Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Fajerwerki na papierze

Etap

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III

Przedmiot

Edukacja plastyczna

Wymagania szczegółowe:

(II.2.a) podejmuje działalność twórczej, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne);

Temat lekcji:

Fajerwerki na papierze

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna pojęcia rytm, dynamika, statyka, układ rytmiczny, kompozycja

  • wie na czym polegają układy rytmiczne w muzyce, budownictwie, przyrodzie

umiejętności – uczeń:

  • tworzy dynamiczną, rytmiczną kompozycję barwną,

  • odtwarza dynamikę w kompozycji na płaszczyźnie,

  • wskazuje w otoczeniu naturalnym układy rytmiczne,

  • stosuje zwykłe przedmioty (patyczki, wykałaczki, zapałki) jako narzędzia malarskie

postawy:

  • przyjmuje aktywną postawę i podejmuje działania twórcze,

  • jest otwarty na różne formy ekspresji,

  • poszukuje własnych rozwiązań w wykonywaniu zadań,

  • czerpie satysfakcję z własnej pracy (radość tworzenia),

  • szanuje pracę innych

Metody pracy:

rozmowa nauczająca, prezentacja zasobów, działanie praktyczne

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

w tym zasoby multimedialne:

Interaktywne narzędzie do rozpoznawania układów rytmicznych.
Zestaw ilustracji zawierający fotografie o kompozycji statycznej i dynamicznej w układzie par: statyczna‑dynamiczna

Materiały plastyczne:

farby plakatowe, patyczki (mogą to być lekarskie, patyczki do lodów, kulinarne do szaszłyków, wykałaczki, długie zapałki z obciętą końcówką lub cienkie gałązki bez liści znalezione przez uczniów), czarne kartki z bloku technicznego formatu A‑4.

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne

  2. Nauczyciel zapoznaje uczniów z pojęciem rytmu i jego rodzajami.

faza wprowadzająca:

(5 min.)

faza realizacyjna:

(33 min.)

  1. Zapoznanie uczniów z zestawem ilustracji zawierającym fotografie o kompozycji statycznej i dynamicznej

  2. Nauczyciel prezentuje zasób multimedialny: interaktywne narzędzie do rozpoznawania układów rytmicznych

  3. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie na zasobie.

  4. Nauczyciel udziela wskazówek dotyczących wykonania pracy plastycznej na temat „Fajerwerki na papierze”. Zadanie będzie polegało na wykorzystaniu różnych patyczków, którymi uczniowie będą nanosić farbę na czarną kartkę, aby uzyskać efekt dynamiki fajerwerków na tle czarnego nieba.

  5. Podczas pracy uczniowie korzystają z porad nauczyciela, który podpowiada, w jaki sposób używać patyczka , by uzyskać ciekawe efekty.

faza podsumowująca:

(7 min.)

  1. Stworzone przez uczniów prace prezentowane będą w formie wystawy.

  2. Uczniowie oglądają prace innych i porównują uzyskane efekty.

  3. Nauczyciel dokonuje oceny prac.

RfmtFxqpCY1iL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 92.50 KB w języku polskim
R1HWIe9yTz6VC

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 50.07 KB w języku polskim