Family problems – mówienie o problemach rodzinnych
Family problems – mówienie o problemach rodzinnych
1. Cele lekcji
Ogólny cel lekcji: ćwiczenie sprawności mówienia w oparciu o temat: rodzina, pod kątem przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego
a) Wiadomości
Uczeń:
zna uczeń zna słownictwo związane z rodziną, jej problemami
zna zasady prowadzenia dyskusji
wie, jak wygląda egzamin maturalny na poziomie podstawowym
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi poprawnie posługiwać się słowami i wyrażeniami związanymi z tematem: rodzina (członkowie rodziny, relacje rodzinne)
ćwiczy sprawność mówienia
bierze udział w dyskusji, wyraża opinie
poszerza słownictwo związane z tematem
wykorzystuje posiadany zasób wiedzy do wypowiedzi w sytuacji powtórzenia wiadomości
umie mówić o wadach i zaletach rodziny
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas dyskusji, pracy indywidualnej, w parze czy grupie
współdziała z nauczycielem i kolegami, by przezwyciężyć swoje problemy językowe
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne (burza mózgów), praca z podręcznikiem, pytania– odpowiedzi, pogadanka, dyskusja
Forma: praca w grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Paski papieru z tematami do dyskusji, podręcznik, tablica, słowniki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się lub powtórzycie słownictwo związane z rodziną. Następnie wykorzystacie je w dyskusji na temat problemów rodzinnych. Będziecie ćwiczyć sprawność mówienia”.
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel wydaje polecenie: Tell me about your family. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel poprawia błędy.
b) Faza realizacyjna
Stosując metodę burzy mózgów, uczniowie przypominają sobie słownictwo związane z rodziną (wujek, ciocia, rozwód, etc). Zapisują nowe wyrazy na tablicy i w zeszytach.
Uczniowie wykonują ćwiczenia w podręczniku – uzupełniają drzewo genealogiczne poznanymi przed chwilą słowami, odpowiadają na pytania o słownictwo (ćwiczenia 1‑3, strona 45). Korzystają ze słowników przy tłumaczeniu nowych słów. Nauczyciel monitoruje pracę i pomaga w problemach. Gotowi uczniowie czytają swoje odpowiedzi, ćwicząc wymowę słów związanych z rodziną.
Nauczyciel pyta: What family problems do you know? Uczniowie wymieniają znane im problemy, a nauczyciel uzupełnia ich wypowiedzi o nowe słowa.
Dyskusja. Każda para otrzymuje 1 temat do dyskusji. Można wykorzystać proponowane tematy zamieszczone w załączniku (a). 1 osoba w parze jest za, druga przeciw. Układają krótką dyskusję. Kiedy są gotowi, prezentują ją kolegom. Reszta grupy słucha, może też wyrazić swoje zdanie. Uczniowie zapisują utworzone przez siebie dialogi w zeszytach. Przykładowa dyskusja dostępna w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i pyta kilku uczniów o to, czego nauczyli się na dzisiejszej lekcji. Słownictwo związane z tematem dostępne jest w załączniku (c). Ocenia aktywność plusami i minusami. Przypomina o konieczności nauczenia się dzisiaj powtórzonych wiadomości i zapowiada pytanie. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Tematy do dyskusji
Generation gap
Large family
Divorce
Married people are healthier than singles
Gay marriages
Singles
career versus family
adoption
Przykładowa dyskusja
Are you for or against marriage?
A: I think that marriage is OK because married people are happy, feel safe and can help each other.
B: I think marriage is bad because you aren’t free and you can’t have fun.
A: I don’t agree with you. You can have fun when you are married. And you can have nice children. It’s good.
B: OK. You’re right. I give up.
Słownictwo tematyczne
maiden name, siblings, an only child, steady boyfriend, step mother, single parents, be a bride, propose to somebody, get pregnant, etc
d) Zadanie domowe
Napisz streszczenia typowego życia człowieka (urodzenie się, dorastanie, ślub, itd.). Praca ma mieć około 100 słów i ma zawierać poznane dziś słowa.
Przykład: Mr Smith was born in 1950. He grew up in a single parent family. When he was a teenager, he fell in love…
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Dyskusje powinny być proste i krótkie – na poziomie średniozaawansowanym tak, aby nawet słabi uczniowie mogli przedstawić swoje opinie.