Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Fantastyczne przygody Pippi i jej przyjaciół

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna przebieg wydarzeń w lekturze,

  • zna środki wyrazu typowe dla komiksu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • budować opowiadanie odtwórcze,

  • dokonywać przekładu intersemiotycznego.

2. Metoda i forma pracy

dyskusja, praca z tekstem, wykorzystywanie twórczej aktywności uczniów (tworzenie komiksu), praca w grupach

3. Środki dydaktyczne

arkusz brystolu, kilkanaście białych kartek

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Wypisujemy na tablicy tytuły rozdziałów książki Pippi Pończoszanka. Uczniowie krótko prezentują poszczególne rozdziały. Po krótkiej dyskusji wybieramy najciekawszą – według uczniów – przygodę Pippi.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie szczegółowo przedstawiają przebieg wydarzeń w wybranym rozdziale.

  2. Ustalamy, jakimi środkami wyrazu posługuje się komiks. W jaki sposób przedstawia się dialogi bohaterów, ich myśli, dźwięki dodatkowe. Krótka rozmowa o tym, jakie komiksy lubią uczniowie.

  3. Zastanawiamy się wspólnie, jak przedstawić wybraną przygodę w formie komiksu. Zapisujemy, które sytuacje powinny znaleźć się na kolejnych obrazkach.

Przykładowy zapis w przypadku rozdziału Pippi nachodzą złodzieje:

  1. Złodzieje wędrują w poszukiwaniu okazji do kradzieży.

  2. Zauważają, jak Pippi liczy pieniądze.

  3. Planują kradzież.

  4. Zakradają się w nocy do Willi Śmiesznotki.

  5. Rozmawiają z Pippi – dowiadują się, kim jest Pan Nilsson.

  6. Próbują zabrać torbę z pieniędzmi.

  7. Pippi odbiera torbę i związuje bandytów.

  8. Pippi proponuje zatańczenie polki.

  9. Blom gra na grzebieniu, Dunder‑Karlsson tańczy z Pippi.

  10. Pippi częstuje kanapkami zmęczonych złodziei.

  11. Złodzieje wychodzą – Pippi wręcza im po złotej monecie.

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa przedstawi na kartkach dwie scenki komiksu. Ustalamy formę plastyczną pracy: jakie mają być obrazki – kolorowe czy czarno‑białe, czy próbujemy rysować bohaterów zgodnie z ilustracjami w książce?

  2. Praca w grupach pod kierunkiem nauczyciela.

c) Faza podsumowująca

Na dużym brystolu grupy przyklejają kartki z fragmentami komiksu (zgodnie z kolejnością wydarzeń).

Analiza komiksu: czy udało się stworzyć spójną, zrozumiałą całość, jednolitą pod względem plastycznym?

5. Bibliografia

Lindgren A., Pippi Pończoszanka, Warszawa, Nasza Księgarnia 1996 r.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Zaznacz w książce fragmenty opisujące wygląd i charakter Pippi.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przewidziany dla klasy IV szkoły podstawowej.

R140EU37WecCy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 81.22 KB w języku polskim
R5Cjcw4WBvpxS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim