Fascynacja sztuką ludową – dekorujemy talerzyk

Etap

II etap edukacyjny uczeń kończący klasę VI

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe:

(3.2) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury oraz opisuje ich funkcje i cechy charakterystyczne na tle epoki (posługując się podstawowymi terminami i pojęciami właściwymi dla tych dziedzin sztuki).

Temat lekcji:

Fascynacja sztuką ludową – dekorujemy talerzyk

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna terminy sztuka ludowa, rzemiosło ludowe, design,

  • wskazuje regiony sztuki ludowej w Polsce,

  • wymieni kilka charakterystycznych motywów ludowych.

umiejętności – uczeń:

  • ocenia wartość sztuki przodków,

  • wymienia przedmioty charakterystyczne dla sztuki ludowej, zna ich przeznaczenie,

  • wykona projekt przedmiotu o charakterze dekoracyjnym inspirowany sztuką ludową.

postawy:

  • szacunek dla kultury ludowej,

  • kreatywność podczas tworzenia pracy plastycznej,

  • wrażliwość artystyczna.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie, malowanie), aktywizująca (dyskusja)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

animacja na temat dziedzin twórczości ludowej oraz inspiracji sztuką ludową we współczesnym designie.

Materiały plastyczne:

papierowy talerzyk, farby plakatowe, pędzle

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, przygotowanie stanowiska pracy).

  2. Nauczyciel opowiada, że wytwory sztuki ludowej mogą być inspiracją dla artystów. Przypomina uczniom wcześniej poznane terminy: sztuka ludowa, rzemiosło ludowe.

  3. Wprowadza pojęcie designu i prezentuje animację

na temat dziedzin twórczości ludowej oraz inspiracji sztuką ludową we współczesnym wzornictwie.

faza wprowadzająca:

(7 min.)

faza realizacyjna:

(33 min.)

  1. Nauczyciel wyjaśnia zadanie twórcze. Uczniowie będą ozdabiać papierowe talerzyki malując je farbami plakatowymi.

  2. Nauczyciel zachęca uczniów aby do wykonania pracy wykorzystali motywy roślinne, które często pojawiają się w wytworach sztuki ludowej.

  3. Podczas wykonywania zadania nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udziela wskazówek i korekty.

  4. Wykonane prace są wspólnie omawiane. Nauczyciel zwraca uwagę na różnorodność i pomysłowość rozwiązań plastycznych. Omawia również ich kolorystykę projektów.

  5. Uczniowie porządkują stanowiska pracy.

faza podsumowująca:

(5 min.)

  1. Nauczyciel ocenia prace uczniów wyrażając ją stopniem.

  2. W celu utrwalenia wiadomości nauczyciel ponownie uruchamia animację z zasobu.

R1dg1MCqADgL5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 79.00 KB w języku polskim
R7XRJiU4Odjy1

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 47.76 KB w języku polskim