Figury geometryczne.
Autor/autorka
Anna Lepionka
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
Figury geometryczne.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie technologii TIK, która wpływa na atrakcyjność zajęć oraz angażuje uczniów.
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie intuicji geometrycznej. Doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych - koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń potrafi rozróżniać figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
Uczeń umie nazwać podstawowe figury.
Uczeń zna i potrafi opisać cech figur.
9. Metody i formy pracy
Metody:
zabawowa
aktywizujące
podająca
praktyczna - samodzielnego działania
Formy:
zbiorowa
indywidualna
grupowa
10. Środki dydaktyczne
Komputer, tablica interaktywna, płyta CD z melodią do zabawy ruchowej „Samoloty”, odtwarzacz płyt CD, podręcznik „Nowi Tropiciele, klasa 1, część 2”, telefon komórkowy z zainstalowaną aplikacją do odczytywania kodów QR, 4 koperty z magnetycznymi figurami geometrycznymi, tablica magnetyczna.
11. Wymagania w zakresie technologii
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Figury są wśród nas.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Doświadczenie:
Nauczyciel prosi dzieci, aby uważnie obejrzały film, z którego dowiedzą się, o czym dzisiaj będą rozmawiać, czego będą uczyć się:
https://www.youtube.com/watch?v=43j73sJTNIA
Refleksja:
Co zaobserwowaliście w czasie oglądania tego filmu?
Potem nauczyciel podaje temat zajęć.
Teoria:
Gdzie w naszej klasie znajdziecie: kwadrat, koło, trójkąt, prostokąt? lub Gdzie jeszcze można znaleźć te figury, gdzie są wykorzystywane?
Przełożenie:
Jakie czynności może nam ułatwić znajomość figur? Nauczyciel podkreśla, że znajomość figur ułatwia życie, łatwiej nam opisać np. gdy zamawiamy tort na urodziny lub gdy chcemy kupić stół o określonym kształcie itp.
Aktywność 2
Temat: Wyszukiwanie figur.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Doświadczenie:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej kartę z podręcznika „Nowi Tropiciele, klasa 1, część 2” strona 97 i prosi dzieci, aby przyjrzały się postaciom pokazanym na ilustracji (uczniowie mogą również korzystać ze swoich podręczników).
Refleksja:
Kogo przypominają Wam te postacie?
Z jakich figur składa się rycerz nr 1, z jakich rycerz nr 2, z jakich rycerz nr 3, a z jakich ten z nr 4?
Z ilu figur składa się rycerz nr 1, z ilu rycerz nr 2, z ilu nr 3, a z ilu nr 4? Do sprawdzenia poprawności odpowiedzi wykorzystywane są przez dzieci kody QR.
Teoria:
Komu przydaje się umiejętność liczenia figur geometrycznych? Umiejętność liczenia figur może się przydać np. podczas wybierania płytek do wyłożenia nimi podłogi lub architektom przy projektowaniu budynków itp.
Przełożenie:
Nauczyciel podkreśla, że figury geometryczne można wykorzystywać również do tworzenia np. obrazów.
Aktywność 3
Temat: Zadanie w grupach.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Doświadczenie:
Nauczyciel dzieli dzieci na cztery grupy: „Kwadraty”, „Trójkąty”, „Prostokąty”, „Koła”. Każdej z nich wręcza kopertę z różnymi figurami magnetycznymi. Poszczególne grupy mają za zadanie wybrać zgodnie z nazwą swojej drużyny np. tylko kwadraty, tylko trójkąty, tylko prostokąty lub tylko koła. Gdy wykonają zadanie, przyczepiają je do tablicy magnetycznej, podzielonej na cztery pola.
Refleksja:
W jaki sposób wybieraliście swoje figury? Po czym je rozpoznawaliście?
Teoria:
Przełożenie:
Wiedząc, jakie znaczenie mają poszczególne kształty znaków drogowych, szybciej się ich nauczymy i łatwiej będziemy mogli rozpoznać je w czasie jazdy rowerem lub samochodem.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Na zakończenie dzieci dokonują ewaluacji zajęć - nauczyciel przy użyciu aplikacji Classroomscreen.com wyświetla na tablicy multimedialnej pytanie: „Czy podobały się Wam dzisiejsze zajęcia?”, a uczniowie po kolei podchodzą i głosują (jeżeli zajęcia podobały się im, to wybierają buźkę uśmiechniętą, a jeżeli nie, to smutną).
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna