Ferdynand Magellan- portugalski żeglarz.
Autor/autorka
Katarzyna Nowicka
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Ferdynand Magellan- portugalski żeglarz.
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat lekcji wynika z realizacji co miesięcznych projektów edukacyjnych rozwijających wiedzę i zainteresowania uczniów. Zapoznanie uczniów z żeglarzami mającymi wpływ na Wielkie Odkrycia Geograficzne.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Lekcje z zastosowaniem nowoczesnych technologii są dla uczniów atrakcyjniejsze i zwiększają zainteresowanie oraz aktywność dzieci na zajęciach
7. Cel ogólny zajęć
-Zapoznanie z postacią Ferdynanda Magellan i jego odkryciami.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wie kim jest Ferdynand Magellan.
Wymienia zasługi Magellana.
Wskazuje na mapie świata 3D nazwy kontynentów.
Potrafi prześledzić na mapie świata drogę morską jaką pokonał wielki żeglarz.
Dokonuje oceny swoich umiejętności i wyciąga właściwe wnioski.
9. Metody i formy pracy
-czynna: praktyczne działanie , rozwiązywanie ćwiczeń, obsługa platform i aplikacji internetowych
-słowna: rozmowa kierowana, dyskusja
-oglądowa: pokaz, prezentacja, ilustracje, kolorowanka Quiver Vision
Formy pracy:
-indywidualna
-grupowa
10. Środki dydaktyczne
-Prezentacja materiałów i ćwiczeń przygotowanych na platformie e‑podręczniki
-Puzzle zawierające ilustracje statku
- Ćwiczenia z wykorzystaniem aplikacji Learning Apps i Wordwall
-Karty pracy, ilustracje, napisy, mapy świata
-Komputer z dostępem do internetu
-Tablica multimedialna, tablety
11. Wymagania w zakresie technologii
-Komputer, tablica multimedialna i tablety z dostępem do internetu
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do zajęć
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Powitanie uczniów. Podział klasy na grupy przy użyciu Wordwalla https://wordwall.net/pl/resource/21614232/z-kim-pracuj%c4%99
2. Przypomnienie w jaki sposób rozwiązujemy rebusy.
3. Polecenie uruchomienia tabletów i aplikacji QR Code, skanowanie kodu i rozwiązanie rebusu.
4. Rozmowa na temat odgadniętego hasła, podanie tematu i celu lekcji. Odwołanie się do wiadomości, z którymi uczniowie mieli się zapoznać przed lekcją.
Aktywność 2
Temat: Kim był Ferdynand Magellan?
Czas trwania: 20 min
Opis aktywności:
Tworzenie przez grupy wspólnej notatki interaktywnej w aplikacji Jamboard https://jamboard.google.com/d/1GVBRq4gRwJ9llUZ3dYRuuX9xnoWBdq2ToXZB4O8PMwM/edit?usp=sharing
-Skanowanie kodów QR i uruchomienie przygotowanych materiałów na platformie e‑podręczniki.pl https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/56926800
Aktywność 3
Temat: Podróż śladami odkrywcy
Czas trwania: 20 min
Opis aktywności:
Jaki to statek?- rozwiązanie rebusu na tablicy multimedialnej (karaka)
2. Układanie puzzli przedstawiających ten żaglowiec w aplikacji LearningApps https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=053658b98082
3.Wskazywanie na mapie świata kontynentów, do których dotarł Magellan.
4. Skanowanie malowanki w aplikacji Quiver Vision‑Earthhttps://drive.google.com/file/d/1vs9AWU8dXe-H3SHiUJ0767c4_Jw3m5qQ/view?usp=sharing5
i podróżowanie w 3D po kontynentach i oceanach, nazywanie ich, kolorowanie i oglądanie nocą.
5. Prezentowanie zrobionych zdjęć.
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie zdobytej wiedzy
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Udział w quizie podsumowującym zdobytą wiedzę w aplikacji Kahoot https://create.kahoot.it/details/db60a638-c29b-4c60-a496-09bcbf21f868
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczeń/uczennica wypowiadają się na temat tego co zapamiętał/a z lekcji.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna