Ferienerinnerungen – wspomnienia z wakacji
Scenariusz lekcji – Ferienerinnerungen – wspomnienia z wakacji
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczniowie poznają i utrwalają słownictwo związane ze sposobami spędzania czasu w wakacje.
Uczniowie poznają rekcje czasowników: teilnehmen an + Dativ i erzählen von + Dativ.
Uczniowie posługują się formami czasu przeszłego Perfekt.
Uczniowie potrafią opowiedzieć o swoich zajęciach w czasie wakacji posługując się czasem przeszłym Perfekt.
Uczniowie potrafią analizować dane statystyczne dotyczące sposobów spędzania wakacji.
Uczniowie rozumieją tekst czytany.
Uczniowie rozumieją tekst ze słuchu.
Uczniowie potrafią napisać sprawozdanie z wakacji.
Metoda i forma pracy
Metoda bezpośrednia – podejście komunikacyjne (zwrócenie szczególnej uwagi na funkcjonalność języka).
Prowadzenie dialogów, scenki.
Praca w parach.
Praca indywidualna.
Praca frontalna.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Zeszyt ćwiczeń + zeszyt
Przestrzeń potrzebna do prezentowania rozmówek
Magnetofon + płyta CD
Przywitanie uczniów i sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel zwraca się do uczniów po niemiecku „Sind heute alle da” albo „Wer ist heute nicht da?”. Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim.
Rozgrzewka językowa. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
- Wo warst du in den Ferien?
- Was hast du in den Ferien gemacht?
- Hast du in den Ferien Sport gemacht?
- Hast du gesegelt? /gesurft?/ Basketball gespielt?
- Bist du geschwommen?/Bist du Rad gefahren?
- Wie war es in den Ferien?
Uczniowie zapoznają się z wykresem na stronie 16. – zadanie A1 – podręcznika i na jego podstawie formułują wypowiedzi na temat sposobów spędzania wakacji przez młodzież niemiecką.
Nauczyciel zwraca uwagę na rekcję czasownika teilnehmen an + Dativ – zapisanie w zeszytach przykładu z użyciem poznanego czasownika. Np. Wir haben in den Ferien an einem Sprachkurs teilgenommen.
Uczniowie samodzielnie czytają tekst – artykuł do gazetki szkolnej, a następnie pracując w parach nadają mu tytuł.
Uczniowie wykonują zadanie A3 ze strony 16. – na podstawie tekstu z zadania A2 zaznaczają wypowiedzi prawdziwe i fałszywe.
Wspólne sprawdzenie ćwiczenia.
Nauczyciel wprowadza kolejny czasownik (rekcja) – erzählen von + Dativ.
Uczniowie układają zdanie z poznanym czasownikiem i zapisują je w zeszytach, np. Die Jugendlichen erzählen von ihren Sommerferien.
Uczniowie uzupełniają tekst wstawiając brakujące formy Partizip II (zadanie A4 strona 17.) – praca w parach, głośne odczytanie uzupełnionego tekstu.
Uczniowie słuchają dwukrotnie nagrania i odpowiadają na pytanie kto jak spędził wakacje. – A5.
Uczniowie przyporządkowują czynności do poszczególnych osób. – zadanie A6 strona 17.
Uczniowie przygotowują rozmówki na temat wakacji – jedna z osób w parze gra rolę Anny lub Rudiego i opowiada na podstawie informacji z zadania A6 o swoich wakacjach.
Podsumowanie lekcji – uczniowie opowiadają o swoich wakacjach.
Zadanie pracy domowej – zadania z części ćwiczeniowej – strona 93‑94.
Ocena pracy uczniów i ocena stopnia przydatności poznanych treści – ewaluacja.
Sylwia Rapacka, Małgorzata Lewandowska, Joanna Nawrotkiewicz, Hier und da 2, podręcznik z ćwiczeniami do nauki języka niemieckiego, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2006.
Sylwia Rapacka, Małgorzata Lewandowska, Joanna Nawrotkiewicz, Hier und da 2, poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2006.