Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Fascynujący świat dźwięków.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 9.13: wytwarza dźwięk o większej i mniejszej częstotliwości od danego dźwięku za pomocą dowolnego drgającego przedmiotu lub instrumentu muzycznego;

  • Informatyka, 6.1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

Cele zoperacjonalizowane:

Cel ogólny: zapoznanie się ze sposobami wytwarzania dźwięku o różnych częstotliwościach

  • potrafi opisać mechanizm powstawania dźwięku w różnych instrumentach muzycznych,

  • potrafi zdefiniować pojęcie źródła dźwięku, fali dźwiękowej, ultradźwięku i infradźwięku,

  • potrafi przedstawić mechanizm rozchodzenia się fali dźwiękowej,

  • wie, co to jest fala dźwiękowa,

  • wie, od czego zależy wysokość dźwięku,

  • potrafi wyjaśnić, co to jest echo,

  • potrafi uzasadnić szkodliwość hałasu dla człowieka,

  • wyjaśnia pojęcia częstotliwość i długość fali oraz związek między tymi wielkościami.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • potrafi wskazać na ekranie oscyloskopu, jak zmierzyć długość fali,

  • potrafi obliczyć częstotliwość dźwięku na podstawie długości fali dźwiękowej,

  • potrafi podać przykłady ośrodków, w których fala dźwiękowa rozchodzi się z różną prędkością,

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości na temat ruchu drgającego, częstotliwości drgań oraz przekazywania drgań z jednego ośrodka drgań do drugiego.

Nauczyciel pyta:

- co już wiecie o źródłach dźwięku?
- czy wiecie, dlaczego słyszymy dźwięki?

- czy wiecie, co jest echo?

notatki z poprzednich zajęć

podająca: wykład informacyjny

zbiorowa, jednolita

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera prezentację z pamięci typu Flash, uruchamia program odtwarzający prezentacje, odtwarza prezentację.

W trakcie prezentacji nauczyciel zachowuje aktywną postawę, pyta uczniów, czy potrafią wyjaśnić dany fragment prezentacji lub zadane w niej pytania, tłumaczy poszczególne fragmenty, wyjaśnia istotne szczegóły, odpowiada na pytania uczniów.

Po zakończonej prezentacji nauczyciel moderuje krótką dyskusję podsumowującą na temat obejrzanego materiału.

prezentacja (zasób nr 1)

eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

zbiorowa, jednolita

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel odtwarza film - samouczek przedstawiający zjawisko wytwarzania dźwięku przez przedmioty drgające.

W razie potrzeby nauczyciel zatrzymuje odtwarzanie filmu i prosi uczniów o udzielenie odpowiedzi na zadane w filmie pytania.

Film (samouczek)
(zasób nr 2)

podająca: film

zbiorowa, jednolita

Etap podsumowujący

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji.

Nauczyciel z pomocą uczniów podsumowuje poznane wiadomości na temat wytwarzania dźwięków o różnej częstotliwości.

podająca: pogadanka

zbiorowa, jednolita

RHpGIQGnfmegG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 127.50 KB w języku polskim
R1chB0MM2Vplj

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 87.68 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3