Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Anna Stefaniak

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna - informatyczna, edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Fantastyczne dzieła architektury

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat ściśle wiąże się z rozwijaniem u uczniów kompetencji kluczowych, tj. świadomości i ekspresji kulturalnej (znajomość najważniejszych dzieł kultury, w tym współczesnej kultury popularnej; zrozumienie znaczenia czynników estetycznych w życiu człowieka). Temat zgodny z rozkładem materiału dla klasy trzeciej szkoły podstawowej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Użycie technologii zaktywizuje i zaangażuje wszystkich uczniów w tok lekcji, również obcojęzycznych i mających trudności w przyswajaniu wiedzy, posiadających opinię z poradni psychologiczno - pedagogicznej. Ponadto uatrakcyjni lekcję, przez co nabycie nowej wiedzy i umiejętności stanie się bardziej efektywne.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń wie, co to jest architektura i potrafi wypowiedzieć się o niezwykłych budowlach świata.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Wysłuchasz, obejrzysz i odnajdziesz informacje o niezwykłych budowlach i ich twórcach (architektach).

  2. Wypowiesz się na temat tych budowli.

  3. Odnajdziesz na mapie świata miejsca z poznanymi dziełami architektury.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy: burza mózgów, pokaz z objaśnieniem, pogadanka.

Formy pracy: indywidualna i praca w parach.

10. Środki dydaktyczne

Komputery z dostępem do internetu, mapy Googla, zasoby sieci – Genially, Multibook Nowej Ery Elementarz odkrywców (semestr 2, tydzień 26, temat 128), Podręcznik Elementarz odkrywców cz. 3 kl. 3 s. 78‑79, Ćwiczenia Elementarz odkrywców cz. 3 s. 84, tablica ścieralna, mazaki, małe karteczki samoprzylepne.

11. Wymagania w zakresie technologii

Rzutnik lub tablica multimedialna, stanowiska komputerowe dla każdej pary uczniów (w moim przypadku 11 jednostek) i dla nauczyciela z dostępem do internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Co to jest architektura i kto się nią zajmuje?

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      1. Tworzenie listy skojarzeń wokół wyrazu architektura zapisanego na tablicy przez nauczyciela w słoneczku. Próba wyjaśnienia pojęcia – burza mózgów.

        2.      Włączenie rzutnika, wyszukanie przez nauczyciela pojęcia architektura w słowniku języka polskiego online – doprecyzowanie definicji. (Nauczyciel informuje uczniów, o tym, że wyjaśnienia nieznanych terminów mogą poszukać w Słowniku Języka Polskiego).

        https://sjp.pwn.pl/so/on-line;4480749.html

  • Aktywność 2

    • Temat: Niezwykłe budowle

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Swobodne wypowiedzi dzieci o niezwykłych budowlach, które widziały podczas swoich podróży, w książkach lub internecie.

        2.      Czytanie i słuchanie krótkich informacji z Multibooka Nowej Ery dla klasy 3 połączonego z prezentacją (zdjęcia i filmiki do każdej budowli) na temat poszczególnych niezwykłych budowli: Wielki Mur Chiński, Tadż Mahal, Burj Khalifa, Bazylika Sagrada Familia, Zapora Hoovera, Piramidy, Posągi na Wyspie Wielkanocnej.

  • Aktywność 3

    • Temat: Chcę wiedzieć więcej o niezwykłych budowlach.

    • Czas trwania: 20 minut

    • Opis aktywności:

      Zachęcenie do poszukania ciekawostek na temat wyżej wymienionych budowli. 

      1. Zajęcie miejsc w parach przy komputerach. 

      2. W przeglądarce wpisanie adresu www.google.pl/maps. 

      3. Zachęcenie do poszukania ciekawostek na temat wyżej wymienionych budowli oraz wyznaczenie trasy z Lublina (miejsca zamieszkania) do wybranej budowli.

  • Aktywność 4

    • Temat: Rozpoznaję to!

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie pracują w zeszytach ćwiczeń. Samodzielnie odgadują nazwy budowli przedstawionych na fragmentach fotografii na podstawie obejrzanych zdjęć. Podpisywanie zdjęć nazwami własnymi budowli.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel na zakończenie zadaje pytanie: „Jeśli na dzisiejszej lekcji dowiedziałeś się czegoś interesującego i chcesz pojechać w wybrane miejsce to zabierz ze sobą swoją karteczkę, jako marzenie do spełnienia”.

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Zajęcia powinny odbywać się w sali z dostępem do komputerów dla uczniów, np. w pracowni komputerowej.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna