wykonają zadanie jako ostatnie, przegrywają.

Następnie osoby, które przegrały, wracają do gry z łyżką. Ponownie rozpoczyna się rywalizacja o słodycze.

Zwróć uwagę, kto tym razem jest lepiej przystosowany do zbierania cukierków: osoby z pałeczkami czy osoby z łyżkami?

Odpowiedz na pytania:

  • Czym jest ewolucja?

  • Czym jest mutacja?

  • Jak działa dobór naturalny?

  • Dlaczego mówi się, że niektóre zwierzęta są lepiej przystosowane, żeby złapać ofiarę?

  • Czy dobór naturalny gwarantuje osobnikom przeżycie w każdych warunkach?

R1PZvCHgEmofD
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Notatnik

R17owlxciEzOF
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.