Fantastyczne przygody Pippi i jej przyjaciół
Fantastyczne przygody Pippi i jej przyjaciół
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna przebieg wydarzeń w lekturze,
zna środki wyrazu typowe dla komiksu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
budować opowiadanie odtwórcze,
dokonywać przekładu intersemiotycznego.
2. Metoda i forma pracy
dyskusja, praca z tekstem, wykorzystywanie twórczej aktywności uczniów (tworzenie komiksu), praca w grupach
3. Środki dydaktyczne
arkusz brystolu, kilkanaście białych kartek
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Wypisujemy na tablicy tytuły rozdziałów książki Pippi Pończoszanka. Uczniowie krótko prezentują poszczególne rozdziały. Po krótkiej dyskusji wybieramy najciekawszą – według uczniów – przygodę Pippi.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie szczegółowo przedstawiają przebieg wydarzeń w wybranym rozdziale.
Ustalamy, jakimi środkami wyrazu posługuje się komiks. W jaki sposób przedstawia się dialogi bohaterów, ich myśli, dźwięki dodatkowe. Krótka rozmowa o tym, jakie komiksy lubią uczniowie.
Zastanawiamy się wspólnie, jak przedstawić wybraną przygodę w formie komiksu. Zapisujemy, które sytuacje powinny znaleźć się na kolejnych obrazkach.
Przykładowy zapis w przypadku rozdziału Pippi nachodzą złodzieje:
Złodzieje wędrują w poszukiwaniu okazji do kradzieży.
Zauważają, jak Pippi liczy pieniądze.
Planują kradzież.
Zakradają się w nocy do Willi Śmiesznotki.
Rozmawiają z Pippi – dowiadują się, kim jest Pan Nilsson.
Próbują zabrać torbę z pieniędzmi.
Pippi odbiera torbę i związuje bandytów.
Pippi proponuje zatańczenie polki.
Blom gra na grzebieniu, Dunder‑Karlsson tańczy z Pippi.
Pippi częstuje kanapkami zmęczonych złodziei.
Złodzieje wychodzą – Pippi wręcza im po złotej monecie.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa przedstawi na kartkach dwie scenki komiksu. Ustalamy formę plastyczną pracy: jakie mają być obrazki – kolorowe czy czarno‑białe, czy próbujemy rysować bohaterów zgodnie z ilustracjami w książce?
Praca w grupach pod kierunkiem nauczyciela.
c) Faza podsumowująca
Na dużym brystolu grupy przyklejają kartki z fragmentami komiksu (zgodnie z kolejnością wydarzeń).
Analiza komiksu: czy udało się stworzyć spójną, zrozumiałą całość, jednolitą pod względem plastycznym?
5. Bibliografia
Lindgren A., Pippi Pończoszanka, Warszawa, Nasza Księgarnia 1996 r.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Zaznacz w książce fragmenty opisujące wygląd i charakter Pippi.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przewidziany dla klasy IV szkoły podstawowej.