Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Anna Lepionka

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa I

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody

3. Temat zajęć

Figury geometryczne.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z podstawą programową.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wykorzystanie technologii TIK, która wpływa na atrakcyjność zajęć oraz angażuje uczniów.

7. Cel ogólny zajęć

Kształtowanie intuicji geometrycznej. Doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych - koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń potrafi rozróżniać figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.

  2. Uczeń umie nazwać podstawowe figury.

  3. Uczeń zna i potrafi opisać cech figur.

9. Metody i formy pracy

Metody:
zabawowa
aktywizujące
podająca
praktyczna - samodzielnego działania

Formy:
zbiorowa
indywidualna
grupowa

10. Środki dydaktyczne

Komputer, tablica interaktywna, płyta CD z melodią do zabawy ruchowej „Samoloty”, odtwarzacz płyt CD, podręcznik „Nowi Tropiciele, klasa 1, część 2”, telefon komórkowy z zainstalowaną aplikacją do odczytywania kodów QR, 4 koperty z magnetycznymi figurami geometrycznymi, tablica magnetyczna.

11. Wymagania w zakresie technologii

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Figury są wśród nas.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Doświadczenie:
      Nauczyciel prosi dzieci, aby uważnie obejrzały film, z którego dowiedzą się, o czym dzisiaj będą rozmawiać, czego będą uczyć się:
      https://www.youtube.com/watch?v=43j73sJTNIA
      Refleksja:
      Co zaobserwowaliście w czasie oglądania tego filmu?
      Potem nauczyciel podaje temat zajęć.
      Teoria:
      Gdzie w naszej klasie znajdziecie: kwadrat, koło, trójkąt, prostokąt? lub Gdzie jeszcze można znaleźć te figury, gdzie są wykorzystywane?
      Przełożenie: 
      Jakie czynności może nam ułatwić znajomość figur? Nauczyciel podkreśla, że znajomość figur ułatwia życie, łatwiej nam opisać  np. gdy zamawiamy tort na urodziny lub gdy chcemy kupić stół o określonym kształcie itp.

  • Aktywność 2

    • Temat: Wyszukiwanie figur.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Doświadczenie:
      Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej kartę z podręcznika „Nowi Tropiciele, klasa 1, część 2” strona 97 i prosi dzieci, aby przyjrzały się postaciom pokazanym na ilustracji (uczniowie mogą również korzystać ze swoich podręczników).
      Refleksja: 
      Kogo przypominają Wam te postacie?
      Z jakich figur składa się rycerz nr 1, z jakich rycerz nr 2, z jakich rycerz nr 3, a z jakich ten z nr 4?
      Z ilu figur składa się rycerz nr 1, z ilu rycerz nr 2, z ilu nr 3, a z ilu nr 4? Do sprawdzenia poprawności odpowiedzi wykorzystywane są przez dzieci kody QR.
      Teoria:
      Komu przydaje się umiejętność liczenia figur geometrycznych? Umiejętność liczenia figur może się przydać np. podczas wybierania płytek do wyłożenia nimi podłogi lub architektom przy projektowaniu budynków itp.
      Przełożenie:
      Nauczyciel podkreśla, że figury geometryczne można wykorzystywać również do tworzenia np. obrazów.

  • Aktywność 3

    • Temat: Zadanie w grupach.

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Doświadczenie:
      Nauczyciel dzieli dzieci na cztery grupy: „Kwadraty”, „Trójkąty”, „Prostokąty”, „Koła”. Każdej z nich wręcza kopertę z różnymi figurami magnetycznymi. Poszczególne grupy mają za zadanie wybrać zgodnie z nazwą swojej drużyny np. tylko kwadraty, tylko trójkąty, tylko prostokąty lub tylko koła. Gdy wykonają zadanie, przyczepiają je do tablicy magnetycznej, podzielonej na cztery pola.
      Refleksja:
      W jaki sposób wybieraliście swoje figury? Po czym je rozpoznawaliście?
      Teoria:
      Przełożenie:
      Wiedząc, jakie znaczenie mają poszczególne kształty znaków drogowych, szybciej się ich nauczymy i łatwiej będziemy mogli rozpoznać je w czasie jazdy rowerem lub samochodem.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Na zakończenie dzieci dokonują ewaluacji zajęć - nauczyciel przy użyciu aplikacji Classroomscreen.com wyświetla na tablicy multimedialnej pytanie: „Czy podobały się Wam dzisiejsze zajęcia?”, a uczniowie po kolei podchodzą i głosują (jeżeli zajęcia podobały się im, to wybierają buźkę uśmiechniętą, a jeżeli nie, to smutną).

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna