Fantastyczne dzieła architektury
Autor/autorka
Anna Stefaniak
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna - informatyczna, edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Fantastyczne dzieła architektury
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat ściśle wiąże się z rozwijaniem u uczniów kompetencji kluczowych, tj. świadomości i ekspresji kulturalnej (znajomość najważniejszych dzieł kultury, w tym współczesnej kultury popularnej; zrozumienie znaczenia czynników estetycznych w życiu człowieka). Temat zgodny z rozkładem materiału dla klasy trzeciej szkoły podstawowej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Użycie technologii zaktywizuje i zaangażuje wszystkich uczniów w tok lekcji, również obcojęzycznych i mających trudności w przyswajaniu wiedzy, posiadających opinię z poradni psychologiczno - pedagogicznej. Ponadto uatrakcyjni lekcję, przez co nabycie nowej wiedzy i umiejętności stanie się bardziej efektywne.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń wie, co to jest architektura i potrafi wypowiedzieć się o niezwykłych budowlach świata.
8. Cele szczegółowe zajęć
Wysłuchasz, obejrzysz i odnajdziesz informacje o niezwykłych budowlach i ich twórcach (architektach).
Wypowiesz się na temat tych budowli.
Odnajdziesz na mapie świata miejsca z poznanymi dziełami architektury.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy: burza mózgów, pokaz z objaśnieniem, pogadanka.
Formy pracy: indywidualna i praca w parach.
10. Środki dydaktyczne
Komputery z dostępem do internetu, mapy Googla, zasoby sieci – Genially, Multibook Nowej Ery Elementarz odkrywców (semestr 2, tydzień 26, temat 128), Podręcznik Elementarz odkrywców cz. 3 kl. 3 s. 78‑79, Ćwiczenia Elementarz odkrywców cz. 3 s. 84, tablica ścieralna, mazaki, małe karteczki samoprzylepne.
11. Wymagania w zakresie technologii
Rzutnik lub tablica multimedialna, stanowiska komputerowe dla każdej pary uczniów (w moim przypadku 11 jednostek) i dla nauczyciela z dostępem do internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co to jest architektura i kto się nią zajmuje?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Tworzenie listy skojarzeń wokół wyrazu architektura zapisanego na tablicy przez nauczyciela w słoneczku. Próba wyjaśnienia pojęcia – burza mózgów.
2. Włączenie rzutnika, wyszukanie przez nauczyciela pojęcia architektura w słowniku języka polskiego online – doprecyzowanie definicji. (Nauczyciel informuje uczniów, o tym, że wyjaśnienia nieznanych terminów mogą poszukać w Słowniku Języka Polskiego).
https://sjp.pwn.pl/so/on-line;4480749.html
Aktywność 2
Temat: Niezwykłe budowle
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Swobodne wypowiedzi dzieci o niezwykłych budowlach, które widziały podczas swoich podróży, w książkach lub internecie.
2. Czytanie i słuchanie krótkich informacji z Multibooka Nowej Ery dla klasy 3 połączonego z prezentacją (zdjęcia i filmiki do każdej budowli) na temat poszczególnych niezwykłych budowli: Wielki Mur Chiński, Tadż Mahal, Burj Khalifa, Bazylika Sagrada Familia, Zapora Hoovera, Piramidy, Posągi na Wyspie Wielkanocnej.
Aktywność 3
Temat: Chcę wiedzieć więcej o niezwykłych budowlach.
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Zachęcenie do poszukania ciekawostek na temat wyżej wymienionych budowli.
1. Zajęcie miejsc w parach przy komputerach.
2. W przeglądarce wpisanie adresu www.google.pl/maps.
3. Zachęcenie do poszukania ciekawostek na temat wyżej wymienionych budowli oraz wyznaczenie trasy z Lublina (miejsca zamieszkania) do wybranej budowli.
Aktywność 4
Temat: Rozpoznaję to!
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie pracują w zeszytach ćwiczeń. Samodzielnie odgadują nazwy budowli przedstawionych na fragmentach fotografii na podstawie obejrzanych zdjęć. Podpisywanie zdjęć nazwami własnymi budowli.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel na zakończenie zadaje pytanie: „Jeśli na dzisiejszej lekcji dowiedziałeś się czegoś interesującego i chcesz pojechać w wybrane miejsce to zabierz ze sobą swoją karteczkę, jako marzenie do spełnienia”.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Zajęcia powinny odbywać się w sali z dostępem do komputerów dla uczniów, np. w pracowni komputerowej.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna