Scenariusz lekcji – Ferienerinnerungen – wspomnienia z wakacji

1. Cele lekcji

Wiadomości

  • Uczniowie poznają i utrwalają słownictwo związane ze sposobami spędzania czasu w wakacje.

  • Uczniowie poznają rekcje czasowników: teilnehmen an + Dativ i erzählen von + Dativ.

  • Uczniowie posługują się formami czasu przeszłego Perfekt.

  • Uczniowie potrafią opowiedzieć o swoich zajęciach w czasie wakacji posługując się czasem przeszłym Perfekt.

  • Uczniowie potrafią analizować dane statystyczne dotyczące sposobów spędzania wakacji.

  • Uczniowie rozumieją tekst czytany.

  • Uczniowie rozumieją tekst ze słuchu.

  • Uczniowie potrafią napisać sprawozdanie z wakacji.

Metoda i forma pracy

Metoda bezpośrednia – podejście komunikacyjne (zwrócenie szczególnej uwagi na funkcjonalność języka).

Prowadzenie dialogów, scenki.

Praca w parach.

Praca indywidualna.

Praca frontalna.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Zeszyt ćwiczeń + zeszyt

  • Przestrzeń potrzebna do prezentowania rozmówek

  • Magnetofon + płyta CD

      1. Przywitanie uczniów i sprawdzenie listy obecności. Nauczyciel zwraca się do uczniów po niemiecku „Sind heute alle da” albo „Wer ist heute nicht da?”. Uczniowie udzielają odpowiedzi w języku niemieckim.

      2. Rozgrzewka językowa. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:

- Wo warst du in den Ferien?

- Was hast du in den Ferien gemacht?

- Hast du in den Ferien Sport gemacht?

- Hast du gesegelt? /gesurft?/ Basketball gespielt?

- Bist du geschwommen?/Bist du Rad gefahren?

- Wie war es in den Ferien?

    1. Uczniowie zapoznają się z wykresem na stronie 16. – zadanie A1 – podręcznika i na jego podstawie formułują wypowiedzi na temat sposobów spędzania wakacji przez młodzież niemiecką.

    2. Nauczyciel zwraca uwagę na rekcję czasownika teilnehmen an + Dativ – zapisanie w zeszytach przykładu z użyciem poznanego czasownika. Np. Wir haben in den Ferien an einem Sprachkurs teilgenommen.

    3. Uczniowie samodzielnie czytają tekst – artykuł do gazetki szkolnej, a następnie pracując w parach nadają mu tytuł.

    4. Uczniowie wykonują zadanie A3 ze strony 16. – na podstawie tekstu z zadania A2 zaznaczają wypowiedzi prawdziwe i fałszywe.

    5. Wspólne sprawdzenie ćwiczenia.

    6. Nauczyciel wprowadza kolejny czasownik (rekcja) – erzählen von + Dativ.

    7. Uczniowie układają zdanie z poznanym czasownikiem i zapisują je w zeszytach, np. Die Jugendlichen erzählen von ihren Sommerferien.

    8. Uczniowie uzupełniają tekst wstawiając brakujące formy Partizip II (zadanie A4 strona 17.) – praca w parach, głośne odczytanie uzupełnionego tekstu.

    9. Uczniowie słuchają dwukrotnie nagrania i odpowiadają na pytanie kto jak spędził wakacje. – A5.

    10. Uczniowie przyporządkowują czynności do poszczególnych osób. – zadanie A6 strona 17.

  1. Uczniowie przygotowują rozmówki na temat wakacji – jedna z osób w parze gra rolę Anny lub Rudiego i opowiada na podstawie informacji z zadania A6 o swoich wakacjach.

  2. Podsumowanie lekcji – uczniowie opowiadają o swoich wakacjach.

  3. Zadanie pracy domowej – zadania z części ćwiczeniowej – strona 93‑94.

  4. Ocena pracy uczniów i ocena stopnia przydatności poznanych treści – ewaluacja.

    1. Sylwia Rapacka, Małgorzata Lewandowska, Joanna Nawrotkiewicz, Hier und da 2, podręcznik z ćwiczeniami do nauki języka niemieckiego, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2006.

    2. Sylwia Rapacka, Małgorzata Lewandowska, Joanna Nawrotkiewicz, Hier und da 2, poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2006.

R1Zq61l9Y3eBe

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 43.00 KB w języku polskim