Fairtrade – ćwiczenia gramatyczne
Fairtrade – ćwiczenia gramatyczne
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i mówienia na temat pomocy dla Trzeciego Świata oraz powtórzenie czasów Past Simple i Present Perfect.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wyrażenia związane z gospodarką,
zna wymowę i znaczenie nowych wyrażeń,
zna problemy Trzeciego Świata,
wie, jak wygląda pomoc dla Trzeciego Świata (np. Fairtrade),
zna zasady i budowę czasów Past Simple i Present Perfect.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi gospodarki,
omawia wybrane czasy gramatyczne i wykonuje ćwiczenia sprawdzające rozumienie tych czasów,
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,
czyta ze zrozumieniem,
rozmawia o przeczytanym tekście,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o problemach Trzeciego Świata,
potrafi nazwać i opisać różne produkty,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
ćwiczy wymowę.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, audiolingwalna
Forma: praca w parach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki, płyta i odtwarzacz CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie czytać i rozmawiać o problemach Trzeciego Świata i pomocy dla niego. Powtórzycie czasy Present Perfect i Past Simple. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co to jest Trzeci Świat, jakie ma problemy, jak wygląda pomoc dla niego itp. Przykładowe pytania: What do you know about the Third World? What can be done to help it? What is done to reduce its problems? What can you do about it? Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel uzupełnia ich wiedzę w formie pogadanki lub mini wykładu.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 64. i ustnie opisują produkty widoczne na zdjęciu oraz odpowiadają na pytania o nie (ćwiczenie 1.).
Uczniowie czytają opis fundacji Fairtrade i wyjaśniają jego treść. Nauczyciel zapisuje na tablicy nowe wyrazy i podaje ich znaczenie. Zadaje dodatkowe pytania sprawdzające stopień zrozumienia przez uczniów opisu.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia na rozumienie czytanego tekstu (2‑4/64). Nauczyciel monitoruje ich pracę i sprawdza postępy. Kilku uczniów czyta na głos przykładowe odpowiedzi.
Uczniowie słuchają rozmowy o Fairtrade (ćw. 5/65) i uzupełniają informacje o tej organizacji. Nauczyciel sprawdza ich pracę na bieżąco, chodząc po sali i zaglądając do podręczników. Na koniec uczniowie sprawdzają odpowiedzi w kluczu.
Uczniowie opowiadają o zasadach i budowie czasu Present Perfect i Past Simple, a nauczyciel podaje przykłady na tablicy. Uczniowie wyszukują i czytają na głos przykłady zdań w bieżącej lekcji (tekst).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenia 6,1/65.
Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Najwięcej uwagi należy poświęcić ćwiczeniu na czytanie ze zrozumieniem. Powinno się też uzyskać jak najwięcej informacji od uczniów. Należy zwrócić uwagę na wychowawczy aspekt tematu – koniecznie przedyskutować pytanie, co uczniowie mogliby zrobić dla Trzeciego Świata. Po lekcji uczeń powinien znać zasady budowy i użycia czasów Present Perfect i Past Simple, wyrażenia związane z gospodarką (Third World, guarantee, deal, grower, benefit from, permit, include, social premium, payments, advance, long‑term, trade, developing, poverty etc.) oraz orientować się w problemach Trzeciego Świata.