| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.2.a) podejmuje działalność twórczej, posługując się takimi środkami wyrazu plastycznego jak: kształt, barwa, faktura w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki plastyczne); |
| |
| |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna pojęcia rytm, dynamika, statyka, układ rytmiczny, kompozycja
wie na czym polegają układy rytmiczne w muzyce, budownictwie, przyrodzie
|
| umiejętności – uczeń:
tworzy dynamiczną, rytmiczną kompozycję barwną,
odtwarza dynamikę w kompozycji na płaszczyźnie,
wskazuje w otoczeniu naturalnym układy rytmiczne,
stosuje zwykłe przedmioty (patyczki, wykałaczki, zapałki) jako narzędzia malarskie
|
| |
|
przyjmuje aktywną postawę i podejmuje działania twórcze,
jest otwarty na różne formy ekspresji,
poszukuje własnych rozwiązań w wykonywaniu zadań,
czerpie satysfakcję z własnej pracy (radość tworzenia),
szanuje pracę innych
|
| rozmowa nauczająca, prezentacja zasobów, działanie praktyczne |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne: w tym zasoby multimedialne: | Interaktywne narzędzie do rozpoznawania układów rytmicznych. Zestaw ilustracji zawierający fotografie o kompozycji statycznej i dynamicznej w układzie par: statyczna‑dynamiczna |
| |
| farby plakatowe, patyczki (mogą to być lekarskie, patyczki do lodów, kulinarne do szaszłyków, wykałaczki, długie zapałki z obciętą końcówką lub cienkie gałązki bez liści znalezione przez uczniów), czarne kartki z bloku technicznego formatu A‑4. |
| |
|
Czynności organizacyjne
Nauczyciel zapoznaje uczniów z pojęciem rytmu i jego rodzajami.
|
faza wprowadzająca: (5 min.) | |
faza realizacyjna: (33 min.) |
Zapoznanie uczniów z zestawem ilustracji zawierającym fotografie o kompozycji statycznej i dynamicznej
Nauczyciel prezentuje zasób multimedialny: interaktywne narzędzie do rozpoznawania układów rytmicznych
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie na zasobie.
Nauczyciel udziela wskazówek dotyczących wykonania pracy plastycznej na temat „Fajerwerki na papierze”. Zadanie będzie polegało na wykorzystaniu różnych patyczków, którymi uczniowie będą nanosić farbę na czarną kartkę, aby uzyskać efekt dynamiki fajerwerków na tle czarnego nieba.
Podczas pracy uczniowie korzystają z porad nauczyciela, który podpowiada, w jaki sposób używać patyczka , by uzyskać ciekawe efekty.
|
faza podsumowująca: (7 min.) |
Stworzone przez uczniów prace prezentowane będą w formie wystawy.
Uczniowie oglądają prace innych i porównują uzyskane efekty.
Nauczyciel dokonuje oceny prac.
|