Zdjęcie przedstawia rozsypane puzzle, które tworzą kupki w kształcie wykrzyknika i znaku zapytania.
Zdjęcie przedstawia rozsypane puzzle, które tworzą kupki w kształcie wykrzyknika i znaku zapytania.
Fakty, wątpliwości, żądania – w języku i w tekście
Znaki
Źródło: Horla Varlan, fotografia barwna, licencja: CC BY 2.0.
Kiedy przygotowujemy się do napisania jakiegoś tekstu, przyświecają nam określone intencje lub emocje, np. 'chcę cię poinformować', 'chcę cię przekonać', 'chcę, żebyś to wiedział', 'mam wątpliwości', 'hura!', 'oj!', 'ach!', 'hop!' itp. Raz są to stanowcze wypowiedzi, przekonania lub mocne stwierdzenia, innym zaś razem – wątpliwości oraz silne emocje. Te różne sensy zdradza czasami melodia wygłoszonej wypowiedzi (mówiąc inaczej intonacja), jak również interpunkcja w komunikatach zapisanych.
Zdarza się też, że jedno wypowiedzenie, które składa się z kilku zaledwie słów (np. 'Nie' + 'możesz' + 'przyjść'), może być przez słuchacza lub czytelnika odebrane jako komunikat o podwójnym znaczeniu. Wystarczy zmienić intonację zdania lub zakończyć tekst pisany trzema różnymi znakami interpunkcyjnymi: kropką (.), pytajnikiem (?) lub wykrzyknikiem (!). Jak mogą wówczas być odczytane intencje nadawcy? Możemy odnaleźć co najmniej trzy różniące się przekazy: informację ('Nie możesz przyjść.'), wątpliwość ('Nie możesz przyjść?'), stanowczy zakaz ('Nie możesz przyjść!').
Interpunkcja i intonacja pomagają nam w różnorodny sposób przekazywać nasze intencje komunikacyjne. Możemy posługiwać się zdaniami wyrażonymi z różną siłą lub formami gramatycznymi, za którymi kryją się informacja, przypuszczenie (wątpliwość) czy nawet rozkaz.
Polecenie 1
Wyraź różne intencje komunikacyjne za pomocą podobnie zbudowanych zdań. Zastanów się, co powoduje, że słuchacze lub czytelnicy mogą odebrać twój tekst w różny sposób.
Marek jutro wraca z Warszawy.
Gosia wygrała konkurs telewizyjny Młodzi śpiewają.
R1VJH0ajUTBBq
Miejsce na notatkę
2. Wysłuchaj dowolnej dyskusji radiowej i wynotuj fragmenty, w których rozmówcy:
wyrażają zdziwienie lub przypuszczenie,
w sposób przekonujący wyrażają swoje sądy,
bronią swoich argumentów,
próbują przekonać rozmówcę do zmiany sądów.
RRVIFIzAE4yzr
Miejsce na notatkę ucznia.
3. Przeanalizuj teksty kilku reklam prasowych (internetowych) o tematyce społecznej, a następnie zastanów się i odpowiedz, jak nadawca takich komunikatów chce przekonać odbiorcę.
RPfxA9NtX6W2s
Polecenie 1
Wyraź różne intencje komunikacyjne za pomocą podobnie zbudowanych zdań. Zastanów się, co powoduje, że słuchacze lub czytelnicy mogą odebrać twój tekst w różny sposób.
Marek jutro wraca z Warszawy.
Gosia wygrała konkurs telewizyjny Młodzi śpiewają.
R7DNDtS9y6LU7
Miejsce na notatki ucznia
Wysłuchaj dowolnej dyskusji radiowej lub przeczytaj dowolny artykuł prasowy i wynotuj fragmenty:
wyrażające zdziwienie lub przypuszczenie,
w których w sposób przekonujący autor argumentuje własne sądy,
w których autorzy lub rozmówcy bronią swoich argumentów,
w których autorzy lub rozmówcy próbują przekonać kogoś do zmiany sądów.
RzHzZGcGHDP5T
Miejsce na notatki ucznia
Wyszukaj przykłady reklam prasowych (internetowych) o tematyce społecznej i wyjaśnij, w jaki sposób nadawca takich komunikatów chce przekonać odbiorcę.
Rh7EoBZag4Cxy
Miejsce na notatki ucznia
Intencje komunikacyjne a typy zdań
Wiemy już, że różne postawy i uczucia możemy zaznaczać w tekście za pomocą znaków interpunkcyjnych. Jeśli zamieszczamy informacje, zdania kończymy kropką. Gdy z kolei mamy jakieś wątpliwości lub chcemy się czegoś dowiedzieć, posługujemy się zdaniami zakończonymi pytajnikiem. A jeśli zależy nam na tym, aby przekaz był pełen emocji lub aby odbiorca silniej na niego zareagował, wybieramy wykrzyknik. Te wypowiedzenia mają nie tylko różne zabarwienie emocjonalne, ale przede wszystkim zdradzają różne postawy i intencje nadawców. Trzy typy zdań (oznajmujące, pytające lub rozkazujące) zdradzają różne nastawienie autora tekstu do spraw, które opisuje, a poniekąd jego postawę wobec odbiorcy. Można by je w skrócie ująć tak:
Postawy, intencje nadawcy
informuje
przedstawia coś
stwierdza
sądzi, że…
pyta o coś
wyraża wątpliwość
przypuszcza
zastanawia się itp.
żąda rozkazuje coś
wyraża silne emocje
ostrzega
grozi itp.
Typy zdań
Oznajmujące
Pytające
Rozkazujące
Przykład
Przykład
Przykład
Ala dostała szóstkę z klasówki.
Co zjadłbyś na obiad?
Nie lekceważ mnie!
Ćwiczenie 1
R13mJtY7y6UJO
Zadanie interaktywne. Należy ustalić, do jakiego typu należą podane zdania. Czy są: oznajmieniem, pytaniem, czy wykrzyknieniem.
Zadanie interaktywne. Należy ustalić, do jakiego typu należą podane zdania. Czy są: oznajmieniem, pytaniem, czy wykrzyknieniem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007VGB1v50_0000002I
Intencje komunikacyjne w odmianie czasownika. Kategoria trybu
Ton wypowiedzi możemy zmieniać nie tylko za pomocą znaków interpunkcyjnych lub intonacji. Charakter naszych tekstów się zmienia, jeśli pojawiają się różne formy trybu w czasownikach.
Właśnie po to odmieniamy czasowniki przez tryby, aby – po pierwsze – mówić o faktach, podawać sprawdzone informacje i sądy ('widziałem', 'szedłem', 'nauczyłam się'); są to formy trybu oznajmującego. Po drugie - często chcemy kogoś ostrzec przed czymś lub coś mu rozkazać, a nawet wyrazić sprzeciw ('uważaj', 'zróbcie', 'nie przeszkadzaj'); posługujemy się wówczas formami trybu rozkazującego. A jeśli wyrażamy jakieś wątpliwości, przypuszczamy, że coś mogłoby się wydarzyć, lub marzymy o czymś ('zauważyłabym', 'byłoby zalało', 'wygrałbym') – używamy trybu przypuszczającego.
Najważniejsze wiadomości o trybach przedstawia poniższy schemat:
Tryb czasownika
Oznajmujący
Rozkazujący
Przypuszczający
Przykład
Przykład
Przykład
czytam czytałem będę czytał
czytaj czytajmy czytajcie
czytałbym czytałbyś czytalibyście
Co przekazuje? Co wyraża?
Oznajmujący
Rozkazujący
Przypuszczający
informacje fakty stwierdzenia
rozkazy żądania przestrogi
wątpliwości przypuszczenia hipotezy
Jakie ma najważniejsze cechy gramatyczne?
Oznajmujący
Rozkazujący
Przypuszczający
Odmienia się przez czasy.
Nie odmienia się przez czasy, bo przecież nie wiemy, co się wydarzy po słowach nadawcy.
Nie odmienia się przez czasy, bo przecież nie mówi o zaistniałych zdarzeniach, tylko o tych, które mogłyby zaistnieć. Rozpoznamy go zawsze po cząstce „by” – zapisywanej łącznie (czytałbym) lub oddzielnie (by czytała, czytano by).
Ćwiczenie 2
RZs2eTwTFewHI1
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować podane zdania w zależności od tego, co wyrażają: rady, przestrogi, żądania czy informacje sądy przekonania czy przypuszczenia, hipotezy.
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować podane zdania w zależności od tego, co wyrażają: rady, przestrogi, żądania czy informacje sądy przekonania czy przypuszczenia, hipotezy.
Wskaż zdania, w których nadawca: przekazuje informacje, wyraża przekonania i sądy, doradza komuś, przestrzega kogoś przed czymś, żąda czegoś od kogoś, wyraża swoje przypuszczenia (hipotezy), mówi o rzeczach, które mogłyby się zdarzyć.
Tylko nie zgub pieniędzy., Ziemia kręci się wokół Słońca., To jest bardzo dobra wiadomość!, Gdyby była ładniejsza pogoda, na pewno pojechalibyśmy na biwak., Pamiętajcie, by wrócić do domu przed ósmą!, Pewnie wybralibyśmy się do kina, ale zabrakło czasu., Na jutrzejszą wyprawę zabierz, proszę, termos., Podaj mi, proszę, tę książkę.
RADY, PRZESTROGI, ŻĄDANIA
INFORMACJE, SĄDY, PRZEKONANIA
PRZYPUSZCZENIA, HIPOTEZY
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RBuyOvKU5LH2c1
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na przekształceniu form wyróżnionych czasowników w tryb podany w nawiasach.
Zadanie interaktywne polega na przekształceniu form wyróżnionych czasowników w tryb podany w nawiasach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RBuyOvKU5LH2c
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na przekształceniu form wyróżnionych czasowników w tryb podany w nawiasach.
Zadanie interaktywne polega na przekształceniu form wyróżnionych czasowników w tryb podany w nawiasach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RpnFZgbKRHMCT
Zadanie interaktywne. Należy rozpoznać, w jakim trybie występują podane wyrażenia i przyporządkować je do odpowiednich pól: tryb oznajmujący, tryb przypuszczający, tryb rozkazujący.
Zadanie interaktywne. Należy rozpoznać, w jakim trybie występują podane wyrażenia i przyporządkować je do odpowiednich pól: tryb oznajmujący, tryb przypuszczający, tryb rozkazujący.
ĆWICZENIE: Ćwiczenie‑rozpoznaj tryb czasownika
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R13aiOjZkTpoP
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne. Należy napisać, jaką intencję wyrażają podane przysłowia: oznajmienie, rozkaz czy przypuszczenie.
Zadanie interaktywne. Należy napisać, jaką intencję wyrażają podane przysłowia: oznajmienie, rozkaz czy przypuszczenie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij znaczenie przysłów z poprzedniego ćwiczenia i ułóż z nimi zdania.
Rz7AEnzfiA5HO
Miejsce na notatkę
W razie trudności skorzystaj z Księgi przysłów polskich.
Prawda w oczy kole. Nie potrafimy przyjąć trudnej prawdy o sobie. O świętej Katarzynie pomyśl o pierzynie. Pod koniec listopada należy przygotować się na chłody. Od przybytku głowa nie boli. Nadmiar pewnych rzeczy nie powinien być powodem do smutku. Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała. Ktoś nie poniósłby przykrych konsekwencji, gdyby nie robił tego, co zakazane. Powiedziałeś A, powiedz B. Jeśli ktoś się na coś zdecydował, powinien wykonać to do końca. Gdyby babcia miała wąsy, toby była dziadkiem. Powiedzenie oznaczające, że coś jest niemożliwe do spełnienia, więc wyrażanie przypuszczeń, nie ma sensu. Kiedy na świętą Łucję mróz, to smaruj wóz. Kiedy jest mróz w połowie grudnia, wiadomo, że będzie sroga zima.
Przykładowe zdania: Agnieszka kreuje fałszywy obraz siebie, bo prawda w oczy kole. W listopadzie bywa mroźno, więc zgodnie z przysłowiem O świętej Katarzynie pomyśl o pierzynie. Miłośnicy książek mogą mieć problem z wyborem ze względu na dużą liczbę nowości, ale od przybytku głowa nie boli. Po tym jak nauczycielka przyłapała Anitę na ściąganiu, koleżanka powiedziała jej: Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała. Jeśli powiedziałeś A, powiedz B - skoro obiecałeś wytłumaczyć Ani zadanie z matematyki, dotrzymaj obietnicy. Gdyby babcia miała wąsy, toby była dziadkiem, a gdyby Janek potrafił pięknie malować, zostałby malarzem – zażartowała mama. Mróz szczypał w nos, więc dziadek stwierdził: Kiedy na świętą Łucję mróz, to smaruj wóz.
Jak jeszcze wyrażamy intencje komunikacyjne?
Informacje o faktach, przypuszczeniach czy stanowczych postawach kierowanych wobec kogoś (rozkaz – ostrzeżenie – groźba) odczytujemy również ze znaczeń wyrazów, które znajdziemy w wypowiedzi. Można powiedzieć, że obudowują one najważniejszą myśl i czasem zmieniają styl całego komunikatu. Służą do tego przykładowo wybrane przysłówki i przymiotniki: 'orientacyjnie', 'naturalnie', 'niezbity', 'niezaprzeczalny', 'realny', 'istotny'.
Przykłady: Naturalnie, że możesz pogłaskać mojego psa. Dane te należy traktować orientacyjnie, gdyż ulegają ciągłym wahaniom. Wykonał test i wykrył istotny problem.
Intencje komunikacyjne można również wyrazić, dodając do zdań wykrzykniki lub partykuły.
Wykrzykniki
WYKRZYKNIKI – to części mowy, za pomocą których wyrażamy emocje ('wykrzykujemy do kogoś' emocje). Często zapisywane są z wykrzyknikiem na końcu zdania i stąd wywodzi się ich nazwa: 'hejże!', 'ojej!'.
Zdanie bez wykrzyknika
Zdanie z dodatkowymi emocjami – wyrażonymi za pomocą wykrzyknika
Proszę uważać.
Wygrałam ten konkurs.
Jak tu pięknie.
Przegraliśmy ten mecz.
Halo! Proszę uważać! (‘emocjonalne ostrzeżenie przed czymś’) Ojej! Wygrałam ten konkurs! (‘pozytywne uczucia i zaskoczenie’) Ach, jak tu pięknie! (‘pozytywne uczucia i zachwyt’)
Oj, przegraliśmy ten mecz! (‘negatywne uczucia, rozczarowanie’)
Partykuły
PARTYKUŁY – to części mowy, za pomocą których w zdaniach zaprzeczamy ('nie'), wzmacniamy treści ('-że', 'z pewnością', 'na pewno') lub je osłabiamy ('rzekomo', 'ponoć'), a nawet wyrażamy życzenia ('bodaj', 'niech', 'niechże').
Zdanie bez partykuły
Zdanie z dodatkowymi postawami – wyrażonymi za pomocą partykuł
Jutro przyjdziemy.
Jutro nie przyjdziemy. (‘zaprzeczenie’) Przecież jutro przyjdziemy. (‘potwierdzenie’) Raczej jutro przyjdziemy. (‘osłabienie treści’)
Ważne!
To, czy mówimy o faktach, przypuszczeniach bądź mocnych słowach kierowanych do kogoś, można odczytać również z różnych metaforycznych powiedzeń, frazeologizmów lub wyrażeń. Dużo ich przecież w codziennych rozmowach! Na przykład nasze zdecydowanie jest komunikowane za pomocą takich zwrotów, jak: 'na mur beton', 'na sto procent', 'na serio'. Wątpliwa treść opisywana jest w towarzystwie powiedzeń: 'na dwoje babka wróżyła', 'wróżyć z fusów', 'ujdzie od biedy' ('obleci'). Czasami możemy komunikować niepewność lub nawet życzenie co do tego, że coś się po naszych słowach czy działaniach stanie: 'a nuż', 'jak to się mówi'.
Ćwiczenie 7
RdBic4FIIB5I01
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować wyrazy bliskoznaczne wyrażające podobne intencje i przypisać je do poszczególnych pól: "na pewno", "chyba", "faktycznie", "bodaj".
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować wyrazy bliskoznaczne wyrażające podobne intencje i przypisać je do poszczególnych pól: "na pewno", "chyba", "faktycznie", "bodaj".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RJeRS0ZxjVefu1
Zadanie interaktywne. Należy ustalić, jakie postawy wynikają z podanych wyrazów, a następnie przyporządkować je do odpowiednich pól: wyrazy, które pojawiają się w tekstach, kiedy wyrażamy silne przekonania i wyrazy, które się pojawiają w tekstach, kiedy wyrażamy wątpliwości (przypuszczenia).
Zadanie interaktywne. Należy ustalić, jakie postawy wynikają z podanych wyrazów, a następnie przyporządkować je do odpowiednich pól: wyrazy, które pojawiają się w tekstach, kiedy wyrażamy silne przekonania i wyrazy, które się pojawiają w tekstach, kiedy wyrażamy wątpliwości (przypuszczenia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Zredaguj:
ostrzeżenie przed niebezpiecznymi sytuacjami
albo
ulotkę reklamową zachęcającą do czytania nowych powieści w wolnym czasie.
RaD2bKDvmhfZo
Miejsce na notatkę
Polecenie 3
Po wykonaniu poprzedniego polecenia odpowiedz na postawione poniżej pytania.
Jakie formy trybu czasownika przeważają w twoich tekstach?
Jakie części mowy (przysłówki, przymiotniki, partykuły, wykrzykniki) wyrażają w nich intencje wypowiedzi?
R11oWlqj1qAEL
Miejsce na notatkę ucznia
Rv9nAZi7QesjU1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: przypuszczenie, wątpliwość, przekonanie, żądanie, wykrzyknik, partykuła, intencje komunikacyjne.